Hoe webhostingboer te benchmarken?

Pagina: 1
Acties:

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Ik heb een website geinstalleerd (osCommerce) bij mijn huidige hostingboer. Alleen ik vind dat ie maar behoorlijk traag reageert. In de FAQ heb ik gekeken maar helaas heeft er nog niemand ervaring met mijn hoster.

Nu vraag ik me af wat de bottleneck is, PHP of MySQL. Dus ik heb de search gebruikt naar benchmarks, daar staan af en toe wel specifieke scriptjes, maar niet echt iets dat ik zoek. Is er misschien een standaard test met referentie, zodat ik globaal kan zien of bijvoorbeeld de database van mijn hoster snel of traag is?

Als ik dan bijvoorbeeld weet dat zijn MySQL heel traag is kan ik hem teminste daar op aanspreken, want ik vind het een beetje stom om hem te mailen hej mijn osCommerce reageert wat traag op mijn geklik, doe der us wa aan!! Hopelijk kan iemand mij helpen? :)

你还记得吗 记忆的炎夏

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je SSH toegang? Zoja dan kun je eens naar de load van de machine kijken etc.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 00:58

lordsnow

I know nothing

Niet echt een antwoord op je vraag, mischien, maar je kan ook de hoster vragen om te kijken (benchen). Wellicht dat hij dat makkelijker kan doen dan een gebruiker.

• s2sw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 17:55
Als je de load wilt weten, in php system("uptime") doen.

• Jaywalker
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11-2024
Zou je het beestje ook een naam kunnen geven?
Dan bedoelen we je hostingboer..

Koffie!!

• Inge801
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
thnx allemaal!! :D
Y0ur1 schreef op zondag 13 februari 2005 @ 17:44:
Heb je SSH toegang? Zoja dan kun je eens naar de load van de machine kijken etc.
daar ga ik nu even naar zoeken :)
s2sw schreef op zondag 13 februari 2005 @ 17:51:
Als je de load wilt weten, in php system("uptime") doen.
6:01PM up 128 days, 14:42, 3 users, load averages: 5.77, 5.47, 4.55
Jaywalker schreef op zondag 13 februari 2005 @ 17:51:
Zou je het beestje ook een naam kunnen geven?
Dan bedoelen we je hostingboer..
www.servernation.nl

你还记得吗 记忆的炎夏

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je load is _hoog_. Ik hoop niet dat dat constant is maar incidenteel, en anders zou ik toch eens een vriendelijk mailtje sturen om te vragen hoe dat komt.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Die loads lijken me vrij hoog :9

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
de load is erg hoog. Nu zegt het getal niet allen, maar een constante load van 5 geeft aan dat er constant processen "in de wacht staan" om de cpu te gebruiken.
Dit hoeft niet per se het probleem te zijn, het kan namelijk bijvoorbeeld zo zijn dat veel processen wachten om io met een hd te doen, maar ik zou er toch even navraag naar doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rac-On op 13-02-2005 18:08 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Inge801
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
AtleX schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:06:
Je load is _hoog_. Ik hoop niet dat dat constant is maar incidenteel, en anders zou ik toch eens een vriendelijk mailtje sturen om te vragen hoe dat komt.
Hm load zegt mij nu nog niets, ik zal even de documentatie lezen, als ik nog 5x klik krijg ik

6:06PM up 128 days, 14:46, 3 users, load averages: 4.83, 4.93, 4.55
6:06PM up 128 days, 14:47, 3 users, load averages: 4.07, 4.74, 4.50
6:07PM up 128 days, 14:47, 3 users, load averages: 4.14, 4.74, 4.50
6:07PM up 128 days, 14:47, 3 users, load averages: 4.37, 4.78, 4.51
6:07PM up 128 days, 14:47, 3 users, load averages: 4.07, 4.70, 4.49

你还记得吗 记忆的炎夏

• Inge801
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
uptime gives a one line display of the following information. The cur-
rent time, how long the system has been running, how many users are
currently logged on, and the system load averages for the past 1, 5,
and 15 minutes.

Is er misschien iets om het langer dan 15 minuten te bekijken, of moet ik hier zelf een scriptje voor maken? En wat zijn acceptabele loads voor een hoster? Want ik moet vind ik persoonlijk soms er lang wachten tot mijn webwinkel reageert als ik klik :)

你还记得吗 记忆的炎夏

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik host zelf ook e.e.a. en als de load boven de 1 komt op mijn servers dan ga ik wel kijken wat er aan de hand is :)

• Inge801
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Y0ur1 schreef op zondag 13 februari 2005 @ 17:44:
Jup, ik heb ook SSH, al weet ik niet zoveel van linux, ik ken het commando top, maar zijn er meer nuttige commando's of kan iemand dit interpreteren?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
last pid: 52788;  load averages:  6.01,  4.63,  4.40   up 128+14:57:00 18:16:45
3 processes:   2 running, 1 sleeping
CPU states: 41.4% user, 17.1% nice, 15.7% system,  2.9% interrupt, 22.9% idle
Mem: 451M Active, 268M Inact, 213M Wired, 55M Cache, 112M Buf, 17M Free
Swap: 2048M Total, 5584K Used, 2042M Free

PID USERNAME  PRI NICE  SIZE    RES STATE  C   TIME   WCPU    CPU COMMAND
52554 ik 30   0  1900K  1080K CPU1   1   0:00  0.72%  0.44% top
52488 ik 10   0  1748K  1396K wait   1   0:00  0.00%  0.00% bash
52487 ik 28   0  5296K  1852K RUN    1   0:00  0.00%  0.00% sshd

你还记得吗 记忆的炎夏

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je ziet nu alleen je eigen processen, daar heb je niet zoveel aan :)

Je kunt 'ps aux' proberen, maar die zal dan ook wel niet alles laten zien.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Zoals je aan "...22.9% idle..." kunt zien staat die server behoorlijk te zweten. En je load blijft hoog, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat dat constant is. Bij onze server stijgt de load alleen rond half 9 's ochtends richting de 1, als alle klanten hun mail op gaan halen, maar verder is het altijd rond de 0.2. Je begrijpt dus wel 6 behoorlijk hoog is, en als ik jou was zou ik even contact opnemen met je hoster voor meer info.

• Inge801
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Bigs schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:29:
Je ziet nu alleen je eigen processen, daar heb je niet zoveel aan :)

Je kunt 'ps aux' proberen, maar die zal dan ook wel niet alles laten zien.
Nee idd, dan geeft ie dezelfde 3 processen als bij top
AtleX schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:31:
Zoals je aan "...22.9% idle..." kunt zien staat die server behoorlijk te zweten. En je load blijft hoog, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat dat constant is. Bij onze server stijgt de load alleen rond half 9 's ochtends richting de 1, als alle klanten hun mail op gaan halen, maar verder is het altijd rond de 0.2. Je begrijpt dus wel 6 behoorlijk hoog is, en als ik jou was zou ik even contact opnemen met je hoster voor meer info.
Okeej, Thnx, iedereen ook bedankt, dan ga ik de provider maar eens mailen over de loadproblemen :)

你还记得吗 记忆的炎夏

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:12
Ik heb nooit volledig begrepen hoe load nu precies inelkaar zit.
Dat je 3 getallen krijgt begrijp ik (1, 5 en 15 min), maar een load van 6.. Wat houd die 6 dan precies in? Niet dat je 6% CPU verbruikt, maar wat precies dan wel?

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Load is een combinatie van CPU usage, disk IO, wachtende processen en nog een paar andere factoren, het geeft dus een betere indruk van de belasting van het systeem dan alleen de CPU usage oid.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42
Niets daarvan; het is veel simpeler (in ieder geval in traditionele UNIX systemen): de 'system load' is het aantal processen dat runnable is.

Op een systeem met N processoren is een permanente load van N dus ideaal, zodat er voor elke processor altijd een proces is dat er gebruik van maakt (idle time is tenslotte zonde). In de praktijk is de (gemiddelde) load vaak veel lager, maar hoger is ook niet erg omdat het de bezettingsgraad alleen maar ten goede komt.

[ Voor 61% gewijzigd door Soultaker op 13-02-2005 19:29 ]

• Inge801
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Soultaker schreef op zondag 13 februari 2005 @ 19:26:
Niets daarvan; het is veel simpeler (in ieder geval in traditionele UNIX systemen): de 'system load' is het aantal processen dat runnable is.

Op een systeem met N processoren is een permanente load van N dus ideaal, zodat er voor elke processor altijd een proces is dat er gebruik van maakt (idle time is tenslotte zonde). In de praktijk is de (gemiddelde) load vaak veel lager, maar hoger is ook niet erg omdat het de bezettingsgraad alleen maar ten goede komt.
Hmm net scheen een load van 6 erg te zijn bij mijn hostingboer, maar is er dan iets anders om te meten of de server gewoon traag is? Toch een benchmark ofzo?

你还记得吗 记忆的炎夏

• SyS_ErroR
Aha, wat ik voorheen altijd dacht was dat de load gewoon de cpu-usage in % was, maar het is dus veel gecompliceerder.

Dus als op een systeem met 1 processor (zoals bij de meesten) een load van 1 heeft betekend dat de volledige CPU permanent aan het werk is, zonder dat er wachttijden ontstaan voor andere processen.

Dan doe k het met een 0.40 load nog niet zo slecht op mn FC3 servertje

• Soultaker
Permanent 6 actieve processen op een systeem met een enkele processor is natuurlijk wel wat veel, maar of het een probleem is hangt af van de aard van de processen. Een back-up die op de achtergrond draait kan bijvoorbeeld vrij weinig kwaad, maar die verhoogd wel de load permanent met 1. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor distributed.net clients enzo.

Je kunt dus beter concreet testen in plaats van naar systeem load te kijken. Probeer bijvoorbeeld de MySQL benchmark suite. Los daarvan PHP testen is ook geen slecht idee (want dat is ook vaak problematisch) maar ik weet niet of daar standaard suites voor zijn.

• Soultaker
SyS_ErroR schreef op zondag 13 februari 2005 @ 19:31:
Dus als op een systeem met 1 processor (zoals bij de meesten) een load van 1 heeft betekend dat de volledige CPU permanent aan het werk is, zonder dat er wachttijden ontstaan voor andere processen.
Oorspronkelijk wel ja. Ik geloof dat moderne besturingssystemen ook synchrone I/O meenemen en dan betekent het dus dat processen ook 'runnable' zijn als ze op I/O wachten die al bezig is (dus niet als ze staan te wachten op binnenkomende TCP connecties bijvoorbeeld, want dat is ook I/O).
Dan doe k het met een 0.40 load nog niet zo slecht op mn FC3 servertje
Of juist wel, want je hebt betaald voor een processor die je niet volledig benut. ;)

• SyS_ErroR
Soultaker schreef op zondag 13 februari 2005 @ 19:38:

Of juist wel, want je hebt betaald voor een processor die je niet volledig benut. ;)
Die processor is vele jaren geleden al aangeschaft (XP 1600+) en draait nu hier thuis als homeservertje :)
Pagina: 1