Toon posts:

[Sendmail/DNS] Speedtouch laat geen MX records door?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het vage probleem dat als ik de speedtouch als DNS gebruik, hij geen MX records doorlaat, terwijl de forward dns servers in de speedtouch goed staan. Als ik deze forward dns servers rechtstreeks gebruik (resolv.conf op m'n linux bak) dan werkt het allemaal wel. Probleem is echter dat linux de resolv.conf de hele tijd update met de gegevens van mijn speedtouch. Wat moet ik doen om dit op te lossen? De meest elegante oplossing is natuurlijk om de speedtouch als dns server te blijven gebruiken, maar een oplossing die er voor zorgt dat resolv.conf niet bijgewerkt wordt is ook goed :-)

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:20
Poort 25 is toevallig niet geblockt bij je provider??

Verwijderd

Topicstarter
dan zou het direct aanspreken van de forwarding dns servers die op de speedtouch ingesteld staan vanuit de mailserver toch ook niet werken?

Verwijderd

Topicstarter
ik zie dat ik nog even wat belangrijks ben vergeten te vermelden: mijn sendmailserver staat zo ingesteld dat hij ieder mailtje eerst controleert door de domeinnaam van de e-mailontvanger even tegen de dns aan te gooien; zodra hij niet bestaat is verstuurd hij de mail niet, maar blijft het in de mailqueue staan.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:20
My bad, misschien een move naar NOS? ivm met linux

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die speedtouch is na mijn weten geen "echte" DNS-server dus ik zou 't het meest elegants vinden als je op je bak gewoon je ISP's DNS-servers zou krijgen. Dat kun je na mijn weten wel bij de DHCP-opties van je DHCP-client vinden. Als je bijv "dhcpcd" als DHCP-client hebt, zou je eens kunnen kijken naar "man dhcpcd" om daar op te zoeken wat je als opties mee moet geven om er voor te zorgen dat ie je resolv.conf niet meer overschrijft :)

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
"dnsd: unhandled query type 15 from 10.0.0.1: discard." Dat filteren gebeurt gewoon bewust. Je kunt natuurlijk altijd de dhcp server aanpassen zodat er juiste adressen worden uitgedeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[dhcp server pool]=>config
name = LAN_private
[index] =
[intf] = eth0
[poolstart] = 10.0.0.1
[poolend] = 10.0.0.254
[netmask] = 24
[gateway] = 10.0.0.138
[server] = 10.0.0.138
[primdns] = 194.109.9.99  <<
[secdns] = 194.109.6.66   <<
[dnsmetric] = 0
[primwins] =
[secwins] =
[leasetime] = 7200
[unnumbered] =
[localgw] =

:dns stop
saveall
system reboot

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dit werkt. Jammer dat de interne DNS uitgeschakeld moet worden, deze gebruikte ik ook.
Pagina: 1