Toon posts:

Hoe telt een processor op?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op wikipedia volgend artikel gevonden over de werking van een processor:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Microprocessor
Hier wordt echter ergens gezegd: 'Dus stelt de rekeneenheid zich in op optellen.'
Nu ligt net daar m'n vraag waar ik al een tijdje naar op zoek ben... hoe telt dit plaatje (met enkele leidinkjes en transistors) eigenlijk op? Ik vermoed dat we hier toch spreken over een fysisch verklaarbaar verschijnsel... stroom + geleiders + nog vanalles geeft ons 1+1=2. Dit kan ik tot nu toe niet vatten. Kan iemand mij hierbij helpen? Ik moet het niet speciaal voor iets weten, maar mijn nieuwsgierigheid hierover is net iets te groot om het zo te laten. Ik werk namelijk al jaren intensief met de pc, maar ik vind het schandalig dat ik nog steeds niet op de hoogte ben van de basis van dit alles.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op de processor bevinden zich allemaal AND, OR, NOT en XOR poortjes (afaik, aangezien de ene van deze poortjes te bouwen is door het combineren van anderen kan het ook een subset hiervan zijn). Deze zijn allemaal mbv enkele transistoren te bouwen. Door deze juist te schakelen kunnen er ingewikkelere bewerkingen worden uitgevoerd.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
je neemt 2 input-bitjes, bit a en b.
beide kunnen 0 of 1 zijn. Mogelijke uitkomsten zijn dus 0, 1 en 2 . Dat zijn de 2 uitkomst bitjes, c en d (binaari dus 00, 01, 10. 11 is niet mogelijk).

Vervolgens stel je:
bit d = a xor b
bit c = a and b

geeft 0 + 0 = 00
geeft 0 + 1 = 01
geeft 1 + 0 = 01
geeft 1 + 1 = 10

(als ik het goed heb). Hoe een XOR werkt, kan je vervolgens aan je natuurkunde leraar vragen.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®