Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Problemen met virusscanners

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin het zo een beetje zat te worden.

Iemand die ik ken en die thuis 3 pc'tjes achter een routertje heeft hangen zit met het volgende probleem:

Op zijn zwaarste pc (XP Pro SP2 windows firewall UIT) draait een boekhoudprogramma waar hij ook vanop die andere stations met een satelliet programma in kan werken. Voorwaarde is dat de folder van dat programma geshared staat.

Dit werkt zonder enig probleem.

Alleen is die man zo bang voor virussen via email dat hij perse een AV wil draaien.

Nuja, op zich geen probleem, hij had nog en cd+licentie van Norton AV 2003 dus ik installeer die voor hem (die man kent zelf niets van installeren ofzo).

NAV 2003 draait, checked de inkomende mail, dus tot zover doet het wat het moet doen.

Wat blijkt nu ? Plots zijn de shares van die pc niet meer te bereiken, laat staan te gebruiken uiteraard. En aangezien er in NAV2003 in principe geen firewall zit is dat vreemd.

Na veel zoeken niets gevonden en NAV 2003 eraf gegooid. Gevolg : shares werken weer.

Dan de free AVG 6 erop gezet als test. Die scanned ook de mail, dus das OK, alleen... *WEER* zijn plots alles shares verdwenen...

In AVG zit normaal ook geen firewall, en weer heb ik meer dan een uur in de settings zitten zoeken naar iets dat de oorzaak van het verdwijnen van die shares is... Niets gevonden.

AVG er terug af, shares werken weer....

Nu belt die man me gisteren dat hij dan een nieuwe NAV2005 had gekocht. Dus ik ga even snel die versie installeren, en ja hoor... shares verdwijnen weer.

*zucht*

Direct wat liggen zoeken op het net en bleek dat die Worm en Trojan protector een soort fiewall is en vaak problemen geeft. Dus ik schakel al dat gedoe in NAV2005 uit maar die shares blijven verdwenen.

Ik ben het beu... wat mis ik hier ? Waarom is het onmogelijk een AV te installeren zonder dat noodzakelijke shares op het intern netwerk verdwijnen ?

Ik snap er dus niets meer van. Ik heb al vaker AV weten draaien op systemen waar shares op voorzien waren en dit soort problemen heb ik nooit eerder gezien.

De pc is verder clean (gescand met zowat alles inclusief HitMan) en geen enkele tool vond iets van ongedierte.

De pc en de shares werken ook allemaal perfect zolang er geen AV op kom te staan.

Iemand enig idee wat er met die pc aan de hand is ?

Format is geen optie wegens de boekhouding die erop staat. De data is geen probleem maar herinstallatie van het programma vergt een nieuwe activatie en kost geld. En zomaar een nieuwe activatie laten aanrekenen zonder dat het zeker is dat het probleem opgelost raakt is dus geen optie...

Ik begrijp het ff niet meer... iemand anders wel ?

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 15:35:
Format is geen optie wegens de boekhouding die erop staat. De data is geen probleem maar herinstallatie van het programma vergt een nieuwe activatie en kost geld. En zomaar een nieuwe activatie laten aanrekenen zonder dat het zeker is dat het probleem opgelost raakt is dus geen optie...

Ik begrijp het ff niet meer... iemand anders wel ?
Ik denk dat dit een probleem op zich is. Over NAV hoor je sowieso niet van die positieve verhalen. Je kunt ook een paar antivirussen trailen voordat je een licentie aanschaft. Probeer 's Kaspersky, die staat door velen hoog aangeschreven.

[nofi of course]
Vind het trouwens niet echt slim om NAV2005 al te kopen zonder 'm eerst te proberen.
[/nofi of course]

[ Voor 10% gewijzigd door Ruzor op 13-02-2005 15:41 ]

[This is what you get when you mess with us]

Verwijderd

Topicstarter
Ruzor schreef op zondag 13 februari 2005 @ 15:39:
[...]

Ik denk dat dit een probleem op zich is. Over NAV hoor je sowieso niet van die positieve verhalen. Je kunt ook een paar antivirussen trailen voordat je een licentie aanschaft. Probeer 's Kaspersky, die staat door velen hoog aangeschreven.
Daarom dat ik die free AVG al had getest tussendoor. Ik ben zelf helemaal geen NAV fan wegens de massale problemen ermee.

Maar met die AVG had ik exact hetzelfde probleem. De aanschaf van die NAV2005 was niet op mijn aanraden, ver van... Maar ja.. hij wil en zal een AV hebben of hij slaapt niet gerust meer.

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom die 3 AV's hetzelfde probleem geven, terwijl ik daar nergens iets van kan terugvinden op het net, buiten die Worm protector van de 2005...

Ik begrijp er echt niets van... zeker niet met die AVG... daar kan ik totaal niets van vinden dat die ook meer enige poort zou blokken terwijl hij dat dus wel lijkt te doen.

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Ik weet ook niet waarom NAV en AVG op een of andere manier de shares blokkeren, maar aangezien dit wel twee aparte virusscanners (virusscanners met een aparte status :)) zijn, zou ik er nog een proberen en als je dan nog met hetzelfde probleem zit alles doorspitten wat betreft instellingen in XP en de virusscanner.

[This is what you get when you mess with us]

Verwijderd

Topicstarter
Ruzor schreef op zondag 13 februari 2005 @ 15:52:
Ik weet ook niet waarom NAV en AVG op een of andere manier de shares blokkeren, maar aangezien dit wel twee aparte virusscanners (virusscanners met een aparte status :)) zijn, zou ik er nog een proberen en als je dan nog met hetzelfde probleem zit alles doorspitten wat betreft instellingen in XP en de virusscanner.
Ik heb al alles doorgenomen en er is geen enkele reden waarom die shares wegvallen met een AV erop. Anders zou het ook niet werken zonder AV :)

En ook daarom begrijp ik er momenteel ff niets meer van, gewoon omdat ik geen verklaring heb waarom het telkens wegvalt.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
NAV heeft voor mij al enige tijd afgedaan. Ik ben compleet overgestapt naar Trend MIcro. Maar goed, daar heb je al genoeg respons op gehad.

Toch is het raar. Wat zegt de eventvwr ? Het verdwijnen van shares zou je zelf moeten kunnen controleren nadat je er evt een virusscanner op hebt gezet.

Ik vermoed dat het met het aantal sessies binnen een tijdsperiode te maken heeft. Kijk eens of je iets dergelijks kan vinden in je AV setup, en verhoog dat dan eens.

Het zou aan het boekhoudpakket kunnen liggen.
Overigens wel een erg vreemde manier van software verkopen die ze er op na houden.
Natuurlijk moet je in staat zijn om het te kunnen herinstalleren zonder dat het weer geld kost.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Over het wel of niet goed zijn van dat boekhoud pakket kan ik kort zijn... je wil dat niet weten :)

Probleem is gewoon dat het op zich allemaal werkt zoals die persoon het wil, dus dat is het probleem niet. Wat wel het probleem is, is dat alle shares verdwijnen bij het installeren van een AV, eender welke...

In de events is er niets van errors te zien ofzo... daarom dat ik dus gewoon geen idee heb in welke hoek ik moet gaan zoeken.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 23:24:
Over het wel of niet goed zijn van dat boekhoud pakket kan ik kort zijn... je wil dat niet weten :)
Okay, maar hou in de gaten dat ze geacht worden een deugdelijk produkt te leveren.

En als ik een klant per veranderde letter in zijn website factureer dan gaat dat niet erg lang duren.
In de events is er niets van errors te zien ofzo... daarom dat ik dus gewoon geen idee heb in welke hoek ik moet gaan zoeken.
Dat geef ik je al aan, Sessies.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 00:52:
[...]

Okay, maar hou in de gaten dat ze geacht worden een deugdelijk produkt te leveren.

En als ik een klant per veranderde letter in zijn website factureer dan gaat dat niet erg lang duren.

[...]

Dat geef ik je al aan, Sessies.
Ik heb nog eens verder wat getest ginder en nu zijn de shares al terug zichtbaar, maar ik krijg vanop de andere stations geen toegang. Niet voldoende rechten terwijl er niets aan gewijzigd is...

Grrrrrrrrr...

Verwijderd

Misschien moet je een proberen om [url=http://http://www.free-av.com/]Antivir XP[/url] te installeren. Daar heb ik goede ervaringen mee gehad en nog gratis bovendien. Ben inmiddels wel overgestapt op NOD32, vanwege het lichte gebruik, uitgebreide mogelijkheden en qualiteit.
Pagina: 1