Toon posts:

[Receiver] receiver op PC aansluiten.

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

1) Ik ben van plan om een receiver aan te gaan schaffen. De komende maanden wil ik hem alleen op mijn computer aan kunnen sluiten maar zodra ik geld heb voor een DVD speler koop ik die er ook bij.

Ik heb mijn oog op 2 laten vallen:
http://www.kieskeurig.nl/...Yamaha%20RX%20V440RDS.htm
http://www.kieskeurig.nl/...9CA48234CC1256E32004C97D6

Ik ben dus op zoek naar receiver die signalen van de computer kan ontvangen. Dit wil ik zodat ik bijvoorbeeld mp3's kan afspelen. Nu dacht ik dat dit soort digitale signalen door iedere receiver kon worden ontvangen. Echter op de Harman/kardon pagina staat dat hij geen aansluiting op de PC heeft. Maar bij de uitleg van dat punt staat dat je hem niet op ethernet of RRS 332(?) kan aansluiten wat alleen betekend dat je de software erin niet kan upgraden. Betekend dit ook dat je geen digitale signalen via de soundcard van je PC kunt sturen?

Er staat wel 'audio in' en 'digitaal in'...zou iemand me ook uitleggen wat dit betekend?

3) Je hebt audio receivers en audio/video receivers, waarom zou ik er video bij willen?

Alvast bedankt voor het antwoorden,
Maarten

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je PC een digitale uitgang heeft (optisch of elektrisch) en de Receiver die jij op het oog hebt, heeft digitale ingangen, dan praat dat met elkaar, dat is gelukkig middels S/P dif gestandariseerd.

Een RS-232 (ouderwets : Com poort. ;) ) aansluiting wordt vaak gebruikt voor firmware upgrades van de Receiver, (bijvoorbeeld nieuwe surround formaten) of, als het niet voor de upgrade is, om andere apparaten aan te sturen. (Denk aan Multi-room oplossingen, etc.)

Het verschil tussen een Audio en een Audio/Video Receiver is, dat de A/V variant ook beeldsignalen kan schakelen. (Vaak composite en S-Video, duurdere apparaatjes ook Component).

Dit is handig, als jij bijvoorbeeld veel beeld-outputtende apparaten hebt, maar je hebt maar één externe videoaansluiting op je TV. Dan kun je de Receiver als "schakelbox" voor de beeldsignalen gebruiken. :)

Gemiddeld is dit niet te prefereren, want het is weer een extra schakel in je signaal, wat er niet beter op wordt daardoor, maar soms kan het een uitkomst zijn. :)

Overigens zou ik voor de specificaties van de apparaten me niet blind staren op kieskeurig, maar naar de site van de fabrikant gaan, weer je gemiddeld zekerder dat het klopt. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door GaMeOvEr op 13-02-2005 16:27 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Wat ik dus wil is precies hetzelfde als de topicstarter!!!

Alleen ik wil ook tevens DVD's afspelen!

Nu is het toch wel zo als je een Spidf uitgang hebt! dus coax! naar een receiver zoals de Yamaha 450rds in dit geval met Coax-IN op de receiver kan dat met elkaar praten toch?

Alleen heb zelf een Monojackplug gehaald! volgens een maat van mij moest ik een stereoplug erop aansluiten die in me geluidskaart gaat! in dit geval de Audigy 2 ZS

Zoals ik hetzelf dacht!

Geluidskaart via spidf uitgang-->monojackplug-->coax kabel--> coax kabel naar receiver-->receiver naar 6.1 box set

Dit moet toch wel werken met DTS, dolby digital etc...?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 22:11 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:51
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 14:47:
Hoi.

1) Ik ben van plan om een receiver aan te gaan schaffen. De komende maanden wil ik hem alleen op mijn computer aan kunnen sluiten maar zodra ik geld heb voor een DVD speler koop ik die er ook bij.

Ik heb mijn oog op 2 laten vallen:
http://www.kieskeurig.nl/...Yamaha%20RX%20V440RDS.htm
http://www.kieskeurig.nl/...9CA48234CC1256E32004C97D6
2 leuke receivers :)
Ik ben dus op zoek naar receiver die signalen van de computer kan ontvangen. Dit wil ik zodat ik bijvoorbeeld mp3's kan afspelen. Nu dacht ik dat dit soort digitale signalen door iedere receiver kon worden ontvangen. Echter op de Harman/kardon pagina staat dat hij geen aansluiting op de PC heeft. Maar bij de uitleg van dat punt staat dat je hem niet op ethernet of RRS 332(?) kan aansluiten wat alleen betekend dat je de software erin niet kan upgraden. Betekend dit ook dat je geen digitale signalen via de soundcard van je PC kunt sturen?
Die RS232 interface heb je niet echt nodig, tenzij je de firmware van je receiver wilt upgraden. Natuurlijk, je kunt je PC gewoon aansluiten op je receiver; oftewel via S/PDIF of gewoon via een stereojack > 2x cinch kabeltje.
Er staat wel 'audio in' en 'digitaal in'...zou iemand me ook uitleggen wat dit betekend?
Audio-in zijn gewoon 2 cinchpluggetjes zoals je ze op de meeste oudere versterkers ook ziet, digitaal-in is oftewel een coaxiale aansluiting of een optische (toslink) aansluiting. Beide zijn ze voor digitale audiosignalen. Bij digitale audiosignalen vindt de DA conversie (digital > analog conversie) plaats in je receiver. Als je het "normaal" aansluit (minijack > 2x cinch op een "audio-in") wordt je DAC (Digital Analog Convertor) van je PC gebruikt en niet die van je receiver. In je receiver zit doorgaans een betere DAC, dit hoeft overigens niet als je een goede audiofiele geluidskaart hebt...
3) Je hebt audio receivers en audio/video receivers, waarom zou ik er video bij willen?
Met een A/V-receiver kun je ook de videosignalen van bijvoorbeeld je pc (tv-out), je dvd-speler en je videorecorder via je receiver schakelen zodat je maar 1 ingang op je tv nodig hebt. Daarnaast hebben sommige receivers een OSD (on screen display) dat je ook op de tv kunt zien, daarvoor heb je dus iig een video uitgang nodig op je receiver.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 13-02-2005 22:16 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 22:10:
Wat ik dus wil is precies hetzelfde als de topicstarter!!!

Alleen ik wil ook tevens DVD's afspelen!
Je hebt dit topic ook gevonden? Volgens mij kom ik van jou echt steeds dezelfde vragen tegen in andere topics... magoed, ik zal er eens een keer op in gaan...
Nu is het toch wel zo als je een Spidf uitgang hebt! dus coax! naar een receiver zoals de Yamaha 450rds in dit geval met Coax-IN op de receiver kan dat met elkaar praten toch?
Het kan niet met elkaar praten, maar je computer kan tegen je receiver 'praten' ja... ;)
Alleen heb zelf een Monojackplug gehaald! volgens een maat van mij moest ik een stereoplug erop aansluiten die in me geluidskaart gaat! in dit geval de Audigy 2 ZS
Een normale coaxiale SPDIF aansluiting is gewoon een enkele cinchplug. Creative houdt zich bij jouw geluidskaart dus simpel gezegd niet aan de standaarden omdat ze met mini-jacks blijven werken op de geluidskaart. Wil je het zekere voor het onzekere nemen: Dan kun je bij Creative een mooi verloopstukje kopen, deze dingen zijn echter wel wat prijzig. Een stereo-jack pluggetje werkt ook prima, daarbij moet je (geloof ik) het linkse kanaal gebruiken, aan de andere kant (van je receiver) zet je dus gewoon een cinchstekkertje. Of het met een mono-jack ook werkt zou ik niet weten, je kunt het allicht proberen.
Zoals ik hetzelf dacht!

Geluidskaart via spidf uitgang-->monojackplug-->coax kabel--> coax kabel naar receiver-->receiver naar 6.1 box set
Klopt zo ongeveer wel, alleen die "coaxkabel" zit aan een andere coaxkabel? Beetje vaag.
Geluidskaart met spdif uitgang -> verloopje -> coax kabel -> receiver

Zoiets moet het worden dus, maar ik geloof dat je dat zelf ook al doorhad... :)
Dit moet toch wel werken met DTS, dolby digital etc...?
Jup, DTS en DD signalen kun je prima versturen over SPDIF... :)

Verwijderd

XanderH schreef op zondag 13 februari 2005 @ 22:21:
[...]

Je hebt dit topic ook gevonden? Volgens mij kom ik van jou echt steeds dezelfde vragen tegen in andere topics... magoed, ik zal er eens een keer op in gaan...

[...]

Het kan niet met elkaar praten, maar je computer kan tegen je receiver 'praten' ja... ;)

[...]

Een normale coaxiale SPDIF aansluiting is gewoon een enkele cinchplug. Creative houdt zich bij jouw geluidskaart dus simpel gezegd niet aan de standaarden omdat ze met mini-jacks blijven werken op de geluidskaart. Wil je het zekere voor het onzekere nemen: Dan kun je bij Creative een mooi verloopstukje kopen, deze dingen zijn echter wel wat prijzig. Een stereo-jack pluggetje werkt ook prima, daarbij moet je (geloof ik) het linkse kanaal gebruiken, aan de andere kant (van je receiver) zet je dus gewoon een cinchstekkertje. Of het met een mono-jack ook werkt zou ik niet weten, je kunt het allicht proberen.

[...]

Klopt zo ongeveer wel, alleen die "coaxkabel" zit aan een andere coaxkabel? Beetje vaag.
Geluidskaart met spdif uitgang -> verloopje -> coax kabel -> receiver

Zoiets moet het worden dus, maar ik geloof dat je dat zelf ook al doorhad... :)

[...]

Jup, DTS en DD signalen kun je prima versturen over SPDIF... :)
Ja dat laatste bedoelde ik ook zo :)

Hey many thnx! kijk wil liever het zekere voor het onzekere nemen! je gaf perfect antwoord op me vraag many thnx daarvoor :)

Ja zag in een andere topic hoe een gast uitleg gaf om het via monojack te doen om DTS te krijgen!
Maar goed die dingen zijn cheap probeer eerst met monojack en anders met stereo! :)

Nog 1 week voordat ik me laatste spullen heb! :)

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
XanderH schreef op zondag 13 februari 2005 @ 22:21:
...
Of het met een mono-jack ook werkt zou ik niet weten, je kunt het allicht proberen.
...
Monojack is zelfs een betere keuze imho. Het signaal wordt dan sowieso nooit gesplitst oid en blijft onaangetast en als je daar dan een coax-kabel op aansluit werkt het gegarandeerd.

Dus:
SPDIF->mono-jackplug(2,5mm jack->RCA dus)->coax-kabel->coax-in receiver

Succes!

Verwijderd

Trasos schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:28:
[...]

Monojack is zelfs een betere keuze imho. Het signaal wordt dan sowieso nooit gesplitst oid en blijft onaangetast en als je daar dan een coax-kabel op aansluit werkt het gegarandeerd.

Dus:
SPDIF->mono-jackplug(2,5mm jack->RCA dus)->coax-kabel->coax-in receiver

Succes!
Ja precies zo heb ik nu me kabel!

Wel tof dat het dan werkt! ja moet alleen nog een receiver kopen alleen zit te dubben tussen twee alleen ik zie haast geen verschillen ervan! behalve 5 watt meer per uitgang en de prijs van 280 van de ene naar 350 bij de ander 8)7
Terwijl die van 280 meer dingen heeft! weird! ach heb vele reviews gelezen zit wel goed! :)

Thnx in iedergeval met de coax aansluiting etc.. :)

Verwijderd

Over welke receivers heb je het nu dan? Die HK AVR130 en Yamaha RX-V440 verschillen nogal.

• Xander
Trasos schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:28:
Ik ken die geluidskaart niet... ik zou me kunnen voorstellen dat hij 1 van de 2 kanalen gebruikt voor de SPDIF uitgang en het andere kanaal ergens anders voor... dan gaat een monojackplug dus niet werken... :)

Overigens, als er geluid uitkomt met een sterojackplug hoef je je ook geen zorgen te maken dat het digitale signaal "gesplitst" wordt ofzo... als het digitale signaal je receiver bereikt bereikt het je receiver, erg knap als je het linker kanaal weg krijgt door een ander stekkertje ofzo... :P

Maargoed, zoals ik al zei, ik heb totaal geen ervaring met die geluidskaart dus eigenlijk kan ik daar ook niets nuttigs over zeggen... ik heb gewoon een cinch aansluiting voor mijn digitale coaxiale uitgang... ;)

Pagina: 1