[XP] USB2.0 hub onbekend apparaat?*

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fata_Morgana
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-11-2010
Hallo,

Wij hebben sinds enkele maanden in onze laptop een USB 2.0 insteekkaart zitten.
Reden: externe HD die op USB 1 te traag werkte en de laptop had geen USB 2 vandaar.
In eerste instantie werkte het perfect!
PC-card erin, WinXP zag het helemaal vanzelf en de HD werkte nu als een trein.
Tot... Er eerst problemen kwamen dat het zeer lang duurde eer de HD werd gezien in het systeem.
En sinds gisteren wordt het apparaat als "onbekend apparaat" gezien en werkt het helemaal niet meer.

Wat heb ik al gedaan:
PC uitgezet, Card eruit, opgestart, alle USB-apparaten verwijderd uit apparaatbeheer.
Laptop herstart, met Card er weer in, 1 voor 1 alle apparaten door XP laten herkennen en installeren.
Ook de card werd als 'hoofdhub' netjes herkend.
Maar als ik de HD er opnieuw op aansluit... ONBEKEND APPARAAT!
Als ik de HD weer op de standaard USB 1 poort aansluit werkt ie wel goed, alleen de bekende melding over een "snel apparaat op een langzame USB-poort".

Dezelfde HD heb ik op een andere PC aangesloten (op USB 2) en daar doet hij het wel meteen goed.

We hebben op dit moment geen tijd om heel Windows opnieuw te installeren.

Is er misschien nog iets wat ik zou kunnen doen om het "snel" te herstellen?

John

Groeten, John

• Fata_Morgana
Heeft echt niemand een idee?

Groeten, John

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Al eens andere drivers voor die hub geprobeerd? Waar zit Windows qua patches? sp1, sp2 ? Ik zet nog even usb in de topicititel en pas deze constructief een beetje aan. Krijg je foutmeldingen bij het installeren van drivers?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Fata_Morgana
sanfranjake schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:09:
Al eens andere drivers voor die hub geprobeerd? Waar zit Windows qua patches? sp1, sp2 ? Ik zet nog even usb in de topicititel en pas deze constructief een beetje aan. Krijg je foutmeldingen bij het installeren van drivers?
Welke andere drivers?
Het insteekkaartje (overigens van Conceptronic) heeft geen CD-rom erbij en wordt door WinXP ook gewoon goed geinstalleerd. Zonder foumeldingen.
Op de website van Conceptronic kan ik hierover niets terugvinden.

Windows XP draait bij ons nog op sp1.
Omdat de hub het gewoon goed heeft gedaan en er in de tussentijd "niets" aangepast is aan Windows denk ik niet dat sp2 er iets aan zal veranderen.
Overigens zijn we ook niet meteen van plan sp2 te installeren.

Groeten, John

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Toch maar proberen om met SP2 te gaan testen :? Je kan altijd een rollback doen (tijdens SP2 word een backup aangemaakt)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Fata_Morgana
Riemer schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 12:31:
Toch maar proberen om met SP2 te gaan testen :? Je kan altijd een rollback doen (tijdens SP2 word een backup aangemaakt)
Helemaal mee eens!
We hebben het sp2-bestand ook al staan maar omdat dit probleem i.e.i. niet bestond, gewoon lekker onder sp1, wil ik gewoon weten wat er is gebeurd...
Ik heb al te vaak gelezen dat je het best en snelst sp's moet installeren of zelfs gewoon heel Windows om 1 "simpel" probleem op te lossen.
Misschien is dat soms de snelste weg omdat het probleem (zoals je ziet) niet snel traceerbaar blijkt...

Als er niets helpt ga ik sp2 installeren.
Als er daarna ook problemen blijven de hele Windows maar daar hebben we dus voorlopig geen tijd voor!

Groeten, John

• LV-426
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik heb precies hetzelfde, ook laptop, eerst usb1, daarna een conceptronics usb 2.0 pccard met externe HD. En ja ook ik heb wel eens gehad dat hij niet meer herkent werd, zomaar. Ook werd hij wel eens niet herkend bij andere XP computers (bijvoorbeeld bij de USB stekker aan de voorkant niet en aan de achterkant wel, erg vreemd.)

Er zijn echter zeker wel drivers voor je conceptronic pccard en ik heb ook drivers voor mijn externe HD-case, een Sweex btw, en vooral die drivers voor mijn externe HD-case doet soms wonderen. Al is het vreemde dat bij somige installaties wel in een keer werkt.(ik heb windows XP wel meer dan 10x geinstalleerd het laatste jaar). Waarom soms wel en soms niet? Geen idee.

De drivers maken het geheel meestal ook net iets sneller (een film van 700MB in 50 seconden gekopieerd, van extern naar interne HD).

Ga dus op zoek naar eventuele drivers voor je HD-case. En de drivers voor je conceptronics heten: U2_v208.EXE. Er is zelfs een versie 10 van Dlink maar die heet anders, geen idee meer hoe. Ik kan ze je eventueel toesturen, samen met de gebruiks aanwijzing: U2_v208_Installationguide.pdf. Via www.yousendit.com, maar heb je email dan nodig.

• Fata_Morgana
Kijk aan zulke info heb ik wat!
Blijkbaar heb ik geluk gehad dat de primaire installatie in 1x goed ging...!
De HD-case is trouwens ook van Cenceptronics.
Zal eens kijken of ik daar iets van kan vinden.
Op USB 1 heeft ie het trouwens nooit laten afweten alleen werkt het natuurlijk veel te traag.

Op die usb2 insteekkaart werkte het in het begin perfect maar inderdaad vertelde mijn vrouw (de gebruikster van het spul) dat hij soms een poos niet zichtbaar was en later weer wel...
Ik denk dat de driver(s) uitkomst kunnen brengen!
Mijn e-mail adres heb ik net openbaar gezet op tweakers, is van gmail dus daar kan ik volgens mij genoeg ontvangen...
Gaat dat lukken?

Groeten, John

• Fata_Morgana
Aanvulling:
Op de website van Conceptronic heb ik inmiddels al een aantal drivers gevonden voor zowel de usb insteek kaart en de HD.
Moet thuis even de exacte typen opzoeken (zit nu op werk...;) ) maar dan kan ik hiermee proberen verder te komen.

Wel vreemd trouwens dat alle spullen in eerste instantie gewoon door XP worden herkend, geinstalleerd en dat je later alsnog echte eigen drivers nodig hebt...
Laat XP dan meteen zeggen dat het "niet gevonden" wordt of zo...
Ook de handleidingen van de apparaten gaven niet aan dat dit moest.
Gewoon plug&pray...... ;))

Groeten, John

• LV-426
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik heb de drivers en handleidingen net op 2 manieren naar je toe gemaild. Dus succes ermee.

En ja.... errug vreemd. maar het kan nog erger. Momenteel kan ik de drivers niet laden omdat, nadat ik de firmware van mijn externe geluidskaart had geupdate ik steeds een blauw scherm kreeg in XP en een gratis restart, waarbij het probleem volgens windows bij de conceptronics pcmcia-usb kaart lag. (op usb 1 werkte alles maarja, dat is te langzaam voor goed 5.1 geluid) Tja, die firmware kon ik niet meer veranderen en kwam er echt na dagen achter dat alles toch nog kon werken mits ik de drivers niet instaleerde voor die pcmcia kaart. Maar al 3 maanden blijft mijn harddisk zichtbaar tot een week geleden, hij na een keer opstarten wegbleef, maar na een 2e restart weer wel zichtbaar was.

Al met al, heb ik er erg veel plezier aan en gemak van, zo'n externe had en zeker usb2.0

• Fata_Morgana
Sorry voor de late reactie maar gisteren was ik heel de dag weg.
Vandaag op 2 manieren de mail ontvangen dus 2x hartelijk dank voor je hulp!
Omdat we weinig tijd hebben dit weekend zal ik helaas pas later echt gaan proberen maar zodra we dit hebben gedaan laat ik het even weten of het is gelukt.

Groeten, John

• Fata_Morgana
Het heeft dus een maand geduurd eer ik dit eindelijk kon uitproberen!
Er kwam van alles tussen en ook nog ziek geweest, vandaar.

Gisteren geprobeerd echter: de 208-driver wordt NIET herkend als geldige driver!
Wat ik ook probeer: hij blijft zeggen dat hij geen geldig apparaatbestand heeft gevonden.
In de handleiding staat ook dat deze voor Win98 zou zijn en dat XP automatisch naar de juiste drivers zoekt... Hoe heb jij het dan voor elkaar gekregen?

Groeten, John

Pagina: 1