HP-printer met brandlucht na vonken in stekkerdoos

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
Beste lezers,

Volgens mij is zojuist mn printer overleden :) . Normaal heb ik deze altijd uit staan, maar nu wilde ik even iets printer terwijl de pc al aan stond. Dus ik stop de stekker in de 6-voudige aansluiting op de stekkerdoos. En jawel, allemaal vonken. Dus ik kijk op de led van de printer: HP 3820. en de led springt nog even van onder naar boven aan. Daarna rook ik de bekende verbrande printplaatlucht.

De vragen aan jullie:

1. Zit hier nog garantie op zo'n printer of is dit puur te wijten aan eigen schuld. Hij is 5-feb-2003 gekocht a 96 euro.

2. Die vonken bij het insteken van een stekker komen wel vaker voor hier in huis. Kan iemand me uitleggen hoe ik dat kan voorkomen misschien of dat er ergens iets fout zit?

Bedankt voor de moeite alvast op deze alweer dure zondag 8)7 :)

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-02 16:30

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

je hebt drie jaar minimaal, de verkopende partij, de winkel is hiervoor aanspreekbaar. Een printer is een duurzaam artikel, en daarvan mag je verwachten dat het minimaal drie jaren mee gaat.

You are NIJL-ed!

• objectief2
In principe vind ik ook wel dat zoiets langer als 2 jaar het mag doen. En ik ga ook sowiezo morgen naar de winkel. Ik lees alleen zojuist op de website van HP dat ze 1 jaar beperkte garantie geven.

Nog iemand die iets weet over die vonken misschien, overspanning ofzo? :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Is je computer geaard?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Als Europees consument heb je recht op twee jaar garantie. Als de fabrikant maar één jaar geeft, dan is dat 1) het probleem van de verkoper of 2) toch het probleem van de fabrikant. Jij hebt recht op die garantie, wat de fabrikant of verkoper je ook wijs probeert te maken.
Overigens als je zo vaak last hebt van vonken dan zou ik toch echt eens een elektrotechnisch installateur naar de installatie laten kijken. Wat er mis is, kan ik niet zo zeggen, maar ik zou zeggen geen aarde of zwevende aarde, slechte bedrading of gewoon slechte stekkerdoos.

• objectief2
Ik zal je vertellen hoe ik het aangesloten heb:

In de kamer waar ik zit heb ik 1 vast stopcontact met 2 uitgangen. Op elk van die uitgangen zit een 6-voudige stekkerdoos. Gewoon een eenvoudige van de bouwmarkt :)

De ene stekkerdoos gebruik ik voor de pc en de andere voor andere dingen, als electrische tandenborstel etc. :P

In die stekkerdoos van de pc was nog ruimte dus daar wilde ik die stekker indoen terwijl er dus al spanning op stond. Dit heb ik overigens vaker met dingen gedaan, alleen ditmaal kwamen er dus vonken terwijl ik de stekker erin deed. Van stroom weet ik niet zoveel geef ik eerlijk toe dus ik denk dat het niet geaard is. Hoewel in de meterkast wel een aardlekschakelaar zit. :)

Trouwens boven op zolder geeft de adapter van m'n laptop ook weleens vonken als ik die in een vast stopcontact steek, misschien natuurlijke straling in de bodem ofzo :+ ?

[ Voor 11% gewijzigd door objectief2 op 13-02-2005 11:53 ]

• Remus
Zit er randaarde in de wandcontactdoos (je weet wel van die metalen klemmetjes aan de boven- en onderzijde van de contactdoos), zo niet : geen aarde.
Vermoedelijk woon je in een wat ouder huis en is die aardlekschakelaar alleen voor de keuken en evt de badkamer. Het is met computers echter sterk aan te raden wel voor aarding te zorgen.

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

Ik weet niet echt veel van stroom en zo af. Maar k weet wel dat je niet teveel apparaten op een stekkerdoos moet aansluiten.
Want uit jou verhaal maak ik op dat je dus nou 12 apparaten (2x6) hebt aangesloten op maar 2 stopcontacten. Is dat niet gewoon te veel van het goede?

[ Voor 1% gewijzigd door MarcoL op 13-02-2005 11:59 . Reden: typo`s ]

Don't worry people, i`m a professional idiot

• objectief2
Remus schreef op zondag 13 februari 2005 @ 11:55:
Zit er randaarde in de wandcontactdoos (je weet wel van die metalen klemmetjes aan de boven- en onderzijde van de contactdoos), zo niet : geen aarde.
Vermoedelijk woon je in een wat ouder huis en is die aardlekschakelaar alleen voor de keuken en evt de badkamer. Het is met computers echter sterk aan te raden wel voor aarding te zorgen.
Er zitten zowel metalen klemmetjes in de vaste als losse verlengdozen hoor. En het huis is van beginjaren 80 en de aardlek werkt voor het hele huis.

• objectief2
MarcoL schreef op zondag 13 februari 2005 @ 11:58:
Ik weet niet echt veel van stroom en zo af. Maar k weet wel dat je niet teveel apparaten op een stekkerdoos moet aansluiten.
Want uit jou verhaal maak ik op dat je dus nou 12 apparaten (2x6) hebt aangesloten op maar 2 stopcontacten. Is dat niet gewoon te veel van het goede?
Het zou kunnen. Ik weet er ook niet alles van af vandaar dat ik ook het topic ff heb geopend om de experts aan het woord te laten :) Op zich hangt er best wel wat duurs aan de contactdozen (754 en 939-systeem+een tft) dus als iets anders aan te raden is in plaats van dit dan hoor ik dat heel graag :)

• naftebakje
Dat er veel stroom wordt getrokken heeft geen invloed op de andere stopcontacten in de stekkerdoos, maar als ik jou was zou ik toch eens nakijken of de aarde wel en goed is aangesloten.
(slechte aarde ==> 1 printer dood, nog 1 tft en 2 mooie PC't te vermoorden >:) )

Laatst hadden wij thuis ook een probleem met de CV ketel, bijna elke week viel hij uit. De invoerder voor de Benelux is zelfs komen kijken, en vond het niet. Tot ik zag dat de installateur de aarding niet had aangesloten. De ketel werkt nu perfect zonder uit te vallen, en de installateur schaamde zich dood toen hij hoorde dat hij de aarding was vergeten.....

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• objectief2
CV-KETEL zeg je 8)7 . Dat ding hier valt ook om de haverklap uit!! Ik ruik een sterk verband nu je dit zo schrijft. Onze CV is alleen op te starten door de zekering te verwijderen en er weer in te drukken. Dus het zou iets met stroom te maken kunnen hebben. Weet je hoe ik dat kan checken toevallig :) ? Want ik denk dat dit ermee te maken heeft! Bedankt

• naftebakje
objectief2 schreef op zondag 13 februari 2005 @ 12:10:
CV-KETEL zeg je 8)7 . Dat ding hier valt ook om de haverklap uit!! Ik ruik een sterk verband nu je dit zo schrijft. Onze CV is alleen op te starten door de zekering te verwijderen en er weer in te drukken. Dus het zou iets met stroom te maken kunnen hebben. Weet je hoe ik dat kan checken toevallig :) ? Want ik denk dat dit ermee te maken heeft! Bedankt
Idd, dit lijkt er wel op. Normaal gaat er een draad met 3 aders naar de CV ketel toe, waarvan 2 via de zekering (LET OP: 220V wisselspanning), en een geel-groen gekleurde die de aarding is. Die moet verbonden zijn met de andere aardingen in de zekeringenkast. Ben je niet 100% zeker van jezelf, vraag dan iemand anders (een kennis die er genoeg van kent, of de installateur, of een elektricien) om ernaar te kijken en de aarding wel aan te sluiten.

Dit is niet extreem offtopic vind ik, het is nogmaals een bewijs dat aarding echt moet voor een computer (of dat je PC is, of de computer die je CV stuurt doet er niet toe).

• objectief2
Ik ga het onderzoeken. Die geschiedenis met de CV-ketel speelt al langer hier. Eerst bleek er een voedingsprintplaat defect te zijn+ zwarte zekering. En hierna lijkt het erop alsof het probleem er nog steeds is dus dat is reden om het nog te onderzoeken of de stroomvoorziening wel goed is. Er hebben ook installateurs aan gesleuteld dus wie weet 8)7

Bedankt voor alle reacties, ennuh dit was zeker niet off-topic want reken maar dat kortsluiting meer vernielt dan je lief kan zijn, zeker pc's zijn errug gevoelig. Ik kan het weten want ooit is er een vlam uit mn voeding geknald :) Nogmaals bedankt!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:10
naftebakje schreef op zondag 13 februari 2005 @ 12:07:
Dat er veel stroom wordt getrokken heeft geen invloed op de andere stopcontacten in de stekkerdoos, maar als ik jou was zou ik toch eens nakijken of de aarde wel en goed is aangesloten.
(slechte aarde ==> 1 printer dood, nog 1 tft en 2 mooie PC't te vermoorden >:) )
Bullshit. Een hp 3820 heeft niet eens randaarde, een TFT ook niet. Die gaan daar echt niet van stuk. De vonken die je krijgt bij het insteken van de stekker in het stopcontact komen doordat in de voeding alle elco's leeg zijn en je een (overdreven) bijna-kortsluiting aansluit. De eerste miliseconden heb je dus een vrij zware belasting, en dat vonkt even.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• naftebakje
THEF_Pino schreef op zondag 13 februari 2005 @ 12:24:
[...]

Bullshit. Een hp 3820 heeft niet eens randaarde, een TFT ook niet. Die gaan daar echt niet van stuk. De vonken die je krijgt bij het insteken van de stekker in het stopcontact komen doordat in de voeding alle elco's leeg zijn en je een (overdreven) bijna-kortsluiting aansluit. De eerste miliseconden heb je dus een vrij zware belasting, en dat vonkt even.
Een printer die aan een computer aangesloten is zal via de USB of parallele poort aan de massa van de PC hangen, en zo verbonden worden met de aarding (via een weestandje van 100 ohm ofzo). Net hetzelfde voor een TFT, de afscherming van de DVI of SubD kabel verbindt de massa (dus aarding) met het scherm.

[kenners-mierenneukers-mode]En inderdaad, massa van de PC en aarding zijn niet altijd rechtstreeks verbonden, met een klein weerstandje komt vaak voor. Dat beperkt gewoon de stroom die kan lopen bij fouten, maar een potentiaalverschil kan niet ontstaan tussen aarding en massa zonder een lekstroom door de weestand, waarbij de aardlek uitschakeld....dus ze zijn virtueel verbonden.
[/arme kleine insectjes]

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 13-02-2005 12:33 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Hoe graag ik alles geaard zou willen hebben in mijn huis is dat weer niet mogenlijk.
Op mijn computerkamer heb ik 2 dubbele stopcontacten (niet geaard) en er zitten hier 4 pc's en een laptop op aangesloten.
Daarnaast nog eens de monitoren speakersets bureaulampen,telefooncentrale en telefoon en de fax :X
In mijn huis (bouwjaar rond jaren 50 a 60) heb ik alleen geaarde stopcontacten in de keuken en verder nergens.
Overigens heb ik bijvoorbeeld wel een aardlek schakelaar die bij de geringste kortstluiting uitspringt dus dat is weer een pluspunt.
Wat ik me nu wel afvraag is wanneer ik hier overga op wat nieuwere pc's of dit allemaal wel voldoende is voor een goede werking.
Nieuwere pc's vragen steeds meer stroom en wat de topicstarter al heeft aangegeven met zijn stekkerdozen zo is het hier eigenlijk ook.
Is er mischien iets (formule of iets dergelijks) om uit te rekenen hoeveel je eigenlijk aan een stopcontact kan hangen voor een probleemloze werking?
Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld gevraagd vermogen als wattage en dergelijke.

computer voor alle werkzaamheden

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

THEF_Pino schreef op zondag 13 februari 2005 @ 12:24:
[...]

pino ....... kijk even uit met je aanames ..
dat jij mischien een niet geaarde tft ok .. maar dat betekend niet dat alle tft's geen aarde hebben.

Net gelezen .. assumption is the mother of all fuckups :)

Iperf

• naftebakje
Edwin van Cleef schreef op zondag 13 februari 2005 @ 12:46:
Hoe graag ik alles geaard zou willen hebben in mijn huis is dat weer niet mogenlijk.
Op mijn computerkamer heb ik 2 dubbele stopcontacten (niet geaard) en er zitten hier 4 pc's en een laptop op aangesloten.
Daarnaast nog eens de monitoren speakersets bureaulampen,telefooncentrale en telefoon en de fax :X
In mijn huis (bouwjaar rond jaren 50 a 60) heb ik alleen geaarde stopcontacten in de keuken en verder nergens.
Overigens heb ik bijvoorbeeld wel een aardlek schakelaar die bij de geringste kortstluiting uitspringt dus dat is weer een pluspunt.
Wat ik me nu wel afvraag is wanneer ik hier overga op wat nieuwere pc's of dit allemaal wel voldoende is voor een goede werking.
Nieuwere pc's vragen steeds meer stroom en wat de topicstarter al heeft aangegeven met zijn stekkerdozen zo is het hier eigenlijk ook.
Is er mischien iets (formule of iets dergelijks) om uit te rekenen hoeveel je eigenlijk aan een stopcontact kan hangen voor een probleemloze werking?
Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld gevraagd vermogen als wattage en dergelijke.
De norm is 16A per stopkontactengroep (per zekering in de kast), komt neer op 3500W. Maar alle draden naar stopcontacten moeten 2.5 mm² diameter hebben, als de draad van je stekkerdoos dan 0.75 mm² heeft zal die draad voor verwarming spelen, en mss zelfs brand veroorzaken... Maar doorgaans staat het max vermogen op de stekkerdoos zelf, en als je over de 16A zou gaan valt de zekering wel uit.
Maar ik hoop voor jou dat je nooit brand hebt ofzo, want de verzekering zal niets vergoeden als er geen aarde voorzien is, om nog maar te zwijgen van alle andere risico's die je loopt. Tenzij je in een kraakpand woont, moet je echt wel aarding voorzien als die er niet ligt, voor je eigen veiligheid, en om je eigen dure spullen te beschermen.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 14-02-2005 00:31 ]

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Nijl schreef op zondag 13 februari 2005 @ 11:44:
je hebt drie jaar minimaal, de verkopende partij, de winkel is hiervoor aanspreekbaar. Een printer is een duurzaam artikel, en daarvan mag je verwachten dat het minimaal drie jaren mee gaat.
Jah, als je op die manier redeneert, kan je van de autodealer ook eisen dat hij je een nieuwe auto geeft als je hem in de prak rijd...

HP heeft in zijn garantievoorwaarden dit soort dingen uitgesloten (valt onder het kopje spanningsproblemen bij klant). Als je het apparaat op een goed stopcontact (WALL-outlet -> is iets anders dan een verlengsnoer met 6 aansluitingen) had geplaatst, had dit waarschijnlijk niet gebeurt, conclusie: Niet de schuld van het product dat het nu kapot is

• Remus
MarcoL schreef op zondag 13 februari 2005 @ 11:58:
Op een stopcontact kan (over het algemeen) maximaal 16A aan afgenomen stroom staan, een stroomgroep is meestal ook geaard op 16A, deze getallen zijn echter wel het maximum en gaat er ook vanuit dat de bedrading juist is (zoals boven aangegeven 2,5mm2 of meer). Met 16A heb je het over 16Ax220V = 3520W (NB: in veel gevallen is er al sprake van 230V). Veel verlengsnoeren kunnen overigens minder vermogen aan, het maximum staat over het algemeen op vermeldt. De hoeveelheid apparatuur die TS aangeeft is niet zo boeiend, het gaat meer om het totale vermogen van die apparaten en over het algemeen zal je best veel moeite moeten doen om aan het maximum te komen.

• Remus
Pannenkoekkie schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:34:
[...]

Jah, als je op die manier redeneert, kan je van de autodealer ook eisen dat hij je een nieuwe auto geeft als je hem in de prak rijd...

HP heeft in zijn garantievoorwaarden dit soort dingen uitgesloten (valt onder het kopje spanningsproblemen bij klant). Als je het apparaat op een goed stopcontact (WALL-outlet -> is iets anders dan een verlengsnoer met 6 aansluitingen) had geplaatst, had dit waarschijnlijk niet gebeurt, conclusie: Niet de schuld van het product dat het nu kapot is
Een fabrikant kan zoveel beweren als ze willen, maar over het algemeen is het recht eerder aan de kant van de consument dan van de fabrikant. Met de manier waarop de TS zijn apparatuur heeft aangesloten is op zich niks mis mee mits 1) de verlengsnoeren goed zijn (KEMA-keur en geen beschadigingen) en 2) de aarde in orde is. De fabrikant zal moeten aantonen (dus niet beweren!) dat de schade te wijten is aan nalatigheid van de consument en dat de schade niet veroorzaakt kan zijn door een fabricagefout of slechte componenten.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:10
fish schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:09:
[...]

pino ....... kijk even uit met je aanames ..
dat jij mischien een niet geaarde tft ok .. maar dat betekend niet dat alle tft's geen aarde hebben.

Net gelezen .. assumption is the mother of all fuckups :)
Ja, duh, ik bedoel het in deze context. De user die ik quote heeft het erover dat door het ontbreken van de randaarde (op een dubbel geisoleerd apparaat) de printer nu dood is en dat de rest spoedig zal volgen. Dat is bullshit. Dat er geaarde TFT's bestaan zal best wel. Die ik heb is ook met een geaarde stekker uitgevoerd, die geaarde stekker gaat in een dubbel geisoleerde adapter en bestaat daarna niet meer als randaarde. Onzin dus.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

naftebakje schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:29:
[...]

De norm is 16A per stopkontactengroep (per zekering in de kast), komt neer op 3500W. Maar alle draden naar stopcontacten moeten 2.5 mm² diameter hebben, als de draad van je stekkerdoos dan 0.75 mm² heeft zal die draad voor verwarming spelen, en mss zelfs brand veroorzaken... Maar doorgaans staat het max vermogen op de stekkerdoos zelf, en als je over de 16A zou gaan valt de zekering wel uit.
Maar ik hoop voor jou dat je nooit brand hebt ofzo, want de verzekering zal niets vergoeden als er geen aarde voorzien is, om nog maar te zwijgen van alle andere risico's die je loopt. Tenzij je in een kraakpand woont, moet je echt wel aarding voorzien als die er niet ligt, voor je eigen veiligheid, en om je eigen dure spullen te beschermen.
Hier heb ik wat aan :)
Ik woon hier niet in een kraakpand het valt mij alleen op dat ik alleen in de keuken geaarde stopcontacten heb.
Verder in mijn woonhuis (2 slaapkamers en woonkamer) is er niets geaard.
Probleem voor de verhuurder dus? (woningstichting)

computer voor alle werkzaamheden

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:58

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Edwin van Cleef schreef op maandag 14 februari 2005 @ 03:51:
[...]
Hier heb ik wat aan :)
Ik woon hier niet in een kraakpand het valt mij alleen op dat ik alleen in de keuken geaarde stopcontacten heb.
Verder in mijn woonhuis (2 slaapkamers en woonkamer) is er niets geaard.
Probleem voor de verhuurder dus? (woningstichting)
Gegeven het bouwjaar van het pand waarin je woont, is die aarding (helaas voor jou) dus niet verplicht. Mogelijk dat je iets met de verhuurder af kunt spreken bij groot onderhoud/renovatie, maar daar word je niet gelukkig van als je er in woont. Ik zit hier met een soortgelijk probleem (eigen huis, bouwjaar 1926) en alleen aarding in de keuken en de wasmachine. Ik wil eigenlijk overal geaarde stopcontacten van maken, maar daar kom ik voorlopig niet aan toe.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• naftebakje
THEF_Pino schreef op maandag 14 februari 2005 @ 02:25:
[...]

Ja, duh, ik bedoel het in deze context. De user die ik quote heeft het erover dat door het ontbreken van de randaarde (op een dubbel geisoleerd apparaat) de printer nu dood is en dat de rest spoedig zal volgen. Dat is bullshit. Dat er geaarde TFT's bestaan zal best wel. Die ik heb is ook met een geaarde stekker uitgevoerd, die geaarde stekker gaat in een dubbel geisoleerde adapter en bestaat daarna niet meer als randaarde. Onzin dus.
Ik dacht dat ik het duidelijk had gemaakt. Als je je TFT enkel in het stopcontact steekt, en dus niet met je PC verbind, dan heb je geen enkel probleem. Zodra je verbinding maakt met een ander apparaat (dat wel geaard is) gaat aarding ook meespelen in de TFT. Een afscherming heeft (zo goed als) geen effect als deze niet geaard is, dus door storingen (GSM doet al hoorbaar genoeg met slechte PCboxjes) kunnen serieuze invloed hebben.
Zie ook de problemen die met TV kunnen optreden als je een TVkaart aansluit op distributie, de tv is ook niet geaard maar deelt wel in de problemen.
(en jou tft zal in het voedingsblok ook een netfilter hebben, en doorgaans zullen de spanningen op een bepaalde spanning gepositioneerd zijn tov de aarding, dus die speelt toch gedeeltelijk mee in het verhaal).

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 14-02-2005 08:22 ]

Pagina: 1