Oscar Mopperkont schreef op maandag 21 februari 2005 @ 23:18:
Sorry Confusion, dat is niet naar jou toe gericht, maar richting de vent (of vrouw natuurlijk) die dat op papier heeft durven zetten. Walgelijk vind ik dat

Wat me trouwens wel erg tegenvalt is dat je dat dan een goed stuk vind

[/offtopic]
De vergelijking was heel deugdelijk en niet gespitst op de emotionele kant, zoals dat hier op het forum meestal het geval is. Er zijn gewoon niet zoveel voorbeelden van dit soort gebeurtenissen. Let me explain: er waren in het recente verleden een paar dissidente 'wetenschappers' die op basis van boeken vol feiten verkondigden dat de holocaust niet plaatsgevonden kon hebben. Allerlei anderen voelden zich geroepen te erkennen dat er inderdaad wel iets in leek te zitten, dat er problemen leken te zijn met het bewijsmateriaal, dat het misschien toch allemaal niet zo duidelijk is als het leek, etc. Totdat iemand er echt langdurige moeite in stak en er een persoonlijke kruistocht van maakte om de beweringen te ontkrachten en de dissidenten werkelijk helemaal met de grond gelijk te maken. In het geval van de holocaustontkenning is dat gebeurd, omdat er voldoende emotionele drijfveren om de moeite erin te steken, maar is het vooral geaccepteerd omdat het algemene publiek er sowieso al 'tegen' was en daarom accepteerde dat de beweringen weerlegd waren.
In het geval van het broeikaseffect zijn die emotionele krachten er niet, maar is vooral het publiek niet erg overtuigd, omdat een deel van de politieke een politieke voorkeur tegen het broeikaseffect heeft. Zuiver wetenschappelijk gezien is het echter net zo glashelder als in geval van de holocaust. Lomborgs boek is ook een verzameling feiten die niets zeggen en waaruit ongeldige conclusies worden getrokken, die echter wel door de data ondersteund lijken. Maar zie verderop voor links die verklaren waarom Lomborg een leugenaar is. Het aantal fouten in zijn boek is ronduit eng. Net zoals in
argro in "Hoog water" een grafiekjes wordt gepost die op geen enkele manier met de talloze andere metingen overeenkomt. DIe staan er in dit geval bij, maar Lomborg laat ze gewoon weg. Hoe je die lijn serieus kan nemen is mij een raadsel.
Het probleem is eenvoudigweg de eeuwige 'twijfel' waar wetenschappers openlijk voor uitkomen: je weet nooit iets zeker. Daar maken gelovigen misbruik van, door het te verdraaien tot 'de wetenschap weet niets'. Door het presenteren van feiten die niet duidelijk de meerderheidsopinie bevestigen en die er, met het juiste commentaar, zelfs strijdig mee lijken, wordt twijfel gewekt, terwijl twijfel helemaal niet gerechtvaardigd is. Het is niet makkelijk losse feiten te interpreteren. Het is ook niet moeilijk losse feiten zo samen te voegen dat ze heel veel lijken te impliceren en dat het zelfs moeilijk wordt de fout aan te wijzen. Laat staan voor een leek die er geen studie van wil maken. Lomborg gelooft ongetwijfeld zelf dat hij gelijk heeft en dat hij de data goed interpreteert, maar zijn werk zit eenvoudigweg vol fouten. Factuele, logische, representatieve en nog andere soorten fouten.
Zie bijvoorbeeld
http://www.mylinkspage.com/lomborg.html en
http://www.lomborg-errors.dk/ voor kritieken op Lomborg. Ik heb haarscherp geillustreerd gezien hoe Lomborg op fundamentele punten de fout in gaat. Door bijvoorbeeld welvaartsgroei tegen bevolkingsgroei uit te zetten in een grafiek suggereert hij dat er een rechtstreeks verband tussen die twee is, terwijl het causale verband op geen enkele manier wordt aangetoond en er geen enkele reden is om aan te nemen dat we met de helft van de bevolking niet hetzelfde welvaartsniveau bereikt zouden kunnen hebben. Dat soort logische fouten op kernpunten van zijn betoog zijn onvergeeflijk. Zie bijvoorbeeld ook het antwoord op Lomborgs antwoord op het artikel in de Scientific American waarin zijn boek de grond in werd geschreven:
http://www.sciam.com/arti...EEDF&pageNumber=3&catID=9. Ik wil er best relevante dingen uit gaan citeren, maar opmerkingen als
Concerning Lomborg's description of a climate model described in a 1989 Hadley Center paper, Lomborg supports his paraphrasing of the work by citing a "major Science overview article." Readers familiar with Science as one of the most eminent journals in the world could be impressed by this reference and misled. Unfortunately, it only highlights the slippery way in which Lomborg frequently mixes his citations from primary and secondary sources: the article in question is from Science, but it is a story written by a member of its news staff, not by a climate scientist. Science has outstanding news writers in its employ, but I do not think anyone at that publication would pretend that its news writers are held to the same standards of precision and accuracy that its scientist contributors are. Errors of this sort are also not likely to be caught and corrected with the same high scrupulousness. Nonscholarly articles of this type in Science or in Nature, or in Scientific American are simply not meant to be used as exhibits in a scholarly argument as Lomborg has tried to do.
zijn wat mij betreft genoeg.
Zie bijvoorbeeld
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,3-1489955,00.html, voor de volgende die alle gegevens op een rij zet en concludeert dat er wel degelijk iets aan de hand is.
De sluitzin van het SciAm artikel is overigens ook te mooi om niet te citeren:
If anything, it is Lomborg who is trying to make "environmentalist" an epithet that he can apply to any scientist with whom he disagrees.
Dat is namelijk ook precies wat hier regelmatig gebeurd: degene die het voor pedofielen opneemt wordt ervan verdacht pedofiel te zijn, degene die op tekortkomingen van het kapitalisme wijst wordt voor communist versleten en degene die zegt dat zijn onderzoek het bestaan van het broeikaseffect ondersteunt, wordt uitgemaakt voor 'environmentalist'. Er wordt gesuggereerd dat er geen onafhankelijke wetenschappers bestaan, terwijl de meesten dat juist zijn, omdat dat de essentie van wetenschapper zijn is: een wetenschapper wil weten hoe de wereld in elkaar zit. Anders was hij wel politicus geworden, om te bepalen hoe de wereld in elkaar zit. Dat sommigen de grens overschrijden betekent niet dat de meesten dat doen. Bij de meesten is er geen enkel bewijs van en zeker de suggestie dat de meerderheid van de klimaatonderzoekers zijn uitkomsten zou manipuleren is absurd en paranoide.
Edit:
Ik zie nu je edit.
Elke onderzoeker die ook maar het kleinste vraagteken durft te zetten bij de omvang van de holocaust wordt tegenwoordig verketterd en zelf als nazi weggezet. Mijn huisgenoot, een historicus, had het daar laatst over, een of andere historicus in Engeland schijnt dat eens gedaan te hebben en hij weet nu wat de gevolgen ervan waren. Het is toch te belachelijk voor woorden dat daar inmiddels geen onderzoek meer naar gedaan kan worden, omdat het politiek gevoelig ligt?
Nee, elke onderzoeker die een vraagteken durft te zetten wordt weggezet omdat hij een stomme idioot is die bewijsmateriaal negeert. Die Engelse historicus is één van degenen die ik bedoel. Die is uiteindelijk grandioos, geheel en onverbiddellijk met de grond gelijk gemaakt. Er wordt geen onderzoek meer naar gedaan, omdat er al uitdentreure onderzoek naar gedaan is. Mensen die maar twijfel blijven oproepen, die het dode paard blijven schoppen, die zijn immoreel. Dat is pas economische verspilling, als je het daar toch over wilt hebben. Al het geld dat wordt weggegooid omdat nog een keer aangetoond moet worden dat hoogspanningsmasten geen schade doen, dat de holocaust toch echt heeft plaatsgevonden en dat er echt een broeikaseffect is, omdat er anderhalve wetenschapper roept dat hij twijfelt, terwijl fucking 95% het over de resultaten eens is en dat hoeveelheden van zulke verschillende overtuigingen zijn dat van complottheorieen geen enkele sprake kan zijn. Eeuwige twijfelzaaiers, die doen pas schade.
[
Voor 48% gewijzigd door
Confusion op 22-02-2005 00:14
]