Uitval PC

Pagina: 1
Acties:

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025
Ik heb een raar probleem.

Specs:
mobo: Asrock K7S8X
AMD XP 2500+ 333Mhz FSB
512MB DDR (2x256MB 333Mhz DDR SDRAM)
Radeon 9200SE + tvout, aangesloten op VCR --> TV
PCI ATI 4MB
20GB WD HD
30GB WD HD
80GB WD HD
Philips DVDRW 4x
USB Hauppage TV
Avance soundkaartje
USB hub
USB uitbreidingskaart (3x USB)
HP 3120 inkjet printer (USB)
Serial IR receiver
Parallel scanner Trust easyconnect 9600 plus

Het probleem
De PC valt uit. Dit doet ie om de 2 weken ongeveer, zeer onregelmatig. De PC gaat echt helemaal uit, en kan niet meer aan. Als ik er aan andere voeding in zet, dan doet ie weer weer als vanouds. Op gegeven moment valt hij weer uit, en dan gaat het hele liedje weer overnieuw. Er word een andere voeding ingezet, en dan doet ie ut weer voor een tijdje. Ik heb een Aopen 300W en een no-name 250W PSU. Het maakt verder niet uit welke PSU ik er in zet, het probleem blijft zich voordoen. Ook de seriele IR receiver lijkt niets uit te maken, het probleem bestond al voordat ik dat ding had aangesloten, evenals de scanner.
Het moederbord is een keer gecrasht, dit was een jaar geleden. Toen heb ik er een compleet andere K7S8X voor in de plaats gezet.
De PC is niet geaard. Het lijkt me sterk dat dit de oorzaak van het problem kan zijn. Ik heb 4 andere servers draaien (ook niet geaard), die uptimes halen van 4-5 maand. Die rebooten alleen voor updates. Zelfde met onder/bovenspanning van het powergrid: De servers halen wel hoge uptimes. Hier lijkt het dus niet aan te liggen.

De PC valt uit in totale idle stand, of als ik een game aan het spelen ben. Het lijkt daarbij dus niet uit te maken of ik de CPU intensief gebruik, of niet. Ook de invloed van HD's lijkt niet uit te maken, die zijn op het moment van uitval random zeer actief of helemaal niet actief.
Ik heb de TVkabel van het USB TV ding eruit gehaald, omdat ik dacht dat het daar aan lag. Dit blijkt dus ook niet het geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruudjah op 13-02-2005 08:43 ]

TweakBlog

Verwijderd

Je bent vergeten je processor te vermelden...

Hoe zit het met de airflow in je kast, want het lijkt op het in werking treden van een (thermische?) beveiliging van je PSU's.

Een kennis van mij had een redelijk vergelijkbaar probleem: het compleet afslaan van de computer (ongeacht de load) en pas na enkele uren opnieuw kunnen opstarten. De oorzaak was een rotte fan icm met te veel stof in de kast waardoor er geen ventilatie meer mogelijk was...

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025
/CPU added

Nog nooit gehoord van een thermische beveiligng in een PSU. Hier heb ik dus nog totaal niet aan gedacht, oververhitting. Op die manier niet, dat ik verwachtte dat een niet-OC-ed PC geen actieve airflow nodig heeft. Nu ik de situatie even goed bekijk, zie ik dat er een koelkast, 2x 17"Eizo +15" + PC onder een hoogslaper staat. Aan weerszijden is een muur, of kast.

Ondanks dat ik van de zomer nagenoeg dezelfde config had, is het probleem er pas een maand of 4-5. Ik ga nu in ieder geval wat schoonmaakwerk doen en wat fans plaatsen. Ik verwacht echter niet dat hitte het probleem zal zijn. Ik ga die mogelijkheid in ieder geval nu uitsluiten.

TweakBlog

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 19:09
Dit is een lastig probleem omdat het zich zo weinig voordoet. Hitte lijkt mij het probleem inderdaad ook niet. Maar probeer alles uit te sluiten.

Controleer of het moederbord ergens beschadigd/doorgebrand is. Vooral bij de mosfets die erg heet worden. Kijk ook of de condensatoren niet bol staan. Check je temperatuur sensoren en voedingsspanningen (beiden te vinden in je bios).

Clock ander je PC eens een beetje over en verhoog alle voltages. Als hij dan vaker gaat crashen weet je waar je het moet zoeken.

Je hebt ook een heleboel hardware in je PC zitten die misschien conflicten met elkaar krijgen. Koppel eens (één voor één) de volgende hardware af:
PCI ATI 4MB
USB Hauppage TV
Avance soundkaartje
USB hub
USB uitbreidingskaart (3x USB)
HP 3120 inkjet printer (USB)

Als je PC het zonder dat onderdeel langer dan 3 weken volhoud heb je je probleem gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door iets op 13-02-2005 16:18 ]

tvw