Probleem met switch achter router

Pagina: 1
Acties:

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:04
Tot gisteren hadden wij een switch achter een router die gewoon redelijk werkte (hoewel de upload niet echt lekker ging ging downloaden met alle computers achter de switch wel gewoon goed en surfen/gamen ook)...
Nu wilde ik gisteren proberen om de upload te verhogen en veranderde wat settings, tot op een gegeven moment internet niet meer werkte... toen ik de settings terug zette werkte het nog niet, dus moest ik de router resetten... Nu hebben de computers achter de switch ineens een supertrage verbinding met internet... Dit is echt nog minder dan 1k/s ... surfen is onmogelijk (alles timed out) en alleen sommige dingen die echt heel weinig bandbreedte nodig hebben werken... Ook het pingen van de router werkt niet echt goed... De helft van alle pings timed out ofzo...
Als ik de kabel van de switch rechtstreeks in mijn computer doe werkt internet prima... gewoon goeie snelheid en alles werkt perfect... doe ik heb echter in de switch (heb gewone poort en uplink geprobeerd) doet alles het weer supertraag... enigste wat mij lukte was op een chatservertje te komen, maar surfen of iets anders lukt echt niet... alle computers achter de switch hebben dit probleem...
Overigens het ik dezelfde settings die ik veranderde toen internet stopte met werken nu (zonder switch) ook nog eens veranderd en ook dan stopt internet met werken tot ik de router reset (voor zover iemand daar wat aan heeft)...
De bewuste setting was:
802.1d Spanning Tree van disabled naar enabled...
Maar ook al verander ik op dat scherm (waar verder weinig boeiends staat) niks en druk ik op apply changes dan nog moet ik de router resetten voor hij weer werkt...
Nu vraag ik me af of iemand een idee heeft hoe dit komt???
Want volgens mij ligt het niet echt aan de instellingen van de router (want die zijn volgens mij hetzelfde)...
Sowieso kan het wel aan de instellingen van de router liggen?? Een router merkt toch niet of er een switch of computer achter hem hangt??
Maar het lijkt me ook stug dat de switch nu ineens kapot is, dus ik snap er even niks meer van...
Hoop dat een van jullie me kan verder helpen :P

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 09:53
Waarom zou "opeens een switch" niet kapot kunnen gaan? Heb hier nog het dode bewijs liggen, moet alleen nog eens (gaan) controleren of het ECHT niet de Travo is, maar dat terzijde. (sweex ... *bleh*, 1,5 jaar 24/7 = d00d .. hier dan)

Vind het wel frappant dat je Internet het helemaal toppie doet als je de switch ertussen uitmieterd, zou bij mij al de nodige vraagtekens opleveren en lees/werkvoer geven om achter de switch aan te gaan. Doet deze wel alles naar behoren in het interne netwerkje ed ;) ?

Haal je taal/typo-foutjes er eens uit aub :+ ... heb meer dan 8 bier op en het viel me nog steeds op :Y)

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:04
offtopic:
heb ook meer dan 8 bier op, maar zie de taalfouten echt niet, wel de onduidelijke structuur 8{

maarja het lijkt me sterk dat hij overlijdt net nadat ik die setting heb veranderd (en die setting de router altijd tot reset dwingt, niet enkel deze keer)...
Er valt mij nog iets te binnen, namelijk
ik had op speedtest een testje gedaan voor de switch ermee kapte kwam uit op
downstream: 3895 kbps
upstream: 2 kbps
ik kon ook geen grote files uploaden en webmail etc kon allemaal niet omdat ik timeouts kreeg... de upload snelheid was dus eigenlijk altijd al dramatisch laag, alleen het lijkt nu alsof de downstream snelheid gelijk is daaraan... Misschien is het enige verschil dus wel dat de downstream snelheid ineens veel lager ligt...
Nouja hoop nog altijd dat iemand me kan helpen want geloof niet dat die switch kapot is :P