[kernel] Asrock K7S41GX

Pagina: 1
Acties:

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Op dit moment ben ik bezig met het installeren van Debian Sarge. Omdat de standaard kernel lang niet optimaal is zou ik graag een kernel specifiek voor mijn situatie compilen.
Opzich niet een heel groot probleem.
Maa rnu komt het van 2 van de 10 opties in het make menu weet ik niet wat het inhoud.
De meeste kom ik wel uit (icm met de help) maar lang niet alle opties zijn duidelijk.

Ik gebruik nu een Asrock K7S41GX moederbord met een Sempron 2800+, 1Gb geheugen, 40gb maxtor en een cd-speler.

Het hele systeem is bedoelt als thuis server.

Aangezien het Asrock bordje in de Top5 van meest verkochte moederborden in NL is dacht ik dat er vast wel meer mensen zijn met een goeie custom kernel.

Zijn er mensen die hun config file kunnen sturen of een aantal tips m.b.t. het instellen van de make.

Can`t live without the mods

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Het beste kun je gewoon kijken naar welke hardware je hebt en welke modules daarbij horen. Denk bijv. aan IDE controler enz. Vervolgens compile je de kernel en probeer je hem uit, zodra je geen hardware problemen meer hebt en ermee kan werken zul je vanzelf merken wanneer je support voor een onderdeel nodig hebt. Hier kun je dan een aanpassing voor maken in je kernel en zo kun je een lijstje samenstellen met welke opties handig zijn en waar ze voor dienen.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Als je een custom kernel maakt, kun je de optie om de SIS chipset te ondersteunen selecteren en voor de IDE controller de SIS 55x optie. Het is zoals Powersp00n al zegt gewoon een kwestie van proberen door trial and error. Eerst nagaan welke chipset jouw moederbord heeft. Dit kun je achterhalen door middel van lspci en dan nagaan welke opties je moet gebruiken voor de ondersteuning voor jouw moederbord. En als je een optie niet duidelijk is kun je door middel van bijvoorbeeld google wel meer informatie krijgen.

Good luck. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• siepeltjuh
  • Niet online
Ik ga het meteen proberen. De vorige keer dat ik een kernel compileerde was het nog een 2.2 kernel voor een Pentium 2. Dat ging ook niet zonder slag of stoot, maar goed dat verwacht ik nu ook niet.

Het kon zijn door de populairiteit van het bordje dat er al meer mensen waren die ervaring hebben met dit bordje.

Heeft het heel veel zin om een custom kernel te bouwen? Want de standaard sarge werkt prima, maar je bent tweaker of niet.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Mwa als je 'standaard' een nieuwe kernel build zul je daar denk ik weinig performance verschil uit halen. Dan zul je toch iets verder moeten gaan met optimalisaties e.d. Maar of dat dat het nou direct waard is, begin dan eerst eens om 'normaal' een kernel te compilen...

[ Voor 6% gewijzigd door PowerSp00n op 14-02-2005 00:11 ]

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 23:43
let wel op dat als de alsa drivers uit de kernel gebruikt voor het onboard geluidskaartje je niet de pcm in software kunt instellen, daar moet je de laatste alsa drivers voor gebruiken.

cd /pub && more beer

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Ik installeer sowieso ALSA of wireless drivers niet in de kernel, ik haal de laatste versie van sourceforge en compileer ze als modules tegen m'n kernel.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:04
siepeltjuh schreef op zondag 13 februari 2005 @ 00:28:
Aangezien het Asrock bordje in de Top5 van meest verkochte moederborden in NL is dacht ik dat er vast wel meer mensen zijn met een goeie custom kernel.
offtopic:
Welke Top 5 bedoel jij ?

• siepeltjuh
  • Niet online
Ik werk bij een van de grotere pc ketens in Nederland. Het is voor ons een lijst van veel verkochte producten. Heeft dus niets te maken met officiele getallen of een publicatie van iets dergelijks.
Het is absoluut 1 van de meest verkochte borden. Maar goed Offtopic dus.

Wat is dan het verschil in het compileren van een standaard kernel en een geoptimaliseerde?
Als he hem zelf compiled, dan zet je toch alles uit wat je niet gebruikt, dat is toch gelijk aan optimaliseren? Of bedoel je allerlei kernel patches om het e.e.a. sneller/beter te laten lopen?

2.6.10 heeft toch die nieuwe Alsa driver? Dan hoef ik mij toch geen zorgen meer te maken over PCM?

In ieder geval ben ik begonnen met het compilen. Zijn er meer mensen die linux draaien op dit bord? Eventueel ben ik bereid om verschillende kernels te compilen en daar een paar benchmarks op te draaien. *weet niet of dit zinnig is*

Die SIS chip wordt ook niet ondersteund door X of wel? ik vind hem nergens in een driver/x compatibility list...

Pagina: 1