AMD Turion of Intel Centrino (P-M)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 09:33
Beste mensen,

binnenkort ga ik studeren, (jaja, wordt al oud :D) en daarom is het heel handig als ik een laptop zou kopen. Een tweaker wil natuurlijk niet de eerste de beste Aldi laptop, dus ik kijk even verder. Nu kom ik het volgende probleem tegen:

Centrino etc etc: Intel's paradepaardje. Heeft zichzelf duidelijk bewezen, maar is het nu nog wel het toppunt qua mobile performance? AMD mobile 64 of de toekomstige Turion zijn naar mijn mening ook wel goede processors. AMD's 64 lijn (90 nm Winchester's vooral, elke tweaker kent deze beestjes wel >:) ) doen het super goed. Maar ook net zo goed in een laptop?

Ik kan zelf niet heel veel wijzer worden, laptop benchmarks kom je sporadisch tegen op internet. Daarom even aan jullie kenners vragen.

Dus heb je een mening of ervaring, vertel me die en vertel er ook gelijk bij wat de rest van de laptopspecs (naar jouw mening) zijn en waar ik die eventueel kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:44
Bij een laptop gaat het om mobiliteit en dus stroomverbruik.
Een Centrino platform gaat langer mee dan een platform met een AMD64 processor op dezelfde accu.

Ik neem aan dat je pas vanaf volgend schooljaar gaat studeren? Wacht dan nog een half jaartje met het zoeken naar een laptop. Waarom?

1. Intel's Sonoma (opvolger Centrino) is uit en over een half jaar zul je waarschijnlijk de 2,5GHz Pentium M kunnen aanschaffen die aanzienlijk beter zal presteren dan het huidige aanbod in Pentium M processoren. Dit door de hogere kloksnelheid en de hogere FSB (verschil is op dit moment klein).

2. AMD's Turion zal dan ook al enkele tijd uit zijn en dus wat volwassener en wat meer keus.

3. Over een half jaar kun je waarschijnlijk ook vergelijkingen vinden tussen beide processoren met betrekking tot performance.

4. Op ATi's site vinden we info over de Mobility Radeon X800 maar naar mijn weten is deze nog niet echt beschikbaar, over een half jaar waarschijnlijk wel (En misschien heeft nVidia dan ook wel iets, maar ATi is op dit moment gewoon beter met mobile grafische chips).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 09:33
ja die 4 punten zijn me bekend. Wachten, tsjah, wachten tot sept zal ik wel doen, maar je kan blijven wachten..... Sonoma's increase in FSB schijnt niet zoveel te hebben opgeleverd. die 533 fsb blijft laag, itt AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat boeit die fsb nou op het totale plaatje voor een mobile oplossing?
Bovendien moet je maar afwachten wat de verwachte battterijduur gaat worden van de 2.0 Ghz procs.
Leuk hoor, zo'n 2.5Ghz maar als je maar 2 uur max met je batterij doet hoeft t voor mij niet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je als eerste jezelf moet gaan afvragen is altijd; waar ga ik het voor gebruiken. Je gaf al aan dat het was om te studeren en ik zag ook al dat je een prima workstation thuis hebt staan, waar je op kan gamen enz. Dan is het misschien verstandig om vooral te kijken naar batterijduur, warmte ontwikkeling, gewicht, enz. in plaats van pure prestatie's. Ik heb zelf een Centrino 1.5 Dothan, ik vind het echt een perfect platform...