Toon posts:

[merk pc's] vooroordelen nog steeds van toepassing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om meteen met de deur in huis te vallen:

vroeger was het zo dat je beter geen merk pc kon kopen omdat, als er ooit bijvoorbeeld een geheugen module kapot ging, je deze module specifiek bij die fabrikant moest kopen (Compaq had hier een handje van; geheugen draaide op een spec. voltage). En zo waren er meer van die zaken.

Gaat dit nog steeds op?

Ik heb mij oog laten vallen op een Dell machine als servertje omdat ie krachtig en stil is. Mocht er iets kapot zijn, moet ik dan specifiek bij Dell aankloppen of kan ik er zelf ook aan spelen? - Deze vraag geldt ook voor andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:53

Crusader

Arc Nature

Mijn indruk is dat e.e.a. meer aan standaarden voldoet en dus beter uitwisselbaar is.
Maar goed, da's alleen mijn indruk, zegt niets over de werkelijkheid.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 15:54
Volgens mij gebruike de meeste merken gewoon standaard spul alleen die medions willen nog wel eens(eigenlijk altijd) niet standaard videokaarten gebruiken, maar ook daar past een normale in. Maar meestal kan je wel wat afleiden aan de specificaties van de computer(server).

En dell gebruikt volgens mij alleen maar standaard spul, en weinig zelf gemaakte zooi.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21
Over het algemeen is de situatie verbeterd hoor :)
Alleen merken als Medion hebben nog weleens gekke dingen als een apart bracket om de socket zodat je geen standaard koelers kunt gebruiken... Dell is naar eigen ervaring gewoon compatible met alle standaard hardware hoor. Ok, ze hebben nog dingen die ze relabelen (een Adaptec SCSI kaart die ineens een "Dell" SCSI kaart wordt oid..) maar alles blijtf gewoon compatible.
Samengevat: Ik zou het gewoon doen. Nouja, eigenlijk niet, ik zou zelf een stille en krachtige PC bouwen :+ Maar je kunt iig met een gerust hard een Dell kopen hoor :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ah gelukkig. Dat klinkt al goed. Dan kan ik gelukkig eens gaan rondneuzen. Bedankt alvast voor jullie antwoorden. Mocht er iemand zijn die zeker weet dat er toch nog speciaal spul zit bij bepaalde merken, laat het me dan even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kevinp schreef op zondag 13 februari 2005 @ 00:13:
Volgens mij gebruike de meeste merken gewoon standaard spul alleen die medions willen nog wel eens(eigenlijk altijd) niet standaard videokaarten gebruiken, maar ook daar past een normale in. Maar meestal kan je wel wat afleiden aan de specificaties van de computer(server).

En dell gebruikt volgens mij alleen maar standaard spul, en weinig zelf gemaakte zooi.
Ik dacht dat ze andere voedingen hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zeker bij servers kun je er gewoon standaardmeuk in proppen. Ook bij Compaq's dus, terwijl die inderdaad bij desktops wel eens wat custom spul d'r in hadden zitten. Bij servers hebben mensen andere eisen en vinden ze dat flink onacceptabel. Bovendien weten mensen die die dingen kopen vaak meer van hoe 't zit ;)

Hierbij heb ik 't dus over mem, drives, etc. Voedingen en dergelijke zijn zeker bij 1U kasten eigenlijk nooit standaard.

Oh, je had 't over een desktop die je als server wilde gebruiken? Nevermind dan :)

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 13-02-2005 00:54 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

In veel merkcomputers kappen ze een MSI-bordje erin en "vergeten" een AGP-slot erop te zetten. Hierdoor kan je veel merkcomputer-mobo's omflashen tot een MSI-mobo om het boeltje te overklokken. * rapture zit een Packerd Bell en een Fujitsu Siemens over te klokken.

Voor de rest zijn merkcomputers ontworpen voor de gewone consument, het type dat surft, mailt, Word gebruikt en virussen/spyware verzameld. Dus er zitten cheap-chipsets (810, 815, 845,...), cheap-processors (Celeron's), weinig ram en gratis AC97-sound & VGA-kaart dat in de chipset zit.

De tijd van merkspecifieke ram, merkspecifieke harddisk,... is voorbij.

[ Voor 71% gewijzigd door rapture op 13-02-2005 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 15:54
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 00:47:
[...]

Ik dacht dat ze andere voedingen hadden?
Soms willen dat idd wel eens van die mini voedingen zijn, maar dat ligt meer aan de kast die er dan gebruikt wordt. Maar vereweg het meeste is gewoon standaard.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 15-10 13:25
Bij een server kijk je vaak naast de hardware vooral naar de mogelijkheden tot service. Hier zie je veel verschil tussen merken en lokale bouwers. De één werkt heel professioneel, de anders wat meer op eigen inzicht. Elke methode heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Zo heb ik pas bij Dell meer dan een uur aan de lijn gehangen tot ze een hardeschijf kwamen vervangen. Opsturen was ook niet mogelijk want Dell eist dat je dan de andere hardeschijf meteen teruggeeft aan de koerier wat in ons geval onmogelijk was. Bij een klein bedrijfje gaan ze met dit soort dingen vaak flexibeler om. Het hardware gedeelte is tegenwoordig niet meer zo erg van belang tenzij je echt over extreme systemen spreekt. Als je maar kwaliteitsonderdelen koopt is het geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

een beetje tweaker komt er wel uit maar als bij een dell desktop systeem de cpu koeler kapot gaat kan je dat niet heel simpel vervangen

verder kan je meeste onderdelen wel zelf vervangen, geloof dat de kasten zelfs compatible zijn met atx moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 15-10 13:25
Pixal schreef op zondag 13 februari 2005 @ 17:50:
een beetje tweaker komt er wel uit maar als bij een dell desktop systeem de cpu koeler kapot gaat kan je dat niet heel simpel vervangen

verder kan je meeste onderdelen wel zelf vervangen, geloof dat de kasten zelfs compatible zijn met atx moederborden.
Ik zie het probleem niet bij het vervangen van een cooler? Of zijn maten verschillend ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

djluc schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:11:
[...]

Ik zie het probleem niet bij het vervangen van een cooler? Of zijn maten verschillend ofzo?
ach, als de fan ermee ophoudt kan je niet zomaar een andere erop kwakken. zit een klep aan die over het koelblok valt, die heeft afwijkende afmetingen.

kost je meer dan 100 euro om te vervangen, dus dan zou je er een nieuwe koeler met blok voor moeten aanschaffen maar het is juist zo'n handig systeempje
Pagina: 1