[Mobo] MSI K8N Neo2 + Maxtor DM10 sATA RAID probleem

Pagina: 1
Acties:

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vorige week eindelijk een 2e Maxtor Diamondmax 10 200 GB Serial-ATA HDD gehaald.

Vanochtend dus gelijk gaan installeren. Alles uit de MSI manual gevolgd, dus ook beide drivers van de flop geselecteerd.

Gaat de Windows installer rebooten om verder te gaan met de installatie, maar blijft ie ineens hangen! In eerste instantie met Windows MCE, kreeg ik de melding dat ie nvraid.sys niet kon vinden (press ctrl-alt-del to reboot, om vervolgens dezelfde melding te geven). Toen dus XP Pro geprobeerd en daar bleef hij hangen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb al verschillende forums geraadpleegd, maar nergens vind er iets over.

EDIT: Het gaat hier 2 identieke schijven in RAID 0 op SATA 3 en 4.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-02-2005 22:29 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je ook nog andere, niet SATA!, schijven in je pc zitten?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ja, een Maxtor 160 GB.

De hele IDE/SATA indeling is als volgt:

IDE Primary Master: Maxtor 160 GB IDE
IDE Primary Slave: [None]
IDE Secondary Master: LG GSA-4120BB (DVD-brander)
IDE Secondary Slave: LG Combo-drive
SATA Third Master: [None]
SATA Fourth Master: [None]
SATA Fifth Master: Maxtor 200 GB SATA
SATA Sixth Master: Maxtor 200 GB SATA

Vanwege de slechte PCI-lock heb ik de SATA schijven voor de zekerheid al aan SATA 3 en 4 gehangen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Haal die normale schijf er eens uit, zodat alleen de SATA schijven en een DVD/CD speler aangesloten zijn. Installeer dan Windows. Na de installatie koppel je de normale schijf weer aan en zou alles moeten werken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• MooDyBLueS
  • Niet online
Weet je zeker dat dit de oplossing is of zeg je gewoon: probeer het eens, misschien werkt het?
Ik heb namelijk geen zin om elke keer als het NIET werkt, Windows normaal te installeren om dit topic weer te kunnen bereiken. Ik heb maar 1 PC, dus ... :*)

• Taro
  • Niet online

Taro

MooDyBLueS schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 22:57:
Weet je zeker dat dit de oplossing is of zeg je gewoon: probeer het eens, misschien werkt het?
Ik heb namelijk geen zin om elke keer als het NIET werkt, Windows normaal te installeren om dit topic weer te kunnen bereiken. Ik heb maar 1 PC, dus ... :*)
Ik weet het 100% zeker, ik beloof het je :)

Ik kan het ook verklaren, als je namelijk reboot ziet hij die normale HD als C:, daar staat geen bootstuff op, en dus zegt ie dat ie Windows niet kan vinden. Als je hem weghaalt is je SATA HD de eerste, en dus gaat ie daar naar de bootstuff zoeken, die vindt ie, et voila.

Ow en nog 1 ding, installeer Windows niet vanaf je brander, maar de speler!!! HEEL BELANGRIJK!

Het kan namelijk ook zijn dat hij de installatie bestanden naar de cache van je brander schrijft, deed hij met mijn NEC3500 ook. Ik heb ook 2 normale en 2 SATA schijven en hetzelfde mobo, deze problemen ook al gehad, dus koppel je brander en normale hd los. Installeer windows met F6 en floppy op de SATA schijven, als Windows er helemaal opstaat plug je de brander en andere hd er weer aan en dan werkt het.

[ Voor 28% gewijzigd door Taro op 12-02-2005 23:01 ]

• Ulti23
  • Laatst online: 23-02 23:37

Ulti23

Quality Time

Heb je je BIOS al geupgraded? Het schijnt dat er wat problemen zijn met de diamondmax 10 series van Maxtor en de MSI plank. Ik heb het zelf ondervonden met een diamondmaxschijf van 250 gig en 16mb cache.

Windows XP pro installeerde prima, maar zodra de reboot kwam bleef hij continu hangen. Middels de search op dit forum kwam ik op het fora van MSI, waar steeds meer meldingen kwamen van dit soort problemen.

Mijn oplossing is om de beta bios 1.51 te gebruiken. Deze loste alle problemen bij mij op. Tevens heb ik bij de install van winxp geen sata diskette hoeven te gebruiken, het schijnt dat de drivers hiervoor reeds in die nforce3 chipset zitten.

De bios haal je hiero

off-topic
Ow en nog 1 ding, installeer Windows niet vanaf je brander, maar de speler!!! HEEL BELANGRIJK!
Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb al vaak windows geinstaleerd, ook op andere systemen, waar ik windows installeer van cdrw branders en dvd branders en wat nooit problemen heeft opgeleverd....

[ Voor 18% gewijzigd door Ulti23 op 12-02-2005 23:14 ]

I pitty the fools who took my game-station.....

• MooDyBLueS
  • Niet online
Het is als volgt:

1. Ik stop de Windows CD in de drive en de bij het mobo bijgeleverde diskette in de drive.
2. Ik druk tijdens de POST op F10 om in de NVRAID Utility te komen. Hier zet ik beide sATA schijven in een RAID 0 Stripe. De IDE schijf ziet ie op dat moment niet eens.
3. Als de RAID 0 Stripe geinitialliseerd is, start de Windows setup gewoon.
4. Ik druk op F6 om de NVRAID driver en NForce Storage controller te installeren (volledig volgens manual).
5. Windows setup doet een reboot en vervolgens geeft hij MCE aan (Cannot find nvraid.sys - Press ctrl-alt-del to reboot the system). Doe ik dat, dan geeft hij hetzelfde aan.
6. Bij XP Pro reboot hij ook gewoon, maar ipv de foutmelding, hangt ie gewoon. En ook dan kan ik rebooten wat ik wil (via de reset-knop, enige wat nog werkt), maar het probleem blijft.

Note: In de BIOS heb ik de bootvolgorde op CD-rom > Floppy > HDD staan. Daarnaast heb ik de HDD bootvolgorde als volgt:

1. - CH 5 Maxtor 200 GB SATA
2. - CH 6 Maxtor 200 GB SATA
3. - CH 1 Maxtor 160 GB IDE
4. - Additional add-on cards

En dan nog: als hij als eerste op de IDE zou zoeken na de reboot, blijft hij niet hangen, maar geeft hij aan dat NTLDR niet aanwezig is. Dat probleem had namelijk na de install van Windows op normale manier.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ja, al 2x. De eerste keer van 1.2 (stock) naar 1.3 en daarna naar 1.4.

Maar is die 1.51beta ook stabiel?? En hoe zit het met jouw situatie, was dat ook sata-RAID of gewoon sata? En begrijp ik het goed dat ik dan niet via F6 tijdens de Windows-install de nVidia drivers hoef te installeren??

• Ulti23

Ulti23

Quality Time

Jah die 1.51 is hier erg stabiel en nee, ik heb de meegeleverde sata disk niet gebruikt. Bij mij was het alleen sata en niet raid, maar allicht kun je het eens proberen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Het leuke is, dat ik nu dus draai op een niet-raid met die "beruchte" Maxtor DiamondMax 10 200 GB SATA, wat geen probleem opleverde tijdens install van MCE.

Maar goed, ik ga het morgenochtend uiteraard even proberen, hopelijk lost die bios update het op.

Ik ga iig beide adviezen combineren:

Eerst BIOS updaten naar 1.51, dan alleen de Combo-drive en beide SATA-schijven aangekoppeld laten.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ok, net de BIOS 1.51 gedownload. Maar het is maar 1 bestandje. Hoe update ik die?

edit:
Kan ik die samen met de AWFL833D.EXE uit de officiele 1.4 BIOS op een flop zetten? Ziet de .exe dan zonder meer de nieuwe (1.51) versie?

[ Voor 48% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-02-2005 23:27 ]

• Ulti23

Ulti23

Quality Time

Ja dat kan!

Maak een msdos opstartdiskette en kopieer hiernaartoe het flash progje en de bios file.

Start je pc met diskette opnieuw op en typ @ de prompt:

awfl833d w7025nms.151

Dan gaat hij de BIOS flashen. Dus eigenlijk op dezelfde manier zoals je je andere biosfiles hebt geflasht. Ik neem geen aansprakelijkheid als het mis gaat he ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ulti23 op 13-02-2005 00:10 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

[b][message=22777065,noline]Ulti23 schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 23:12

Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb al vaak windows geinstaleerd, ook op andere systemen, waar ik windows installeer van cdrw branders en dvd branders en wat nooit problemen heeft opgeleverd....
Eigen ervaring en bij anderen gezien met deze brander en mobo. Ik zit echt niet uit me nek te lullen helaas :(

Kan zijn dat het met deze nieuwe firmwares allemaal is opgelost, maar toen ik deze pc net kreeg had ik dat probleem, zag er meerdere mensen op klagen via google en overal hadden ze dit als oplossing, en het werkte ook bij mij. Daarna nooit meer met nieuwe firmware getest.

• Taro
  • Niet online

Taro

MooDyBLueS schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 23:12:
1. - CH 5 Maxtor 200 GB SATA
2. - CH 6 Maxtor 200 GB SATA
3. - CH 1 Maxtor 160 GB IDE
4. - Additional add-on cards
Moeten 1 en 2 niet iets zijn al la: nVidia Stripe 400 GB ? Volgens mij staat hij nu niet op RAID0, maar gewoon 2 enkele schijven. Bij mij staat er met 2 WD Raptors 74GB: nVidia Stripe 138.49 GB.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Helaas... ik heb vanochtend bovenstaande oplossingen geprobeerd, maar niets heeft geholpen.

Ik draai nu BIOS 1.51b welke de "freeze" van de nvraid drivers zou moeten oplossen, maar helaas. Ik hoop dat ik dit probleem op kan lossen door een losse Promise SATA-Raid controller te plaatsen. :?
Pagina: 1