Toon posts:

Snelle Filmscanner

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen, ik ben al een tijdje op zoek naar een manier om mijn oude dia's en negatieven te digitaliseren en dan niet met die apparaten dat het 50 sec duurt. Liefst dus grote hoeveelheden tegelijk. Het leek me een leuk idee om een topic te starten met ervaringen, voorbeelden en tips van andere gebruikers over deze scanners.

Ik kom hier namelijk op omdat ik laatst in de winkel een Canon 9950F zag waarmee je tot 30 negatieven tegelijk kan scannen en de software herkent automatisch 30 verschillende foto's. Ook de dia's kunnen in grote getale tegelijk (12 per keer) waardoor het een hoop tijdsbesparing zou meoten opbrengen. Maar wat ze weer neit wisten in de winkel was hoe snel die 30 negatieven waren ingescand (als het een half uur is, ben je ook je snelheidswinst weer kwijt).

Ik kon alleen op de Australische site een film snelheid van 400 ms/line vinden, maar ik heb idee hoeveel lijnen een zo'n dia is bijvoorbeeld.

Ook heeft Epson een scanner die negatieven aan de lopende band kan scannen, maar weer gene dia's.

Heeft er iemand ervaring mee of nog andere goede en 'snelle' filmscanners, waarbij je niet per dia of negatief hoeft gaan te verwisselen?

Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 20:04 ]

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-03 12:03
Hmm, wat jij zoekt is volgens mij een filmscanner met een automatische invoer.

Die zijn er wel alleen is dat meestal vrij prijzig. Een minolta dimage scan multi met een slide feeder voor 50 bijvoorbeeld.

Maar als je eenmaal zo'n ding hebt geef je hem een job van 50dia's en je gaat wat anders doen lijkt me. Dan maakt de tijd toch niet zoveel uit? Als jij echt honderden dia's wil scannen kan je het beter uitbesteden lijkt me.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Ik heb de Canon 9900F, en ik ben maanden bezig geweest+/- 4000 dia's. Probleem als je een beetje hoge resolutie wilt scannen kost het toch +/- 10min per foto (zonder nabewerking) wel 24 tegelijk ja maar 24 * 10 minuten is toch een hele lange tijd. Als je met mindere kwaliteit tevreden bent gaat het een stuk sneller.

Verwijderd

kijk aan zulk soort reacties heb ik wat. Ik was er al bang voor dat je erg lang bezig zou zijn per dia, maar je kan gelukkig onderhand wel wat anders gaan doen.

Dat uitbesteden heb ik al aan gedacht, maar dat kost bij de Hema 70 cent per dia dus dat gaat aardig oplopen bij een paar honderd.

Ik weet niet hoe 'mooi' die kwaliteit is die jij gebruikt, maar 10 min is inderdaad erg lang. Maarja, na die 4000 ben je waarschijnlijk wel blij dat je het gedaan hebt ;).

Bedankt voor de reacties

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 22:37:
Ik heb de Canon 9900F, en ik ben maanden bezig geweest+/- 4000 dia's. Probleem als je een beetje hoge resolutie wilt scannen kost het toch +/- 10min per foto (zonder nabewerking) wel 24 tegelijk ja maar 24 * 10 minuten is toch een hele lange tijd. Als je met mindere kwaliteit tevreden bent gaat het een stuk sneller.
ben je trouwens wel tevreden met de kwaliteit qua kleuren en dergelijke van je Canon. Als het goed is moet de 9950 ongeveer zelfde zijn dus ik ben benieuwd.

heb je misschien een voorbeeld?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:59
Ik heb een KM DiMAGE Scan Dual IV en ik die vind vrij snel, de kwaliteit is goed, alleen de kwaliteit van film is nu mij limiet...Verder scant hij in 1 minut ofzo op de hoogste kwaliteit 1 dia/negatief. Als je de dia als strook houdt kun je er 6 per keer, anders 4.. Er zit een speciaal batch programmatje bij...

|>

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 12:17:
[...]

ben je trouwens wel tevreden met de kwaliteit qua kleuren en dergelijke van je Canon. Als het goed is moet de 9950 ongeveer zelfde zijn dus ik ben benieuwd.

heb je misschien een voorbeeld?
Ja ik ben tevreden met de kwaliteit, maar je moet de meeste toch nabewerken als je de het onderste uit de kan wilt halen. Soms klopt de belichting niet, kleurbalans, stof op dia's, driver hakt een stuk van je dia af omdat hij landscape/portrait verkeerd detecteerd etc etc. Met dat nabewerken ben ik nog steeds niet klaar, maar ik heb in ieder geval tijdens de digitaliseringsfase niet veel kwalteit verloren. Ik heb natuurlijk wel voorbeelden maar ik kan ze nergens posten.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, kost altijd nog wat extra tijd. Jammer dat je geen voorbeeldje hebt maarja, wel bedankt in ieder geval

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Nog even een late reply. Wij hebben nu een 9950 en die doet ongeveer 90 seconden over 1 diascan op 2400dpi. Een set van 30 dias gaan in een keer in 45 minuten. De kwaliteit is zeer acceptabel (Canons eigen software). Veel beter dan de kwaliteit van mijn APS dias via een Minolta Dimage II dia-scanner (via Vuescan).

[ Voor 25% gewijzigd door tHe_BiNk op 16-04-2005 17:32 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Pagina: 1