Internet delen.

Pagina: 1
Acties:

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 16:32

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

Topicstarter
Ik heb sinds kort internet en2 pc's. Nu wil ik graag pc1 gebruiken voor het type werk van school, surfen, downloaden hier en daar, op deze pc komt nu ook het internet binnen, draadloos wel te verstaan via een linksys router (+nic van linksys, prima bereik en beveiligd). Nu wil graag via een gigalan kaarte naar pc 2 een verbinding leggen, dmv een crosskabel dan wel neem ik aan. Waarom niet via de router, omdat het dan 100mb is, ik wil graag gigalan proberen.
In pc1 zitten dus 2 nics. 1 draadloze en 1 pci gigalan. Hoe moet ik deze nu configureren zodat pc 2 via pc 1 op internet kan en zo online kan gamen, snel bestanden overzetten etc....

Ik heb begrepen dat het iets met een bepaalde ip range te maken heeft of een subnetmasker, maar daar gaan de lampjes ook langzaam uit bij mij. Dacht dat een subnet altijd t zelfde was voor thuisnetwerk. En dan nog iets met een gateway..??

Beide pc's zijn overigens voorzien van WinXP prof sp1.

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-04 12:24
Even zoeken:

Hoe deel ik Internet ?

Verwijderd

Lijkt me dat je gewoon bij de gigabitkaart geen gateway moet instellen, dan _kan_ hij geen connectie krijgen met internet via die kaart.

Hoe je ervoor zorgt dat filetransfers via die NIC gaan kan ik je jammergenoeg niet zeggen.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Als je Windows XP Pro of Windows 2000 hebt kan je 2 verbindingen bridgen. Het wordt dan min of meer 1 verbinding. Probeer daar eens mee te spelen.

(Je titel is niet geweldig)

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 16:32

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

Topicstarter
Ja, dat had ik uiteraard al gelezen maar om eerlijk te zijn kom ik daarmee niet echt verder.
Ik acht het eigenlijk niet al te moeilijk. Ik gebruik de optie in winxp om internet te delen en met een beetje geluk ook filesharing. Maar, er zit dus al een nic in pc1. Als ik daar dus dezelfdeip range invul, komt hij in die groep terecht en dat wil ik echter niet. Deze pc2 moet dus in een andere ip range terecht komen denk ik. Maar het kan dat ik volkomen ernaast zit.

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-04 12:24
Super_Grover schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 19:10:
[...]
Ja, dat had ik uiteraard al gelezen maar om eerlijk te zijn kom ik daarmee niet echt verder.
Ik acht het eigenlijk niet al te moeilijk. Ik gebruik de optie in winxp om internet te delen en met een beetje geluk ook filesharing. Maar, er zit dus al een nic in pc1. Als ik daar dus dezelfdeip range invul, komt hij in die groep terecht en dat wil ik echter niet. Deze pc2 moet dus in een andere ip range terecht komen denk ik. Maar het kan dat ik volkomen ernaast zit.
Met 2 netwerkverbindingen moet je idd verschillende ip-ranges gebruiken. Bijvoorbeeld 10.0.0.x en 10.0.1.x. Of 192.168.1.x en 192.168.2.x etc. Maar denk er idd aan dat er maar bij 1 een gateway ingevuld kan zijn.

Verwijderd

Super_Grover schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 18:41:
Ik heb sinds kort internet en2 pc's. Nu wil ik graag pc1 gebruiken voor het type werk van school, surfen, downloaden hier en daar, op deze pc komt nu ook het internet binnen, draadloos wel te verstaan via een linksys router (+nic van linksys, prima bereik en beveiligd). Nu wil graag via een gigalan kaarte naar pc 2 een verbinding leggen, dmv een crosskabel dan wel neem ik aan. Waarom niet via de router, omdat het dan 100mb is, ik wil graag gigalan proberen.
In pc1 zitten dus 2 nics. 1 draadloze en 1 pci gigalan. Hoe moet ik deze nu configureren zodat pc 2 via pc 1 op internet kan en zo online kan gamen, snel bestanden overzetten etc....

Ik heb begrepen dat het iets met een bepaalde ip range te maken heeft of een subnetmasker, maar daar gaan de lampjes ook langzaam uit bij mij. Dacht dat een subnet altijd t zelfde was voor thuisnetwerk. En dan nog iets met een gateway..??

Beide pc's zijn overigens voorzien van WinXP prof sp1.
Ik had ong. hetzelfde probleem, ik heb even met de linksys helpdesk gebeld en die hebben mij uitstekend geholpen. Geloof me, die weten precies waar je het over hebt.

Ik zou waarschijnlijk gewoon 2 nics in comp2 bouwen en dan dus gigabit lan tussen pc1 en pc2 neerzetten en gewoon een 100mbit lijntje tussen je router en pc2 aansluiten. Probleem opgelost, tenzij jij natuurlijk bij nasa zit met meer dan 100mbit internet 8) :+

Verwijderd

Een opmerking:

Voor thuisgebruik heeft gigabit LAN nog geen nut eigenlijk, er zijn gewoon té veel bottlenecks (PCI bussen, vaak gedeeld mét de harde schijf, harde schijfen algemeen, protocol vertragingen, beperking van CAT5e en CAT6 kabels), om Gigabit de moeite waard te maken. Via de router is niet alleen makkelijker, mits via 100mbit bekabeld, maar ook nog eens niet veel trager. Let wel op dat je je G-Lan kabel goed crossed! Dus alle 8 aders crossen!

Verder is het inderdaad een must om de netwerkkaarten in een LOKALE ip range te hebben (géén public), dus class A 10.*.*.*, of Class B 192.168.*.*. Hou ook een klein subnet aan: 255.255.255.0 is een goed mask, werkt geheid.
Pagina: 1