Onlangs heb ik mijn mailserver ingesteld op Suse. (fetchmail --> procmail --> courier) Ik heb hier echter een probleem waar ik tot noch toe niet ben uitgekomen. Ik heb 1 mail adres bij chello welke ik download en deze berichten wil ik graag aan drie verschillende users in het domein afleveren. 1 bericht moet dus in 3 mailboxen gekopieerd worden. Hoe kan ik dit precies instellen? Ik heb het een en het ander opgevangen over multidrop met procmail, hoe dit werkt heb ik niet exact kunnen vinden.
Vertellen man procmail, man procmailrc en diverse configuratie-voorbeelden op internet en in de procmaildistributie niet genoeg over hoe mail te kopieren naar verschillende users? Volgens mij wel namelijk 
Als alternatief voor procmail kun je ook naar maildrop kijken trouwens.
Ik pas ook even je topictitel aan.
Als alternatief voor procmail kun je ook naar maildrop kijken trouwens.
Ik pas ook even je topictitel aan.
multidrop wordt door fetchmail gedaan, die dan op basis van een mail header moet kunnen zien voor wie de mail eigenlijk bedoeld was en het direct aan het juiste mail adres op je server probeert aan te bieden. (zie: man fetchmail). Vergeet daarbij niet een default user mee te geven, zodat mail waaruit fetchmail niet de bestemming kan afleiden toch bij iemand in de mailbox beland.
Doe je het in procmail, dan probeer je ook daar op basis van mailheaders te achterhalen voor wie het mailtje bedoelt is en vervolgens of forwarden naar het juiste mail adres of je slaat het direct op in de juiste mailbox als je daar voldoende rechten voor hebt. (zie man procmailrc en man procmailex)
Als je dit met multidrop (fetchmail) oplost hoef je dat niet meer in procmail te doen... en anders om ook. Voordeel van de procmail methode is dat je niet alleen de mail kunt verdelen onder locale gebruikers, maar ook kunt forwarden naar externe mail adressen.
Multidrop (fetchmail) gebruik je bijvoorbeeld als je alle email voor *@jouwdomain.nl in 1 enkele mailbox ontvangt en dit later nog wilt uitsplitsen. Als je echter elke email die binnenkomt op je chello account wil doorsturen naar 3 personen, dan kun je het beter via procmail of je MTA regelen.
voorbeeld .procmailrc die alle mail voor ikke@chello.com doorstuurt naar 3 andere email adressen:
Doe je het in procmail, dan probeer je ook daar op basis van mailheaders te achterhalen voor wie het mailtje bedoelt is en vervolgens of forwarden naar het juiste mail adres of je slaat het direct op in de juiste mailbox als je daar voldoende rechten voor hebt. (zie man procmailrc en man procmailex)
Als je dit met multidrop (fetchmail) oplost hoef je dat niet meer in procmail te doen... en anders om ook. Voordeel van de procmail methode is dat je niet alleen de mail kunt verdelen onder locale gebruikers, maar ook kunt forwarden naar externe mail adressen.
Multidrop (fetchmail) gebruik je bijvoorbeeld als je alle email voor *@jouwdomain.nl in 1 enkele mailbox ontvangt en dit later nog wilt uitsplitsen. Als je echter elke email die binnenkomt op je chello account wil doorsturen naar 3 personen, dan kun je het beter via procmail of je MTA regelen.
voorbeeld .procmailrc die alle mail voor ikke@chello.com doorstuurt naar 3 andere email adressen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| :0
* ^TO_ikke@chello.com
{
:0 c
!ontvanger1@somewhere.com
:0 c
!ontvanger2@blabla.com
:0
!ontvanger3@rftm.org
} |
[ Voor 4% gewijzigd door rvm op 13-02-2005 17:21 ]
Verwijderd
lol, dit is echt een geweldig snuggere actie van mij. Ik had niet door dat je mail door kan sturen naar interne mailadressen in je domein
Thanx! Ik had de scriptjes al wel genoeg gezien op googlen, maar het kwartje is simpelweg niet gevallen!
Dan heb ik eigenlijk nog 1 vraagje welke ik op google ook maar gedeeltelijk kan vinden. Ik wil namelijk fetchmail elke 180 seconde mail laten ophalen met het commando 'fetchmail -d 180'. Als reactie geeft deze hierop: "no mailserver specified". Wat blijkt nu, fetchmail kijkt naar $HOME/.fetchmailrc, terwijl mijn rc in Home/jb/ staat. Wat betekend dit nu precies en hoe krijg ik voor elkaar dat fetchmail het fetchmailrc bestandje in /home/jb om de 180 seconde runt?
Dan heb ik eigenlijk nog 1 vraagje welke ik op google ook maar gedeeltelijk kan vinden. Ik wil namelijk fetchmail elke 180 seconde mail laten ophalen met het commando 'fetchmail -d 180'. Als reactie geeft deze hierop: "no mailserver specified". Wat blijkt nu, fetchmail kijkt naar $HOME/.fetchmailrc, terwijl mijn rc in Home/jb/ staat. Wat betekend dit nu precies en hoe krijg ik voor elkaar dat fetchmail het fetchmailrc bestandje in /home/jb om de 180 seconde runt?
Verwijderd
Maar veroorzaakt dat geen loop als bijvoorbeeld blabla.com bounced?rvm schreef op zondag 13 februari 2005 @ 17:18:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12:0 * ^TO_ikke@chello.com { :0 c !ontvanger1@somewhere.com :0 c !ontvanger2@blabla.com :0 !ontvanger3@rftm.org }
Verwijderd
Ik heb het gevonden, voor degene die misschien ook op het antwoord zaten te wachten:
Je moet fetchmail opstarten met het volgende commando:
fetchmail --fetchmailrc /home/username/.fetchmailrc
Hierna kan je de rest instellen. Van mij mag het topic gesloten worden
Je moet fetchmail opstarten met het volgende commando:
fetchmail --fetchmailrc /home/username/.fetchmailrc
Hierna kan je de rest instellen. Van mij mag het topic gesloten worden
Pagina: 1