ruwe CD-output uit USB

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:52
Ik stel deze vraag voor iemand anders, dus ik hoop dat ik niet zomaar termen op verkeerde manieren gebruik.

ik ga het toch proberen.

Een audiofiel, met een hoogwaardige buizenversterker, die 'nooit af is', heeft een CD-speler (uiteraard geen meuk) die nu echt versleten raakt.

een mediacenter is de volgende stap.
maar...

hij wil ruwe audio die uit de USB uitgang gaat komen van 'een pc/mediacenter' via een externe DA converter naar de buizenversterker leiden.
de DA converter is een Apogee Mini DAC 192 kAfbeeldingslocatie: http://www.apogeedigital.com/images/minidac_main.jpg

dus... zonder tussenkomst van sampling oid door het OS van het mediacenter of de hardware daarin, moet alles zo kaal mogelijk de versterker in gaan om pas daar zo gemaakt te worden tot wat hij het wilt hebben.
dat geldt hetzelfde voor audio die op de harde schijf gezet moet worden in een bestandsformaat dat niet gecomprimeerd is.

ohja...
klein detail:
dit alles moet worden aangestuurd via MCE 2005

wie helpt me op weg?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ken er niet veel van maar is het niet makkelijker om een CD-ROM drive te kopen met een digitale uitgang? Dan sluit je er vanachter een kabeltje op aan waaruit de ruwe output komt (denk ik dan :))

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Windows XP doet zelf de audio van cdrom spelers ook niet via 't analoge kabeltje maar gewoon via de IDE kabel (dus digitaal). Dan nog 'n digitale uitgang en klaar :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Nvidiot schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 18:01:
Windows XP doet zelf de audio van cdrom spelers ook niet via 't analoge kabeltje maar gewoon via de IDE kabel (dus digitaal). Dan nog 'n digitale uitgang en klaar :)
Helaas gaat het signaal dan vaak nog door een digitale mixer, waardoor je digitale uitgang nog steeds geen 1-op-1 exacte kopie is van de CD.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 18:06:
[...]

Helaas gaat het signaal dan vaak nog door een digitale mixer, waardoor je digitale uitgang nog steeds geen 1-op-1 exacte kopie is van de CD.
Dat hoort ie echt niet hoor!
(lekker onderbouwd :P )

Life is not about specs, it is about joy!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
dat is afhankelijk van hoe de drivers van de d/a convertor werken. In principe is de mixer een gedeelte van je driver (aangezien je geluidskaart alle berekeningen en mixing doet). Dus als je drivers het toelaten om alles meteen door te sturen dan moet het lukken.

Let wel als je muziek van je cd kan horen en het geklik van windows dat je meerdere channels hebt en per definitie dus ook dat er gemixt wordt.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Daarbij heb ik bij mij de dvd-rom speler met een apart kabeltje digitaal aangesloten op mijn geluidskaart (creative sblive 5.1) Er zal dus maar weinig verlies/verdraaiing optreden, mits je goed aansluit en goed instelt.

Life is not about specs, it is about joy!

• justice strike
bartvl schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 18:26:
Daarbij heb ik bij mij de dvd-rom speler met een apart kabeltje digitaal aangesloten op mijn geluidskaart (creative sblive 5.1) Er zal dus maar weinig verlies/verdraaiing optreden, mits je goed aansluit en goed instelt.
nope want een soundblaster zet het van digitaal om naar analoog gooit het door door de mixer en daarna wordt het door de analog inputs gegooit of weer omgezet naar digitaal. hoe dan ook treed er veel verlies op tijdens het mixen

• paQ
precies
het moet dus daarom 1 op 1 naar buiten

door de USB :P

Verwijderd

USB sluit je apparaten op aan, met drivers. Muizen, toetsenborden, geluidskaarten, ethernetkaarten, etcetera. USB komt géén geluid door, die mixer die je in je TS zet, is in feite een geluidskaart, die hetzelfde doet als bijvoorbeeld een Realtek ALC250, 650, 850.

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:06

Elektronicanet

Leds do it!

Kan dat überhaupt wel?? Een onbewerkt audio-signaal via USB verzenden? USB zit toch ook aan een bepaald protocol vast? I'm with CABAL dus...
Volgens deze review zit er gewoon een S/PDIF ingang op, dus waarom zou je 'm dan niet digitaal aansluiten? Zo'n aansluiting zit bij de meeste cd/dvd drives gewoon achterop.

[ Voor 10% gewijzigd door Elektronicanet op 12-02-2005 18:46 ]

Nederlander in België

• paQ
kan ook natuurlijk inderdaad maar S/PDIF heeft een max van 44 kHz hoor ik hier.
USB is veel sneller en daarmee een nauwkeuriger tijdsdomein.

dit alles wil hij laten lopen via foobar
( http://www.foobar2000.org/ )

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon een normale fiber uitgang van een fatsoenlijke geluidskaart werkt net zo goed. Of desnoods een directe fiber uitgang op een cdrom drive modden.

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Cd is toch ook maar 44 khz of niet dan :?
Oh ja, je moet ff /) weghalen in je link ;)

Btw, de S/PDIF ingang van mijn Logitech Z-5500 doet 96 khz met DTS 96 dvd's >:)
Dus S/PDIF kan hoe dan ook al 96 khz aan!

[ Voor 40% gewijzigd door Elektronicanet op 12-02-2005 19:07 ]

Nederlander in België

• paQ
Hij wil:
via een programma een cd ' inklokken' en via een snelle verbinding naar buiten sturen.
de DA converter moet de 'jitter' uit het signaal halen.
als bij een 44khz verbinding jitter ontstaat is dat nooit meer terug te halen omdat op dat moment die data verloren gaat.

don't shoot the messenger, maar hij claimt dit verschil te kunnen horen.
vandaar dat ik ook het woord 'audiofiel' gebruikte in de TS.
Het is iemand die honderden euro's voor de juiste buizen neerlegt.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Mja, dan moet ie geen pc componenten nemen.... dat gaat ie nooit goed genoeg vinden

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Het enige wat ik mogelijk kan bedenken is die CD-speler rechtstreeks aan die versterker zetten, geen PC erbij.

• paQ
maar dan heeft iegeen DA converter.

het loopwerk van de huidige speler loopt op zijn einde.
nu gaat het van
loopwerk > S/PDIF > DA converter (extern) > versterker
het loopwerk moet dus vervangen worden door een 'pc'

• justice strike
mja dan kan je beter een da converter met buffer kopen. buffert de inkomende data en klokt het zelf in op de juiste snelheid. Dit is beter aangezien je dan niet afhankelijk bent van het medium (coax of optisch) en je zelf een hoogwaardige klok bij een hoogwaardige da converter hebt.

overigens heeft een goede phillips cd speler een veel beter (zoniet de beste) loopwerk dan een pc.

[ Voor 17% gewijzigd door justice strike op 12-02-2005 19:41 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik snap geen reet van deze vraag :P

Als ik de docs lees over die converter maakt ie gewoon met ASIO drivers een souncard aan op het systeem waarop je 'm aansluit. Op dat moment zit je al in het digitale domein van dat ding.

Op dat moment kan je alles afspelen wat er in dat systeem zit (digitale audio/cdrom). Zoals al gezegd worden audio cdroms tegenwoordig gewoon via IDE 'uitgelezen', dus heb je ook geen vervorming.

Wat is dus het probleem :? Het is toch gewoon Plug and Pray :?

Heel goed merk trouwens!

edit: als de vraag is: hoe omzeil ik het OS -> niet want zowel IDE als USB zal aangestuurd moeten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Mike Jarod op 12-02-2005 19:52 ]

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:50

w00Dy

Make soap, not war

steek een M-Audio Sonica of Transport op die Apogee en je hebt meer muziek dan je hart aankan ;)
Rip je CD's naar HD en dat komt helemaal goed. Bovendien klinkt een sonica beter als de USB optie voor de Mini-DAC

http://www.snijders-hifi.com/web/maudio.php kijk naar de andere merken (als dat al iets wil zeggen) en je weet dat die winkel geen meuk? verkoopt.

[ Voor 12% gewijzigd door w00Dy op 12-02-2005 19:53 ]

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

paQ schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 19:38:
maar dan heeft iegeen DA converter.

het loopwerk van de huidige speler loopt op zijn einde.
nu gaat het van
het loopwerk moet dus vervangen worden door een 'pc'
En hoeveel khz is die S/PDIF verbinding dan? Heeft hij daar geen last van die 44 khz jitter? Die 44 khz is toch de samplefrequentie waarop die cd is opgenomen, of vergis ik me?
Ik zie nog steeds het verschil niet tussen
paQ schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 19:38:
en digitale uitgang cd-romspeler > S/PDIF > DA converter (extern) > versterker
:)

Nederlander in België

• paQ
tja ik weet het ook allemaal niet meer zo :P
mijn kennis reikt niet ver genoeg hiervoor.

hij heeft nu in ieder geval een mega goed Philips loopwerk, aldus hemzelf.
punt is dat ie g'e'en consessies wilt doen op zijn geluidskwaliteit. of de minder kritische luisteraar het nu kan horen of niet...

woody
thanks voor de link...
zal het eens op mijn gemak doornemen allemaal :)

Verwijderd

let er ook op dat veel geluidskaarten GEEN 44khz kunnen uitsturen op de SPDIF uitgang!
Het 44khz standaard CD-audio signaal wordt dus ook nog even omgezet in 48kHz...

• justice strike
en let erop dat toslink spdif (ie optical) jitter met zich mee brengt. Dus als het dan toch spdif wordt kies in iedergeval dan coax. Zorg ook dat er een groundbreaker ertussen zit.

Verwijderd

Misschien moet hij helemaal geen PC willen. Voor zo iemand lijkt een goed CD loopwerk meer op z'n plaats. Je zei dat het een Philips loopwerk betrof (hoewel Philips bij mijn weten nooit losse loopwerken gemaakt heeft), wat raakt daar eigenlijk aan versleten? Wellicht kan ik hem daarmee helpen.

edit: over wat voor type speler/loopwerk praten we eigenlijk?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 22:06 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 17:51
Is het een nederlander met die vraag?

* Raymond heeft namelijk ook zo iemand aan de email lijn gehad (geluid via usb)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Jitter is no prob met die DAC denk ik zo, zal toch wel reclocken, filteren, ed... Dus optisch aansluiten is IMHO geen probleem, heb je meteen galvanische scheiding.

Waarom persee USB? Is een gewoone PCI kaart die wel echte 44.1 Khz uit kan sturen geen optie (zoals karten met ICE1724 chip) bijvoorbeeld. Natuurlijk voldoen een USB geluidskaart die hetzelfde kan ook prima, maar die zijn duurder, en je hebt er geen voordeel bij. Puur SPDIF kaarten zijn er volgens mij niet (helaas).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1