[Suse 9.2 Pro] 'db' commando niet bekend

Pagina: 1
Acties:

• ZuBat
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03-2022
Na mij 'een slag in de ronte' te hebben gezocht op het www en op diverse fora waaronder GOT. Ben ik nu zover dat ik 'het' ook niet meer weet, dus wend ik me tot hier.

Ik heb een box met Suse 9.2 pro waarop ik vsftpd wil installeren met “virtual users” nu is de uitleg goed bij deze ftp “dus geen probleem” dacht ik; maar niets was minder waar.
Op de site van vsftpd staat bij het aanmaken van de database voor de virtuele gebruikers dat je een tekst bestand moet maken en dmv het Berkeley db programma van dit bestand een db moet maken met het volgende commando:

db_load -T -t hash -f logins.txt /etc/vsftpd_login.db

En daar gaat het mis! Volgens mijn syteem is het commando ‘db’ niet bekent :? Goed denk ik, kan, misschien is dit niet geinstalleerd?….wel dus! Ook alle andere pakketen (db t/m db 4.1) die er voor zijn heb ik geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Nu zijn er dus twee dingen: zie ik iets over het hoofd (of doe ik iets 'wel of niet' wat wel moet?) en kan ik op een andere manier ook die db maken?

help :?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Even ten overvloede: Wat geeft `which db`?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
do je wel "db_load" ip van "db load" (let op underscore). Tab completion is in dit geval erg handig. Als ik "db<tab>" in toets krijg ik een hele lijst commando's die met db beginnen. Onder andere db3_load. Het cijfer slaat op de versie van libdb die je hebt geinstalleerd.
libdb is berucht voor het aantal versie dat je er van nodig hebt. Debian heeft er 7 (!!) in zijn archieven waarvan ik er 4 heb geinstalleerd, omdat programma's specifieke versies nodig hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Sir Isaac op 12-02-2005 15:46 ]

• ZuBat
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03-2022
Mmm vreemd dat commando geeft dus geen output :? terwijl in Yast wel wordt aangegeven dat de Berkeley db is geinstalleerd.
Maar nu komt het mooie, terwijl ik in YaSt controleer of en welke versie van de db is geinstalleerd valt mijn oog op een ander pakket nl 'db-utils (Commandline toos for managing Berkeley DB Databases)' na installatie van dit pakket is mijn probleem van de baan. :)

Het 'which db' commando geeft nog steeds geen output :? maar ok ;) Het db<TAB> is idd een handige verhaal mijn dank hiervoor en natuurlijk ook aan DAWUSS want door jou viel mijn oog op de oplossing. _/-\o_

help :?