DVD Brander crashed pc

Pagina: 1
Acties:

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Na ongeveer 15 nieuwe Win XP Prof installaties ben ik er eindelijk uit, mijn NEC3500AG brander zorgt ervoor dat mijn pc random vastloopt. Ik weet niet of het door dit merk en type brander komt, maar het is een feit dat de pc het goed doet zonder en niet goed doet met de brander. Als ik Windows installeer met brander en hem daarna eruit haal helpt dat niets. Ik moet dus Windows opnieuw installeren zonder brander erin om hem stabiel te houden.

De firmware is natuurlijk de nieuwste versie. Verder zit de brander samen met een Plextor 116A DVD speler met een ATA100/133 kabel op de Primaire IDE aansluiting. Op de 2e IDE heb ik 2 harde schijven zitten. Op SATA3/4 heb ik 2 WD Raptors aangesloten in RAID0 waarvan ik boot. Ik heb alle Windows Updates erop en de nieuwste drivers en biossen.

De pc loopt met de brander erin heel random vast, het beeld freezed gewoon en ik moet rebooten.

Overige specs:

AMD64 3500+
MSI Neo2 Platinum
GF6800GT 256
Enermax 485 Watt, voltages zijn goed

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen behalve een andere brander kopen? En ja, de brander doet het verder perfect zolang Windows niet vastloopt, kan er gewoon op max speed mee branden en app wordt goed herkend.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12 20:57
Probeer eens de standaard microsoft ide-drivers ipv de nforce ide-drivers. Een aantal branders hebben problemen met de nforce ide-dirvers maar werken perfect met de standaard microsoft ide-drivers.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
MEGATRON schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 14:18:
Probeer eens de standaard microsoft ide-drivers ipv de nforce ide-drivers. Een aantal branders hebben problemen met de nforce ide-dirvers maar werken perfect met de standaard microsoft ide-drivers.
Maakt het qua performance van de totale pc nog wat uit? En kan ik dat deel van de nForce drivers uninstallen of moet ik weer Windows opnieuw installeren?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12 20:57
verschil is nauwelijks merkbaar en je moet via apparaatbeheer gewoon je ide-drivers vervangen door de M$ ide-drivers. Dus alleen de ide en NIET je raid-drivers!!!!!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Er staan Parallel en Serial ATA Controllers, heb de Parallel weggehaald, zou dat voldoende moeten zijn ? De Serial ATA zitten mijn Raptors op, parallel de brander en dvd speler. Heb geen zin nu de brander aan te sluiten, het probleem weer te krijgen en Windows er weer opnieuw op te moeten zetten :E

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12 15:37

Archimond

Lopende Helpdesk

Heb je ook al geprobeerd met andere oudere firmware of firmware van 3520A erop te doen en dan te kijken?

Misschien kun je deze services uitschakelen, dat het dan helpt: Start>uitvoeren: Services.msc
Uitschakelen: Imapi CD-Burning Com service, Removable Storage, Shell hardware detection, Logical Disk manager, WMI performance adapter.

Heb je de brander al op een andere molex geprobeerd? of apart zonder de DVD speler.

Probeer eens te kijken of het in PIO of DMA modus wel beter gaat.

offtopic:
Zelf heb ik alleen: Com+ Event system, DHCP Client, DNS Client, Event Log, Network Connections, Plug And Play, Remote Procedure Call, Windows Audio, Dcom Service, Cryptographic services aan.
Als je windows update moet doen zet je voor eventjes de automatic updates en background intelligent transfer ff aan.

Op die manier start mijn (5jaar oude PIII500mhz) PC heel snel op.
Draai al 1 jaar zonder firewall en virusscanner, alleen soms ff gebruiken om te checken (maar ben zelfs nu handmatig beter/sneller geworden dan 1 virusscanner)

[ Voor 4% gewijzigd door Archimond op 12-02-2005 17:14 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Archimond schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 17:13:
Heb je ook al geprobeerd met andere oudere firmware of firmware van 3520A erop te doen en dan te kijken?

Misschien kun je deze services uitschakelen, dat het dan helpt: Start>uitvoeren: Services.msc
Uitschakelen: Imapi CD-Burning Com service, Removable Storage, Shell hardware detection, Logical Disk manager, WMI performance adapter.

Heb je de brander al op een andere molex geprobeerd? of apart zonder de DVD speler.

Probeer eens te kijken of het in PIO of DMA modus wel beter gaat.
Oudere firmware heb ik gedaan ja, kwam uit de doos met oudere versie en had toen al dit probleem. 3520 firmware: Nee, nog niet gedaan, kan het kwaad?

1e service heb ik niet, 2e wil ik niet doen, denk dat ik dan me 2 sata raptors kwijt ben :)

Brander is al op andere molex geprobeerd, ook andere IDE kabel en ook master/slave naar cs gezet etc.

Overige dingen ga ik nu proberen.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik misschien wel hetzelfde probleem als jij. Ik al heb een maar paar maand dezelfde brander en sindsdien eigenlijk ook soms een rebootje of BSODje.

Ik ga eens ff een weekje draaien zonder brander.

Mocht ik hetzelfde hebben en een evt oplossing vinden dan hoor je het van me. En jouw oplossing zal ik wel lezen ;)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Laukui schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 17:46:
Ik misschien wel hetzelfde probleem als jij. Ik al heb een maar paar maand dezelfde brander en sindsdien eigenlijk ook soms een rebootje of BSODje.

Ik ga eens ff een weekje draaien zonder brander.

Mocht ik hetzelfde hebben en een evt oplossing vinden dan hoor je het van me. En jouw oplossing zal ik wel lezen ;)
Elke keer als ik de brander er na een schone winxp install uithaalde bleef het probleem, ik moest dan opnieuw formatteren en installeren zonder brander. Misschien heb je er wat aan.

• Laurens
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 19:00:
[...]

Elke keer als ik de brander er na een schone winxp install uithaalde bleef het probleem, ik moest dan opnieuw formatteren en installeren zonder brander. Misschien heb je er wat aan.
Eigenlijk heb ik niet zoveel zin om nu weer te gaan formatten.. dan probeer ik toch maar elders de oplossing te vinden :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Laukui schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 21:44:
[...]

Eigenlijk heb ik niet zoveel zin om nu weer te gaan formatten.. dan probeer ik toch maar elders de oplossing te vinden :)
Ik ben het ook al helemaal zat, gelukkig gaat het wel vrij snel, maar bijvoorbeeld Norton Ghost lijkt niet te werken met SATA schijven :(

Ik doe morgen een laatste poging met wat hierboven is gezegd, anders ga ik een andere brander zoeken.

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-11 23:16
heb zelf ook dat probleem gehad en inderdaad
als je die nec op pio zet
dan ff pc herstart
ben je van het probleem af wel ff in je bios zetten dat die op auto staat (ultra dma)
want als je in je bios hem op ultra heb staan schakeld die niet over
en bij die plextor 116a ff vhecken dat er geen jumper op zit want die heeft eeen jumper
voor dma op dvdrom( dus er moet alleen 1 jumper op zitten voor master of slave)
ps een andere brander proberen heb ik ook gedaan met lite on sony pioneeer
dat hielp oook niet
hoop dat het helpt groetjes

• Laurens
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 22:56:
[...]

Ik ben het ook al helemaal zat, gelukkig gaat het wel vrij snel, maar bijvoorbeeld Norton Ghost lijkt niet te werken met SATA schijven :(

Ik doe morgen een laatste poging met wat hierboven is gezegd, anders ga ik een andere brander zoeken.
Ja ik heb ook 2 sata schijven, daarnaast 2 ide schijven en dan de NEC3500... Ik ga anders ook ff met mijn brander terug naar de winkel.
Pagina: 1