Toon posts:

Na linux install schijf onzichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb de search en google geprobeerd maar de vraag is waarschijnlijk te simpel.

Als beginner maar eens Linux geïnstalleerd (Suze 9.1). Snap al niet waarom ik dat niet op een aparte partitie kon zetten, maar gelukkig had ik nog een lege HDD. Maar nu zie ik dat hele ding niet meer, ook niet onder xp. Toch zonde van 80 GB
Hoe krijg ik hem weer te zien en kan ik nu alsnog een partitie aanmaken/verkleinen met PM ofzo.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Wat meer informatie zou fijn zijn ;)

Zoals ik het begrijp, heb je 2 harde schijven in je systeem. 1 van die twee is volledig gereserveerd voor Windows, de andere is voorzien van een SuSe installatie, klopt dat?

Dat je onder Windows XP je Linux partities niet kunt zien is logisch: Er zijn geen Windows drivers voor Linux filesystems (ext2/3, reiserfs, etc) en gezien de geslotenheid van Windows gaan die er ook niet komen.

Partitionmagic zou echter gewoon naar de partitietabel moeten kijken, zonder problemen. Linux partities resizen gaat je daar echter niet mee lukken, dat wordt niet ondersteund.

Als je nu een wat uitgebreidere beschrijving geeft van wat je nu eigenlijk wil, kunnen we je d'r misschien nog wel mee helpen ook ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Hele ding niet meer, refereerd naar je 80GB harde schijf?

Als linux werkt, dan werkt jouw 80GB harde schijf ook. Alleen zit alles onder / . Je hebt dus geen A: C: D: etc meer, maar / /home /var /boot (of hoe SuSe dat dan ook oplost)

Om te kijken waar welke partitie op "gemount" is, kan je kijken in het bestandje "/etc/fstab".

Dat je hem onder windows niet kan benaderen is logisch. Je hebt wel een programmatje op internet die je zou kunnen downloaden, genaamd: explore2fs. Dan kan je onder windows kijken wat er zoal op je linux partities rondzweeft.

Ext# en NTFS kunnen niet zo goed overweg met elkaar, wil je dus persee een gedeelde partitie tussen de 2 operating systems hebben, dan had je een FAT32 partitie moeten aanmaken. Deze kan zowel gelezen als beschreven worden door beide OS'en.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, alvast bedankt voor de hulp. had al vermoeden dat de benoeming van de schijven anders was. Iets meer in detail:

Heb C-schijf in 2 partities C: 10 GB met xp-pro 30, D: 30 GB voor de rest
Nieuwe 80 GB schijf bijgeplaatst en met PM 2 partities NTFS gemaakt.

Toen linux geprobeerd op een partitie te zetten, maar dat ging dus niet, en heb hem de hele schijf laten inpikken.

Wat wil ik?

Windows en Linux dual boot (dat werkt nu) maar wil schijfruimte op mijn nieuwe HDD delen.
Desnoods doe ik Linux opnieuw. Moet ik dat dan "uninstallen" of gewoon formatteren. Moet ik dan nog iets aan mijn boot.ini sleutelen.

Bij installatie op een partitie, kreeg ik steeds de melding dat de partitie ongeldig was en ik de eerste moest kiezen, maar daar krijg ik dezelfde melding. Dus hele HDD geselecteerd.

Met delen bedoel ik dat ik niet de hele 80 Gig voor Linux aléén wil besteden.
Begrijp nu dat ik dan een FAT 32 moet aanmaken. Is misschien het feit dat ik eerst alleen NTFS had aangemaakt de reden voor die foutmelding bij installatie en zal het w'el goed gaan wanneer ik een FAT maak?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 16:56 . Reden: Aanvullende info ]

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-02 00:15
Zowel FAT als NTFS zijn partities die gebruikt worden door WIndows. Linux gebruikt echter andere bestandssystemen (ext2,ext3,reiserfs zijn bijvoorbeeld veel gebruikte bestandssystemen). Deze zijn echter niet leesbaar onder windows, waardoor je daarvoor andere programmaatjes moet download mocht je dat echt willen.
Je Linux installatie zal dan ook waarschijnlijk je ntfs partities op je 80 gb weggehaald hebben en andere partities voor je aangemaakt hebben.
Draai onder linux maar eens het commando 'mount' als root, dan zie je wat gemount is.
Waarschijnlijk zijn een aantal /dev/hdb# gemount.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ja, klopt... Blijft de vraag hoe ik voor data-opslag een stuk van die 80 GB voor Windows en/of Linux kan indelen. M.a.w. hoe pak ik dat aan,

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maak gewoon een Linux installatie van een iets van 5 a 10 GB. Gebruik de rest als fat32. Zo moeilijk lijkt me dat toch niet.

Verwijderd

Topicstarter
"Zo moeilijk lijkt me dat toch niet."

Voor mij blijkbaar wel:
Had dus op nieuwe schijf diverse partities aangemaakt met PM onder XP.
Bij installatie van SuSE kreeg ik bij het selecteren van een partitie steeds de melding dat ik de partitie met het hoogste nummer moest nemen (ofzo), maar welke ik ook koos; foutmelding. Toen dus maar keuze: hele HDD genomen, maar dan hebik niets meer over.
Dus, kan ik nu vanuit Linux de partitie kleiner maken zodat ik " unallocated" overhoud om voor Windows te gebruiken, of op een andere manier.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 22:41 ]

Verwijderd

Installeer Linux op een EXT2 filesystem, daar is een reader voor bij Windows XP.

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
EXT3 gaat ook hoor...

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp, kani ik vanuit Windows de schijf opnieuw formatteren (en daarna Linux opnieuw installeren) met een partitie in een Linux filesystem. Moet ik alleen nog even uitzoeken hoe en waar SuSE de dual boet heeft gemaakt.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Als je die schijf opnieuw partitioneerd maak je gewoon een FAT32 partitie aan (makkelijker te lezen en schrijven vanuit linux) en een stuk laat je leeg.
Dan de linux cd erin en dan pak je het hele lege stuk voor linux.

Zoiets ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

Topicstarter
En maakt het dan nog iets uit of ik het lege stuk aan het begin of aan het eind zet?

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:01

IEF

Why so serious?

een idee:

SuSE Linux and Windows XP, Dual Boot,Newbies Guide

Lees die eens helemaal door..
dat legt het wel vrij goed uit denk ik.

Een tip:

Maak een aantal verschillende partities:

-Ext3 (/boot en /)
-FAT32 (bijv. /data)

na de linux installatie moet je een aantal handelingen uitvoeren (een aantal bestanden op de /data partitie zetten, zoals het MBR)

vervolgens installeer je windows op de FAT32 partitie, dus geen NTFS,
en je past je boot.ini aan , met een referentie naar dat MBR bestand wat je gekopieerd hebt,
en voila, dual boot windows xp / linux

je kunt je data dan delen op de FAT32 schijf.

kopieren van de MBR vind je geloof ik ook in de HOWTO aan het begin van mn post..

good luck :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 22:45:
Installeer Linux op een EXT2 filesystem, daar is een reader voor bij Windows XP.
Doe dan gewoon direct EXT3, EXT2 is oud en journaling is zeker aan te raden.

Enne er zijn ook reiserfs readers voor windows hoor.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
IEFtm schreef op zondag 13 februari 2005 @ 00:25:
...
vervolgens installeer je windows op de FAT32 partitie, dus geen NTFS,
en je past je boot.ini aan , met een referentie naar dat MBR bestand wat je gekopieerd hebt,
en voila, dual boot windows xp / linux
...
MBR bestand kopieren :? Waarom vertel je niet meteen hoe hij LFS kan maken 8)7

Er zijn veel simpelere manieren om dualboot te krijgen en een shared partitie tussen win en linux.

Voor dual-boot:
FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004

Voor partitie:
FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Verwijderd

Topicstarter
Windows heb ik dus al ge"installeerd staan op HDD 1 met een hoop spul dat ik niet kwijt wil. Het gaat me er dus gewoon om dat ik SuSE op HDD 2 wil hebben en daar ruimte over wil hebben om ook mijn Windows data op te kunnen slaan. dat gaat dus voor zover ik begrijp met FAT 32. Ik neem aan dat ik dan alsnog op HDD 2 ook nog en NTFS partitie kan aanmaken die alleen voor Windows data is. De FAT 32 kan ik dan gebruiken voor data die ik wil delen (foto's enzo)
Bedankt voor tips en links

Verwijderd

Ik zou zeggen, neem een simpel windows partitie programma zoals bijv. PartitionMagic en maak op je HDD 2 de partities die je wilt gaan gebruiken. Voor linux een ext3 (of ander fs) en swap, voor Windows de fat32 en de ntfs partitie. De meeste linux distro's zullen de ext3 en swap partities herkennen en zullen aangeven/vragen om hier te gaan installen (alleen of dit ook zo bij Suse is weet ik niet).

Verwijderd

Topicstarter
Het nadeel is, dat ik met PM niets voor elkaar krijg: hij ziet mijn hele HDD 2 als "BAD" en wat ik ook probeer te formatteren, krijg ik een foutmelding. Ik geloof iets als Error#3 "bad argument" ofzo. Vraag me trouwens af of ik vanuit Linux die schijf niet kan resizen zodat ik SuSE niet opnieuw hoef te installeren.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ik zou eerlijk gezegd de suse install even opnieuw doen en dan GOED kijken naar het partitioneren onder de installatie. Het is heel goed mogelijk om slechts een deel van de schijf te gebruiken en naar eigen smaak te partitioneren, je moet hoogstens de geavanceerde install doen in plaats van de eenvoudige versie.

Verder zou ik bij het partitioneren een partitie van 500MB maken voor /var/log en eentje van ongeveer 1GB voor /tmp. Het wil heel af en toe wel eens voorkomen dat daar hele grote dingen in groeien die je schijf volgooien. Met die extra partities bespaar je jezelf veel gedoe :)

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
Was idd van plan meerdere partities te maken, maar krijg met PM (zie boven alleen maar een foutmelding. Soms wanneer ik apply klik, soms begint ie wel te rebooten, maar dan krijg ik alsnog die meldeing. :(
Intussen ben ik er achter dat ik met Parted een eind had kunnen komen.
Eerst SuSE opnieuw geinstalleerd en partitie bij installatie verkleind. Jammer, maar PM lust onder XP nog steeds de schijf niet en vind alles " BAD", ook het unallocated stuk. Weer teruggegrepen op Parted heb ik nu een installatieprobleem met ./configure: melding van strekking dat er geen C compiler is :?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 21:00 ]

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:45
Je maakt op je 80 GB schijf gewoon een aantal partities (dat kan met SUSE vast Grafisch bij de installatie) De linux-partitie zul je nooit in Linux kunnen herkennen. Maar het is zaak om die andere partitie FAT32 te maken. Dat kan ook gewoon in Linux, daar heb je PM echt niet voor nodig. Maar unallocated is unallocated en kan door beide systemen niet gelezen worden. Maar lees anders de handleiding eens goed door. Mandrake heeft een hele duidelijke van ongeveer 100 pag. Dit scheelt dan misschien een stukje, maar het grootste deel is toch wel hetzelfde. Het principe iig. Maar het voordeel van SUSE is juist dat je er een handleiding bijkrijgt als je het pakket koopt. Lijkt mij dat het daar echt in staat.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Vergeet partition magic, begin met een lege schijf en doe de volledige partitionering in de install van Suse. Onder XP heb je een programma als partition magic zowiezo eigenlijk niet nodig, het kan allemaal via computer management, tenzij je linux partities wilt maken. Maar die kun je onder windows toch niet formatteren, dus daar heb je -ook met PM- weinig aan.

Eventueel kun je alvast je fat32 partitie onder windows maken en je tijdens de suse install uitleven op het ext3/swap deel :)

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik hierboven beschreef, kreeg ik de HDD niet opnieuw geformatteerd. Bij een nieuwe install van SuSE heb ik de partities handmatig ingesteld en de rest van de schijf vrij gelaten, in de hoop dat ik het vrije stuk dan weer vanuit windows kon formatteren. Dat gaat dus niet. Ik kan met PM het unallocaed stuk zien, maar dat wordt ook als "bad"aangemerkt en krijg het niet geformatteerd, waarschijnlijk omdat het nog wel de kenmerken van een Linux formattering heeft. Met parted moet dat wél lukken naar het schijnt, maar wanneer ik Parted wil installeren, gaat ./Configure okee, maar dan stopt de installatie met de melding dat er geen C Compiler is. Lijkt me sterk, maar misschien moet ik daar nog een instelling voor doen.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:45
heb je GCC en gcc-devel geinstalleerd? Maar waarom doe je niet gewoon in linux fdisk /dev/hd?
en kijk je dan eens wat je moet doen? man fdisk gaat ook extra info geven... maar dit zijn echt basics hoor... Ik kan me bijna niet voorstellen dat in de SuSE handleiding die je gekregen hebt bij het kopen van de box dat daar niets over instaat.

• Gondor
Hoe heb je de tweede hdd ingedeeld? Als je al 4 premiere partities voor linux hebt is het logisch dat je de resterende deel van je hdd niet kan gebruiken.

Het makkelijkste is om linux op 1 partitie te gooien ( / ) en 1 swap, dan kan je de rest wel gebruiken.

Je kan op google zoeken naar gcc (c compiler) voor suse.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 partities aan laten maken door SuSE (Yast) alleen heb ik zelf de grootte aangegeven. 8 GB reiser en 1 GB swap. deze staan aan het begin van de schijf.
Vreemd van die compiler, die zou er toch standaard in moeten zitten?

• Gondor
Ik ben geen suse kenner, maar dat lijkt mij afhankelijk van wat voor een install je kiest. Misschien ook nog of het home of prof suse is.

Kijk anders op suse website, voor wat en hoe.

Verwijderd

Topicstarter
Zal nog wel eens verder zoeken. Is idd en Home versie. Maar wat ik tot nu toe van Linux begrijp is dat je als je aanvullende applicaties wilt installeren, je deze altijd in broncode krijgt en dus ook een compiler nodig hebt. Of ik zie het verkeerd.

Intussen even gegoogled. De c compiler zit standaard niet in de personal versie, maar het schijnt dat je middels Yast via de FTP server van SuSE gratis kan upgraden en dan zit hij en nog een hoop anders erin.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 15:27 . Reden: Aanvullende info ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:09:
Zal nog wel eens verder zoeken. Is idd en Home versie. Maar wat ik tot nu toe van Linux begrijp is dat je als je aanvullende applicaties wilt installeren, je deze altijd in broncode krijgt en dus ook een compiler nodig hebt. Of ik zie het verkeerd.
Nee dat is niet vereist, net zoals je bij windows exe bestanden hebt heb je voor linux ook gewoon binary bestanden die je niet zelf hoeft te compilen.

Probeer maar eens een programma als opera te installeren, die geven de broncode niet vrij dus je moet het van een binary (is een gecompileerd programma) hebben.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
'kee bedankt. We raken een beetje off-topic, maar zo leer ik wel snel wat specifieke zaken. Vanavond die compiler en Parted installeren en zien of ik die andere 70 GB weer kan gebruiken.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
of je zoekt gewoon naar een .rpm van parted (van de suse-site/ftp?)en installeert die(via yast?).
suse, mandrake en redhat gebruiken namelijk dat rpm-systeem voor de installatie en management van packages(programma's). werkt een stuk eenvoudiger en veiliger dan zelf met sources te gaan klooien.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1