Kabels & interlinks

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
Ik heb anderhalve week geleden een nieuwe stereo-set gekocht, bestaande uit:

Klipsch RF-5 luidsprekers (pic)
Vincent SV-226MK hybride versterker (pic)
Vincent CD-S1.1 hybride cd-speler (pic)

Het klinkt erg goed in onze huiskamer, wat sommige punten (basweergave) betreft zelfs beter dan bij de zaak waar de set gekocht is, ondanks dat de huiskamer uit louter harde materialen (plavuizen vloer, etc) bestaat. Er is echter ook een puntje wat we af en toe wat stoort: bij met name oudere opnames kunnen stemmen nogal schel worden neergezet, iets waar ik bij het beluisteren in de winkel geen last van had.

Dus nu mijn vraag: is deze schelheid op te lossen door bijvoorbeeld een andere interlink, of andere kabels? Er hangen nu tijdelijk (ivm het testen van de opstelling) redelijk dunne luisprekerkabels aan. Is het zinvol om beter (en dus duurder) snoer te halen, of haal je de scherpte in stemmen daar niet mee weg. En heeft iemand nog tips voor merken? Tnx!

[ Voor 4% gewijzigd door Minos111 op 12-02-2005 12:37 ]

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

Kabel discussie is gevaarlijk.... :P

maar ik heb altijd begrepen dat bij een set van +/- 1000,- euro, 100,- euro aan kabels normaal is
10-1 dus.
Probeer ergens wat duurdere (dikkere) speaker kabel te scoren en probeer het verschil te ontdekken.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 17:34
wat voor een opnames zijn dat dan ?? orginele cd's of copy's
Er kan al een verschil in opnames zijn van de cd's.
Hou er rekening mee dat je plavuizen hebt,zo dat bepaalde frequenties minder/niet gedempt worden zo dat het toch net weer iets anders klinkt

Soms weet ik het ook niet meer.........

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Leg eens de kabels dubbel, dus de draad die naar de 2e box gaat loshalen, en parallel gebruiken met de kaabel voor de andere box. Dan heb je dubbele draaddikte, en kan je al horen in hoeverre dat (g)een verschil maakt.Want in kabeldiscussie's gaat het over smaak en aanvoelen (horen), dus moet je zelf bepalen of je verschil (wil) horen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Minos111
@Tita_tovenaar: Het zijn originele cd's, maar meestal uit de vroege jaren 90, dus het zou kunnen dat de opnamekwaliteit minder is. Maar op onze vorige speakers hadden we totaal geen last van schelheid (maar die waren dan meteen ook veel minder gedetailleerd), dus het moet te verminderen zijn lijkt me.

Weet je welke frequenties minder/niet gedempt worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Minos111 op 12-02-2005 14:13 ]

• Minos111
naftebakje schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 14:10:
Leg eens de kabels dubbel, dus de draad die naar de 2e box gaat loshalen, en parallel gebruiken met de kaabel voor de andere box. Dan heb je dubbele draaddikte, en kan je al horen in hoeverre dat (g)een verschil maakt.Want in kabeldiscussie's gaat het over smaak en aanvoelen (horen), dus moet je zelf bepalen of je verschil (wil) horen.
Kan ik hem dan het beste bi-wiren (dat is hij nu nog niet), of parallel leggen door gewoon de uiteindes van de twee draden met elkaar te verbinden?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
ik weet niet wat bi-wiren is, maar ik bedoel gewoon parallel leggen, zodat de "+" via 2 draden gaat van versterker naar box, en de "-" ook via 2 draden. Dan mag je de draaddikte bij elkaar optellen, en heb je gratis een id van het verschil dat dubbele dikte van draad uitmaakt.

[ Voor 35% gewijzigd door naftebakje op 12-02-2005 14:16 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Minos111 schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 12:35:
Ik heb anderhalve week geleden een nieuwe stereo-set gekocht, bestaande uit:

Klipsch RF-5 luidsprekers (pic)
Vincent SV-226MK hybride versterker (pic)
Vincent CD-S1.1 hybride cd-speler (pic)

Het klinkt erg goed in onze huiskamer, wat sommige punten (basweergave) betreft zelfs beter dan bij de zaak waar de set gekocht is, ondanks dat de huiskamer uit louter harde materialen (plavuizen vloer, etc) bestaat. Er is echter ook een puntje wat we af en toe wat stoort: bij met name oudere opnames kunnen stemmen nogal schel worden neergezet, iets waar ik bij het beluisteren in de winkel geen last van had.

Dus nu mijn vraag: is deze schelheid op te lossen door bijvoorbeeld een andere interlink, of andere kabels? Er hangen nu tijdelijk (ivm het testen van de opstelling) redelijk dunne luisprekerkabels aan. Is het zinvol om beter (en dus duurder) snoer te halen, of haal je de scherpte in stemmen daar niet mee weg. En heeft iemand nog tips voor merken? Tnx!
Ik heb thuis twee soorten kabel. Was toen ik m`n stereo kocht ook wel benieuwd of speaker kabels uitmaken. Dus had ik bij Raf inox kabels gekocht, en ergens anders van den hul kabels welke stukken duurder waren.

Het verschil is minimaal kan ik je vertellen. Maar wel hoorbaar! De van den hul speaker kabel is zuiverder (elk draadje binnen in de kabel is apart verzilverd + dat er een koolstof laag om de gehele kabel zit. Dat hebben die inox kabels niet. Dat was gewoon koper volgens mij.

Mijn conclusie. Duurdere kabels zijn zeker weten hoorbaar zuiverder, maar is het het prijsverschil waard? Dat moet je voor je zelf uitmaken.

Succes.

• Minos111
Wat bedoel je met 'zuiverder'? Bedoel je dat het geluid gedetailleerder is, of meer los komt van de speakers? De helderheid is al geweldig nu, dat is het punt niet. Ik heb alleen het idee dat het minder schel en rustiger kan, en vraag me af of dit met interlinks of luidsprekerkabels is te bewerkstelligen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 19:00

Jag

Minos111 schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 12:35:Dus nu mijn vraag: is deze schelheid op te lossen door bijvoorbeeld een andere interlink, of andere kabels?
Het is een controversieel onderwerp en het ligt eraan aan wie je het vraagt. Als je het aan mij vraagt zou ik je vertellen dat het niet uitmaakt tenzij je erin gelooft ;). Als je het iemand anders zou vragen zou hij je vertellen dat je je set kan tunen met de kabels.

Maar wat mensen ook denken, ik denk wel dat we het eens zijn dat je een akoestisch probleem (een kamer met weinig absoptie, te live, te hoge reverberation tijd) niet kan oplossen met een andere kabel.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Neem gewoon goede 2,5mm kabel van een paar euro de meter en je komt al een heel eind, veel dikker heeft geen nut tenzij je écht grote afstanden gaan overbruggen (als in 20 meter ofzo).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
zijn je luidsprekers al goed ingespeeld? Dat kan soms een wereld van verschil maken.

Nice set BTW. _/-\o_ 8)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Gewoon inderdaad paar uurtjes flink hard muziek luisteren kan wonderen doen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Minos111
OK, bedankt. Dan leg ik inderdaad gewoon wat dik draad neer. De speakers hebben nu een uurtje of 50 gehad denk ik, dus het zou allemaal wel aardig los moeten zijn gekomen. Mijn audiozaak had een koperen bi-wire kabel liggen (ik dacht 16-karaat) van het merk Tasker. Was een eurootje of 8 per meter, dus daar zal ik vast geen slechte koop aan hebben. Ik zal in elk geval nog even posten of het verschil uitmaakt.

Overigens: om nog even een bevestiging te geven van het nut van interlinks - een goede interlink is inderdaad goud waard! Ik heb momenteel twee interlinks van mijn cd-speler naar de amp gaan. De ene geeft aanmerkelijk meer detail dan de andere. Deze andere klinkt iets wolliger, en controleert de bassen iets minder - fijn voor sommige popmuziek dus (Dire Straits mag het bijvoorbeeld wel hebben)! :*)
Pagina: 1