Toon posts:

[Cooling & Silence] Koolance

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt een nieuwe PC samen te stellen. Normaal is dat een heel zoektocht, maar eigenlijk ben ik qua hardware er vrij snel uit. Ik heb de mazzel feitelijk geen beperking in budget te hebben, dus qua onderdelen is het easy :)

Nu ben ik eigenlijk tegen iets aangelopen waar ik toch niet zoveel (bevredigende) informatie over kan vinden. Ik zit nu een tijdje op GOT te zoeken en over google heen te struinen opzoek naar een kast die stil, koel en mooi is. Nu is natuurlijk mooi nogal subjectief, maar laten we zeggen dat de kast in de huiskamer moeten komen te staan en 24/7 aanstaat. Dus laat ik zeggen dat ik geen straaljager met kerstboom verlichting wil.

Het systeem wat ik wil hebben zou ongeveer uit het volgende moeten bestaan

SLI 6800 GT
RAID 0 WD raptor 74gb (dus 2 disken)
3 HD voor data (ongeveer 1 TB)
4 GB ram
brander
DVD
2x 19" TFT voor dual screen
nog wat rommel om de boel werkend te krijgen ;)

Nu verwacht ik dat het totaal nogal wat stroom vreet/ warm wordt en dat de meeste kasten al die spullen niet kwijt kunnen.

Nu heb ik mijn oog op het volgende laten vallen:
http://www.koolance.com/s...ath=28_43&products_id=166

De koolance PC3-720BK, Black. Hij heeft vrij veel ruimte, ik vind hem mooi, je kan het meeste vanaf de zijkant inbouwen en is volledig passief gekoeld

Er staat wel bij hoe je het zou moeten opbouwen (http://www.koolance.com/technical/howtobuild/index_02.html), maar ik ben benieuwd naar de totale opstelling (moet er nog zo'n waterpijp bij ;) ) en wat de ervaringen uberhaubt zijn qua koeling wn geluidsniveau

Ik heb nu een Antec Sonata waar ik opzich tevreden over ben, maar mijn volgende systeem heeft nog wat meer eisen mbt hardware.

maw heeft iemand een (recente) Koolance (liefst met wat pics) en wat zijn de ervaringen?

Verwijderd

licht eraan of jij je 6800's ook wil gaan koelen met waterkoeling.
die koolance radiator word een straal kachel als jij alles gaat aansluiten.
je kan dan beter gaan voor een grote kast en een 2x 120 mm radiator.

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Is 4GB niet wat overdreven voor een workstation? :{

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
mdj84nl schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 13:28:
Inderdaad... Neem dan 2 x 6800ULTRA, met een FX-55. Wat betreft de koeling. Een CM stacker is een ruime fijne kast. Je bouwt er zoals hierboven gezegt 2 x 120MM, of 2 x 240MM radiatoren in + koelblokken en papst 120MM fans.

Verwijderd

Topicstarter
mdj84nl schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 13:28:
Dat ligt eraan wat je met je machine doet ;)
Ik maak veel gebruik van VMware, voor test omgevingen en studie doeleinden, het kan zomaar zijn dat ik ineens 10 vmware sessie hebt draaien... dan is een beetje geheugen niet overbodig.
Verder zou ik het ook niet nodig hebben hoor!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 13:25:
licht eraan of jij je 6800's ook wil gaan koelen met waterkoeling.
die koolance radiator word een straal kachel als jij alles gaat aansluiten.
je kan dan beter gaan voor een grote kast en een 2x 120 mm radiator.
Ik heb opzich geen voorkeur. Want mijn primaire bedoeling is vooral stilte. Ik heb de koeling nu via 120mm vens geregeld. Een bigtower heeft mijn voorkeur niet omdat je je de kleruh tilt als je eens gaat lannen ofzo :)

Verwijderd

Topicstarter
pleasure schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 13:35:
[...]

Inderdaad... Neem dan 2 x 6800ULTRA, met een FX-55. Wat betreft de koeling. Een CM stacker is een ruime fijne kast. Je bouwt er zoals hierboven gezegt 2 x 120MM, of 2 x 240MM radiatoren in + koelblokken en papst 120MM fans.
4gb mag dan misschien veel zijn, maar ik gebruik het geheugen van mijn PC gewoon. Mijn huidige 2gb is vaak te weinig. Ik wil geen 6800 ultra omdat ik het onzinnig duur vind, waarschijnlijk koop ik in eerste instantie ook maar 1 6800GT en koop er later 1 bij.

Mijn doel is niet om alles perse water te koelen, maar om zo'n stil mogelijk systeem te bouwen.
Maar de configuratie die ik wil zal wel voor een paar issues zorgen denk ik zo ;)

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 12:30:Nu ben ik eigenlijk tegen iets aangelopen waar ik toch niet zoveel (bevredigende) informatie over kan vinden. Ik zit nu een tijdje op GOT te zoeken en over google heen te struinen opzoek naar een kast die stil, koel en mooi is. en 24/7 aanstaat
SLI 6800 GT
RAID 0 WD raptor 74gb (dus 2 disken)
3 HD voor data (ongeveer 1 TB)
4 GB ram
brander
DVD
2x 19" TFT voor dual screen
Hier idem (iets minder budget :)
Geluid is trilling. Zwaarder is dus al 'stiller' (trilt niet zo makkelijk)
Je hebt kasten met een geluid werende schuimlaag in de panelen.
De door jouw uitgezochte kast valt me wel mee kwa ruimte in- en extern.

Ook zoek ik momenteel naar een nieuwe kast met (voorbereid op) de stillere 12 cm fans dan meerdere van 8 cm (de 12cm fans maken veelal minder toeren bij een zelfde luchtverplaatsing)

Ook zocht ik op video kaarten en hun Db's, want wat is een stille voeding en HDD's (samsung levert stilste HDD's meen ik) als je er 2 stofzuigers van videokaarten naast installeert?
De stilste videokaart merken zijn opvolgend van stiller naar luid:
galaxy, msi, leadtec, gaintech, gigabyte, xfx... (aldus een review ergens op het internet, maar ik printte het uit en heb de link niet meer)

Wil je echt stilte en heb je het geld:

zware kast met geluid werende wanden, rubber bevestigingen intern , passief gekoelde voeding en al wat passie kan en voor de rest 'water koeling' met van die koele brei er in.

[ Voor 7% gewijzigd door notsonewbie op 12-02-2005 14:07 . Reden: iets meer uitleg, missende woorden er bij gezet. ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
En toch is de Stacker opzich aan te raden, sinds dat deze ook wieltjes heeft en veel ruimte beschikt voor koeling. Met wat stille fans (1200rpm 120mm fans oid) of eventueel waterkoeling met stille fans dan heb je volgens mij een betere keuze dan bijvoorbeeld de Koolance kast.

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

Verwijderd

Hmmz.. Dan zou ik jou twee 6800 GT's met zo'n nieuw Zalman VF700 ding koelen... Als dat past? En je NB met een passief Zalman blokje..
Je CPU aan een passief gekoelde waterkoeling,... 2 x 120 mm met misschien 2 fans @ low erop.

Je HD's in een Silentmaxx HDD-silencer Rev. 2.0 inpakken.
En dan ga je de Stacker nodig hebben :p ... 5 + 2 x 5,25 "
Je voeding moet dan passief gekoeld zijn he.. Antec heeft een erg mooie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 14:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
notsonewbie schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 14:03:
[...]

Wil je echt stilte en heb je het geld:

zware kast met geluid werende wanden, rubber bevestigingen intern , passief gekoelde voeding en al wat passie kan en voor de rest 'water koeling' met van die koele brei er in.
En aan welke kast denk je dan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 14:10:
Hmmz.. Dan zou ik jou twee 6800 GT's met zo'n nieuw Zalman VF700 ding koelen... Als dat past? En je NB met een passief Zalman blokje..
Je CPU aan een passief gekoelde waterkoeling,... 2 x 120 mm met misschien 2 fans @ low erop.

Je HD's in een Silentmaxx HDD-silencer Rev. 2.0 inpakken.
En dan ga je de Stacker nodig hebben :p ... 5 + 2 x 5,25 "
Je voeding moet dan passief gekoeld zijn he.. Antec heeft een erg mooie.
Het nadeel van je HD inpakken is dat je idd meer ruimte nodig hebt. In totaal zal ik meteen 5 disks erin zetten... Maar ik vind effectief gebruik van de ruimte wel belangrijk, bijvoorkeur dus geen grote kasten. Al geloof ik dat de kast die jij bedoelt vooral breed is ;)

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:34
Als je je computer 24/7 wilt aandoen raad ik je niet de Koolance kast aan...

Ik wou hem eerst ook zelf kopen maar het blijkt dat ze opeen gegeve moment gaan lekken... en aangezien joui computer nogal vaak en lang aanstaat zou ik dat maar niet doen...

Verwijderd

Topicstarter
VerkerkSander schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 14:55:
Als je je computer 24/7 wilt aandoen raad ik je niet de Koolance kast aan...

Ik wou hem eerst ook zelf kopen maar het blijkt dat ze opeen gegeve moment gaan lekken... en aangezien joui computer nogal vaak en lang aanstaat zou ik dat maar niet doen...
Ik heb eigenlijk nog nauwelijks of geen reviews gezien en ook weinig gebruikers ervaringen

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 14:42:
[...]En aan welke kast denk je dan?
Ik ga zelf vooralsnog voor een Antec denk ik , en ik ga straks zoeken op een passief gekoelde 450 watt voeding ipv collermaster met 120 mm silent fan. (Heb je een stille kast, geisoleerd met ´schuimrubber´, blaast de voedings koeling de Dbs de kamer in.....
Anderzijds zoek ik nu vanwege deze oplossing, simpel en effectief, http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1099672509.jpg ook op grote zware kasten met veel volume.
De rubber tussencilindertjes lop de foto ijken me ook ideaal om de HDDs in te hangen.

Ook had ik wat oude muismatten en deze zijn reeds versneden en toegepast! :-)
Scheelt iets aan trillingen-resonantie op de kast (ik hoor hoge en lage tonen zeer goed) maar de videokaart fan en de voeding winnen het (oud en versleten)

Door de reviews van speakers en kasten ga ik mijn kast nu ook op rubber zetten. Wederom gaat er een muismat aan met de schaar en stapel ik de vierkantjes op tot ´pootjes´ waar de kast op komt.

[ Voor 3% gewijzigd door notsonewbie op 12-02-2005 16:30 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

zo wie zo kan je NIET om een bigtower heen, zo veel schijven enz En waterkoeling gaat gewoon niet samen :)
waterkoeling neemt ook veel plek in.
als je toch onbeperkt budget heb:
leuke grote radiator (denk dat 2 of 3x 120mm wel genoeg is) met papst ventilatoren
2 dangerden waterblokken voor je vga's
leuk blokje voor je cpu en chipset.
dan nog een tagan voeding en je heb een hele stille computer
en je zou idd de stacker kunnen nemen, mooie grote kast.

en als je zoveel dingen tegelijk hebt draaien kan je toch veel beter voor een dual cpu setup gaan? dual pentium xeon oid

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 20:14:
zo wie zo kan je NIET om een bigtower heen, zo veel schijven enz En waterkoeling gaat gewoon niet samen :)
waterkoeling neemt ook veel plek in.
als je toch onbeperkt budget heb:
leuke grote radiator (denk dat 2 of 3x 120mm wel genoeg is) met papst ventilatoren
2 dangerden waterblokken voor je vga's
leuk blokje voor je cpu en chipset.
dan nog een tagan voeding en je heb een hele stille computer
en je zou idd de stacker kunnen nemen, mooie grote kast.

en als je zoveel dingen tegelijk hebt draaien kan je toch veel beter voor een dual cpu setup gaan? dual pentium xeon oid
Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit op een Xeon gegamed heb :)
Ik zou niet eens weten of dat kan. Maar voor gamen hebben ik een dual opstellen niet nodig en voor VMware sessie in principe ook niet. Ik heb in het verleden welles dual CPU gehad, maar weinig voordeel ondekt

Verder geheb ik gezien dat ik in die koolance 6 3,5 HD's kwijt kan, liquidbeared HD's doen ook wonderen he ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 09:33 ]

Verwijderd

de coolance is alleen denkbaar als je alleen de cpu gaat koelen, als je je kaarten ook wil doen kan dit dus al niet.
en als je toch geen dual nodig hebt, ga dan gewoon voor fx55, een goeie waterkoeling (koolance is nou niet echt het beste, gaat zoals boven vermeld lekken.)

Verwijderd

Koolance is voor het sake&bake principe. Het is watercooling en daar blijft het bij. op laagste stand is hij niet stil. Stil vind ik 1 cpu fan en 1 psu fan en HD in een silencer. daar torent het geluid van een koolance kast gigantisch boven uit. En de cooling is niet optimaal te noemen.

Jou systeem bij een laag geluids nivuea en goede cooling vraagt om zelf samenstellen.

Over de pasive voeding: Je kan een pasive voeding nemen maar dan moet je een case fan in je kast knallen anders word je case temp veel te hoog. of je koopt een PSU met 1x80mm fan en geen case fan. is stuk goedkoper

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 12:04 ]

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
Hier de Koolance PC901 draaien. Volledig verbouwd, de standaard Koolance is inderdaad niet echt veel soeps. De 3e generatie koolance (die met 2x 120mm) heb ik nog niet gezien.

Naar mijn mening nadelen van de 2e generatie koolance:

-8mm ID tubing

-zwakke pomp (ik heb een flow meter en na het toevoegen van een NB en GPU block bijna 20% minder flow :( )

- Aluminium radiator

- 3x 80mm fans van 0.45 Ampere each, enorme herrie schoppers op stand 3 (full) vervang deze als je trommelvliezen je lief zijn...

- Fancontroller van de radfans loopt zonder flow erlangs zó warm dat het soldeer van het torretje dat erop zit smelt (!!) -> ! daarom zit die plastic kap ook onder je radiator laat deze dus zitten.. Nieuwe revisie PC901's hebben actieve koeling op de regulator.

Voordelen:

-Toch een degelijk design (chieftec) en binnenwerk

- de CPU 300 series koelblokken zijn best goed

- Temp gestuurde fancontroller voor de radfans, werkt na het vervangen van de 80mm's zeer goed. (en stil)

Mijn advies, als je een stille pc wilt... ga voor stille en degelijke luchtkoeling, geen kans op lekkerij, geen gezeur met water verversen, en makkelijk als je even je videokaart moet vervangen of je cpu.
HDD's zijn bij een stille pc dé grootste herriemakers, probeer deze te dempen dmv rubber ophanging.

mocht je meer willen weten van mijn Koolance ervaringen, feel free to contact me. :)

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzE1 review van PC3 van koolance.
Pagina: 1