Toon posts:

Software om organisatie overzichtelijk te maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na mezelf helemaal stuk gegoogled te hebben, hoop ik dat de tweaker community mij hulp kan bieden. Ik ben op zoek naar een stuk software waarbij ik een organisatie inzichtelijk kan maken. In mijn hoofd heb ik een soort programma dat visueel entiteiten binnen de organisatie verbindt met lijntjes en de onderlinge afhankelijkheden kan weergeven. Idealiter zou ik ook processen willen opnemen in het geheel.
Als referentiekader: hoe zou je de organisatie van Oracle of Pink Roccade grafisch in kaart kunnen brengen, en hier de aanvraag van een nieuwe desktop in kaart kunnen brengen van a-z.
Ook zou het opvragen van relevante documentatie handig zijn.
Ik heb een dergelijk model van afhankelijkheden wel gezien in een programma als Caliber RM, maar dat is toch meer projectgerelateerd en niet echt bruikbaar voor mijn doel.

Heel veel dank alvast voor enige input.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Bedoel je een organigram?

En wil je dat het programma dat je gebruikt zelf ook snapt wat er staat? Anders kun je bijvoorbeeld een programma als Visio gebruiken voor het tekenen van diagrammetjes :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Van die grootte: wil je waarschijnlijk niet eens proberen. Ik zou dat gelaagd doen. BU's, afdelingen, etc. Maar op het moment dat je er ook financieringstromen, samenwerkingsverbanden (op projectbasis), etc. bij gaat halen wordt het veeel.

Ik doe het trouwens altijd met de combinatie whiteboard, papier, Visio. Powerpoint is vaak zelfs mijn favoriete digitale omdat je dat verplicht overzichtelijk moet werken.

Maar ze zijn er vast, bijvoorbeeld in de HRM of relatiebeheer sfeer. De ERP jongens hebben daar wel tools voor (of het ook voor het comfortabel mappen van een grote organisatie met alle verbanden weet ik niet zeker). Maar zo uit mijn hoofd kan ik geen los programma noemen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Voor het beschrijven van organisaties, processen en samenhang was vroeger hiervoor de meest aangewezen tool (en enige eigenlijk) SDW (System Development Workbench).

Het programma SDW is intussen overgenomen door Bwise. Er zijn intussen ook andere aanbieders van vergelijkbare pakketen zoals Mavin.

Verwijderd

Protos van het bedrijf Pallas Athena heb ik wel goede ervaringen mee tijdens mijn afstudeeropdracht.

Het pakket is redelijk makkelijk te gebruiken en volledig in het Nederlands, je kunt er trainingen bij krijgen. Op de website van Pallas Athena kun je een demo downloaden.