PC morsdood - is het de CPU?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Ik was weer slim bezig en heb mijn pc opgeschoond van alle stof...had ik beter niet kunnen doen achteraf gezien.

Het probleem is dat de PC helemaal niks meer doet. Ik zet het aan, en dat is het. Geen beeld, geen niks.

Ik verdenk de CPU, zie het plaatje (gebroken hoek :'( ). Is er een manier, zonder andere cpu, om te testen of mijn theorie goed is? Ook met andere videokaart (en zonder cpu) heb ik geen beeld. Ik ben 100% zeker dat de voeding goed is, het moederbord weet ik niet. Of moet ik echt ergens een andere AMD TB of Duron vandaan halen en het daarmee testen?

De offending piece of hardware (clickable):

Afbeeldingslocatie: http://darkvater.fiberworld.nl/processor1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://darkvater.fiberworld.nl/processor2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Darkvater op 12-02-2005 00:49 ]

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het kán de processor zijn want er is een stukje van de core afgebroken. :/

Ik heb hier ook een paar 'versleten' Athlon XP's liggen

offtopic:
Het lijkt wel of Thunderbird's/Spitfire's/Morgan's/Palomino's veel zwakkere cores hebben als T'bred's (en hoger)? Want versleten cores kom je bijna nooit meer tegen...

@Palomar:
Ja, helaasch kan zo'n klein stukje al schadelijk zijn....

[ Voor 63% gewijzigd door PD2JK op 12-02-2005 00:54 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is dat hoekje linksonder in de 2de foto er ook echt af? Of zit er koelpastaresten overheen waardoor dat zo lijkt? In het echt kun je dat wat beter zien...

Maar mocht het toch een afgebroken hoekje zijn dan vraag ik me af of zo'n klein stukje al schadelijk is. Ik zou eerst nog es even goed alle aansluitingen checken. Kijk of geheugen/harddisks/insteekkaarten e.d. allemaal nog goed vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mobo-cpu-ram-vga

dat is er allemaal nodig voor het beeld als ik het goed heb.

mja dat is een flinke hoek, dus die is hartstikke kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 21:09
Prutz0r schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:47:
Het kán de processor zijn want er is een stukje van de core afgebroken. :/

Ik heb hier ook een paar 'versleten' Athlon XP's liggen
Nou dan doe je je naam eer aan... is het een hobby :)

Eerlijk gezegd is het me nog nooit overkomen en ik heb er al heel wat geïnstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palomar schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:52:
Is dat hoekje linksonder in de 2de foto er ook echt af? Of zit er koelpastaresten overheen waardoor dat zo lijkt? In het echt kun je dat wat beter zien...

Maar mocht het toch een afgebroken hoekje zijn dan vraag ik me af of zo'n klein stukje al schadelijk is. Ik zou eerst nog es even goed alle aansluitingen checken. Kijk of geheugen/harddisks/insteekkaarten e.d. allemaal nog goed vast zitten.
ik denk niet dat amd zo`n randje met niks opvult, zeker omdat amd`s al groter zijn dan pentiums, zo`n hoekje is zeker weten foute boel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Jack Flushell schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:54:
[...]

Nou dan doe je je naam eer aan... is het een hobby :)

Eerlijk gezegd is het me nog nooit overkomen en ik heb er al heel wat geïnstalleerd...
Ik heb die cpu's gekregen, en toen waren ze al defect en afgebrokkeld. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je CPU koeler ook afgestoft dus..?
Heb ook een duron verziekt met het even snel verkeerd om erop zetten van een koeler... "leunde" er een hoekje af... dacht dat het mobo nog wel geluidjes gaf...of misschien ook niet...
In ieder geval wist ik zeker dat ik de proc verziekt had.. jij hebt geen crunchy geluidjes gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Het is inderdaad afgebroken...ik heb nog restrjes CPU gezien op de processor zelf, maar terugplakken helpt niet denk ik :P
Heb al een andere videokaart ingepleurd, daarmee had ik ook geen beeld. Elk van de drie geheugenstickjes die ik had nog om de beurt ingedaan, ook helemaal niks.

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je zou de processor nog kunnen proberen in een ander moederbord, maar ik ben bang dat de processor nooit meer instructies gaat uitvoeren.

Op zoek naar een Sempron oid dus. En als het een wat ouder moederbord is, een T'bred (etc...) met 266MHz FSB.

[ Voor 21% gewijzigd door PD2JK op 12-02-2005 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04

St@m

@ Your Service

Vorige week precies hetzelfde gedaan als jij (computer stofvrij gemaakt), ook in de haast de koeler er weer te snel opgezet.
PC deed niets meer, ja de fans gingen draaien en de HD's spinden op. Heb toen een nieuwe proc gehaald. Een Sempron 2200+, zorgvuldig geinstalleerd :P En het werkte allemaal weer.. nouja voor zover mogelijk dan.. Een Sempron op een ECS K7s5a+ is natuurlijk niet echt goed mogelijk maarja de XP's waren op. Nu dus een Sempron 2200+ @ 1200 mhz :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Ik ga hier niet in op de details, want dat is veelste embarassing :). Maar nooit iets haastig doen...loopt altijd fout af.

Het klote is dat de mobo geen XP ondersteunt, het wordt dus een oud TB of Duron tweedehands ergens. Hier had ik dus net geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wil je dan het hele zootje verkopen zonder cpu? Dan kun je beter tóch een 266MHz FSB cpu gaan zoeken en dan alles verkopen. Dan is het meer waard als zonder cpu. Je hebt immers een _compleet_ systeem te koop mét cpu. ;)

Andere opties zijn er feitelijk toch niet om het spul weer draaiend te krijgen zonder al te veel kosten...

[ Voor 24% gewijzigd door PD2JK op 12-02-2005 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Jammer, weer zo'n Athlon naar de eeuwige jachtvelden. AMD zou aangeklaagd moeten worden voor het maken van zulke fragiele producten. Gelukkig hebben ze eindelijk hun lesje geleerd met de Athlon64 die goed beschermd wordt tegen dit soort narigheid. Alleen wel veel te laat.

/frustratie modus

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Prutz0r schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 01:11:
[...]

Wil je dan het hele zootje verkopen zonder cpu? Dan kun je beter tóch een 266MHz FSB cpu gaan zoeken en dan alles verkopen. Dan is het meer waard als zonder cpu. Je hebt immers een _compleet_ systeem te koop mét cpu. ;)

Andere opties zijn er feitelijk toch niet om het spul weer draaiend te krijgen zonder al te veel kosten...
Als ik er een CPU voor zoek dan heb ik momenteel geen geld voor een nieuw pc. Het zal in gebruik blijven en daarna als fileservertje ofzo op de zolder. Anders koop ik een nieuw pc en verkoop deze stuk voor stuk. Krijg je altijd een betere prijs voor dan apart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Tyrian schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 01:16:
Jammer, weer zo'n Athlon naar de eeuwige jachtvelden. AMD zou aangeklaagd moeten worden voor het maken van zulke fragiele producten. Gelukkig hebben ze eindelijk hun lesje geleerd met de Athlon64 die goed beschermd wordt tegen dit soort narigheid. Alleen wel veel te laat.

/frustratie modus
Misschien heeft AMD dit probleem toch opgelost door een sterkere core te maken vanaf de Thoroughbred serie en later?

Het oppervlak van de core is verkleind van 120/130mm² (Thunderbird/Palomino) naar 81/85mm/101mm² (T'bred/T'bred-B/Barton). De druk die de koeler uitoefent op de core wordt dus groter. Daar komt nog eens bij dat koelers tegenwoordig steeds zwaarder worden als voorheen.

Dus misschien zijn afgebrokkelde cores verleden tijd door sterkere cores? :?

/speculatie

Het is trouwens maar net hoe je er mee omgaat. Ikzelf heb nog nooit een core gecrushed.

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 12-02-2005 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahaha
sorry voor mn reactie, maar die core is zeker niet kapot... mijn core ziet er ook zo uit (2500+), en ik heb een duron 800 (aan de muur hangen :P) die er nóg erger uit ziet en die doet t ook nog steeds...
als er sterke hardware is, dan is het de hardware die rond AMD draait.... ik heb nog nooit sterkere hardware gezien dan AMD hardware... dus waarschijnlijk is t dan je mobo o.i.d.... want ik zie nix aan je cpu....

edit = een zooi aanpassingen :P
edit2 = dit: ik zal eens kijken of ik pic kan maken van de duron 800 ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:55:
[...]

ik denk niet dat amd zo`n randje met niks opvult, zeker omdat amd`s al groter zijn dan pentiums, zo`n hoekje is zeker weten foute boel
Een groot deel van de 'die' is een 'carrier-zone'. Die zorgt ervoor dat de warmte afgevoerd wordt.
Het kan zijn dat je net een ongelukkig punt hebt en dat de CPU toch stuk is. Echter kunnen die oude AMD CPU's (0,18 micron) aardig veel van de 'die' missen voordat ze niet meer werken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Prutz0r schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:47:
offtopic:
Het lijkt wel of Thunderbird's/Spitfire's/Morgan's/Palomino's veel zwakkere cores hebben als T'bred's (en hoger)? Want versleten cores kom je bijna nooit meer tegen...
Toentertijd was de orb-achtige koeler nogal hip, en daar zaten een paar echte core-crushers tussen. Van die koelers die louter op de core rustten. Daar kan het ook weleens mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 01:32:
hahaha
sorry voor mn reactie, maar die core is zeker niet kapot... mijn core ziet er ook zo uit (2500+), en ik heb een duron 800 (aan de muur hangen :P) die er nóg erger uit ziet en die doet t ook nog steeds...
Dank je wel voor je bijstand...maar dan ben ik nog slechter af met een dode mobo dan een dode processor ;). Ik ga proberen vandaag ergens een tweede hands athlonnetje vandaan te halen, en dan kunnen we die theorie ook testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is dus de core van mijn oude D800:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/hgm.huntink/tweakers/kees/D800Core.jpg

edit:
en hij werkt nog wél!!! :9

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 10:58:
[afbeelding]

edit:
Sinds wanneer maakt AMD ronde cores? :?

Dat dat ding nog werkt. Keer schoonmaken is ook niet verkeerd denk ik... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29
[afbeelding]

edit:
Maar hij zal bij 2+2 wel 5 geven. Jesus, dat ding is idd bijna rond ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
[afbeelding]

edit:
JEZUS ik krijg er nog nachtmerries van :P

Ik heb trouwens nu echt alles uit elkaar gehaald. Volgende suspect is het moederbord. Als ik de pc aanzet komt er geluid uit het moederbord. Aangezien er helemaal geen bewegende delen in zitten, voorspelt dat niet veel goeds. Het komt (zie plaatje) van dat extra printplaatje (staat haaks op de mobo) tussen doe comm-poorts en de processor vandaan.
Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/products/mb/socketa/a7v133/a7v133_l.jpg

Ik zal het nog maandag/dinsdag naar de electronica afdeling bij ons brengen, misschien is het maar een kapot condensator ofzo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Kapotte condensators kun je zien. Controleer of ze bol staan of dat ze ergens gebarsten zijn.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een kapotte condensator is idd geschert, staat bol en soms een beetje roestig geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor geluid, een piepend geluid kan net zo goed een spoel zijn. Athlon64 mobo's hebben dit ook vaak en is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Prutz0r schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 16:20:
Wat voor geluid, een piepend geluid kan net zo goed een spoel zijn. Athlon64 mobo's hebben dit ook vaak en is normaal.
Het is een geluid alsof een fannetje aanloopt zeg maar. Zeker geen gepiep. Als ik de mobo schud hoor ik ook iets rammelen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prutz0r schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 11:42:
[...]

Sinds wanneer maakt AMD ronde cores? :?

Dat dat ding nog werkt. Keer schoonmaken is ook niet verkeerd denk ik... :o
zou je denken? :P ik heb m toch in n kapot mobootje aan de muur hangen, dus ik doe er nix meer meej...

en Darkvater.... heb je geen handleiding meer ofzo van dat moederbord? daar staat meestal wel in wat die piepjes betekenen... veel succes ermeej iig ;)

edit: ik had verkeerd gelezen |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartaa
  • Laatst online: 07-08 07:25

bartaa

Battlefield

kijk eens www.a7vtroubleshooting.com en dan het forum, XPs kunnen wel degelijk op een A7V133 :+

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
bartaa schreef op zondag 13 februari 2005 @ 13:54:
kijk eens www.a7vtroubleshooting.com en dan het forum, XPs kunnen wel degelijk op een A7V133 :+
Vanaf revision 1.05. (punt) en ik heb 1.05 (zonder punt)...Al geprobeerd een jaar geleden ofzo en hij pakte het niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
En het verlossende antwoord:

Ik heb via V&A een AMD Thunderbird 1.0GHz gekocht. Deze heb ik nog bij de koper getest, en ook mijn processor meegenomen om te kijken of het de mobo is of de cpu. Geen een processor deed het daar :P . Na een uur prutsen daar concludeerden we dat er mogelijk iets mis was met zijn moederbord Hij heeft me wel verzekerd dat de processor 100% zeker werkt dus ik meegenomen naar huis om het bij mij uit te proberen. Als die het niet zou doen, kon die terug.

Ik stop het erin en na wat prutsen deed ie het *D. Dus ik heb hem nu vrolijk draaien op 1.32GHz :D

Pagina: 1