Toon posts:

Philips 28PT530B KTV ineens beeld weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

van mijn oma heb ik onlangs deze Philips kleuren televisie gekregen. Ik weet dat zij hem 1 uur per dag aan had staan en dan de stekker er altijd uithaaldde. Goed onderhouden dus.
Nu heb ik de televisie 2 maanden en kijk ongeveer 3 uur per dag. Springt gister ineens het beeld uit (alsof je hem gewoon uitzet met de ab). Ik de stekker eruit, niets. De tv doet nu niets meer? Heeft iemand enig idee wat dit zo zou kunnen zijn. Met andere woorden : Heeft reparatie zin (moeilijke vraag, maar voor een tv expert mss makkelijk te beantwoorden)
Alvast bedankt voor het meedenken en de expertise...

groetjes DJ ViTo

Verwijderd

Topicstarter
Weinig mensen hier ervaring met televisie's repareren o.i.d...?

groetjes vito

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05

GaMeOvEr

Is een hork.

Het is maar wat je goed onderhouden noemt, iedere keer de stekker eruit.

Ik zal er niet van staan te kijken als je hoogspannings gedeelte naar z'n grootje is, door iedere keer afkoelen (stekker eruit) en weer opwarmen. (stekker erin)

Beter is het spul gewoon op standby te laten, (minder thermische belasting) maar goed, stekkers overal uit sjorren is een typische oude mensen kwaal. :P (geen vertrouwen in die nieuwerwetse techniek. ;) )

Aannames zijn fataal.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14
Ik repareer ze regelmatig maar het is niet zo eenvoudig om een bruikbaar advies te geven waar een "leek" wat mee kan.
Wat doet het standby lampje?
Demagnetiseert hij nog wel als je hem koud met de netschakelaar inschakeld?
Over het algemeen zijn philips tv's altijd voor een redelijke prijs te repareren.

Het is overigens NIET goed om hem altijd op standby te laten staan zoals hierboven word gezegd.

Waar ergens woon je?

[ Voor 16% gewijzigd door snameroc op 06-03-2005 17:04 ]

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05

GaMeOvEr

Is een hork.

snameroc schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:02:
Ik repareer ze regelmatig maar het is niet zo eenvoudig om een bruikbaar advies te geven waar een "leek" wat mee kan.
Wat doet het standby lampje?
Demagnetiseert hij nog wel als je hem koud met de netschakelaar inschakeld?
Over het algemeen zijn philips tv's altijd voor een redelijke prijs te repareren.

Het is overigens NIET goed om hem altijd op standby te laten staan zoals hierboven word gezegd.

Waar ergens woon je?
Nee, niet altijd, maar als jij dat ding dagelijks gebruikt, kun je hem beter op standby laten dan hem 4X per dag aan en uit te zetten met de stekker...

Aannames zijn fataal.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 17:38:
Het is maar wat je goed onderhouden noemt, iedere keer de stekker eruit.

Ik zal er niet van staan te kijken als je hoogspannings gedeelte naar z'n grootje is, door iedere keer afkoelen (stekker eruit) en weer opwarmen. (stekker erin)

Beter is het spul gewoon op standby te laten, (minder thermische belasting) maar goed, stekkers overal uit sjorren is een typische oude mensen kwaal. :P (geen vertrouwen in die nieuwerwetse techniek. ;) )
Dat is echt klinkklare onzin. 2 uur kijken naar een (goed geventileerde) TV is geen thermische belasting. Het uitzetten met de stekker inplaats van de schakelaar is zelfs verstandig omdat er hele series netschakelaars toegepast zijn (ik meen pas in de generatie toestellen na deze, maar het gaat om het idee) die voortijdig slijtage vertoonden, waarna televisies die _uit_ stonden gingen spoken, soms gepaard gaande met rookontwikkeling. Dat het standby laten staan van apparatuur in het algemeen voor slijtage zorgt en een algemeen hogere kans op defecten aan de voeding (en brandrisico en onnodig energieverbruik) ligt dusdanig voordehand dat ik daar maar niet dieper op zal ingaan. Overigens wordt het door jou aangehaalde hoogspanningsdeel ook in stand-by uitgeschakeld en zal er altijd een geringe termische cycling optreden ongeacht het gebruik. Lang aan laten staan zonder goede koeling is echter altijd slechter. Zowel voor solderingen als voor elco's. Ik leg een praktische grens in het dagelijks gebruik voor standby laten staan ergens tussen een half uur en een uur of 4 niet kijken. Als ik het pand verlaat of ga slapen gaat de TV altijd uit.

Wat betreft het mankement van de OP. Hier is het inderdaad belangrijk te weten of er nog lampjes branden, of de degaussing wat doet, en of er een zacht tikkend geluid uit de televisie komt als hij ingeschakeld is.

[ Voor 25% gewijzigd door mae-t.net op 06-03-2005 19:41 ]

• snameroc
Het is altijd beter om hem echt uit te zetten ipv standby en ja het kan beter met de stekker dan de schakelaar maar dat terzijde.
Het verhaal van thermische belasting is ook onzin het zou wat zijn als je tv 100 watt op standby gebruikte.
Ieder uur dat het apperaat aanstaat verkort de levensduur op standby minder dan bij "echt"aan maar de voedings elco worden warm en die slijten cq drogen uit daarvan dat zal inmiddels ieder wel weten hier.
Maar ook de ptc van de demagnetisering blijft bij de meeste tv's aan wat alleen maar slijtage en energie verlies opleverd.
Het is net als met de auto airco iedereen heeft het over milieu tot ze er zelf comfort voor moeten inleveren dan is ineens alles gerechtvaardigt.
En ja het is gewoon een vorm van goedkoopheid cq bezuiniging om geen echte netscakelaar te voorzien op bijv een pc of willekeurig ander apperaat.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• wiske80
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

wiske80

Solid

snameroc, repareer je televisies??

Als het zo is had ik namelijk een vraagje. Heb een breedbeeld phillips hier, die had 3 maanden terug ook ongeveer zo een kuur als van onze topicstarter, alleen ging die tv weer na een half uurtje pas aan.
Heb het toen laten repareren voor een waanzinnige 150 euro. De sturing was stuk. Nu krijg ik sinds 2 weken een rode gloed over het scherm..
Het lijkt wel een soort rode filter. En dat maakt alles wat op het scherm komt, rood. Kleuren zijn niet meer mooi te onderscheiden van elkaar. En ik bel die gasten die het hadden gerepareerd en dan zeggen ze me telefonisch, dat dit een ander probleem is dan wat ik eerst had. Is dat mogelijk??

Zelfs als ik met de kleuren instellingen speel, krijg ik dat rode niet eraf.... Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

• snameroc
Komt er naast die rode gloed ook schuin naar boven lopende rasterlijnen in je beeld?
Waarschijnlijk staat je schermspanning te hoog afgesteld maar het is ook mogelijk dat er gewoon iets los zit op de beeldbuis print,in een heel enkel geval kan er ook sluiting in de roosters in je beeldbuis zitten.
Als dat laatste aan de orde is en je hebt en je tv bij een erkende dealer gekocht heb je recht op vervanging van de beeldbuis onder coulance het ligt er wel aan hoe oud hij dan is.
Als je je beeld helemaal donker zet blijft dan de rode gloed?

Verwijderd

wiske80 schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 15:53:
snameroc, repareer je televisies??

Als het zo is had ik namelijk een vraagje. Heb een breedbeeld phillips hier, die had 3 maanden terug ook ongeveer zo een kuur als van onze topicstarter, alleen ging die tv weer na een half uurtje pas aan.
Heb het toen laten repareren voor een waanzinnige 150 euro. De sturing was stuk. Nu krijg ik sinds 2 weken een rode gloed over het scherm..
Het lijkt wel een soort rode filter. En dat maakt alles wat op het scherm komt, rood. Kleuren zijn niet meer mooi te onderscheiden van elkaar. En ik bel die gasten die het hadden gerepareerd en dan zeggen ze me telefonisch, dat dit een ander probleem is dan wat ik eerst had. Is dat mogelijk??

Zelfs als ik met de kleuren instellingen speel, krijg ik dat rode niet eraf.... Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Kijk ook eens op website forum http://www.circuitsonline.net/forum/.Hier zitten televisiereparateurs die veel ervaring hebben met o.a. Philips toestellen. Wil overigens niemand hier tekort doen. Kijkend naar de antwoorden die daar worden gegeven, zou het best zo kunnen zijn dat jou beeldbuis de geest heeft gegeven. Met name de beeldbuizen met ESF in het typenummer krijgen vaak sluiting. Heb zelf deze ervaring ook met een mooie Philips 100Hz TV. Maar ja, dass war einmal.

• wiske80
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

wiske80

Solid

snameroc schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:24:
Komt er naast die rode gloed ook schuin naar boven lopende rasterlijnen in je beeld?
Waarschijnlijk staat je schermspanning te hoog afgesteld maar het is ook mogelijk dat er gewoon iets los zit op de beeldbuis print,in een heel enkel geval kan er ook sluiting in de roosters in je beeldbuis zitten.
Als dat laatste aan de orde is en je hebt en je tv bij een erkende dealer gekocht heb je recht op vervanging van de beeldbuis onder coulance het ligt er wel aan hoe oud hij dan is.
Als je je beeld helemaal donker zet blijft dan de rode gloed?
Nee totaal geen rasterlijnen in beeld. Het speelt zonder problemen, alleen de kleuren zijn erg rood.
Bruine gezichten zijn rood, groen voetbalveld is ineens bruin, witte kleding is roze...

En als je het beeld donker zet is het zwart natuurlijk, maar als ik de kleur instelling dus helemaal laag zet (zwart/wit) dan zie je de rode gloed nog wel ....

Ik had de tv gehad, denk dat hij ongeveer 5 jaar oud is. Is breedbeeld en type is 28PW630A.
Had het laten repareren 2 maanden terug , want de sturing was stuk en voor die reparatie was het beeld gewoon normaal. Mooie kleuren enzo.
Pagina: 1