[SuSE9.1]Xine installeren

Pagina: 1
Acties:

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Sinds ik weer bezig ben met Linux, wil ik ook wel wat films daar op kijken. En ik had gehoord dat Xine een goede player is :)

Anyways ik download Xine 1.0 van hun website. Dan wil ik hem installeren volgens de instructies op hun site. Het uitpakken gaat gewoon zonder problemen, maar als ik dan ./configure doe krijg ik deze errors:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
checking build system type... i686-pc-linux-gnu
checking host system type... i686-pc-linux-gnu
checking target system type... i686-pc-linux-gnu
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for gawk... gawk
checking whether make sets $(MAKE)... no
checking for style of include used by make... none
checking for gcc... no
checking for cc... no
checking for cc... no
checking for cl... no
configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH
See `config.log' for more details.

Wat doe ik verkeerd? Want volgens mij moet het gewoon zo werken.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH
Die regel zegt precies wat er mis is: Je hebt geen C Compiler geinstalleerd :)

Heb je vantevoren wel gelezen wat de dependencies van Xine zijn voor je het gaat installeren? Dan had je dit namelijk geweten. Bovendien heb je altijd een compiler nodig als je iets van source gaat compileren, dat geeft de naam tenslotte eigenlijk ook wel al aan :)
Je kunt een C compiler (gcc) meestal gewoon vanaf de CD-ROM van je distributie installeren. Er staat me vaag iets van bij dat SuSe met YAST2 werkt, maar dat weet ik niet zeker.

Waarom wil je trouwens Xine vanuit source compilen? SuSe is toch een RPM based distributie? Ik kan me niet voorstellen dat daar nergens voorgekauwde binary rpm's voor te vinden zijn.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• LifeTecH
  • Niet online
dawuss schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 22:45:
[...]

Die regel zegt precies wat er mis is: Je hebt geen C Compiler geinstalleerd :)

Heb je vantevoren wel gelezen wat de dependencies van Xine zijn voor je het gaat installeren? Dan had je dit namelijk geweten. Bovendien heb je altijd een compiler nodig als je iets van source gaat compileren, dat geeft de naam tenslotte eigenlijk ook wel al aan :)
Je kunt een C compiler (gcc) meestal gewoon vanaf de CD-ROM van je distributie installeren. Er staat me vaag iets van bij dat SuSe met YAST2 werkt, maar dat weet ik niet zeker.
Klopt, SuSE werkt met YAST2. Ik had wel gelezen wat er nodig was voor het installeren, maar dat was meer vluchtig er een beetje overheen gelezen en daarna de installatie instructies gevolgd. Volgende keer beter lezen dus :)
Waarom wil je trouwens Xine vanuit source compilen? SuSe is toch een RPM based distributie? Ik kan me niet voorstellen dat daar nergens voorgekauwde binary rpm's voor te vinden zijn.
Ik wist niet dat er ook RPM based Xine was. Want deze stond namelijk alleen maar op hun site. * LifeTecH gaat zoeken :)

Iig weer wat geleerd :Y)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je moet ook niet op de site kijken ;) Je moet even zoeken op je SuSE cd's, daar staat het vast op ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• LifeTecH
  • Niet online
Zwerver schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 22:58:
Je moet ook niet op de site kijken ;) Je moet even zoeken op je SuSE cd's, daar staat het vast op ;)
Punt is ik heb maar 1CD. Die gedownload is van Linuxiso.org :)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dan vul je een download source in? En installeer je het via ftp? Een beetje zelfinitatief doet echt wonderen in deze hoor :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• LifeTecH
  • Niet online
Het is ondertussen al gelukt. Het bleek dat ik nog best wel veel packages nodig had. Ik heb er trouwens wel een tijd naar lopen zoeken, maar het is het dan ook ruimschoots waard :Y)
Pagina: 1