Toon posts:

Voeding negeert de powerswitch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een PC in elkaar aan het zetten, maar de voeding werkt niet goed. Als eerste had ik problemen met de 24-pins stekker, maar met een verloopsnoer is dat probleem opgelost. Nu is er een volgend probleem: De voeding negeert de powerswitch.

Ik weet zeker dat alle onderdelen en draadjes goed zitten, dat heb getest met een voeding uit een zelfde kast, die ik hier thuis heb staan. Alleen is deze PC zo'n 1,5 maand jonger, toen zaten er nog 'gewone' 20-pins-stekkers voor het moederbord aan de voedingen, dus kon ik deze voeding zonder verloopstekker aansluiten.

Met de voeding uit de andere PC werkt alles prima, maar zodra ik de 24-pins voeding met een verloopstekker op de 20-pins connector op het moederbord, wordt de knop weer genegeerd. Ik weet zeker dat de voeding wel werkt, want er brandt wel een groen ledje op het moederbord.

Nu zou ik nog kunnen proberen om de (24-pins)voeding uit de PC die niet werkt op de PC die (nu) wel werkt aan te sluiten, maar die werkende PC is nu in gebruik, dus dat kan ik nu niet.

Ik heb trouwens gezocht naar een antwoord, maar ik kon niks vinden.

Overigens zijn de typenummers:
Moederbord: Asus A7N8X-X (beide)
Kast: AOpen QF-50 (beide)
Voeding: 300 W, zat bij de kast

Verwijderd

Start de voeding eens met een paperclip: ATXPWR (meestal groen, pin4) en een GND kortsluiten. Gaat de voeding aan? Geeft hij over geel + GND 12V? Is Oranje + GND 3,3V? Is Rood + GND 5V? Dan lijkt hij me goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat met die paperclip kan ik volgen, maar om die spanning te meten heb ik zeker een spanningsmeter nodig he?

Oh, en kan het zijn dat bij mij die ATXPWR zwart met rood is?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 22:05 ]

Verwijderd

Nee, ik denk dat je dat het verkeerde voor je hebt. Je moet de voeding eigenlijk volledig loskoppelen van het systeem en los testen doormiddel van een paperclip in de groene en zwarte ader van de 24-pins ATX-connector. Doe dit echter niet te lang, want eigenlijk moet een voeding belast zijn bij gebruik. De voltages kun je eventueel meten met een mutltimeter als je dat niet vertrouwd, maar puur om te kijken of hij werkt is het draaien van de fans al voldoende.

Verwijderd

Euh, nee. En overigens heb ik me vergist, het is Pin8. Volgens ATX Standaard ALTIJD groen:
Schemaatje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
1 + + + + + + + + + + 19
2 + + + 0 + + + + + + 20
        ^
        |_Deze is het, groen meestal.

Nieuwe ATX Standaard:

1 + + + + + + + + + + + + 23
2 + + + 0 + + + + + + + + 24
        ^
        |_Deze is het, groen meestal.

Opmerking: bij beide schema's is de onderkant de kant met het haakje.

Inderdaad, helemaal onbelast is niet goed voor een voeding, dan fikt hij binnen een paar seconden door, maar de fan die ín de voeding zit verbruikt al genoeg. Dit heeft te maken met de manier waarop wisselspanning in gelijkspanning wordt overgezet.

Hang anders nog een fan buiten de voeding d'r aan, als je zekerder wilt zijn. Of een CCFL. Bind de voeding op je rug, hou de CCFL goed vast, en zwaai als een barbaar in de rondte, met woesj geluiden d'r bij. Zet vervolgens astma-ademmode aan, en schreeuw iets in de term: "I am your father"

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 22:15 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

offtopic:
Waarom mag een voeding onbelast niet lang draaien?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik had het inderdaad verkeerd begrepen

Verwijderd

Prutz0r schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 22:12:
offtopic:
offtopic:
Omdat dat zo is. :)

Eigenlijk geen idee, maar ik weet zeker dat het niet mag. Volgens mij heeft dat iets te maken met het warm worden van de inhoud ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 22:12:
offtopic:
Ik denk omdat kortsluiting ook de plus- en minpool direct met elkaar, dus zonder belasting er tussen, aansluiten is, en kortsluiting is niet leuk...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 22:15:
[...]

Ik denk omdat kortsluiting ook de plus- en minpool direct met elkaar, dus zonder belasting er tussen, aansluiten is, en kortsluiting is niet leuk...
Dat is niet waar, zou toch mooi worden als dat zo was. :D

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet hoe, en ik weet niet waarom, maar de voeding werkt...
Ik besloot de niet-werkende toch maar eens op de PC aan te sluiten die het wel deed. In een keer deed de voeding het.
Toen heb ik toch nog maar even de voeding op de PC waar hij voor bedoeld was aangesloten, en toen deed hij het ook...

Nou ja, in elk geval erg bedankt voor jullie hulp

Verwijderd

Ik denk puur een contact probleem of toch verkeerde aansluiting.

Verwijderd

Zie [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml] voor je antwoorden over waarom je niet onbelast mag inschakelen en wat de correcte pinouts zijn van je voeding. De poweron pin is pin 14 voor 20pins ATX 1.x en pin 16 voor 24pins ATX 2.x/BTX/SSI/EPS (de eerder in dit topic geposte pinout is als je verkeerdom telt).

Anyhow, blijkbaar heeft dit probleem zichzelf opgelost :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 23:31 ]

Pagina: 1