[XP] Officenet (ABN Amro) onder beperkte rechten

Pagina: 1
Acties:

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Het wil mij niet lukken om Officenet (het offline internet bankier programma van de ABN) op een Windows XP Home installatie met SP 2 draaiende te krijgen onder beperkte gebruikers rechten.

Om het programma alleen al te installeren heb ik de betreffende user administrator rights gegeven. Maar zodra ik deze rights weer terugzet naar een user met beperkte rechten (standaard Windows instelling) dan komen er regelmatig foutmeldingen te voorschijn. Deze komen er op neer dat het programma niet genoeg rights heeft om in bepaalde mappen te komen.

Het programma administrator rights geven tijdens het opstarten baat niet
Het enige wat wel helpt is de user complete administrator rights te geven. Echter daar deze user al verscheidene keren systemen om zeep heeft geholpen middels virussen en andere rotzooi, wil ik deze user absoluut geen permanente user rights meer geven. Daar ik niet in de buurt woon en dit veelal op afstand doe is dit verre van een oplossing.
De ABN geeft zelf als oplossing temp mapjes en de officenet programmamap alle rechten te geven. Ook dit bood geen soelaas, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben. Of verschilt Professional hierin met Home? Ik stel rechten nl in middels tools binnen RemotelyAnywhere, maar vraag me af of dat ze daadwerkelijk ook wel uitwerking hebben.

De waardeloze oplossingen van de ABN ben ik inmiddels ook al zat; al eerder fungeerde Officenet niet icm McAffee (onder windows 98). Daar had de user rechten en dus ging McAffee eraf met alle gevolgen van dien; na een half jaar een nieuwe pc omdat die oude volgeslibt was met virussen...

Heeft iemand het wel werkende gekregen, zo ja, hoe?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De 'standaard' manier om dit te bekijken is om eens met Regmon en Filemon van www.sysinternals.com aan de slag te gaan om te zien wat er precies aan ACCDENIED's optreden :)

Kan je daar wijs uit worden? :)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05
En de groep hoofdgebruikers? Die kunnen bijvoorbeeld wél schrijven in Program Files en ook veel regkeys :).

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Dennis schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 21:59:
En de groep hoofdgebruikers? Die kunnen bijvoorbeeld wél schrijven in Program Files en ook veel regkeys :).
Ik denk dat het deze is; het programma geeft wel een foutmelding dat het niet kan schrijven/lezen naar een bestand in de programma dir, maar deze staat niet in de officiële Windows Program Files map (c:\program files\) waar wel een hoop andere bestanden in staan, maar op een andere partitie: d:\program files\. Volgens mij zou het al helpen als ik die op een fat32 partitie zet als ik dat zo bekijk...

Helaas is de desbetreffende pc niet online, dus ga ik bovenstaande ideeën zo snel mogelijk uitproberen. Tnx alvast!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:00

grimson

domeingrommer

Zover ik heeft een Windows 200 en hoger gecertificeerd programma de volgende voordelen;
Read Only installatie in \Program Files\
Default programma (read only) instellingen in HKEY_LOCAL_MACHINE\Software
Programma instellingen per gebruiker (read write) in HKEY_Current_User\Software

Uiteraard dé ideal config .. maar als het niet zo is dan doe ik altijd voor het programma dat in Program Files geïnstalleerd wordt (geerfde rechten voor een user is read only) read write acces geven en eventuele ini bestanden in de windows of winnt directory.

En heel zelden moet je wat in het register aanpassen kwa rechten maar ik zou altijd iemand gewoon user laten zijn en zeker geen power user.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
elevator schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 21:57:
De 'standaard' manier om dit te bekijken is om eens met Regmon en Filemon van www.sysinternals.com aan de slag te gaan om te zien wat er precies aan ACCDENIED's optreden :)

Kan je daar wijs uit worden? :)
nope... (maar wellicht wel met jullie hulp)

In filemon wat accdenied's, maar niet in desbetreffende programma's.

in regmon heel wat meer, met wat hulp van tooltjes om het één en ander weg te filteren de output wat schoner kunnen maken (13 mb txt is heel wat!)

Enige opmerkelijke:
code:
1
binnenland beta:468 CreateKey   HKLM\Software\ABNAMRO\OfficeNetWindows\Binnenland Betalen   ACCDENIED

Onderstaande kwam ik ook tegen, heeft dat er ook iets mee te maken?
code:
1
binnenland beta:468 QueryValue  HKLM\Software\ABNAMRO\OfficeNetWindows\Binnenland Betalen\PaymentDir    BUFOVRFLOW

Vreemd genoeg kan ik vanuit Remotely Anywhere alleen maar "Gebruikers" en "Admins" aanmaken, geen "hoofdgebruikers" zoals ik in mijn Windows XP Proffesional wel gewend ben. Al vraag ik me nu wel af of dat dat nog steeds zo'n strak plan is. De gebruiker heeft dan weer rechten om vanalles te installeren waardoor virussen ook de vrije loop krijgen... De user onderdeel laten uitmaken van "hoofdgebruikers" is dus verre van een goede optie.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik zou eigenlijk de user full control rechten geven op HKLM\Software\ABNAMRO en subkeys, en dan eens zien wat het doet :)

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
Zoals Elevator al schrijft heb je meestal genoeg aan fulcontrol rechten in HKLM\software\pakket

Maar met Officenet is het ook zo dat er bestanden aangemaakt en verwijderd worden in program files\officenet extra\ dus heeft het programma voor die map en alle submappen ook full control nodig.

Iig worden klaargezette betalingen, controles, logfiles en de .xls files met oa de informatie van binnenland betalen en buitenland betalen daar neer gezet evenals account informatie van officenet zelf.

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
De users moeten in alle mappen modify hebben, althans dat is de geprefereerde manier. Je kan het wel afschermen, maar wees daarin erg voorzichtig met de mappen met .txt en .xls bestanden. Daar moeten ze zoiezo rechten hebben voor de delen die ze gebruiken.Als ze bijvoorbeeld dagafschriften mogen ophalen moeten ze schrijven in de MT940 mappen. Deze rechten stel je als hoofgebruiker (eerste gebruiker die je tijdens de installatie aanmaakt) in onder het kopje gebruikers in het menu.

Read & execute rechten op alle bestanden moet er zoiezo zijn. Welke versie van OfficeNet hebben we het eigenlijk over hier? Extra, Gateway, Plus of een andere?

Accounts en wachtwoorden zitten grotendeels in het register. Je kan wel de db overkopieeren, maar dan moet je nog steeds het ww van de oude hoofdgebruiker weten anders kom je er niet in.

[ Voor 13% gewijzigd door sanfranjake op 15-02-2005 00:32 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1