[Adaptec 2410SA] Write cache uitschakelen voor 1 hd

Pagina: 1
Acties:

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Beste mensen,

De situatie is dat er in totaal 4 hd's zijn aangesloten op de controller waarvan er 2 in raid-1 staan en de andere 2 gewone volumes zijn. Een hiervan moet fungeren als backup schijf, deze zit ook al in een slede.

Het probleem is dat ik de write cache maar niet uitgeschakeld krijg, ik heb de write cache v.d. controller op "Drive's default" staan en de write cache van de betreffende schijf uitgezet. Toch lijkt dit niet te werken want als ik onder Windows 2003 kijk naar de eigenschappen van het volume staat er dat deze nog steeds is geoptimaliseerd voor snelheid i.p.v. snelle verwijdering. Dit is onder Windows ook niet aan te passen overigens.

Ik gebruik op dit moment niet de laatste firmware (wel de laatste Windows driver), maar updates zeggen niet dat ze problemen oplossen met de write cache.

Heeft iemand een idee wat ik misschien over het hoofd zie?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De instelling van de write-back in Windows mag je negeren. Write-back zul je moeten uitschakelen in de configuratie van de RAID-adapter. Dat kan via het BIOS of via Adaptec's Storage Manager software die je onder Windows kunt installeren. Heb je Adaptec Storage Manager al geïnstalleerd?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
is de keuze tussen "geoptimaliseerd voor snelheid/snelle verwijdereing" grijs? Want volgens mij heeft windows dan niets meer met de cache te maken, omdat de controller nu de baas is. Dus als jij de cache op de schijf uitgezet hebt, en de write cache van de controller ook goed staat, dan moet het goed zijn. Dit omdat windows niet meer direct de schijven aanspreekt.

Lekker laat weer ikke... :O

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 11-02-2005 21:16 ]

specs

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Ja, Storage Manager is geinstalleerd.

Echter, zowel in het bios v.d. controller als de storage manager staat dat de write cache van de betreffende schijf uit staat. Ik vraag me alleen af hoe ik nu zeker kan zijn dat dit ook daadwerkelijk zo is en ik dus de hd er zonder problemen uit kan trekken aan het eind van een werkdag.

edit: Ja, is idd grijs...

[ Voor 5% gewijzigd door knopper op 11-02-2005 21:16 ]

• maratropa
  • Niet online
Dan is hij toch ook uit nu? Zoals femme zegt kan windows er niks aan doen, bijvoorbeeld toch aan zetten, omdat de controller er tussen zit. Dus alles is zo goed tenzij adaptec liegt natuurlijk! :)

En ik zou dit soort dingen altijd even testen voordat het daadwerkelijk gebruikt gaat worden.

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 11-02-2005 21:18 ]

specs

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Ik snap dat je in Windows de write cache niet kunt instellen, maar dan kan het toch tenminste wel de huidige instelling weergeven ook al is het grijs? Maar dat is dus niet het geval als ik het goed begrijp?

• maratropa
  • Niet online
Daar heb je dus tooltjes specifiek van de fabrikant van de raid controller voor nodig, ik ken de adaptec storage manager niet, maar misschien dat je het daarmee kan checken.

specs

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Die zegt dat de write cache uit is, maar op het moment dat ik de hd uit de slede trek en er vervolgens weer in stop dan geeft dat toch wat problemen. Ik weet niet wat een normale tijd is voordat de hd weer herkend zou moeten worden maar het duurt in elk geval wel even.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Krijg je een melding met Write Cache Delay failed?
Ik weet namelijk uit ervaring dat je die krijgt als je schijf weg is (dus de slede eruit of hij is kaduuk) en die melding krijg je dan ook in je event viewer te zien.
FF checken dus.
Als dat niet het geval is zou ik er rustig eens wat onbelangrijke zooi opzetten en het rustig op mijn gemakje gaan testen.
Als het werkt werkt het :P

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• knopper

knopper

Sander Knopper

Topicstarter
Vandaag weer kunnen testen, de write cache is volgens de controller uitgeschakeld.

De schijf eruit halen geeft geen problemen, de schijf verdwijnt gewoon uit de lijst onder "Deze Computer", echter wanneer ik hem weer terug stop gebeurt er niet veel. Naar een half uur wachten heb ik maar handmatig een "rescan devices" uitgevoerd in het storage management en toen verscheen de hd weer.

Iemand een idee hoe ik dit goed krijg?
Pagina: 1