Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Telefoon signaal afvangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
Beste modders en modderettes,

nu enige tij donze hond dood is, kunnen we de telefoon niet meer horen.
Om hier iets aan te doen heb ik mezelf voorgenomen om iets te maken zodat als er gebeld wordt, ik het op mijn bureau kan zien/horen.

Nu is mijn vraag alleen, hoe kun je dat signaal afvangen? Is dit een aparte lijn in de kabel of iets anders?

Ik heb zelf geen flauw idee :S

Als ik het weer laat ik cker horen hoe ik het heb aangepakt enz enz.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-11 14:10
wat dacht je van en draadloos toestel ?

Een beetje verlies heb je altijd...

• k0ewl
Dat is dus niet de bedoeling....

Maar naar eindelijk net wat gevonden te hebben:

Niet alleen een telefoon is een simpel apparaat maar de verbinding tussen jouw en de telefoonmaatschappij is zelfs nog makkelijker. Je kan eigenlijk heel erg makkelijk je eigen telefoonnetwerkje (intercom) maken, met 2 telefoons, een 9-volt batterij en een 300-Ohm weerstand. Dat je voor erg weinig geld (ongeveer 1 euro) bij een radiozaak kan krijgen. Hieronder zie je hoe het aanelkaar gemaakt moet worden:

Je verbinding met de telefoonmaatschappij bestaat uit twee koperdraden. Meestal zijn ze groen en geel. De groene draad is normaal, en de gele draad levert je telefoon 6 tot 12 volt met 30 milliampere. Het enige wat je kleine netwerk niet kan is de telefoon laten ringen om de persoon aan de andere kant te vertellen dat hij moet opnemen. Het ring signaal is een 90 volt golf op een frequentie van 20 Hertz.

Nu dan nog een vraag:
hoe vang je dit dus af....

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Verwijderd

Op www.technick.net kan je wat circuits vinden van telefoon ring of in use detectoren. Zo te horen moet een schema solderen geen probleem zijn. vond er daar deze ringe detector

http://www.technick.net/p...code/pinouts.php%23convid

Laat even horen of je er wat aan hebt.

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

simpel, sloop je telefoon open en zoek het hoorncontact.
(dat contact verbreekt de verbinding tussen de bel en de twee draden van je aansluiting)
zoek de draden naar de bel
zet een tweede bel parallel aan de originele, via een lang stuk draad dus.

Of doe het minder elegant en zet een tweede bel parallel aan je telefoon dat zal ook wel werken, vroegah waren die dingen gewoon te koop bij de ptt.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Verwijderd

Edit de link is niet correct maar de side wel

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

• k0ewl
@Gieltjev:
daar staat dat het een indicator is als de lijn bezet is.
Wil dat zeggen dat ie ook aangaat als er gebeld wordt?

//Cut
Misschien is het handiger om aan de speaker in de telefoon gewoon draadjes te solderen?
Dan die spanning gelijk maken en daardan meteen me LEDjes op aan te sluiten?

//Krijg net te horen van mijn moeder:
dat kan niet ! want ik wil die telefoon ook wel eens verplaatsen :p

nou dat idee is dus uit de wereld geholpen.

Het moet dus vanuit een contactdoosje komen, want mijn pa wil ook geen kabels trekken :p
Het is dus niet mogelijk om iets in de telefoon te solderen.

het totale idee:
code:
1
2
3
4
5
 |----------------------|               draadje               |-----------------|               ______        |\  |
 |          o          |    ------------------------------------ |                 |   -----------|__R___|-------| \ | -------|
 |                      |               draadje               |     printje   |                                  |/  |        |
 |    o          o    |    ------------------------------------ |                 |   -------------------------------------------|
 |----------------------|                                        |------------------|

[ Voor 71% gewijzigd door k0ewl op 11-02-2005 20:24 . Reden: schematje erbij ]

Verwijderd

Hier hebben we een telefoonflitser voor - vraag het maar eens aan je lokale telefoonshop, of doven-/slechthorende vereniging/speciaalzaak. Ze zijn er voor lijntoestellen, maar ook voor GSM's. Vraag dan bijv. ook eens naar het Lisa-, Bellman-, Danaplus- en Tactum-systeem voor een totaaloplossing (oa ook voor deurbel etc).

Relevante schema's voor zelfbouwers:
http://www.vego.nl/3/7/1/3_7_1.htm
http://www.vego.nl/3/7/4/3_7_4.htm
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/115931

Algemene info voor zelfbouwers, analoge telefonie:
- Lijn in rust: 44...60V DC (nominaal 48V DC)
- Telefoon opgenomen: 10V DC met daarbovenop gemoduleerd de spraak.
- Belpuls: 25Hz sinus bovenop de DC lijnspanning gemoduleerd.
ISDN is weer een heel ander verhaal...

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 21:05 ]

• k0ewl
Oke ik zal wel eens wat bedenken, maar dan nog 1 ding: welke pinnen van contact doos zijn wat?

code:
1
2
3
4
5
|--------------------|
|   o 1        2 o   |
|                    |
|       o 3  4 o     |
|--------------------|

pin1 = ?
pin2 = ?
pin3 = ?
pin4 = ?

op circuitsonline stond wel welke kleuren bij wat horen, maar wat doen die draden nu precies?

http://www.circuitsonline.net/forum/view/17378

Er staat ook iets over een extra bel....
misschien idee om gewoon van de wisselspanning dan gelijkspanning te maken en dan met een IC er 5V vanaf laten komen... weerstand ertussen en LED eraan.

misschien mogelijk?

Verwijderd

Je hebt de kant-en-klare schema's gemist?

Over je telefoonaansluiting: er worden tegenwoordig maar 2 draden gebruikt voor je lijnaansluiting, de 2 bovenste wijdst uitstaande A/B pennen. De andere (ground en eB) worden niet meer gebruikt. Voor RJ stekkers is de volgorde: Eb, A, B, Ground, van links naar rechts aan vooraanzicht.

A = groen of blauw
B = rood
eB (extra bel) = geel
Ground = zwart

http://www.langerakbv.nl/electronica.htm
http://home.hccnet.nl/e.d...Telefoonaansluiting_s.gif

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 23:55 ]

• k0ewl
bedankt he

had idd over de kant en klare dinge heen gelezen.
Maarja... ik ben nogal een newbie op EL gebied en daarom leek het me leuk om iets helemaal uit te dokteren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
O---C1--+--R1---+--CR2>-+-------+--R2---+
                        |       |       |
phone                   ^       C2     LED1
line                   CR1      |       v
                        |       |       |
O-----------------------+-------+-------+

C1              1 uF, decent voltage
C2              see text
R1              10 K
CR2             1N914
CR1             zener -- 9v or higher
R2              1 K
LED1            any old LED

ik ga dus groen/blauw aan de 2 ingangen hangen en dan maar eens zien wat er gebeurt.
Maandag maar eens onderdelen shoppen... misschien morgen al wel..

Waar ik me trouwens wel over verbaas is het feit dat hier geen gelijkrichter inzit.Ik weet wel dat die diode de stroom tegenhoudt, maar dan heb ik alleen maar de positieve kant toch?

wat dus misschien ook zou kunnen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
O--------------------------+
                           |
phone                     R
line                       |
                           \/ LED
                           -
O--------------------------+

hiermee zou hij knipperen? (zal ook aangaan als tel stand-by is)

[ Voor 11% gewijzigd door k0ewl op 12-02-2005 18:18 . Reden: domme zin weggehaald :p ]

• k0ewl
nou hij werkt !!!!

nog wel een veel te dikke weerstand ertussen, maar dat boiet niet. maandag wel ff een nieuwe halen.

Hij knippert precies op de signalen van de telefoon zeg maar... dus als je een piep hoort, dan gaat LED aan.

Uiteindelijke schema:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
                                    ____       ^^
o-----| |------+-----|>|-----+-----|____|-----|>|-----+
               |             |                        |
               ^             ^                        |
               -             -                        |
               +-----|>|-----+                        |
o----------------------------+                        |
               |                                      |
               +--------------------------------------+

benodigd:
1. Condensator 1 uF
2. 4 diodes (1N4007 dacht ik)
3. 6.2K weerstand
4. LED

totale kosten gemaakt:
8 euri

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Kan je detecteren of iets een telefoon of fax is?

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
20 hz komt me bekend voor was dat niet de zelfde freq als waar je geesten op zag :P

• k0ewl
je kunt niet detecteren of het telefoon of fax is, want in principe is de fax ook een telefoon :p
als ik me het goed herinner iig.

Verwijderd

Parcye schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 20:32:
Kan je detecteren of iets een telefoon of fax is?
Luisteren of je een originate carrier hebt gevolgd door lowspeed (meestal 300 baud) configuration-data (CED), daarna de lijn doorschakelen naar hetzij de interne Fax danwel de Voice lijn.

http://www.appsig.com/papers/tn048/tn048.html Uitleg van Faq protocol
http://nemesis.lonestar.o...m/modems/modulations.html overzicht van gebruikte modulaties
k0ewl schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 23:01:
je kunt niet detecteren of het telefoon of fax is, want in principe is de fax ook een telefoon :p
als ik me het goed herinner iig.
Vertel dat dan maar tegen mijn fax met ingebouwde selector en mijn fax/data/callerID selector die voor mijn huiscentrale zit ;)
MicDis schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 22:22:
offtopic:
20 hz komt me bekend voor was dat niet de zelfde freq als waar je geesten op zag :P
offtopic:
Nee. Dat waren 15-19Hz midrange beta golven en had oa. als oorzaak dat je oogbol dan gaat meetrillen.
18hz roept spoken op

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 03:47 ]

Pagina: 1