Toon posts:

[XP] Het ware verhaal van de XP registratie/aanmelding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik al zoveel postings gelezen over de registratie en aanmelding die in XP ingebakken zit, maar ik heb sterk de indruk dat "het ware verhaal" er niet tussen zit.
Is die indruk van mij juist, of is het inderdaad zo van "zet 100 gebruikers op een rij, en je krijgt 100 antwoorden?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Huh? Wat bedoel je precies met "het verhaal"? Dat je je moet aanmelden?

Zet eens even wat van die zaken op een rij, met jouw mening ernaast, dan kunnen we meedenken ;)

Of http://www.microsoft.com/.../features/activation.mspx al je antwoord geeft weet ik niet, want ik snap de vraag niet :P

[ Voor 49% gewijzigd door F_J_K op 11-02-2005 19:04 . Reden: http://www.microsoft.com/windowsxp/evaluation/features/activation.mspx ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:03

Animal_X

Rodin

Gewoon de Corp versie pakken. Niks geen registratie bende! :)

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Animal_X schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:00:
Gewoon de Corp versie pakken. Niks geen registratie bende! :)
Je punt is? Wat je roept is alleen voor grotere organisaties of is illegaal. Beiden hebben niets in dit topic te zoeken :*

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een Volume Licensing heb je al vanaf 5 PC's - als je een gezin hebt met 3 kinderen, dan zou je net voor zo'n systeem in aanmerking komen (dat is - als ieder gezinslid z'n eigen PC heeft), dus op zich zou het wel kunnen :P

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:03

Animal_X

Rodin

F_J_K schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:02:
[...]

Je punt is? Wat je roept is alleen voor grotere organisaties of is illegaal. Beiden hebben niets in dit topic te zoeken :*
Oh hij heeft geen grote organistatie bedoel je? :+

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:45
elevator schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:09:
Een Volume Licensing heb je al vanaf 5 PC's - als je een gezin hebt met 3 kinderen, dan zou je net voor zo'n systeem in aanmerking komen (dat is - als ieder gezinslid z'n eigen PC heeft), dus op zich zou het wel kunnen :P
als je - na een paar carnavallekes - 6 kinderen hebt wordt het nog goedkoper!
})

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Nee, ik geloof dat je er 50 of 100 ofzo moet hebben om in een ander licentie programma terecht te komen ;)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 18:58:
Huh? Wat bedoel je precies met "het verhaal"? Dat je je moet aanmelden?

Zet eens even wat van die zaken op een rij, met jouw mening ernaast, dan kunnen we meedenken ;)

Of http://www.microsoft.com/.../features/activation.mspx al je antwoord geeft weet ik niet, want ik snap de vraag niet :P
Een paar zaken op een rij zetten.... :)
Nou ja, eigenlijk zou ik je dan precies datgenen moeten aanraden wat modjes ons altijd aanraden, namelijk : doe eens een search ;)
Ik wilde wat weten over de registratie, en heb vanmiddag heel wat postings hier doorgelezen die over dat onderwerp gingen.
Bijvoorbeeld: De één zegt: je mag XP maar op 1 pc installeren, de ander is daar mee oneens.
De één zegt: je kunt probleemloos een OEM-versie op meerdere pc's installeren, want die versies hebben een universele code. De ander is het daar weer mee oneens.
Je zou denken dat produktregistratie iets is waar geen verwarring over kan ontstaan, maar schijnbaar is dat niet zo.

En mijn opinie, of liever gezegd ervaring? Die is maar weinig. Ik heb zelf een OEM-versie gekocht destijds. Die is inmiddels 2x op dezelfde pc geïnstalleerd (dat is dus volgens de regels), en ook nog is hij daarna op een laptop gezet. Geen probleem, aanmelden ging prima, updates komen netjes binnen.

Dank voor je link naar ms, maar ik ben nauwelijks in staat om dit soort pagina's in het Engels te lezen, helaas gaat mijn talenkennis daar niet ver genoeg in. Maar daar zal het verhaal van ms in staan, en ik heb toch sterk de indruk dat die afwijkt met de "gebruikerservaringen", en dan bedoel ik niet versies met een crack of zo. Nee, gewoon, legale versies.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:19:
Nou ja, eigenlijk zou ik je dan precies datgenen moeten aanraden wat modjes ons altijd aanraden, namelijk : doe eens een search ;)
:D
Maar nu snap ik je punt :)

Even concentrerend op alleen de client PC's (dus geen servers): 1 licentie == installeren en gebruiken op 1 PC. Je mag zo vaak formatteren en opnieuw installeren als je wilt. Na een paar keer loop je tegen de technische restrictie aan van het zoveel keer kunnen registreren maar met een telefoontje naar MS ben je zo weer klaar.

Over OEM: MS zegt dat het bij de PC hoort waar je het bij kocht en dat je het niet los mag (ver)kopen. De Nederlandse wet noemt dat voor zo ver ik weet echter koppelverkoop en in NL mag je het dus best op een andere PC zetten als je het eerst van de oude afhaalt: het mag op 1 PC tegelijkertijd staan. Of je dan "legaal" met laptop de grens over mag is een tweede.

Geen Engels: http://www.microsoft.nl/licenties :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dat is idd duidelijker. Mja, ik denk dat dat verhaal over OEM van jou klopt. En het komt ook een beetje overeen met die universele code die ik eerder noemde, en waarover ik hier op got over heb gelezen.
Dat zou dus ook inhouden dat ms niet controleert (niet kan controleren?) of een OEM versie ook nog op andere pc's geïnstalleerd staat.

Hoe zou het dan toch komen dat je toch veel verschillende meningen/ervaringen leest?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:49
F_J_K schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:28:
Over OEM: MS zegt dat het bij de PC hoort waar je het bij kocht en dat je het niet los mag (ver)kopen. De Nederlandse wet noemt dat voor zo ver ik weet echter koppelverkoop en in NL mag je het dus best op een andere PC zetten als je het eerst van de oude afhaalt: het mag op 1 PC tegelijkertijd staan. Of je dan "legaal" met laptop de grens over mag is een tweede.
De NL wet noemt dat zeker geen koppelverkoop; in Duitsland is wel een uitspraak in die richting gedaan. En zelfs al was het koppelverkoop, dan was het de computerverkoper die fout zat, niet MS.

MS levert een beperkte licentie, want maar op één pc en alleen als nieuwe install te gebruiken tegen een gereduceerd tarief. Daarbij, maar daar heb je als klant niets mee te maken, maakt MS met de distri's en wederverkopers een afspraak dat die licentie alleen icm. met hardware verkocht mag worden.

Dit is naar Nederlands recht legaal en daar kun je als consument weinig tegenin brengen.

De enige jurisprudentie die ik hierover ken komt uit Duitsland en houdt kort gezegd in dat iemand die een pc kocht, maar de daarbij geleverde Windows niet nodig had, deze mocht doorverkopen. Als ik 't goed heb begrepen, is die licentie dus ook niet door de klant gebruikt.

Resumerend: het verbieden van het overzetten van die licentie is niet in strijd met Nederlands recht;alleen wanneer die licentie ongebruikt is, en dus feitelijk nog niet aan de pc gebonden is, is het verbieden van het overzetten, of doorverkopen een beperking van iemands rechten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• StevenK
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:40:
[...]

Ah, dat is idd duidelijker. Mja, ik denk dat dat verhaal over OEM van jou klopt. En het komt ook een beetje overeen met die universele code die ik eerder noemde, en waarover ik hier op got over heb gelezen.
Dat zou dus ook inhouden dat ms niet controleert (niet kan controleren?) of een OEM versie ook nog op andere pc's geïnstalleerd staat.

Hoe zou het dan toch komen dat je toch veel verschillende meningen/ervaringen leest?
Dat van die universele code voor OEM is bull; elke OEM code is uniek, je kunt een OEM code geen twee keer gebruiken, behalve door MS te bellen met een kutsmoes over 'nieuw moederbord'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Maar, StevenK, dat is het officiele, juridische verhaal.
Waar ik benieuwd naar ben, komt dat officiele verhaal nu overeen met de gebruikerservaringen?

Overigens, jij noemt verkoop in combinatie met hardware. Ik heb altijd begrepen, dat een OEM-versie allen verkocht mocht worden als hij ook daadwerkelijk geïnstalleerd was. Dus, op een nieuwe, werkende pc die je zo in de winkel koopt.
Ik was dan ook tamelijk verbaasd, dat ik, toen ik de losse onderdelen van mijn huidige pc ging kopen, ik ook een OEM-versie van XP erbij kon kopen.

• StevenK
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:49:
Maar, StevenK, dat is het officiele, juridische verhaal.
Waar ik benieuwd naar ben, komt dat officiele verhaal nu overeen met de gebruikerservaringen?
Ja, komt overeen met mijn ervaringen.
Overigens, jij noemt verkoop in combinatie met hardware. Ik heb altijd begrepen, dat een OEM-versie allen verkocht mocht worden als hij ook daadwerkelijk geïnstalleerd was. Dus, op een nieuwe, werkende pc die je zo in de winkel koopt.
Mijn leveranciers stellen als voorwaarde 'verkoop samen met hardware', maar ik weet ook dat er winkels zijn, die OEM licenties los verkopen.
Ik was dan ook tamelijk verbaasd, dat ik, toen ik de losse onderdelen van mijn huidige pc ging kopen, ik ook een OEM-versie van XP erbij kon kopen.
Zeker sinds de product activation interesseert het MS niets of je wel of niet hardware erbij koopt omdat die licentie na installatie toch aan *die* pc hangt.

• mduijvendijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 09:41

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

Windows XP mag je op 1 PC installeren én 1 draagbaar apparaat (bijvoorbeeld laptop), mits jij de enige bent die dat apparaat gebruikt O-)

Sometimes human's are...

• StevenK
mduijvendijk schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 09:31:
Windows XP mag je op 1 PC installeren én 1 draagbaar apparaat (bijvoorbeeld laptop), mits jij de enige bent die dat apparaat gebruikt O-)
Waar haal je dat vandaan ? En welke XP versie praat je over ?

Afaik had MS dit beleid alleen met Office en zijn ze daar inmiddels ook al vanaf gestapt...

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Of je zegt dat je een ontwikkelaar bent en neemt een MSDN licentie. hahahahahahaha >:)
Je hebt dan meteen alle CD's.
Geen idee hoeveel dit kost, maar volgens mij betalen we jaarlijks veel $ aan M$ MS.

Doe nou niet zo kinderachtig joh.. Microsoft korten we af als MS

[ Voor 22% gewijzigd door elevator op 12-02-2005 12:15 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• StevenK
GoT schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 10:34:
Of je zegt dat je een ontwikkelaar bent en neemt een MSDN licentie. hahahahahahaha >:)
Je hebt dan meteen alle CD's.
Het MSDN programma is anders behoorlijk uitgekleed in de afgelopen jaren. In het begin betaalde je 3000 gulden en dan kreeg je 10 werkpleklicenties, 10 server licenties, 5 developer licenties en 100 cursus licenties.

Tegenwoordig krijg je volgens mij nog maar een paar licenties, met ook nog eens een bult beperkingen erop.

Neemt niet weg dat het redelijk ideaal is dat je alles op CD/DVD krijgt :)

• Nielson
  • Laatst online: 12:28
mduijvendijk schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 09:31:
Dit staat er over op de MS site :
Can I make a second copy of my Windows operating system software for my portable computer?

The End-User License Agreement (EULA) for many Microsoft application software products contains the following sentence: "The primary user of the computer on which the SOFTWARE PRODUCT is installed may make a second copy for his or her exclusive use on a portable computer." If your EULA contains this sentence, then, subject to the conditions mentioned, you may make a second copy of the software. Note that you must be the primary user of the computer on which the software is installed. The primary user is the individual who uses the computer most of the time it is in use. Only that individual is entitled to use the second copy. Furthermore, the software must be installed on the local hard disk of your computer; you are not entitled to make and use a second copy on your portable computer if you run the primary copy of the software from a network server. Finally, only one secondary copy may be made; you may install this copy on more than one portable computer.

Please note that many Microsoft products are copy protected and it will not be technically possible to make a second copy of the disk. If you are a Licensee of software that includes copy protection technology, please call the Product Support Services number provided for that specific product to learn whether or not unencrypted disks can be obtained.
En dit in de EULA van XP Pro :
Installation and use. You may install, use, access, display and run one copy of the Product on a single computer, such as a workstation, terminal or other device ("Workstation Computer"). The Product may not be used by more than two (2) processors at any one time on any single Workstation Computer. You may permit a maximum of ten (10) computers or other electronic devices (each a "Device") to connect to the Workstation Computer to utilize the services of the Product solely for File and Print services, Internet Information Services, and remote access (including connection sharing and telephony services). The ten connection maximum includes any indirect connections made through "multiplexing" or other software or hardware which pools or aggregates connections. Except as otherwise permitted by the NetMeeting, Remote Assistance, and Remote Desktop features described below, you may not use the Product to permit any Device to use, access, display or run other executable software residing on the Workstation Computer, nor may you permit any Device to use, access, display, or run the Product or Product's user interface, unless the Device has a separate license for the Product.
In de TS wordt trouwens registratie en activatie nogal door elkaar gehaald heb ik het idee.
Pagina: 1