Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

SATA naar FIBER

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen ik ben opzoek naar iets specifieks, heb al gezocht en ge googled.. maar kan niets vinden. Ik ben nameijk opzoek naar een coverter ( of een schema, zo dat ik het zelf kan maken). De converter moet het vogende kunnen:

|---------------------------------------|-----------------------------------|----------------------------------------|
SATA HD SATA Kabel Converter Fiber kabel Converter SATA Kabel SATA Controller

Ja ik weet het, waarom zou je dit willen doen? nou omdat ik wat aan het hobby-en ben! heb een external case gemaakt voor HD's en wil deze op mijn server kunnen aansluiten en het me wel stoer lijkt om te maken.. 8)

Iemand?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-11 21:40
(jarig!)
SATA kabels mogen vrij lang zijn volgens mij, wat is de afstand die je moet overbruggen?
Je kan anders natuurlijk ook n NAS maken (dus gewoon n pc met netwerkaansluiting van maken :) )

If it ain't broken, tweak it!

Verwijderd

Topicstarter
De afstand is niet zo groot een metertje... maar het gaat natuurlijk ook om de uitdaging, niet? :P

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10 23:58
Mja, ik weet niet veel van NAS, maar als je 't over 't netwerk gooit, ook al heb je gigabit, dan zit je op 100 mb/sec max, terwijl een beeetje array dat ook wel haalt. Dan zit je al aan fiber of trunking o..i.d... als je ze direcht er aan hangt lijkt me toch wel wat vlotter :)

(again, weinig verstand van NAS, zeg 't als ik 't fout heb)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-11 21:40
(jarig!)
Ik snap niet dat je voor 1 meter afstand n kant-en-klare glas-oplossing zoekt. Als je het zelf in elkaar zou knutselen, ok, maar kant-en-klaar....

met die 125MB/s van gigabit kom je echt wel n eind hoor, afhankelijk van de hoeveelheid threads kan je daar n array met 10 HD's ofzo mee plat mee krijgen zonder de gigabit link vol te krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door FatalError op 11-02-2005 17:12 ]

If it ain't broken, tweak it!

Verwijderd

Topicstarter
ik zoek ook niet een echte kan en klare oplossing! :*) maar als die er is en is betaalbaar waarom niet, het is natuurlijk leuker om het zelf in elkaar te knutselen.. B)

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 11:32
Je moet opzoek gaan naar apparatuur die data over fiber kan versturen. Als je er achter bent gekomen hoe duur dat is, dan besluit je toch wel om gewone SATA kabels te gebruiken.

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-11 21:40

TRG

Technotium99-m

Het gebeurt in ziekenhuizen wel vaker dat er met fiber wordt gewerkt, dit vanwege de medische veiligheid (fiber is ideaal want het geleid 0.0 stroom). Misschien dat er in de medische wereld al een kant en klaar product bestaat. Ik heb zelf op stage eens met fiber gewerkt die werd gebruikt om EMG data te versturen, en dat liep op tot 10 mb per seconde. Je praat dan wel over apparatuur van enkele tienduizende euros die custom-made is (www.biosemi.nl).
Het lijkt me niet ondoenlijk om zelf een schakelingetje te maken om data te versturen, het niveau zal niet boven 3e jaar HTS uitkomen, ik maak me alleen zorgen over de snelheid die je ermee zal behalen, ik schat dat de kosten en benodigde vakkundigheid behoorlijk hard oplopen indien je 100 mbit als streven kiest.

Kortom: redelijk kansloos project voor de hobbyist, maar ik ben wel erg benieuwd naar wat nou wél mogelijk qua snelheid met fiber voor een betaalbare prijs...

Trouwens: SATA mag trouwens maximaal 1 meter lang zijn, maar wanneer ik mijn 10K raptors op een kabel van 1 meter hang, gaat het dus al echt finaal mis...

[ Voor 11% gewijzigd door TRG op 11-02-2005 19:16 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Verwijderd

Topicstarter
TRG schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:14:
Het lijkt me niet ondoenlijk om zelf een schakelingetje te maken om data te versturen, het niveau zal niet boven 3e jaar HTS uitkomen, ik maak me alleen zorgen over de snelheid die je ermee zal behalen, ik schat dat de kosten en benodigde vakkundigheid behoorlijk hard oplopen indien je 100 mbit als streven kiest....
Nou dat bedoel ik, het lijkt mij ook wel mogelijk om zo een schakeling te maken, qua snelheid, zie ik dit als stap twee... eerst een schakeling zodat we van sata naar fiber kunnen... ;)

Verwijderd

Topicstarter
weet niemand een schakeling van SATA / IDE naar LAN, misschien dat deze als uitgangspunt kan worden genoemen, een modje hier en een modje daar en we hebben SATA naar FIBER... of heeft iemand een ander idee?

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11 22:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:50:
[...]

Nou dat bedoel ik, het lijkt mij ook wel mogelijk om zo een schakeling te maken, qua snelheid, zie ik dit als stap twee... eerst een schakeling zodat we van sata naar fiber kunnen... ;)
Wij gebruiken daar altijd servers voor. Denk niet dat er een betaalbare oplossing voor dit probleem is aangezien er nu enorm prijzige apparatuur voor gebruikt word.
Fiber is trouwens voor langere afstanden bedoelt, absoluut niet voor een meter. Das hetzelfde als het vliegtuig naar de buurman pakken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tomcat schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:55:
[...]
Das hetzelfde als het vliegtuig naar de buurman pakken ;)
Dat is toch best grappig, toch ? hahahaha :P nee maar zoals je hierboven hebt gelezen gaat het natuurlijk ook om de uitdaging! B)

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Zoiets dus.

http://www.storcase.com/infostation/12_fibresata.asp

Bel ze en vraag wat voor componenten ze gebruiken, met een beetje social engineering
kom je denk ik wel achter de fabrikant van de converterjes.
Ik vrees wel dat ook die losse convertertjes je veel euro´s gaan kosten.

Maar als het lukt en je maakt er wat speciaals van dan zou het wel eens de mod van het jaar kunnen worden.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Ik werk dagelijks met fibre (ik doe EMC Clariion support), en een SFP kost ongeveer US$200. Dat is min of meer de laser waar een kabel inplugt. Je zou er 2 nodig hebben. Dan komt er nog eens bij dat je een optische kabel ervoor nodig hebt. Deze zijn niet al te duur; zoiets als $60 voor 5 meter (kan je niet zelf korter maken (als je hier wel de kennis voor had zou je er hier niet over vragen)). Dan heb je converters nodig. Deze bestaan wel, maar ze zijn meestal geintegreerd in bestaande SAN oplossing. De producenten zullen die niet los verkopen over het algemeen. Als je deze zou willen kopen zal het me niets verbazen als je daar een paar honderd per stuck voor moet betalen.

M.a.w. zou een externe SATA kast met een SATA controller met een externe poort en gebruik een gewone sata kabel, tenzij je budget ver boven de 500 euro ligt voor deze oplossing.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 01:12
Ik heb eventueel wel 2 stuks RJ45 naar Fibre converter liggen om Ethernet over glas te transporteren. Mischien kan je daar iets mee??

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

Verwijderd

Henneo schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 20:28:
Ik heb eventueel wel 2 stuks RJ45 naar Fibre converter liggen om Ethernet over glas te transporteren. Mischien kan je daar iets mee??
Mja het protocol is geheel verschillend, SATA/IDE is een heel ander signaal dan een netwerk(ethernet) verbinding. Het enige wat hij er van zou kunnen gebruiken zijn de zenders/ontvangers.
Maar dan nog, verwacht ik niet dat je dit voor 20 a 50 euro gemaakt hebt, ik denk dat je wel praat over een eurotje of 300 (en dan heb je nog geen kant en klare oplossing). Voor een elektronica leek is het iig NIET te doen. Ik zou me er zelf niet eens aan wagen om zoiets te maken, zeker niet voor die afstand.

/me heeft hier een eigen NAS gebouwd van een 3Com NETBuilder II, leuke gigabit kaart er in zitten :)
P3 933, 512mb sdram, 2x 80gb, 1x 120gb, 3x 40gb, 2x 250gb. Dat icm Windows 2000 Adv Server, een andere FTP server dan die van IIS. Veel uren werk om een admin panel te maken via het netwerk. Maar dan kan ik wel instellen via een website welke ftp gebruiker welke mappen kan zien (zowel via ftp als smb).
Pagina: 1