Toon posts:

[adsl] Welke ader moet waar in ISRA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In het ISRA-punt bij mij thuis komt een kabel met 6 aders binnen (geel,groen,blauw,rood,doorzichtig(denk aarde) en wit).
Nu heeft een fijne klusser met 2 linker handen (lees: mijn vader 8)7 ) de kabeltjes doorgeknipt en de uiteinden weggegooid. Dus ik weet niet welke kleur nu op welke pooltje van de telefoonstekker moet. Dus krijg ik geen linesync en geen telefoon.

De vraag is dus welke ader in welke pooltje van de telefoonstekker hoort.
K heb de search al geprobeerd maar ik kan nergens een oplossing vinden.

Splitter zit voor alle telefoons en is dus niet het probleem.

edit
Misschien toch niet zon goeie titel voor topic 8)7 volgende keer beter nadenke

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 17:04 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Over 't algemeen blauw en rood.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:03:
Over 't algemeen blauw en rood.
oo ok maar welke pool van de stekker dan

da kan ik trouwens zelf wel ff proberen straks al ik thuis ben. Bedankt voor de hulp

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 17:06 ]

• boukej
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-01 16:26
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:05:
[...]

oo ok maar welke pool van de stekker dan

da kan ik trouwens zelf wel ff proberen straks al ik thuis ben. Bedankt voor de hulp
Vreemde kleurencombinaties. Zoals CyBeR aangeeft, is rood en blauw meestal het paar.

Dat je die aders kunt zien, houdt in dat het IS/RA-punt open ligt. Mocht rood/blauw geen paar zijn, dan kun je de kabels een klein eindje afstrippen en één voor één de paren proberen met een normaal telefoontoestel totdat je een kiestoon krijgt. Mocht het om een ISDN-lijn gaan, dan test je net zolang door totdat het ledje op de NT1 weer gaat branden.

De polen op de telefoonstekker die je moet hebben zijn de bovenste. Deze staan het verst uit elkaar ( A en B ). De onderste hebben in een huis-tuin-keuken-situatie geen functie (tenminste, wanneer je geen toestel hebt waarbij EB (extra bel) aangesloten moet worden en dat is (bijna) alleen zo met oude toestellen (draaischijf et cetera)).

Het mooiste is dat je een 'echte' telefoonkabel op de aanvoerkabel zet met laskokertjes. Gewoon in elkaar draaien kan natuurlijk ook. Wel isoleren uiteraard!

Kijk een beetje uit met het aanraken van blote bekabeling. Een ISDN-lijn wil nog wel n's kriebellen (is ongeveer 96V gelijkspanning).

Succes!

[ Voor 2% gewijzigd door boukej op 11-02-2005 18:56 . Reden: Vervelende smilies :( / Typo ]

Verwijderd

boukej schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 18:54:
[...]

Vreemde kleurencombinaties. Zoals CyBeR aangeeft, is rood en blauw meestal het paar.

Dat je die aders kunt zien, houdt in dat het IS/RA-punt open ligt. Mocht rood/blauw geen paar zijn, dan kun je de kabels een klein eindje afstrippen en één voor één de paren proberen met een normaal telefoontoestel totdat je een kiestoon krijgt. Mocht het om een ISDN-lijn gaan, dan test je net zolang door totdat het ledje op de NT1 weer gaat branden.

De polen op de telefoonstekker die je moet hebben zijn de bovenste. Deze staan het verst uit elkaar ( A en B ). De onderste hebben in een huis-tuin-keuken-situatie geen functie (tenminste, wanneer je geen toestel hebt waarbij EB (extra bel) aangesloten moet worden en dat is (bijna) alleen zo met oude toestellen (draaischijf et cetera)).

Het mooiste is dat je een 'echte' telefoonkabel op de aanvoerkabel zet met laskokertjes. Gewoon in elkaar draaien kan natuurlijk ook. Wel isoleren uiteraard!

Kijk een beetje uit met het aanraken van blote bekabeling. Een ISDN-lijn wil nog wel n's kriebellen (is ongeveer 96V gelijkspanning).

Succes!
Waarschijnlijk een wat ouder flatje, zoek ff op got op stapn58 ;)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:10:
[...]

Waarschijnlijk een wat ouder flatje, zoek ff op got op stapn58 ;)
Vaak niet echt optimaal voor DSL .... komt gelukkig niet veel voor.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1