Dualboot werkt niet [XP en Red Hat Enterprise 3]

Pagina: 1
Acties:

• curtazimo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01-2023
Ik heb zojuist RHE version 3 geinstalleerd op mn laptop waar al WinXP opstond. Ik heb gewoon alle stappen doorlopen in de setup (vlgs de RedHat guide), en de bootloader (Grub) geinstalleerd op /boot.

Echter, als ik mn lappie opnieuw start, krijg ik ipv het verwachte bootloader-menu, direct WinXP. Ik kan dus met geen mogelijkheid Linux opstarten. Ik heb verscheidene How-to's doorlopen en alle zeggen ze de bootloader in de /boot te plaatsen. Er is er echter 1 die zegt dat deze in de MBR geplaatst moet worden... Nu weet ik t niet meer en ik wil niet zomaar iets verkloten, dus ik wend me maar tot jullie...

Ik heb mn /etc/grub.conf gechecked, maar daar staat alles (voor zover ik weet) goed. Google en de search hebben mij helaas ook niet verder kunnen helpen. Overigens is mijn WinXP partitie NTFS, maar daar mag t probleem vlgs mij niet aan liggen.

Ik heb helaas geen floppy in mn laptop, dus booten via bootdisk is geen optie.

When people talk behind my back, they are in a good position to kiss my ass...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De grub configuratie etc komt in /boot te staan, maar je zult grub zelf wel op de MBR moeten installeren.

Overigens moet je niet zo snugger zijn om grub op Windows zn partitie te installeren, want dan boot die niet meer uiteraard.

Je moet hem iig op 't MBR installeren :) (hd0) ofzo zou dat wel zijn gok ik?

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Je laptop zal eerst naar de MasterBootRecord van de eerste primaire partitie kijken of daar iets staat om van te booten.
Dus ja, je moet grub naar je MBR laten schrijven. Nu heerst WinXP daar nog blijkbaar.
Dus boot van CD, laat die je kernel enzo van je linuxpartitie booten om zo RH op te starten
en installeer grub..

Actions speak louder than words

• curtazimo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01-2023
Sjonge jonge, zo simpel dus... heb idd Grub naar de MBR gedaan en hopla... het is gebeurd... Wrom de how-to's anders zeggen, mag Joost weten :-s

Thx! Ik ga de boel verder configureren :-)

When people talk behind my back, they are in a good position to kiss my ass...