[boot] Kan niet booten vanaf Compaq Presario 1260

Pagina: 1
Acties:

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02 18:03
Ik heb nu op een oude laptop (Compaq Presario 1260) Windows XP staan. En wil hier graag Debain opzetten.

Echter heb ik wat probleempjes:

• het diskettestation is kapot
• de pc lijkt niet te booten van de cd-rom drive
(ik heb cd's gemaakt die wel booten op andere pc's maar op deze pc lukt het niet)
Ik heb al in de bios de bootvolgorde aangepast, maar some reason blijft xp gestart worden.

Ik wil toch heel graag debian installeren. Wat kan ik nu het beste doen?
Ik kan Debian via internet (lan) of via cd op de laptop zetten. Maar hoe kan ik de setup dan starten?

Als ik dan eenmaal die install draai, wil ik het liefst een net-install doen. Is er een manier om te achterhalen of mijn NIC gesupport wordt door Debian? Ik heb namelijk al vaker problemen gehad met de herkenning van deze NIC (Volgens mijn Windows XP is het een "FE575C-3COM 10/100 LAN Cardbus-Fast Ethernet")

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Je moet toch op de een of andere manier je laptop booten.
Het kan niet via CD of floppy zeg je.. en via netwerk booten lijkt me niet simpel.
Het makkelijkste (nog steeds moeilijk) lijkt me om een bootable image, wat je meestal naar je floppy schrijft op je HD te zetten en (van te voren) de inhoud van de installatie CD op een FAT32 partitie te zetten.

Je PCMCIA kaartje is 3com, ik weet praktisch zeker dat daar modules voor zijn.
Je cardbus-controller is vaak lastiger en die moet net eerst geinstalleerd worden voor je je PCMCIA-kaartjes aan de gang krijgt.

Actions speak louder than words

• JozyDaPozy
bolluserectus schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 13:40:
Je moet toch op de een of andere manier je laptop booten.
Het kan niet via CD of floppy zeg je.. en via netwerk booten lijkt me niet simpel.
Het makkelijkste (nog steeds moeilijk) lijkt me om een bootable image, wat je meestal naar je floppy schrijft op je HD te zetten en (van te voren) de inhoud van de installatie CD op een FAT32 partitie te zetten.
Tja dat is dus het probleem. Je kan niet vanuit XP even de installatie-cd op de harde schijf zetten..
bolluserectus schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 13:40:
Je PCMCIA kaartje is 3com, ik weet praktisch zeker dat daar modules voor zijn.
Je cardbus-controller is vaak lastiger en die moet net eerst geinstalleerd worden voor je je PCMCIA-kaartjes aan de gang krijgt.
Werkt het dus niet standaard als ik een testing net-install download? Moet ik dan eerst apart een 'driver' downloaden?

• JozyDaPozy
Iemand enig idee wat ik hier verder mee moet?

Verwijderd

Kun je de HD er niet uithalen, en met een verloopje tijdelijk in een normale PC zetten?

• bolluserectus
Tja dat is dus het probleem. Je kan niet vanuit XP even de installatie-cd op de harde schijf zetten..
Waarom niet?
Werkt het dus niet standaard als ik een testing net-install download? Moet ik dan eerst apart een 'driver' downloaden?
Dat weet ik dus niet, ligt aan welke modules er in die netinstall zitten en welke je cardbus controller je hebt..
Maarruh.. was het probleem niet hoe je je laptop ging booten?

• JozyDaPozy
Ik kan wel die data op die schijf zetten, maar ik weet niet hoe ik dan 'vanuit' windows die installatie laat booten.
bolluserectus schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 12:16:
Dat weet ik dus niet, ligt aan welke modules er in die netinstall zitten en welke je cardbus controller je hebt..
Maarruh.. was het probleem niet hoe je je laptop ging booten?
Klopt, dat probleem is nu nog niet aan de orde

• bolluserectus
Je kan hem inderdaad dan niet booten.
Maar krijg je hem toch aan het booten, door bijvoorbeeld een image naar je hd te schrijven
of zoals eerder gezegd werd, met een converter je hd aan een PC te hangen, heb je de bestanden al op je harde schijf staan..

Je WinXP gaat er toch aan.. Ik vermoed niet dat je makkelijk een dual-boot aan de gang krijgt..

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb hier geen ervaring mee, maar je kan linux booten vanuit dos/windows met loadlin. Misschien kun je loadlin zo ver kunnen krijgen dat hij je installatie image boot.
Anders zou je nog een externe floppy (parallel of pcmcia) kunnen proberen of kan je laptop daar ook niet van starten?

Verwijderd

loadlin vanuit dos moet zeker werken, ik heb het zo trouwens al ooit aan de gang gekregen voor debian woody. Eenmaal je binnen een willekeurige distro geraakt, kan je een bootloader installeren en ben je vertrokken.
Dos moet je nog wel kunnen fixen vanuit Windows XP. Een aparte partitie maken, daarop dosbestanden, bootable maken en in boot.ini iets bijvoegen en klaar. Vanuit die dos kan je dan met loadlin kloten.

Veel succes!

• JozyDaPozy
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 14:21:
loadlin vanuit dos moet zeker werken, ik heb het zo trouwens al ooit aan de gang gekregen voor debian woody. Eenmaal je binnen een willekeurige distro geraakt, kan je een bootloader installeren en ben je vertrokken.
Dos moet je nog wel kunnen fixen vanuit Windows XP. Een aparte partitie maken, daarop dosbestanden, bootable maken en in boot.ini iets bijvoegen en klaar. Vanuit die dos kan je dan met loadlin kloten.

Veel succes!
Wow!
klinkt goed. loadlin zegt me niets. maar ik ga het allemaal uitzoeken!

Verwijderd

Fix gewoon je floppydrive. Die dingen kosten niets meer... (letterlijk, je vindt ze overal)

• JozyDaPozy
Voor zo'n oude laptop? ew..

[ Voor 12% gewijzigd door JozyDaPozy op 24-02-2005 15:01 ]

Pagina: 1