Ik heb 2 tabellen
Tabel 1: producten
ProductID Omschrijving Prijs Voorraad
A Product A 10 100
B Product B 4 50
C Product C 9 30
enz...
Tabel 2: orders
Facnr Productid Aantal Verwerkt
1 A 2 Nee
1 C 1 Nee
2 A 1 Ja
3 A 5 Nee
4 B 9 Ja
enz..enz..
Nu wil ik in 1 query de volgende resultaten hebben:
Productid Voorraad Voorraad-Openstaand Prijs
A 100 (100-7) = 93 10
B 50 (50-0) = 50 4
C 30 (30-1) = 29 9
Hij moet dus in de bestellingen tabel kijken, en daar van het betreffende ProductId optellen hoeveel er gemarkeerd zijn met "Verwerkt = Nee". Dit moet hij aftrekken van de voorraad in de producten tabel.
Echter, als hij geen records in de bestellingen tabel kan vinden, moet het script wel dit product laten zien.
Ik ben uren met allerlei joins bezig geweest, maar kom er echt, (ook na veel zoeken op got/google) niet uit. Weet namelijk niet waar ik moet beginnen.
Heb wel wat dingen voor elkaar gekregen, maar dan laat hij de producten die hij niet in de bestellingen tabel kan vinden niet zien.
Wie kan me een zetje in de goede richting geven?
Tabel 1: producten
ProductID Omschrijving Prijs Voorraad
A Product A 10 100
B Product B 4 50
C Product C 9 30
enz...
Tabel 2: orders
Facnr Productid Aantal Verwerkt
1 A 2 Nee
1 C 1 Nee
2 A 1 Ja
3 A 5 Nee
4 B 9 Ja
enz..enz..
Nu wil ik in 1 query de volgende resultaten hebben:
Productid Voorraad Voorraad-Openstaand Prijs
A 100 (100-7) = 93 10
B 50 (50-0) = 50 4
C 30 (30-1) = 29 9
Hij moet dus in de bestellingen tabel kijken, en daar van het betreffende ProductId optellen hoeveel er gemarkeerd zijn met "Verwerkt = Nee". Dit moet hij aftrekken van de voorraad in de producten tabel.
Echter, als hij geen records in de bestellingen tabel kan vinden, moet het script wel dit product laten zien.
Ik ben uren met allerlei joins bezig geweest, maar kom er echt, (ook na veel zoeken op got/google) niet uit. Weet namelijk niet waar ik moet beginnen.
Heb wel wat dingen voor elkaar gekregen, maar dan laat hij de producten die hij niet in de bestellingen tabel kan vinden niet zien.
Wie kan me een zetje in de goede richting geven?