Toon posts:

slecht geluid dvd-speler op analoge versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
apparatuur:
denon 1710 dvd speler verbonden met een simpele analoge tulp kabel naar een cyrus one versterker.

als ik een dvd concert of film afspeel op stereo weergave klinkt naar mijn mening mijn geluid absoluut bagger. in het dvd-menu staan alle speciale geluidsformaten uit zoals dts, dolby digital 5.1, lpcm select etc, maar nog als ik voor stereo kies in het dvd menu zie ik hem op dolby digital staan (48khz) en voor zover ik weet is stereo 44.1khz :/

speel ik in dezelfde speler een muziek cd dan klinkt het wel goed (alhoewel iets minder dan mijn cd-speler maar dat zal het kwaliteitsverschil wel zijn)

wellicht ben ik wel te kritisch en zijn live opnames altijd zo slecht van kwaliteit ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 13:41 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:10:
apparatuur:
denon 1710 dvd speler verbonden met een simpele analoge tulp kabel naar een cyrus one versterker.

als ik een dvd concert of film afspeel op stereo weergave klinkt naar mijn mening mijn geluid absoluut bagger. in het dvd-menu staan alle speciale geluidsformaten uit zoals dts, dolby digital 5.1, lpcm select etc, maar nog als ik voor stereo kies in het dvd menu zie ik hem op dolby digital staan (48khz) en voor zover ik weet is stereo 44.1khz :/
De vergelijking stereo = 44.1 kHz is eenzelfde vergelijking als fruit=44.1 peren.
Fruit kan van alles zijn, niet alleen maar een aantal peren. Zo ook met Stereo.
Stereo = 2 channel, onafhankelijk van de samplerate van de audio stream (44.1kHz)
een audio stream kan oa 16, 22.050,44.1,48 of 96kHz zijn.
Zoals de opname leider het op DVD zet, zo speelt je receiver / DVD speler het af.Dus als men in de studio (of in dit geval, het live concert) met een samplerate van 48kHz opneemt, dan speelt je speler, of receiver dat met 48kHz af.
Als de opname leider 2 channel opneemt, dan speelt je speler / receiver dat ook als zodanig af, tenzij je dat zelf hebt afgeschakeld.
Als de opname leider 5 (of meer) channels opneemt, geld hetzelfde, je speler/receiver speelt dat af.
De audio stream draagt overigens de naam Dolby Digital en zegt verder niets over de verdere kwaliteit.

Ik denk dat het volgende aan de hand kan zijn; je DVD speler of receiver ondersteund geen 48kHz sample rate. 1 van de 2 gaat resamplen nar 44.1kHz en dat doet een aanslag op de kwaliteit van je geluid.
Dit is wat vergezocht, zeker omdat de goedkoopste Yoko DVD speler van 2,50 euro dit nog gewoon kan, maar je weet het nooit.
speel ik in dezelfde speler een muziek cd dan klinkt het wel goed (alhoewel iets minder dan mijn cd-speler maar dat zal het kwaliteitsverschil wel zijn)

wellicht ben ik wel te kritisch en zijn live opnames altijd zo slecht van kwaliteit ?
live opnames worden nou eenmaal niet in een studio opgenomen en kunnen minder klinken.
Meestal word de eindmix van een live optreden gemaakt om op de PA goed te klinken, dat kan dus gevolgen hebben voor de opname kwaliteit.
Maar dat is ook het doel van live opnames, dat je wat meer hoort dan normaal gesproken de bedoeling is.
Dat een gewone CD goed klinkt en beter in je CD speler kan heel goed kwaliteits verschil zijn van de DA conversie in je receiver / CD speler.

[ Voor 1% gewijzigd door remco_k op 11-02-2005 17:43 . Reden: minor tiepfouterrors ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
dat is het punt.. ik denk niet dat mijn 20 jaar oude versterker 48khz kan
(niet helemaal duidelijk geweest denk ik)

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 21:08

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Je versterker is analoog.. 48 KHz wil zeggen de samplerate waarmee het digitale (audio)signaal op de dvd is opgenomen. De DA converter vertaalt dat digitale signaal naar een analoog signaal waar je versterker vervolgens mee overweg kan.

De slechte geluidskwaliteit zou dus kunnen liggen aan een evt. slechte DA converter (zoals Remco_k al zegt, een DA converter die niet overweg kan met 48KHz) in je DVD speler, maar dat zal wel meevallen denk ik. Wellicht dat het probleem je versterker op zich is. Heb je er ook andere apparatuur op aangesloten? en zoja.. klinken die wel ok?

edit:
Ik lees net dat muziek cd's wel goed klinken. Dit zou dus kunnen duiden op een slechte omzetting van het dolby digital / dts signaal van de dvd naar stereo, door een evt aanwezige dsp in de dvd-speler, maar daar durf ik weinig over te zeggen omdat ik daar geen ervaring mee heb

[ Voor 28% gewijzigd door Sappie op 11-02-2005 19:05 ]

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

Topicstarter
ah nu snap ik het khz verhaal }:O

p.s. het geluid klinkt een beetje als mp3 van mijn pc afgespeeld (kan het niet echt omschrijven :'( )

Verwijderd

Het kan aan de DVD liggen. Heb hier ook een paar DVD's waar een 2 kanaals Dolby Digital signaal op staat, wat niet om aan te horen is. Wat betreft de Dolby Digtal indicator, da's geen probleem. Er bestaat ook een 2 kanaals DD-signaal. Probeer eens of je op de DVD een optie PCM-stereo kan vinden. Dit wil soms wel eens helpen omdat men hier een andere donwmix achter heeft gehangen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Damn, dacht ik toch dat hij een receiver had die hij digitaal aan had gesloten...
En dat kwam door deze zin:
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:10:
apparatuur:
Aangezien je met een analoge tulp kabel prima een receiver digitaal aan kan sluiten op de dvd speler was ik hier vanuit gegaan.

Goed, mijn bovenstaande verhaaltje blijft wel grotendeels geldig.
Enkel, kan je nu gewoon de schuld geven aan:
1. de DVD
2. De DA converters in je DVD speler.

Het kiezen in je DVD menu voor PCM stereo kan inderdaad een positief effect hebben!

Alles kan stuk.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-02 21:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarschijnlijk is het de DD/DTS -> Stereo downmix die het bagger maakt. Als de DVD een losse PCM stream heeft, kun je beter die gebruiken. Zoniet, dan moet je er maar mee leven vrees ik.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik moet zeggen dat DD 2.0 meestal niet echt geweldig van kwaliteit is. Ik ken de DVD-1710 en hoewel hij analoog absoluut niet vergelijkbaar is met een goede cd-speler (bijv. Marantz CD5400) klinkt hij zeker niet slecht. Zeker niet als een lage kwaliteit mp3 op een pc.
Ik weet niet welke DA convertor ze er in Nederland in doen (we worden wel vaker benadeeld t.o.v. USA), maar in Amerika zit er een Burr Brown 192Khz/24bit convertor in. Aangezien het hier een Denon betreft, toch wel een van de betere merken, en ik de kwaliteit goed vond net als de vele reviews lijkt het me sterk dat de DAC de oorzaak is.
Blijft over:
- DD 2.0 in lage kwaliteit, makers gaan meestal wel van een digitale surround receiver uit als je boxen goed genoeg zijn om het verschil te horen met slechte opname DD 2.0.
- Problemen tussen versterker en dvd speler.
- PCM Stereo staat uit waardoor alles omgezet moet worden in DD 2.0, hetgeen de kwaliteit niet echt verbeterd.
- Slechte opname dvd, probeer eens een dvd waarvan je weet dat hij goed is opgenomen.

Verwijderd

Topicstarter
ok dankjewel voor de goede replies :)

lpcm select staat nu dus aan (had gezegd in eerste post dat hij uit was) en de meeste dvd's kan ik nu op lpcm spelen en goed opgenomen dvd's klinken prima !

hoewel sommige dvd's daar geen optie voor hebben en nog steeds bagger klinken ben ik weer gelukkig met mijn aankoop :) het dolby digital probleem al ik dus maar mee moeten leren leven zoals deepspace aangeeft.
Pagina: 1