[Dilemma..] A2, 8080, 300D, D30/D60, D70

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-09 15:40
Na talloze topics te hebben doorgebladerd, allerlei reviews te hebben gelezen, enkele camera's in m'n hand te hebben gehad ben ik er nogsteeds niet uit.
Ik heb een kies-een-camera-block.

Ik heb nu een HP 945. Komen aardige plaatjes uit (zo'n 3000 mee geschoten inmiddels), maar al 2 keer teruggebracht wegens mankementen (stof op de sensor, dode pixels).
Verder voelt ie sinds ik hem heb niet goed. Zijn voorganger de HP 850 beviel me zeer, en dat gevoel had ik dus niet met de 945.
Ik had hem gekocht vanwege de prijs/kwaliteit verhouding. Het ding kostte €500 en was toen als enige zo goedkoop (ook nagedacht over een Panasonic FZ10, maar die was toen €650+).
M'n budget was toen niet toereikend genoeg om een dSLR of high end compact te kopen.

Nu dus wel.. :)

Maar, ik kom er gewoon niet uit. Ik word tussen de measurbators (zoals Ken ze noemt) en de relativisten van Luminous Landscape en consorten heen en weer geslingerd.
Hoe meetbaar is de kwaliteit van een plaatje, wat is gebruiksgemak enz. Het blijft een enorme smak geld voor me dus ik wil geen miskoop doen (alhoewel ik denk ik nooit een miskoop zou doen onder deze camera's).

Het startbudget is max. €800. Later kan ik dit natuurlijk aanvullen (accessoires, lensen).

Het lijstje met een aantal pros en cons voor mij:

1. Minolta Dimage A2:
pro:
- Kan ik tweedehands goedkoop aankomen van een vriend.
- Voelt fijn in de hand met intuïtieve interface en een enorme hoeveelheid aan opties.
- Best getest bij Luminous Landscape.
con:
- Tegenstrijdige user reviews en een mindere review bij Dpreview.

2. Olympus 8080:
pro:
- Gebouwd als een tank
- Opmerkelijk goede review Dpreview
- Lange batterijduur (volgens user reviews)
con:
- Opmerkelijk slecht beoordeeld door Luminous Landscape (Hoewel het menu probleem me weinig doet, ik heb een Olympus en ken de (belachelijke) menustructuur)
- Lens slechts tot 140mm

Bij alle dSLRs geldt natuurlijk als pro de vrijheid en als con diezelfde vrijheid aangezien een beetje lens aardig prijzig kan zijn.

3. Canon 300D:
pro:
- Verhoudingsgewijs zeer goedkoop (al voor €700 met kitlens).
- Firmware te upgraden.
con:
- Plastic ding.
- Voelt kwalitatief minder dan D30/60, D70 (Het is een gevoel, dit is geen feit, vertel me het tegengestelde)

4. Canon D30:
pro:
- Robuust.
- Verhoudingsgewijs goedkoop tweedehands te verkrijgen.
con:
- Tweedehands (onderhouds/reparatie kosten: nieuwe spiegel etc)
- 3MP, misschien net te weinig om leuk te croppen.

5. Canon D60:
pro:
- Robuust
- Tweedehands mooie sets te krijgen
- 6MP tov 3MP D30
con:
- Tweedehands (onderhouds/reparatie kosten: nieuwe spiegel etc)
- Duurder en misschien prijs/kwalitatief gezien minder dan een nieuwe D70 (?)

6. Nikon D70:
pro:
- Ten opzichte van D30/D60 nieuw (niet tweedehands)
- Kan een 300mm (wordt dan 1.5x) Nikon lens lenen. Dus scheelt weer een lens.
con:
- Duur tov A2/8080/300D/D30 ;)
- Verzin nog iets ;)

Ik zal vast wat pros en cons zijn vergeten maar dit is voor mij het belangrijkst.
Ik heb half gekeken naar: F828 (ruisprobleem en te duur), Nikons (niet als uitmuntend getest en te duur), Olympus E300 (óf een compact óf een dSLR maar niet iets er tussenin), Canon Pro1 (niet echt bijzonder). FZ20 (spreekt me erg aan, maar mist toch íets)

Ik gebruik de camera in het veld en fotografeer militair erfgoed (bunkers, forten enz) onder soms extreme omstandigheden (zand, wind, regen, zout) maar ben wel altijd voorzichtig (op m'n HP zit geen krasje en nergens zand).
Ik wil naast een goede auto stand en auto white balance ook uitgebreide manuele instellingen kunnen gebruiken (maar dat kunnen ze allemaal wel, behoudens hoge ISO levels bij de compactcams).
Nabewerking mag maar niet bij elke foto.

Verder wil ik benadrukken dat ik niet voor een dSLR ga omdat ik dan denk dat ik meteen mooiere foto's maak. Het gaat me daar om de lensenvrijheid.
Met een HP315 uit 2001 (waar slechts 1 knop op zat: foto maken) heb ik, al zeg ik het zelf, mooie plaatjes geschoten, en dit was slechts een basic 2MP cam. De camera is een hulpmiddel, de fotograaf maakt de foto.

Hoop eigenlijk dat dit topic wordt toegelaten, maar denk ik het genoeg onderbouwd heb.
Samengevat: A2 is aanlokkelijk vanwege lage prijs, tweedehands D30/D60 vertrouw ik niet helemaal, 8080 trekt me nogsteeds, 300D is goedkoop, D70 heeft iets..
Uiteindelijk moet ik zelf kiezen maar een beetje hulp en sturing zou me toch helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:58

Spotmatic

Ken sent me

Zo te horen fotografeer je vooral statische objecten. Als je een DSLR kiest, waarom staat de Pentax *ist DS dan niet op je lijstje? Die heeft niet de snelste AF, maar wel één van de meest nauwkeurige. Bovendien kun je op de tweedehandsmarkt veel oudere topklasse (manual focus) Pentax K-bajonetobjectieven vinden voor weinig geld.

Zoals ik het zie (gebaseerd op wat je vertelde) heb je namelijk nauwelijks tot niets aan AF, en kun je met manual focus objectieven veel meer doen.

Voor de volledigheid: de 300D heeft geen spotmeting. Het lijkt me dat je in jouw situatie spotmeting wel handig is.

Hou je er ook rekening mee dat een foto gemaakt met een DSLR vaak meer details laat zien dan een prosumer niet-slr digicam? Dit omdat de sensor groter is.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

Beaves

Usque ad Finem

Artz schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 11:51:
, tweedehands D30/D60 vertrouw ik niet helemaal
Waarom niet? Als de camera geen 30.000 foto's heeft gemaakt (waardoor de sluiter aan vervanging toe is) en de camera er nog goed uit ziet zou ik het serieus overwegen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Als compacte afmeting/lichtgewicht geen vereiste is zou ik altijd voor een dSLR gaan. Daar komen door de grotere sensor gewoon betere foto's uit, zeker bij hogere ISO's.

Ikzelf heb overigens A2 en ben daar zeer tevreden over. Het is mijn eerste cam en ik vond een dSLR nog een brug te ver/te duur. Bovendien was lichtgewicht en afmeting voor mij wel een belangrijke factor.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
Spotmatic schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:01:
Zo te horen fotografeer je vooral statische objecten. Als je een DSLR kiest, waarom staat de Pentax *ist DS dan niet op je lijstje? Die heeft niet de snelste AF, maar wel één van de meest nauwkeurige. Bovendien kun je op de tweedehandsmarkt veel oudere topklasse (manual focus) Pentax K-bajonetobjectieven vinden voor weinig geld.
De *ist DS ligt boven m'n budget maar zou dan met die tweedehands Pentax objectieven voor de zelfde prijs een betere kwaliteit leveren dan een Canon/Nikon?
Zoals ik het zie (gebaseerd op wat je vertelde) heb je namelijk nauwelijks tot niets aan AF, en kun je met manual focus objectieven veel meer doen.
Ik fotografeer veel binnenin compleet donkere omgevingen als bunkers, hierbij schijn ik bij met zaklamp waardoor de camera kan focussen, dit werkt goed met alle AF camera's die ik heb gebruikt. Manual Focus is in dat soort situaties erg moeilijk.
Wisselen van objectieven is wel een optie.
Voor de volledigheid: de 300D heeft geen spotmeting. Het lijkt me dat je in jouw situatie spotmeting wel handig is.
Ook niet met firmware hack?
Hou je er ook rekening mee dat een foto gemaakt met een DSLR vaak meer details laat zien dan een prosumer niet-slr digicam? Dit omdat de sensor groter is.
Daarom zijn de 3MP van een D30 niet storend?

[ Voor 6% gewijzigd door Artz op 11-02-2005 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Artz schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:11:
[...]

De *ist DS ligt boven m'n budget maar zou dan met die tweedehands Pentax objectieven voor de zelfde prijs een betere kwaliteit leveren dan een Canon/Nikon?
Kwalitatief zal het misschien niet direct veel uitmaken, behalve als je gaat werken met lichtsterke vastbrandpunten (bijvoorbeeld 50mm f/1.4). Zo'n objectief levert doorgaans betere kwaliteit dan een minder lichtsterk standaardzoompje, ongeacht het merk.

Maar vertel eens wat meer over je foto's. Mis je nu wat aan de groothoek-kant? Wil je meer laten zien dan nu mogelijk is met je huidige camera?
Ik fotografeer veel binnenin compleet donkere omgevingen als bunkers, hierbij schijn ik bij met zaklamp waardoor de camera kan focussen, dit werkt goed met alle AF camera's die ik heb gebruikt. Manual Focus is in dat soort situaties erg moeilijk.
Wisselen van objectieven is wel een optie.
Klopt, je kunt niet zowel een zaklamp vasthouden en de camera dan met de hand focussen. Want voor dat laatste heb je toch echt twee handen nodig. In dat geval zal AF de betere optie zijn.
Ook niet met firmware hack?
Ik weet niets van een firmware hack (als niet 300D-gebruiker) Wellicht kan een 300D bezitter klaarheid brengen? :)
Daarom zijn de 3MP van een D30 niet storend?
Dat hangt echt van je doel met de foto's af. Wil je ze af kunnen drukken op 10x15cm prints, dan is 3MP wel voldoende. Maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat een 6MP foto geresized naar 3MP meer details laat zien dan de foto van een camera die 3MP is. Dit omdat de sensor meer details vastlegt, die ook nog gedeeltelijk bewaard blijven tijdens het resizen.

Ik zou overigens niet investeren in een tweedehands D30. Je betaalt dan wel voor een stuk techniek dat verouderd is: digitale fotografie stond nog letterlijk in de kinderschoenen! De huidige camera's zijn sneller en verder doorontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Ikzelf zou persoonlijk gaan voor een 2ehands D60.

Dit vanwege het af en toe fotograferen in _extreme_ omstandigheden. D60 is een lekker werkpaard en 2ehands zeer gunstig geprijst.

Pentax *ist Ds zou ik NIET doen, die body vertrouw ik niet helemaal in _extreme_ omstandigheden, net zoals de 300d en de D70.

Mijn keuze voor een D60 is niet direct een rationele keuze. Meer op gevoelsbasis. Je kan evt ook nog een maandje of 2 wachten. en dan een 10D kopen 2ehands (ik heb ook een 10D).

Ik zou me in elk geval geen zorgen maken over het feit dat een D60 evt verouderd is. toendertijd maakten fotografen topfoto's met de D60 (foto's waar jij en ik alleen van kunnen dromen,)

Succes met je aankoop. Ik weet hoe frusterend het is als je al dat aanbod ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
Spotmatic schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:29:
[...]
Kwalitatief zal het misschien niet direct veel uitmaken, behalve als je gaat werken met lichtsterke vastbrandpunten (bijvoorbeeld 50mm f/1.4). Zo'n objectief levert doorgaans betere kwaliteit dan een minder lichtsterk standaardzoompje, ongeacht het merk.

Maar vertel eens wat meer over je foto's. Mis je nu wat aan de groothoek-kant? Wil je meer laten zien dan nu mogelijk is met je huidige camera?
Mijn HP heeft een 37-300mm lens. Tele is perfect. Maar groothoek dramatisch, ik mis groothoek erg dus de 28mm van de compactcams is mooi.
Ik wil sowieso de cam manueel kunnen bedienen, iets wat ik nu niet kan. Verder heeft m'n cam erg last van barrel distortion bij groothoek en veel CA (wat ook weer aan de lens ligt).
Ook is het gewoon een oertraag ding, focussen is heel langzaam, shutterlag loopt over de seconde, wegschrijven duurt lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
De d60 heb je al vanaf een euro of 600 a 650 euro (inclusief batterygrip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
Dacide schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:41:
De d60 heb je al vanaf een euro of 600 a 650 euro (inclusief batterygrip)
Ik zie het ja. Verder heb je bij een dSLR niet echt iets van "ik loop tegen de beperkingen op" want de lens is dat geval de beperkende factor.
De 10D is helaas wat boven het budget, zeker als je er ook nog een leuke lens bij koopt. De stevige behuizing is wel weer een pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Artz schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:41:
[...]

Mijn HP heeft een 37-300mm lens. Tele is perfect. Maar groothoek dramatisch, ik mis groothoek erg dus de 28mm van de compactcams is mooi.
Ik wil sowieso de cam manueel kunnen bedienen, iets wat ik nu niet kan. Verder heeft m'n cam erg last van barrel distortion bij groothoek en veel CA (wat ook weer aan de lens ligt).
Ook is het gewoon een oertraag ding, focussen is heel langzaam, shutterlag loopt over de seconde, wegschrijven duurt lang.
Ik zou dan in ieder geval een heel goede zoomlens erbij kopen die aan de groothoek- en telezijde niet teveel vertekent (zoals zo vaak bij dergelijke objectieven). Dat is dus meestal niet de goedkope kitlens. Als de barrel distortion voor jou een issue is, dan ontkom je overigens niet aan een vastbrandpunt groothoek. Die zijn nieuw nog wel redelijk aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
Als je student bent, kun je goedkoop een E1 kit aanschaffen, die is echt als een tank gebouwd, en kan alle omstandigheden aan.

Maar wat betreft de camera's die je noemt:
Een D30 zou ik niet doen, prima camera, zelf ook gehad, maar nu te oud.
D60 kan prima keus zijn, zorg er dan voor dat je minimaal een half jaar garantie hebt, en schiet dan ook echt veel, is zeker beter gebouwd dan 300D, D70.
Minolta A2 en Olympus C8080. Minolta is niet van plastic, maar van metaal, evenals de Olympus. Olympus heeft betere lens, en levert betere beelden, maar ergonomie is vrij beroerd en de zoom is electronisch en niet handmatig als bij A2.

Dat je de Olympus E300 meteen afschrijft vind ik raar, het ingbouwde stoffilter zou voor jou nou juist erg handig kunnen zijn, aangezien je al last had van stof in je HP met vaste lens.

Waarschijnlijk zul je bij alle camera's altijd iso 100 gebruiken en schieten vanaf statief, omdat je veel statische objecten fotografeert.

Mijn persoonlijke ranglijst:
E1 (als je die met studentendiscount kunt bemachtigen; 999 euro voor kit.)
D70/E300 (Nikon is beter in hogere iso's, Olympus heeft handig stoffilter)
10D (betere bouw dan D60/D70/E300, duur in groothoeklenzen, geen EFs)
D60 (goede camera, maar duur in de groothoeklenzen, kan geen EFs aan.)
Minolta A2 (handmatige zoom, veel mogelijkheden, goede bouw, goede EVF ook bij weinig licht)

niet:
300D (mindere bouw ivgl tot D70/E300, beperkte mogelijkheden,firmware hack is garantiebreker.)
D30 (te oud)
C8080 (slechte ergonomie, electronische zoom.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
E1 zou ik niet kopen. Als het budget al laag is, dan kill je jezelf met die dure lenzen.

(neemt niet weg dat het een pracht cam is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:39
Artz schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:11:
[...]

De Pentax is bovendien met kitlens goedkoper dan de Nikon D70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

ExCibular schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 13:28:
[...]

De Pentax is bovendien met kitlens goedkoper dan de Nikon D70
En, voor wat het waard is, zowel de D70 als de 300D hebben een chassis van polycarbonaat. De Pentax *ist DS heeft een roestvrijstalen chassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Van de Canon's hebben alleen de 1-series spotmeting.

Ik zou dus kijken naar een Pentax of Nikon. Beide merken kun je ook elke lens op gebruiken (niet altijd met volledige ondersteuning van de lichtmeting), en kan je dus geld schelen. Er zitten hele mooie optieken bij, die je dus voor een prikje kunt kopen.

Overigens is bijschijnen met een zaklamp leuk, maar dat hoeft bij de D70 van Nikon niet, die heeft een ingebouwde AF-assist lamp. Pentax weet ik niet. Overigens zou ik me niet vastpinnen op AF, omdat MF net zo goed is, vooral in slecht-licht situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

dawg schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 13:38:
Overigens is bijschijnen met een zaklamp leuk, maar dat hoeft bij de D70 van Nikon niet, die heeft een ingebouwde AF-assist lamp. Pentax weet ik niet.
Bij Pentax fungeert de (uitgeklapte) ingebouwde flitser tevens als AF assist lamp. Hij stuurt dan flink wat licht uit, genoeg om op scherp te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 14:03
Spotmatic schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 13:59:
Bij Pentax fungeert de (uitgeklapte) ingebouwde flitser tevens als AF assist lamp. Hij stuurt dan
flink wat licht uit, genoeg om op scherp te kunnen stellen.
Brandt die dan continu of flitst ie net zo irritant als bij de 300D, waardoor iedereen al denkt dat de foto gemaakt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

catchingfire schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 14:06:
[...]

Brandt die dan continu of flitst ie net zo irritant als bij de 300D, waardoor iedereen al denkt dat de foto gemaakt is?
Eerlijk gezegd zou ik deze functie nooit willen gebruiken, om precies de reden die jij aanhaalt. Ik heb het daarom ook nauwelijks getest. Maar in de praktijk werkt het als volgt: hij licht op als een soort veredelde gloeilamp, en houdt dit net zolang vol totdat de camera kan scherpstellen. In de situatie van de TS zou ik dan liever toch een zaklamp gebruiken, om de batterijen in de camera te sparen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
dawg schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 13:38:
Overigens is bijschijnen met een zaklamp leuk, maar dat hoeft bij de D70 van Nikon niet, die heeft een ingebouwde AF-assist lamp. Pentax weet ik niet. Overigens zou ik me niet vastpinnen op AF, omdat MF net zo goed is, vooral in slecht-licht situaties.
Zijn die AF assist lampjes veel sterker dan bij een compact?
Want in een pikdonkere ruimte over een aantal meter heb je weinig aan zo'n lampje, een dikke Maglite doet dat werk beter :)

Maar jij sluit de D60 dus vanwege het missen van een Spotmeting functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26

Zoefff

❤ 

Het bereik zal natuurlijk altijd kleiner zijn dan een dikke maglite, maar mijn ervaring is dat er een behoorlijke schijnwerper op de D70 zit. Heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met focussen in het donker.

En als het nou écht te donker is, of je object staat te ver weg, dan schakel je gewoon over op manual focus :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Aan de TS: heb je eigenlijk de verschillende camera's al naast elkaar gezet op Dpreview? Je kunt dan heel makkelijk de specs vergelijken.

Vertel ons overigens ook eens hoe je die foto's meestal maakt binnen pikdonkere bunkers. Gebruik je de ingebouwde flitser? Zo ja, dan moet je weten dat de ingebouwde flitsers van DSLR's flink veel krachtiger zijn dan zowel die van de 8080 en A2.

En verder nog een fotografie-tip voor binnen pikdonkere bunkers, wellicht heb je er iets aan: zet je camera eens op statief en de sluiter op B. Vervolgens open je de sluiter en dan kun je de bunker op je gemak uitlichten (hetzij met je mag-lite of met een aantal salvo's uit een oude losse flitser). Een kennis van mij doet iets vergelijkbaars, maar op veel grotere schaal. Hij fotografeert namelijk (stoom-) locomotieven in het pikkedonker, waarbij hij de zaak uitlicht met ouderwetse flitslampen voor éénmalig gebruik. Interesse? Zie http://www.carstens-publications.com/depot/a15904.html .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
Spotmatic schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 16:12:
Aan de TS: heb je eigenlijk de verschillende camera's al naast elkaar gezet op Dpreview? Je kunt dan heel makkelijk de specs vergelijken.
Ze hebben allemaal wel iets wat ze onderscheidt.. Dus dat is een beetje moeilijk.
Vertel ons overigens ook eens hoe je die foto's meestal maakt binnen pikdonkere bunkers. Gebruik je de ingebouwde flitser? Zo ja, dan moet je weten dat de ingebouwde flitsers van DSLR's flink veel krachtiger zijn dan zowel die van de 8080 en A2.
Heel simpel, met ingebouwde flitser van m'n cam. En als de ingebouwde flitsers van dSLRs veel krachtiger zijn dan die van de 8080 en A2 (en dus nog krachtiger dan mijn HP 945) heb ik voorlopig niet eens een externe flitser nodig.
En verder nog een fotografie-tip voor binnen pikdonkere bunkers, wellicht heb je er iets aan: zet je camera eens op statief en de sluiter op B. Vervolgens open je de sluiter en dan kun je de bunker op je gemak uitlichten (hetzij met je mag-lite of met een aantal salvo's uit een oude losse flitser). Een kennis van mij doet iets vergelijkbaars, maar op veel grotere schaal. Hij fotografeert namelijk (stoom-) locomotieven in het pikkedonker, waarbij hij de zaak uitlicht met ouderwetse flitslampen voor éénmalig gebruik. Interesse? Zie http://www.carstens-publications.com/depot/a15904.html .
Ik ken de methode, vooral in lange gangen is dit handig, echter heb ik niet de middelen en tijd om met bouwlampen rond te gaan sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Artz schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 16:24:
[...]

Heel simpel, met ingebouwde flitser van m'n cam. En als de ingebouwde flitsers van dSLRs veel krachtiger zijn dan die van de 8080 en A2 (en dus nog krachtiger dan mijn HP 945) heb ik voorlopig niet eens een externe flitser nodig.
Inderdaad, en je kunt de sterkte ("richtgetal", flash guide no.) van een flitser ook op dPreview terugvinden. Ik wist dit niet, maar de *ist DS blijkt dus een sterkere flitser te hebben dan zowel de 300D als de D70.
Ik ken de methode, vooral in lange gangen is dit handig, echter heb ik niet de middelen en tijd om met bouwlampen rond te gaan sjouwen.
Ik had het dan ook niet over bouwlampen maar over maglites en losse flitsers... Dan blijft alleen nog de benodigde tijd over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
Spotmatic schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 16:30:
[...]
Ik had het dan ook niet over bouwlampen maar over maglites en losse flitsers... Dan blijft alleen nog de benodigde tijd over :)
Zaklampen geven vaak ronde gele vlekken, losse flitsers zijn het best, maar een ingebouwde flitser volstaat in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic bleef al lang uit Artz. Ik hoef ook niet te vertellen waar ik een voorstander van ben, maar dat komt waarschijnlijk voor een deel doordat ik er zelf een heb.

Vergeet niet welke camera's je vergelijkt. Als we het over 8MP pro-user compacts hebben en deze DSLR's hebben we het (bijna) altijd over een camera die in staat is goede platen tevoorschijn te toveren. Ik persoonlijk, vraag me af of je blind het verschil ziet tussen een plaat van een A2 en van een 8080. De A2 is trouwens niet van plastic, maar heeft een magnesium frame, dit i.t.t de A200.

Het gemak en de mogelijkheden welke een A2 biedt, bieden zijn concurenten simpelweg niet. Denk aan de EVF, instelmogelijkheden aan de buitenkant, lens etc. Het enige ''nadeel'' zijn de soms softe plaatjes, maar daar is zat aan te doen.

Reviews zijn leuk, maar je moet ze maar 1 keer lezen. Je wordt er op den duur horendol van.

Een A2 is denk ik ook voor jou de cam, niet omdat ik m ook heb, maar omdat ik een beetje weet onder welke omstandigheden je het toestel nodig hebt :). Een 8080, sja, maakt mooie scherpe platen maar het ding is lelijk imho en je gaat dat stukje zoombereik missen. Plus dat alles wat je aanpassen wilt via een menutje moet! Een 300D en een 30D moet je maar uit je hooft zetten imho. De andere DSLR's zijn natuurlijk prima, (maar vergeet niet dat je af en toe van lens zal moeten switchen, in vaak niet al te steriele omgevingen).

Vergeet ook niet dat de A2 tijdens RAW schieten niet freezed wanneer je een paar platen achter elkaar maakt, je kunt gewoon lekker door knallen.

Afbeeldingslocatie: http://www.chil.nl/images/fotografie/a2/bunker/haak.jpg

Bunkerplaatje met A2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Waarom zou de TS een 300D of D30 uit z'n hoofd moeten zetten?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

tazzman schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:28:
Waarom zou de TS een 300D of D30 uit z'n hoofd moeten zetten?
Geen spotmeting. Vandaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
TS geeft aan de camera in ruwe omstandigheden te gebruiken. 300D is niet de meest stevige en solide cam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

Beaves

Usque ad Finem

Dacide schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:55:
TS geeft aan de camera in ruwe omstandigheden te gebruiken. 300D is niet de meest stevige en solide cam.
Met alle respect, da's bullshit, de 300D mag dan van plastic zijn, snel kapot te krijgen is hij niet, hij heeft bij mij diverse regenbuien overleeft zonder een probleem en ook kwa body is hij stevig genoeg, behalve als je er dagelijks mee gaat gooien.

En om de 300D/D30 af te schrijven en voor een A2 te gaan omdat de eerste twee geen spotmeting hebben is raar, je vergelijkt appels met peren, met een 300D/D30 ben je veel flexibeler en kan je tot veel hogere ISO waardes gaan, ISO 1600 is geen probleem, voor de A2 wel. Ik denk dat de TS daar meer aan heeft dan het overgewaardeerde spotmeting. De 30D heeft overigens wel een metingmode waarbij de nadruk op het midden ligt.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Nu online

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ik geloof best dat de 300D solide genoeg is.
Maar ik heb zelf een D70 en ik heb nu sinds kort ook spotmeting ontdekt en ik moet zeggen het is geweldig om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Artz schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 14:46:
[...]

Zijn die AF assist lampjes veel sterker dan bij een compact?
Want in een pikdonkere ruimte over een aantal meter heb je weinig aan zo'n lampje, een dikke Maglite doet dat werk beter :)

Maar jij sluit de D60 dus vanwege het missen van een Spotmeting functie?
Nou, ik heb een D100, en verbaas me af en toe nog weleens over de bundel licht die er uit dat lampje komt. :9

En ja, ik zou nooit een 300D/10D/20D/andere D van Canon (uitgezonderd de 1-serie) kopen omdat ik spotmeting ERG fijn vind, en regelmatig gebruik (of je moet een aparte lichtmeter erbij kopen, maar die zijn niet goedkoop, de goede tenminste). Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

Ik gebruik vaak spotmeting, en soms centrumgericht (alleen als de setting redelijk constat is qua licht).. Matrix zowiezo praktisch nooit, omdat je niet weet welk vlak de camera zwaar laat wegen en welke niet. Dit geldt in (veel) mindere mate ook voor centrumgericht, vandaar dat ik vaak spotmeting gebruik. Dan weet je tenminste wat je meet, en wat niet. Ik denk zelf wel, hoeft de camera niet voor mij te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik zou trouwens zeker wel voor een DSLR gaan, niet voor een compact. Kost meer, maar je hebt dan ook veel meer mogelijkheden (optieken, flitsmogelijkheden, snelheid), en veel betere beeldkwaliteit (meer detail, minder scherptediepte, minder ruis). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu de canon d60 maar als ze mijn zouden vragen of ik hem om zou willen ruilen met een 300d dan zou ik dat niet doen.

ik heb hem een paar maand geleden tweedehands gekocht.

het is een erg robuust toestel. met het 2 nadeelen tegen de 300d
ten eerset je hebt 3 focus punten ipv 7 (ik gebruik zelf alleen de middelste dus voor mij geen naardeel)
ten tweede. hij produceert meer ruis bij een hogere iso.
en hij heeft nog een ef vatting en geen ef-s. maar dat zul ws de eerset tijd ook geen last van hebben

verder heeft de d60 volgens mij alleen maar voordelen tegenover de 300d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 00:40
imo moet je eerst gaan kiezen of je een digicam of een DSLR wilt. Dan pas kun je afzonderlijke modellen gaan kiezen. Dus niet: A2, 8080 of D70, maar: compactcam, of een SLR (met het bijbehorende lenzen slepen). Een compactcam ga je gewoon meer meenemen, bij een SLR kun je dan weer mooi spelen met scherptediepte. Enzoverder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
BizonKid schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:20:
imo moet je eerst gaan kiezen of je een digicam of een DSLR wilt. Dan pas kun je afzonderlijke modellen gaan kiezen. Dus niet: A2, 8080 of D70, maar: compactcam, of een SLR (met het bijbehorende lenzen slepen). Een compactcam ga je gewoon meer meenemen, bij een SLR kun je dan weer mooi spelen met scherptediepte. Enzoverder...
Dat is ook zo, maar dat neem ik mee in deze keuze. Draagbaarheid, lenzen enz.
Verder vind ik een A2 al te groot om even in je zak mee te nemen. Als ik naar een locatie ga weet ik wat voor omgeving het is en óf een extra telelens zou moeten meenemen (als ik 28-80 of iets dergelijks zou hebben). Dus zo zwaar (letterlijk en figuurlijk ;)) weegt dat voor mij niet.

- De A2 kan ik voor 500-600 euro kopen incl extra accu en filter. Dat is veel camera voor die prijs.
- Een tweedehands D60 (met lens) past met een beetje geluk binnen m'n budget.
- De *ist DS valt af, body alleen is al te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ik vind de body van de pentax ist*Ds echt een prul.
vooral het opklapflitsertje voelt imo aan of het er zo af waait. (heeeeel, echt heel dun plastic)
dan mag de 300d er plastic uitzien, hij voelt nog altijd een stuk steviger aan dan de pentax.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
abrakadaver schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 14:48:
ik vind de body van de pentax ist*Ds echt een prul.
vooral het opklapflitsertje voelt imo aan of het er zo af waait. (heeeeel, echt heel dun plastic)
dan mag de 300d er plastic uitzien, hij voelt nog altijd een stuk steviger aan dan de pentax.
Vreemd.... ik lees echt OVERAL dat de *ist DS veruit superieur is aan de 300D wat betreft build quality.

[ Voor 14% gewijzigd door catchingfire op 13-02-2005 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik denk dat de topicstarter het beste voor een dSLR kan gaan. Als hij serieus blijft fotograferen komt die overstap er toch een keer.

Als je je niet 110% goed voelt met een tweedehands camera moet je dat gewoon niet doen. Dan blijven er twee mogelijkheden over:

300D met kitlens en 50/1.8 = €780,- Dan heeft hij een mooie camera binnen z'n budget. Het nadeel is dat de 300D redelijk beperkt is in de instelmogelijkheden. Het voordeel is dat hij EF-S lenzen accepteerd. Naast de kitlens zullen er meer komen met een mooie prijs voor een redelijke lens. De 50/1.8 is gewoon een must-have.

D70 + 18 - 70DX = €923,- Een dikke honderd euro duurder dan de 300D, maar wel met meer instelmogelijkheden en de lens dekt een groter bereik. Ik heb gelezen dat deze kitlens op 18mm vignettering vertoond. Een nadeel is misschien dat er geen verticale grip voor beschikbaar is.

Ik denk dat de TS het beste naar een fotozaak kan gaan die ze beide heeft liggen en ze allebei eens goed vasthoud en onderzoekt. Dat zal veel voor hem duidelijk maken.

Dit gaat over een set van €850,- : -DarkShadow- in "De Canon EOS 300D *part 5*"

Als je niet "met de kudde wil meelopen", dan koop je een Pentax *ist DS. Een E-300 zou ik niet doen door dat nieuwe lenzen systeem. De *ist DS weegt 40 gram minder dan de 300D, dat is natuurlijk geen reden om hem te kopen.
Side by side

[ Voor 41% gewijzigd door -DarkShadow- op 13-02-2005 13:08 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
.... of als de TS wel een dSLR wil maar zich geen breuk wil sjouwen een Pentax *ist DS of Olympus E-300. Loop eens een boekhandel binnen, het barst momenteel van de reviews van de *ist DS en E-300 in de Duitse en Nederlandse fotobladen: ik zag vrijdag zo snel een stuk of 5 reviews van deze cams! (en niks noemenswaardigs negatiefs te melden over de *ist DS, de E-300 heeft wat bovenmatige ruis voor wat we van dSLR's gewend zijn).

Aangezien iedereen lekker kuddegedrag vertoond en voor Canon/Nikon zijn er op Marktplaats fantastische koopjes te doen wat betreft Pentax lenzen welke tot absolute top-kwaliteit behoren. Sigma, Tokina, Tamron maken voor bijna al hun lenzen ook een Pentax-variant. Olympus ligt wat moeilijker met z'n 4:3 formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
catchingfire schreef op zondag 13 februari 2005 @ 12:44:
.... of als de TS wel een dSLR wil maar zich geen breuk wil sjouwen een Pentax *ist DS of Olympus E-300.

Aangezien iedereen lekker kuddegedrag vertoond en voor Canon/Nikon zijn er op Marktplaats fantastische koopjes te doen wat betreft Pentax lenzen welke tot absolute top-kwaliteit behoren.
Als je je een breuk wil sjouwen neem je vooral een berg oude primes mee.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Olympus C-8080 kun je wat mij betreft al uit het lijstje verwijderen. We hebben op kantoor nu ook een 8080 en ik vind het geen vergelijking met m'n Dimage A2. De ergonomie is véél minder, je mist een groot stuk telebereik en de EVF is van minder kwaliteit. De 8080 zit inderdaad solide in elkaar maar dat kun je ook van de Dimage A2 zeggen. Die laatste is hooguit wat kwetsbaarder omdat er meer knoppen op zitten. Die knoppen maken de bediening van de Dimage A2 echter wel een stuk prettiger. Met de BP-400 battery pack en de bijbehorende handstrap is de handling van de A2 superieur. Ik trouwens nooit problemen gehad met de Dimage 7Hi en de Dimage A2 in de (mot)regen.

De keuze tussen een compactcamera en een DSLR hangt vooral af van de vraag hoeveel gewicht je wilt meesjouwen en hoeveel geld je uit wilt geven. Als je eenmaal geld gaat uitgeven aan een DSLR is het einde al snel zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de 300D heb je twee versies; Rebel en de 300D. De eerste wordt verkocht als import, terwijl de 300D een europees model is. Heb je dit "probleem" ook met de 70D, of zijn alle modellen op de verschillende sites allemaal europees met garantie in Nederland? Dit kan ook meetellen in de prijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik neem aan dat je de D70 van Nikon bedoeld, daar zijn ook 2 versies van ja.
De import is rond de 1000 euro, waar de 'normale' (met NL handleiding en ondersteuning bij Inca geloof ik) ongeveer voor 1200 weggaat (mijne was 1150).

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus de import versie heeft ook garantie in het buitenland (Amerika?).. als hij kapot is ben je em zowieso langere tijd kwijt!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik weet dit niet 100% zeker, dus zou mooi zijn als iemand dit ff kan bevestigen, maar volgens mij zit het zo;
Als je een import versie koopt loopt de garantie via het bedrijf waar je em koopt, als dat bedrijf failliet oid gaat moet je hem dus zelf naar het buitenland opsturen.
De normale versie heb je gewoon garantie bij Inca/Nikon NL (?).

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
Femme schreef op zondag 13 februari 2005 @ 15:32:
De Olympus C-8080 kun je wat mij betreft al uit het lijstje verwijderen. We hebben op kantoor nu ook een 8080 en ik vind het geen vergelijking met m'n Dimage A2. De ergonomie is véél minder, je mist een groot stuk telebereik en de EVF is van minder kwaliteit. De 8080 zit inderdaad solide in elkaar maar dat kun je ook van de Dimage A2 zeggen. Die laatste is hooguit wat kwetsbaarder omdat er meer knoppen op zitten. Die knoppen maken de bediening van de Dimage A2 echter wel een stuk prettiger. Met de BP-400 battery pack en de bijbehorende handstrap is de handling van de A2 superieur. Ik trouwens nooit problemen gehad met de Dimage 7Hi en de Dimage A2 in de (mot)regen.

De keuze tussen een compactcamera en een DSLR hangt vooral af van de vraag hoeveel gewicht je wilt meesjouwen en hoeveel geld je uit wilt geven. Als je eenmaal geld gaat uitgeven aan een DSLR is het einde al snel zoek.
De 8080 had ik inderdaad al weggestreept. Nu heb ik voorlopig ook een dSLR weggestreept. Een tweede hands D60 is leuk maar voordat je er een leuke lens bij hebt ben je weer een paar honderd euro verder en wil je er nog een leuke tele bij hetzelfde verhaal.
Ik denk dat ik gewoon voor die A2 ga, veel waar voor het geld waarvoor ik hem kan krijgen en een zeer goede cam, en later (als ik geen 'arm studentje' meer ben) handig voor bij een (met nieuwe techniek uitgeruste, eventueel 2de hands) dSLR.

Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik m'n keuze heb kunnen maken. En met een A2 zal ik zeker geen miskoop doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artz schreef op zondag 13 februari 2005 @ 17:44:
[...]
....

Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik m'n keuze heb kunnen maken. En met een A2 zal ik zeker geen miskoop doen! :)
Dat wist je ook al voordat je dit topic opende. Maar soms is er wat overredingskracht nodig he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
catchingfire schreef op zondag 13 februari 2005 @ 00:50:
[...]
Vreemd.... ik lees echt OVERAL dat de *ist DS veruit superieur is aan de 300D wat betreft build quality.
ik had het ook niet verwacht, maar heb een avondje met de ist*ds geschoten, en vond hem écht slap aanvoelen. Komt misschien ook wel door het lage gewicht maargoed. Pak er maar eens een in de hand bij een fotograaf en klap bijvoorbeeld eens de interne flitser uit (dat vind ik echt een onuitstaanbaar slap ding bij de pentax).

De 300d ziet er inderdaad kwetsbaar uit, maar het is niet zo erg als hier vaak beweerd wordt. heb hem nu een half jaar intensief in gebruik ( elk weekend 2 tot 3 concerten) en natuurlijk kan het beter, maar voor het geld vind ik hem voldoende stevigheid bieden. De body is imo niet van mindere kwaliteit dan de ist*ds. als je voor dit bedrag een (iets) stevigere body wil hebben adviseer ik de D70 die is inderdaad wat robuuster.

verdere minpunten aan de pentax (voor mij).
- lcd bovenop kan niet worden verlicht (dus in het donker kan je haast niks zien qua instellingen, want wat je in de vieuwfinder ziet is ook maar beperkt).
- weinig tot geen keuze in flitsers en andere assecoires (die je op den duur toch zal willen gaan gebruiken).
- geen verticale grip beschikbaar (groot minpunt bij zo'n kleine body, hang er maar eens een lichtsterke zoomlens aan, om niet te spreken over een lichtsterke telezoom).
- slechte autofocus in low-light (niet dat een 300d heilig is, maar heb een concert geschoten met een ist*ds die afgewisseld met mijn eigen 300d met dezelfde lens (maar dan canon mount) en kon met de canon goed met de autofocus wegkomen terwijl ik met de pentax alles op de hand moest doen.) Dus met de zelfde lens waarmee de autofocus op een 300d gewoon werkt is het op een ist*ds onbruikbaar.

Let wel, dit is wat IK vond dat er mis mee was, als je andere dingen met je camera wil doen dan kan het best zijn dat je je hier helemaal niet aan stoort. Kijk dus voor je zelf wat je nodig hebt. Het is geen slecht toestel, maar weeg dus vantevoren wel even de +/- punten af. Er zijn dingen waar de pentax weer beter in is dan een 300d/d70 (grotere zoeker dus makkelijker handmatig scherpstellen bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
abrakadaver schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:03:
ik had het ook niet verwacht, maar heb een avondje met de ist*ds geschoten, en vond hem écht slap aanvoelen. Komt misschien ook wel door het lage gewicht maargoed. Pak er maar eens een in de hand bij een fotograaf en klap bijvoorbeeld eens de interne flitser uit (dat vind ik echt een onuitstaanbaar slap ding bij de pentax).
Gek... ik kom net van dpreview waar ik dit las:

"... but I must tell you that the *istDS has a very top notch feel to it, better than the 20D. In fact, it is one of the major components of my choice because of its ergonomics. I rejected the D70 because of its size and the KMD7D because of its weight. The DS seems to focus quickly and is so light that I can imagine going anywhere with it."
verdere minpunten aan de pentax (voor mij).
- lcd bovenop kan niet worden verlicht (dus in het donker kan je haast niks zien qua instellingen, want wat je in de vieuwfinder ziet is ook maar beperkt).
Met een druk op de info knop heb je toch alle ingestelde zaken op 't LCD?
- weinig tot geen keuze in flitsers en andere assecoires (die je op den duur toch zal willen gaan gebruiken).
flitsers geen probleem, Pentax heeft zelf een goede (AF360) en de Sigma 500 past er ook op...
Kan me zo snel geen andere accessoires voorstellen die een probleem zouden kunnen zijn.
- geen verticale grip beschikbaar (groot minpunt bij zo'n kleine body, hang er maar eens een lichtsterke zoomlens aan, om niet te spreken over een lichtsterke telezoom).
Een kleine body koop je (of in ieder geval zou ik kopen) omdat ie KLEIN is.... dan wil je er geen extra grip opzetten zodat het vervolgens toch nog een gigantisch gevaarte wordt.
- slechte autofocus in low-light (niet dat een 300d heilig is, maar heb een concert geschoten met een ist*ds die afgewisseld met mijn eigen 300d met dezelfde lens (maar dan canon mount) en kon met de canon goed met de autofocus wegkomen terwijl ik met de pentax alles op de hand moest doen.) Dus met de zelfde lens waarmee de autofocus op een 300d gewoon werkt is het op een ist*ds onbruikbaar.
Dit is _het_ punt wat me nog steeds van de aankoop van de DS afhoudt... ik weet dat de 20D en D70 beter zijn maar die vind ik simpelweg te groot. Ik vind het al erg genoeg dat ik uberhaupt met een dSLR te moet gaan zeulen om nog enigszins wat kunnen doen in low-light, maar dan moet het wel zo klein mogelijk zijn.

Kan het niet zijn dat je of net een wat mindere *ist hebt gehad of net een wat minder objectief? Je zegt zelf al dat je net een avondje met de DS geschoten hebt, kan me voorstellend dat je de 300D die je al een jaar ofzo hebt beter kent... ik mag aannemen dat je niet de multi-point focussing gebruikt hebt? Ik lees wel regelmatig dat de DS met sommige Sigma lenzen niet helemaal lekker uit de verf komt.

Zijn je 300D foto's overigens wel altijd in focus als de camera de focus locked? Heb gisteren 1000-ofzo vakantie-foto's van iemand z'n 300D bekeken en ook hier viel me weer(!) op hoeveel onscherpe foto's er tussen zaten. Ik weet niet waar het aan ligt, false focus lock/AI Focus/??? Prima als een camera en focus-lock geeft, maar dan wel graag GOED, anders liever niet.

[ Voor 3% gewijzigd door catchingfire op 13-02-2005 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Artz schreef op zondag 13 februari 2005 @ 17:44:
[...]

De 8080 had ik inderdaad al weggestreept. Nu heb ik voorlopig ook een dSLR weggestreept. Een tweede hands D60 is leuk maar voordat je er een leuke lens bij hebt ben je weer een paar honderd euro verder en wil je er nog een leuke tele bij hetzelfde verhaal.
Ik denk dat ik gewoon voor die A2 ga, veel waar voor het geld waarvoor ik hem kan krijgen en een zeer goede cam, en later (als ik geen 'arm studentje' meer ben) handig voor bij een (met nieuwe techniek uitgeruste, eventueel 2de hands) dSLR.

Ik weet niet wat je voor de A2 moet neertellen nog, maar ik zie hem niet voor minder dan 650/675 euro. Terwijl je voor 695 al een 300D kit (dus body + lens) hebt. Dan lijkt mij de keus niet zo moeilijk.... (300D dus, zeg ik maar ff voor alle zekerheid :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
catchingfire schreef op zondag 13 februari 2005 @ 21:16:
[...]

"... but I must tell you that the *istDS has a very top notch feel to it, better than the 20D. In fact, it is one of the major components of my choice because of its ergonomics. I rejected the D70 because of its size and the KMD7D because of its weight. The DS seems to focus quickly and is so light that I can imagine going anywhere with it."
Dat haal je denk ik uit een forum bericht, ik heb een *istDS zelf vastgehouden in de winkel en ook even mee geschoten, ik vond hem stevig aanvoelen, maar niet te vergelijken met een 20D. Logisch, want die laatste heeft een metalen body. Ik vond hem wel steviger aanvoelen dan een 300D, maar flitser heb ik niet uitgeklapt, dus het zou best kunnen dat die dun en kwetsbaar aanvoelt.
Met een druk op de info knop heb je toch alle ingestelde zaken op 't LCD?
Dat verandert niks aan het feit dat het handig is als de top LCD een backlight zou hebben, maar ik had het ook niet op mijn D30, en je mist het alleen als je weinig licht fotografeert. Dat was voor mij in minder dan 5% van de gevallen, dus nauwelijks een probleem
Een kleine body koop je (of in ieder geval zou ik kopen) omdat ie KLEIN is.... dan wil je er geen extra grip opzetten zodat het vervolgens toch nog een gigantisch gevaarte wordt.
Ben ik met je eens, overigens is er voor de D70 ook geen grip te verkrijgen.
Dit is _het_ punt wat me nog steeds van de aankoop van de DS afhoudt... ik weet dat de 20D en D70 beter zijn maar die vind ik simpelweg te groot. Ik vind het al erg genoeg dat ik uberhaupt met een dSLR te moet gaan zeulen om nog enigszins wat kunnen doen in low-light, maar dan moet het wel zo klein mogelijk zijn.
Als je je daar echt zo druk over maakt, ga dan tegen het einde van de dag naar een winkel, neem een SD kaart mee als dat kan, en probeer de camera uit. Focus op donkere delen, beoordeel thuis de foto's. Ik heb hem in de winkel even uitgeprobeerd en vond hem snel genoeg. Daarnaast kun je altijd handmatig focussen, en dat hoef je met een 300D of D70 niet te proberen, tenzij je echt hele goede ogen hebt, de viewfinders zijn daar te klein voor, bij de Pentax kan dat wel.
Kan het niet zijn dat je of net een wat mindere *ist hebt gehad of net een wat minder objectief? Je zegt zelf al dat je net een avondje met de DS geschoten hebt, kan me voorstellend dat je de 300D die je al een jaar ofzo hebt beter kent... ik mag aannemen dat je niet de multi-point focussing gebruikt hebt? Ik lees wel regelmatig dat de DS met sommige Sigma lenzen niet helemaal lekker uit de verf komt.
Je moet idd de multipoint uitzetten, dat is echt alleen maar marketing, ik vertrouw er zelf nooit op dat een camera weet wat ik scherp wil hebben, gebruik gewoon het middelste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Kwintessens schreef op maandag 14 februari 2005 @ 01:08:
Dat haal je denk ik uit een forum bericht, ik heb een *istDS zelf vastgehouden in de winkel en ook even mee geschoten, ik vond hem stevig aanvoelen, maar niet te vergelijken met een 20D. Logisch, want die laatste heeft een metalen body.
Ehm.. de *ist DS heeft (ook?) een stainless steel body
Als je je daar echt zo druk over maakt, ga dan tegen het einde van de dag naar een winkel, neem een SD kaart mee als dat kan, en probeer de camera uit.
Ik moet de eerste winkel nog vinden waar ze de *ist DS hebben liggen. Bij mij in de buurt is het alleen Canon en Nikon wat de klok slaat. (Ik weet dat er een dealer-lijst op pentax.nl staat)
Focus op donkere delen, beoordeel thuis de foto's. Ik heb hem in de winkel even uitgeprobeerd en vond hem snel genoeg. Daarnaast kun je altijd handmatig focussen, en dat hoef je met een 300D of D70 niet te proberen, tenzij je echt hele goede ogen hebt, de viewfinders zijn daar te klein voor, bij de Pentax kan dat wel.
De viewfinder schijnt erg prettig te zijn ja, zeker in vergelijking het het sleutelgat van een D70.

Dank voor je reply!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
catchingfire schreef op maandag 14 februari 2005 @ 07:48:
[...]
Ehm.. de *ist DS heeft (ook?) een stainless steel body
Niet een body van stainless steel, maar een subframe, met daar overheen een body van polycarbonaat, dat is wel steviger dan de 300D en D70, die beide helemaal van polycarbonaat zijn, maar het is niet vergelijkbaar met een uit metaal gegoten body, zoals de 20D.
Ik moet de eerste winkel nog vinden waar ze de *ist DS hebben liggen. Bij mij in de buurt is het alleen Canon en Nikon wat de klok slaat. (Ik weet dat er een dealer-lijst op pentax.nl staat)
Waar woon je dan? Het lijkt me dat je toch wel op een reisbare afstand een fotograaf kunt vinden die hem wel in huis heeft?
De viewfinder schijnt erg prettig te zijn ja, zeker in vergelijking het het sleutelgat van een D70.
Het is echt een wereld van verschil, ik snap niet dat ik dat niet vaker hoor, ik schrok echt, net als bij de KonicaMinolta 7D is het beeld echt groot, je kunt prima handmatig scherpstellen. Daarnaast is de LCD ook erg goed, veel beter dan de concurrenten. Ik heb zelf een Olympus E1 en ook daar is de zoeker veel groter van dan bijvoorbeeld die van de 20D. Ik heb een Canon D30 gehad, daar kon ik echt niet mee handmatig focussen, omdat het zoekerbeeld te klein was, met mijn E1 is dat uitstekend te doen, zoiets zou voor mij echt een dealbreaker kunnen zijn. Het maakt namelijk ook het fotograferen gewoon makkelijker, je ziet alles nou eenmaal beter.
Dank voor je reply!
You're welcome :*)

[ Voor 1% gewijzigd door Kwintessens op 14-02-2005 10:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwintessens schreef op maandag 14 februari 2005 @ 01:08:
Je moet idd de multipoint uitzetten, dat is echt alleen maar marketing, ik vertrouw er zelf nooit op dat een camera weet wat ik scherp wil hebben, gebruik gewoon het middelste punt.
Of handmatig een punt kiezen. Bij een kleine scherpte diepte wil het nog wel eens uitmaken in scherpte of je de middelste kiest en een hercompositie doet of het rechter focus punt kiest en je compositie hetzelfde laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 18:00:
[...]
Dat wist je ook al voordat je dit topic opende. Maar soms is er wat overredingskracht nodig he ;)
Nee, heb een D60 serieus overwogen. ;)
Ik ben alleen zeker van de 8080 af. :P
Ik weet niet wat je voor de A2 moet neertellen nog, maar ik zie hem niet voor minder dan 650/675 euro. Terwijl je voor 695 al een 300D kit (dus body + lens) hebt. Dan lijkt mij de keus niet zo moeilijk.... (300D dus, zeg ik maar ff voor alle zekerheid )
Lees de startpost, ik kan een A2 incl extra accu en filters van iemand overnemen voor 500/600 euro.
En dan koop ik liever die A2 en later een tweedehands 10D of iets dergelijks.
Die 300D kit is dan wel €695, als je nog een leuke telelens wilt, extra batterijen, UV/Pola filters dan ben je weer een paar honderd euro verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Laat ik je maar uit de droom halen, dat hebben alleen pro-DSLR's. D30/D60/10D/20D/D70/300D, allemaal zonder spotmeting. Alleen de EOS 1-serie heeft dat en de D2h/D2x bij Nikon.

Als je budget het toelaat zou ik voor de D70 gaan, daar heb je al een lens voor (te leen) en het is voor zover ik kan beoordelen de beste DSLR uit de modellen die je noemt. Hij is vrij modern, weinig ruis, modern en goed AF systeem, zoals gezegd heb je er al een telelens bij en als je hem als kit koopt, heb je meteen ook een groothoeklens en ben je in feite klaar om ermee naar buiten te gaan en mooie foto's te schieten.

Edit: Wil je hiermee BTW totaal niet van de A2 afpraten hoor O-) ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 14-02-2005 11:48 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op maandag 14 februari 2005 @ 11:47:
[...]

Laat ik je maar uit de droom halen, dat hebben alleen pro-DSLR's. D30/D60/10D/20D/D70/300D, allemaal zonder spotmeting. Alleen de EOS 1-serie heeft dat en de D2h/D2x bij Nikon.
Eehm volgens mij hebben zowel de 300D van Canon als de D70 van Nikon beide WEL Spotmeting ..

RTFM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

300D:
• Evaluative 35-zone (All modes except M)
• Partial 9% at center (Also with AE-Lock in P, Tv, Av, M, A-Dep)
• Center-weighted average (M only)
D70:
• 3D color matrix metering with 1,005-pixel RGB sensor
• Center-weighted: Weight of 75%(8mm circle) given to 6, 8, 10, or 13-mm circle in center of frame, or weighting based on average of entire frame
• Spot: Meters 2.3mm circle (about 1% of frame) centered on active focus area
Conclusie: de D70 heeft wel spotmeting, de 300D niet. De 20D van Canon heeft het trouwens ook niet. De 1 serie heeft het weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Artz schreef op maandag 14 februari 2005 @ 11:11:

Lees de startpost, ik kan een A2 incl extra accu en filters van iemand overnemen voor 500/600 euro.
En dan koop ik liever die A2 en later een tweedehands 10D of iets dergelijks.
Die 300D kit is dan wel €695, als je nog een leuke telelens wilt, extra batterijen, UV/Pola filters dan ben je weer een paar honderd euro verder..
Dan koop je nu voor 500/600 euro een tweedehands camera, wel compleet, maar naar mijn idee weg gegooid geld als je verder wilt groeien. Veel van de accessoires die je bij een 300D aanschaft, kun je mee nemen naar een volgende body, laat staan de objectieven die nota bene het belangrijkst zijn. Met de 300D koop je je in in een systeem. Met de A2 beperk je je uitbreidingsmogelijkheden. Voor een tweedehands 10D betaal je over een jaar nog steeds een euro of 600, terwijl de 300D prima is om mee te beginnen en EFs objectieven aankan. Maar goed, jij moet het weten natuurlijk, just my two cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
Grrrrrene schreef op maandag 14 februari 2005 @ 11:47:
[...]
Als je budget het toelaat zou ik voor de D70 gaan, daar heb je al een lens voor (te leen) en het is voor zover ik kan beoordelen de beste DSLR uit de modellen die je noemt. Hij is vrij modern, weinig ruis, modern en goed AF systeem, zoals gezegd heb je er al een telelens bij en als je hem als kit koopt, heb je meteen ook een groothoeklens en ben je in feite klaar om ermee naar buiten te gaan en mooie foto's te schieten.

Edit: Wil je hiermee BTW totaal niet van de A2 afpraten hoor O-) ;)
De D70 18-70mm kit kost rond de 1000 euro. Dat is op dit moment te veel. Ook is dit twee keer zoveel als wat ik voor de A2 betaal. D70 is wel erg aantrekkelijk.. Misschien valt er nog ergens een zakje geld uit de lucht, nog even wachten ;)
Dan koop je nu voor 500/600 euro een tweedehands camera, wel compleet, maar naar mijn idee weg gegooid geld als je verder wilt groeien. Veel van de accessoires die je bij een 300D aanschaft, kun je mee nemen naar een volgende body, laat staan de objectieven die nota bene het belangrijkst zijn. Met de 300D koop je je in in een systeem. Met de A2 beperk je je uitbreidingsmogelijkheden. Voor een tweedehands 10D betaal je over een jaar nog steeds een euro of 600, terwijl de 300D prima is om mee te beginnen en EFs objectieven aankan. Maar goed, jij moet het weten natuurlijk, just my two cents.
Je hebt helemaal gelijk ;) Dat is dus ook mijn dilemma en je hebt me weer goed aan het twijfelen gezet.. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Artz op 14-02-2005 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 12:15:
[...]

Eehm volgens mij hebben zowel de 300D van Canon als de D70 van Nikon beide WEL Spotmeting ..

RTFM?
Voor je je zo laat kennen zou ik 's opzoeken wat spotmeting is :Z

En dat de D70 dat wel heeft wist ik idd niet (heb een Canon), maar dat is wel prijzenswaardig :) Alweer een reden om een D70 ipv een 10D/20D te kopen. Voor de duidelijkheid: 9% van het frame is verre van spotmeting, dan zou m'n D30 ook spotmeting hebben :+. Sspotmeting is in de regel ongeveer 1% van het frame, dus ongeveer 1 AF punt qua grootte, dat is ontzettend precies, met 9% heb je in lastige situaties nog steeds een heel sterk contrast qua licht, of er zit een stukje fel licht langs je onderwerp te schijnen of het fel verlichte onderwerp wordt lichter gefotografeerd omdat er een stukje schaduw van de achtergrond mee wordt genomen in de belichtingsmeting :)

[ Voor 45% gewijzigd door Grrrrrene op 14-02-2005 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Ik neem aan dat de TS nu onderhand wel genoeg argumenten heeft gehoord om zijn keuze te kunnen bepalen:

- Alles met een vaste lens valt af
- Het wordt geen Canon D30/D60
- Spotmeting nodig? Kies dan een Pentax *ist DS of Nikon D70
- Upgrade path nodig? Kies dan een 300D of D70. Pentax komt sowieso met iets nieuws uit, maar daar is nog niet veel van bekend. In ieder geval is de upgrade path van Pentax zekerder dan die van welk ander merk ook. Zelfs objectieven van 50 jaar geleden passen nog op de Pentax.

Voor de rest raad ik je aan om toch vooral zelf de camera's in de hand te nemen en in de fotozaak uit te proberen. In GEEN geval zou ik de spullen online kopen zonder dat je zelfs maar een van deze camera's hebt aangeraakt. Verder zou ik alles wat wij zeggen met een stevige korrel zout nemen. Immers: alleen wat JIJ bepaalt wat voor jou belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Spotmatic schreef op maandag 14 februari 2005 @ 14:28:
Ik neem aan dat de TS nu onderhand wel genoeg argumenten heeft gehoord om zijn keuze te kunnen bepalen:

- Alles met een vaste lens valt af
- Het wordt geen Canon D30/D60
- Spotmeting nodig? Kies dan een Pentax *ist DS of Nikon D70
- Upgrade path nodig? Kies dan een 300D of D70. Pentax komt sowieso met iets nieuws uit, maar daar is nog niet veel van bekend. In ieder geval is de upgrade path van Pentax zekerder dan die van welk ander merk ook. Zelfs objectieven van 50 jaar geleden passen nog op de Pentax.
Ik gooi het er maar gewoon tussendoor, voor het geval mensen het niet weten; maar op de Olympus fourthirds body's (E1 en E300) kun je ook de OM-objectieven gebruiken dmv een adapter. Deze kun je voor nop krijgen van Olympus Europe als je een kopie van je garantiekaart en je gegevens aan hen doorgeeft. Mijn mail is van het weekend verstuurd, ik wacht nog op antwoord. De OM-objectieven zijn gewoon te gebruiken, alleen dien je wel rekening te houden met de 2x cropfactor.
Voor de rest raad ik je aan om toch vooral zelf de camera's in de hand te nemen en in de fotozaak uit te proberen. In GEEN geval zou ik de spullen online kopen zonder dat je zelfs maar een van deze camera's hebt aangeraakt. Verder zou ik alles wat wij zeggen met een stevige korrel zout nemen. Immers: alleen wat JIJ bepaalt wat voor jou belangrijk is.
Te veel zout is ook niet goed :Y)
(Maar je hebt natuurlijk wel gelijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Kwintessens schreef op maandag 14 februari 2005 @ 14:57:
[...]

Ik gooi het er maar gewoon tussendoor, voor het geval mensen het niet weten; maar op de Olympus fourthirds body's (E1 en E300) kun je ook de OM-objectieven gebruiken dmv een adapter. Deze kun je voor nop krijgen van Olympus Europe als je een kopie van je garantiekaart en je gegevens aan hen doorgeeft. Mijn mail is van het weekend verstuurd, ik wacht nog op antwoord. De OM-objectieven zijn gewoon te gebruiken, alleen dien je wel rekening te houden met de 2x cropfactor.
Ondertussen heb ik meer gelezen over de betreffende adapter. Het moet gezegd: petje af voor Olympus. Niet alleen vanwege de compatibiliteit, maar ook vanwege het feit dat de adapter gratis is.

Vergeet alles wat ik hierboven heb gezegd: de TS MOET, ja is VERPLICHT om te kiezen tussen een Pentax *ist DS en de Olympus E300 omdat ze zijn gemaakt door bedrijven met hart voor hun klanten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Spotmatic schreef op maandag 14 februari 2005 @ 15:08:
[...]

Ondertussen heb ik meer gelezen over de betreffende adapter. Het moet gezegd: petje af voor Olympus. Niet alleen vanwege de compatibiliteit, maar ook vanwege het feit dat de adapter gratis is.

Vergeet alles wat ik hierboven heb gezegd: de TS MOET, ja is VERPLICHT om te kiezen tussen een Pentax *ist DS en de Olympus E300 omdat ze zijn gemaakt door bedrijven met hart voor hun klanten ;)
_/-\o_

Heb zojuist mail gekregen van Olympus Europe, ze zijn door hun voorraad OM-adapters heen, maar zodra er nieuwe binnen zijn, wordt er één naar me toegestuurd. Lekker snelle reactie dus, en erg vriendelijk. Petje af voor Olympus. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
dit was mijn bevinding, niet die van DPreview. ;)
maar pak hem eens in de hand, mijn bezwaar is vooral tegen de interne flitser, dus klap die eens uit als je wil weten waar ik het over heb.
wacht maar tot je een lichtsterk objectief aan je camera hangt (een f/2.8 sigma of tamron zoomlens) Als je die niet wil gaan gebruiken is dit natuurlijk helemaal geen nadeel. :)
Je zegt zelf al dat je net een avondje met de DS geschoten hebt, kan me voorstellend dat je de 300D die je al een jaar ofzo hebt beter kent... ik mag aannemen dat je niet de multi-point focussing gebruikt hebt?
Natuurlijk maak ik met de 300d betere foto's omdat ik de camera langer ken, in het begin kon ik er natuurlijk ook lang niet zo veel mee als nu, daar heb je helemaal gelijk in. Maar dat heeft niet zo veel te maken met het feit dat de ist*ds minder goed focust in het donker. (indd alleen center point).
Nogmaals, als je geen foto's in het donker wil maken heb je hier niks mee te maken natuurlijk. :)
Zijn je 300D foto's overigens wel altijd in focus als de camera de focus locked? Heb gisteren 1000-ofzo vakantie-foto's van iemand z'n 300D bekeken en ook hier viel me weer(!) op hoeveel onscherpe foto's er tussen zaten.
Ik heb nooit gemerkt dat mijn camera een verkeerde lock geeft, kan het zijn dat bij die vakantiefoto's het "gebrek" bij de fotograaf lag? En anders misschien zijn kennis van het toestel? Of de instellingen van het toestel? Hoor dit trouwens ook wel vaker over de 300d, maar kan niet achterhalen of het nou echt aan het toestel ligt, heb er zelf iig geen last van.
Zelf gebruik ik alleen het middelste focuspunt, als ik onscherpe foto's heb dan is m'n onderwerp in de tussentijd bewogen. ik doe dus vrijwel alleen concerten, dus komt het nog wel eens voor dat een gitarist ofzo een paar cm is bewogen tussen het moment van scherpstellen en afdrukken. ( en een paar cm is veel voor je scherpte op f/1.8 of f/2.8 :p ). Maar afgezien daarvan heb ik geen problemen met foto's die niet scherp zijn als de camera de focus locked.

afgezien van dit hele verhaal zou ik op dit moment iedereen die moet beginnen met aankopen van apparatuur (dus nog geen lenzen of flitsers van een bepaald merk heeft) en die een body onder de 1000eu wil kopen een nikon D70 aanraden. gewoon omdat dit toestel wat veelzijdiger is dan een 300d(spotmeting en FEC zonder hack), ist*Ds(nikon lenzen met VR), olympus(alles eigelijk ;) ).

Belangrijkste nog (voor mij) dat je bij canon of nikon rustig dure L USM IS (en de nikon varianten hierop) lenzen kan kopen en later op een pro body kan overstappen en diezelfde dure lenzen kan gebruiken. wat nu dus NIET kan bij pentax minolta of olympus. stukje toekomst dus.

zo, word ik misschien niet voor een canonofiel aangezien.

[ Voor 20% gewijzigd door abrakadaver op 14-02-2005 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
abrakadaver schreef op maandag 14 februari 2005 @ 18:52:
[...]
Belangrijkste nog (voor mij) dat je bij canon of nikon rustig dure L USM IS (en de nikon varianten hierop) lenzen kan kopen en later op een pro body kan overstappen en diezelfde dure lenzen kan gebruiken. wat nu dus NIET kan bij pentax minolta of olympus. stukje toekomst dus.

Ik ben het niet met je eens, Pentax, Minolta en Olympus schreeuwen het niet zo van de daken, en hebben geen mooi rood randje om hun lensen, maar topkwaliteit leveren ze wel degelijk. Mijn Olympus 14-54mm 2,8-3,5 is vergelijkbaar met L-objectieven. (En kost minder ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Kwintessens schreef op maandag 14 februari 2005 @ 23:20:
[...]

Ik ben het niet met je eens, Pentax, Minolta en Olympus schreeuwen het niet zo van de daken, en hebben geen mooi rood randje om hun lensen, maar topkwaliteit leveren ze wel degelijk. Mijn Olympus 14-54mm 2,8-3,5 is vergelijkbaar met L-objectieven. (En kost minder ;))
oh dat zal vast, maar er is geen mogelijkheid om qua body een klasse omhoog te gaan.
300d -> 20d -> 1dmk2 -> 1dsmk2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
abrakadaver schreef op maandag 14 februari 2005 @ 23:46:
[...]

oh dat zal vast, maar er is geen mogelijkheid om qua body een klasse omhoog te gaan.
300d -> 20d -> 1dmk2 -> 1dsmk2
Nog niet nee, maar dat komt wel.
En voor nu is de E1 voor mij meer dan genoeg; 5mp, weatherproof body, klein, snel en met een goede kitlens. Ik kan voorlopig wel vooruit :Y)
Maar ik snap wel wat je bedoelt; en vooralsnog zijn er alleen geruchten over nieuwe fourthirds body's. Op één toezegging na: in 2006 komen Olympus en Panasonic samen met een nieuwe body. In welke klasse deze ligt is nog onduidelijk, maar er wordt vanuit gegaan dat het de E1 gaat vervangen, of er boven wordt gepositioneerd. Daarnaast zijn er geruchten dat Sigma en Kodak met fourthirds bodies gaan komen. Enige wat ik daar over kan zeggen is: eerst zien dan geloven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abrakadaver schreef op maandag 14 februari 2005 @ 18:52:

afgezien van dit hele verhaal zou ik op dit moment iedereen die moet beginnen met aankopen van apparatuur (dus nog geen lenzen of flitsers van een bepaald merk heeft) en die een body onder de 1000eu wil kopen een nikon D70 aanraden. gewoon omdat dit toestel wat veelzijdiger is dan een 300d(spotmeting en FEC zonder hack), ist*Ds(nikon lenzen met VR), olympus(alles eigelijk ;) ).

Sorry, maar dat een D70 veelzijdiger is dan Olympus (dan bedoel je de E-300 denk ik??) ben ik niet met je eens. De E-300 is voordeliger, heeft 8Mp(!) is zeer gebruiksvriendelijk, compacter dan een D70 (en zeker als kit, want de Nikon lenzen zijn fors groter dan die van Olympus). De Olympus lenzen zijn speciaal voor digitaal ontworpen, dus geen kleinbeeld lenzen die niet de specifieke kenmerken hebben die voor digitale sensors nodig zijn, etc. etc. Kijk maar eens op www.dpreview.com voor een review, of op het Olympus SLR forum daar. Op www.myfourthirds.com kun je zien wat de Olympus fotografen er zoal van bakken. Wat mij opvalt is dat er veel minder ontevreden Olympus gebruikers zijn dan je gemiddeld bij Canon of Nikon tegenkomt. Dat er niet meer body's zijn is jammer, ik zou naast mij E-1 (geweldige camera, degelijk als een tank, compact, intuitieve bediening) nog een body willen hebben, liefst een E-1 achtige met meer Mp's, maar die is er nog steeds niet. Aan de andere kant, in de klasse van de 300D, D70 etc is de E-300 een prima alternatief, en de E-1 doet het in het hogere segment ook prima, zeker nu je de body voor rond de € 1.200,- kunt krijgen. Later dit jaar komen er trouwens een drietal nieuwe zoomlenzen die dé standaard in de markt worden. Alledrie met een vast diafragma, een 14-35 F2, 35-100 f2 en een 90-250 F2.8. Superapparaten, en men verwacht dat min of meer gelijk met die lenzen er ook een nieuwe Pro body zal komen. Four-Thirds rules ! _/-\o_ (bevooroordeeld?! Mwahh..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Four-thirds is nogal een aparte techniek waarvan ik me hard afvraag of het ooit aan gaat slaan. Bij Canon, Nikon, Fuji en Pentax weet je iig 100% zeker dat ze de huidige techniek blijven gebruiken en heb je de mogelijkheid oudere lenzen te gebruiken.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je de E-300 niet moet kopen, 't is een mooie camera, maar je doet het nu net voorkomen alsof het al een groot succes is en dat is het niet. Ook het feit dat je minder mensen hoort klagen, heeft daar alles mee te maken. Als je minder cams verkoopt, heb je ook minder missers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
Aangezien er elders niet echt gereageerd wordt gebruik ik m'n eigen topic maar weer ;)

Ik heb nu een HP 945 met een Fuji lens F2.8-3.1 38-300mm. Lekker bereik en aardig lichtsterk maar dat is makkelijk te behalen door de kleine sensor van deze cam.
Ik ben een klein fortuin kwijt aan een vergelijkbaar bereik op een dSLR. Nu kan je met een hoge ISO waar iets oprekken maar F4.5-5.x vind ik toch zonde als je op een Dimage A2 F2.8-3.5 van 28-200mm hebt. Of klopt deze redenatie niet?

Verder zag ik Floris een ergens zeggen:
Ik kijk naar de kwaliteit van de lens zelf en hoewel de 55-200 relatief echt bagger is, is het al beter dan de prosumers hebben..
Bagger. Moet ik hier zwaar relativeren, wat zie je aan foto gemaakt met een 'baggerlens' t.o.v. een lens tussen bagger en L in? En dan bedoel ik niet op 100% crop maar gewoon als je het plaatje ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Bedenk je wel dat Floris een fotoset van enkele duizenden euro's heeft, die is wel wat gewend ;) Met bagger bedoelt hij dat het een consumer lens is, daar is niks mis mee, als je kunt leven met vertekeningen, dingen als chromatische aberraties, flare, gebrek aan scherpte, noem maar op.

Een aantal van die dingen zijn wel op te lossen, vertekeningen kun je vaak aanpassen in photoshop of een dergelijk programma. CA is vervelend, PS kent er wel filters voor, maar ideaal is het niet, flare kun je voorkomen door iets tussen de lens en de zon te houden, al is dat niet altijd mogelijk, scherpte kun je verbeteren door stopped down te werken, dus ipv f/4.5 f/6.3 of f/8 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Ff tussendoor, had het namelijk beloofd te melden: Mijn OM-4/3 adapter is vandaag binnen gekomen, in een mooi doosje nog wel ;). (Daar doen we het voor...)
Ben nu aan het zoeken naar goede en goedkope tweedehands OM-objectieven. (En een analoge body erbij, heb ik meteen een backup. :Y)

Ik denk trouwens dat de aankondiging van nieuwe lenzen door Olympus al aangeeft dat fourthirds wel degelijk toekomst heeft. Het zijn niet zomaar wat prosumer lenzen maar echte lichtsterke pro objectieven. Ik las ook ergens dat Olympus met meerdere nieuwe body's gaat komen, waarschijnlijk twee pro-bodies in een zelfde setting als Canon; 1 voor sportfotografie (hoge fps) en 1 met veel MP.
Ze nemen er alleen wel echt de tijd voor. (understatement of the year...)

Wat betreft een prosumer-objectieven: Het is mij ook al eerder opgevallen dat sommigen die net beginnen met (digitale) fotografie, bang zijn een slechte lens aan te schaffen, als er geen rood randje om heen zit. (bij wijze van spreken) Het is natuurlijk leuk om goed glas te hebben waar je je leven mee doet, maar twee dingen: A. het maakt je geen betere fotograaf, en B. voor het geld van 1 excellente lens, kun je meerdere goede lensen kopen. Ik heb liever een paar goede lenzen die mij de mogelijkheid bieden om van alles uit te proberen, en zo uit te zoeken wat ik wil met mijn camera. Dan dat ik 1 mooie supergroothoek of medium tele heb liggen, die mij beperkt in mijn vrijheid.
Vergeet ook niet dat mensen zoals Floris, hun geld verdienen met fotografie, daarnaast werkt hij in omstandigheden die veel meer eisen stellen aan het type body en de objectieven die gebruikt worden.
(Ik wil hier niet meer zeggen dat je niet naar Floris zijn advies moet luisteren, want volgens mij geeft hij dit zelf ook geregeld aan.)
Staar je dus niet blind op die mooie witte canonnen. (pun intended)

Ik zal ook eens foto's gaan posten trouwens, zit hier wel te bléren, maar wat showen, ho maar. ;)
Pagina: 1