Toon posts:

Eigen gefilmde dvd's: goed op computer, vlakke kleuren op tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een Sony Digital 8 camcorder en Pinnacle Studio Plus 9. Alles werkt naar behoren. Ik heb echter één probleem: het eindrestultaat (als dvd) valt zwaar tegen op de standalone dvd...

Ik werk steeds met alles op de hoogste kwaliteitssetting. Het eindresultaat ziet er op de computer dan ook goed uit: van de 'losse onderdelen', zoals de avi die je krijgt als je de beelden importeert in Pinnacle, tot aan de uiteindelijk dvd: alles lijkt okay. Als ik echter de dvd afspeel op m'n standalone dvd-speler mis ik pit en punch: zwart is wat vlak, bruinig, en de kleuren zijn minder fel. Als ik m'n camcorder aansluit op de tv ziet dat er echt prachtig uit: helemaal perfect! Maar als je dan de dvd bekijkt... pffffffffffffffff.... de dvd is duidelijk minder!

Nu weet ik wel dat die dvd gecomprimeerde mpeg's bevat en zo en dat de kwaliteit nooit helemaal te vergelijk zal zijn met de originele tape. Maar ik vind het verschil toch wat te groot. En het gekke is dat het op de computer WEL in orde lijkt.

Het ligt (volgens mij) ook niet aan de dvd speler want alle koop-dvd's zien er gewoon goed uit: helder en fris. En de instellingen van de tv zijn ook in orde want de originele tape spettert echt van het scherm af!

Is dit een bekend fenomeen...? Dat eigengemaakte dvd's vlak afspelen op cd tv...? Doe ik iets verkeerd...? Waar kan dit aan liggen? Waarom lijkt het op de computer wel in orde...?
Ik kan wel in Studio Plus alle kleuren en het contrast opkrikken maar dat geeft waarschijnlijk weer artifacts en bovendien: op de computer is het gewoon al okay, dus...

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-12-2025

Tiny

Wat eten we?

Hoe heb je de film overgezet naar je PC, via de Video out of Firewire?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik zou pinnacle verdenken. Waarschijnlik gebruikt het onder water ergens ntsc kleur settings. Heb je al eens met andere tools een eigen dvd gemaakt?

b.v.:

(CAM -> DV firewire -> Xp moveimaker DVavi -> tmpgenc ->tmpgenc author -> standalone? )

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hou je wel rekening met de CCIR601 specificatie (vooral als je met TMPGEnc werkt)?!?
Voor het omzetten van DV video naar MPEG moet deze optie AANGEVINKT staan!!!!
zie ook volgende link : http://www.videohelp.com/...=249183&highlight=ccir601

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ja dat lijkt zo ongeveer wel de oplossing. Ik weet niet of pinnacale dit ook ergens kan regelen.
Alleen die linkwerkt niet , deze wel.:

http://www.videohelp.com/forum/archive/t249183.html

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan in Pinnacle niets vinden over NTCS of zo... Bovendien: op de computer zelf ziet de AVI er net zo goed uit als de dvd... Of kan dat wel kloppen...? Dat het enkel en alleen op een tv er WEL anders uit ziet?

tmpgenc heb ik nog niet (nooit) geprobeerd... Kan ik daarmee ook een AVI van Pinnacle op dvd zetten (omdat het schijnbaar ergenbs fout gaat van AVI naar MPEG)? Simpel...? Of moet ik dan weer alles opnieuw monteren en zo?

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Aha.... Je gebruikt Pinnacle om AVI naar MPEG om te zetten...
Probeer eens een (externe) MPEG encoder zoals TMPGEnc of CinemaCraftEncoder...
De meeste encoders die in videobewerkingssoftware ingebouwd is leveren meestal belabberde kwaliteit (ik spreek uit ervaring...)
Met TMPGEnc behaal ik sublieme resultaten... Niet van orgineel te onderscheiden...
Je moet dan je bewerkte video gewoon als AVI exporteren en daarna weer inlezen in TMPGEnc of liever nog frameserven vanuit Pinnacle naar TMPGEnc...

[ Voor 18% gewijzigd door haggard op 11-02-2005 15:05 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net ff met tmpgenc aan de slag gegaan. Ik heb gewoon maar een avi vanuit Pinnacle via tmpgenc laten omzetten naar mpg met de standaardinstellingen van de wizard. Alleen... nu begrijp ik dat ik daar weer een authoring programma voor nodig heb...? Want Nero kan geen dvd maken van die mpg. Bestaan daar ook gratis programma's voor? Want tmpgenc kost ook al geld (over 30 dagen...).

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

author tools :

http://www.videohelp.com/tools?s=2#2

Goed + free heb IK nog niet gevonden. maar dat is pinnacle ook niet. Zelf gebruik ik dvd lab pro, vnl omdat die wat meer kan met menu's en en meerdere sound tracks. om mee te beginne is die wat te zwaar. In een recente CHIP! kwam Sonic mydvd er wel goed uit (maar die kan mij niet genoeg)

[ Voor 47% gewijzigd door leuk_he op 11-02-2005 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net wat test gedaan en tmpgenc met de optie over CCIR601 AAN gaf een beter resultaat! Alles werd pittiger en zo. Dus da's mooi. Zonder die optie zag ik nauwelijks verschil...

Alleen vond ik het authoren van de dvd in Pinnacle wel makkelijk gaan omdat je daarin nog met de originele clips werkt: hij 'pakt' automatisch de clips voor hoofdstukken en zo. Maar dat moet nu ook in tmpgenc author gebeuren... toch? Ik neem aan dat in een avi geen menu's en zo ingebakken kunnen zitten...? (Ja, inderdaad, ik weet er niets van... ;))

Zijn er overigens, behalve die CCIR601 optie, nog meer opties die ik in de defaultwizard moet veranderen om een nog betere, mooiere, kwaliteit te krijgen? Zo zag ik een optie die op fast kan en op slow (iets met zoeken van motion of zo, weet ik veel). Slow is schijnbaar stukken beter, maar betekent 'slow' 5 minuten extra denkwerk of een paar uur...? De film waar ik nu aan werk durt 70 minuten...

Edit:
"...of liever nog frameserven vanuit Pinnacle naar TMPGEnc..." Is dit beter voor de kwaliteit of gaat alles dan sneller (zonder dat je eerst een avi moet maken, wat LANG duurt)? En als het beter is (op wat voor manier dan ook), hoe en waar werkt dat...?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 18:03 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Op die site videohelp.com zijn nog veel meer guides te vinden waar je vast wat nuttige info kunt vinden.

Remove noise kun je mee spelen als er in je videoopnamen ruis (door weinig belichting b.v. ) zit, maar het duurt lang.

Die motion search staat meestal wel goed. Vooral een goede bitrate keizen in het begin is van belang in het begin.

frameserven (als dat kan?) zorgt ervoor dat de file niet eerst gecompressed mote worden en daarna weer gelezen door tmpgenc, dus in theorie beter en sneller, maar je steld het niet 1.2.3 in en het geluid moet nog los.

Met AVI neem ik aan dat je het DV formaat inavi stopt, dus hele grote avi files?

Sommige authoring programma's kunnen de (chapter) indeling lezen. Daarom gebruik ik dvdlab pro, daar kun je alles doen wat ze ook op retail dvd's doen. (menu's meerdere audio etc)

Pagina: 1