NetWare 6.5 SYS volumes clonen

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik heb hier een NetWare 6.5 server met redelijk belangrijk data en werkende GroupWise systeem.
De server draait op een RAID5-Array van 4 SCSI disks.

Dit disks moeten eruit, en heel snel ook (binnen een paar uur). Nu ben ik gisteravond bezig geweest om met Ghost 7 (I know :X) die RAID disk te clonen naar een 80Gb IDE schijfje.

Op zich gaat dat best, gewoon disk to disk en zeggen dat Ghost de overgebleven ruimte ongemoeid moet laten.
Het NSS gedeelte word dan gewoon bitje voor bitje gedaan.

Op zich ging de actie redelijk goed, de C: en D: zijn netjes gecloned en ook de SYS volume was overgekomen en was (enigzins met tegenzin) bootable.

Maar nu het vreemde, de rest van de data was niet te zien.

De indeling is als volgt:
• SYS pool
  • <li>SYS Volume
• DATA pool
  • <li>VOL1 Volume <li>GRPWISE Volume <li>BMCACHE Volume
Dit alles binnen 1 NetWare partitie.
Die NetWare partitie is in zijn geheel gecloned. De SYS volume is keurig te vinden, en te gebruiken, maar de andere partities, volumes en POOL zijn gewoonweg niet zichtbaar ?

Hoe krijg ik het voor elkaar om dit zooitje werkende te clonen ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:02

Boss

+1 Overgewaardeerd

Misschien past de oplossing niet in jouw situatie, maar is er geen mogelijkheid om de geclonede server te booten, nieuwe datapool+volumes aan te maken en dan met nwcopy de data+rechten over te laten nemen?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Nee, want de ruimte die die pool en volumes in zouden nemen, ben ik keihard kwijt.
Met de overgebleven ruimte kan ik nog wel een nieuwe pool maken, maar dan krijg ik een error dat het niet lukt, en is ook die data pleitte.

Hmm .. wat misschien wel een mogelijkheid is :

- Clonen naar schijf (dan heb ik iig een bootable SYS)
- Opstarten met cloned SYS
- Op het console de oude data naar een 2e nieuwe disk clonen

Waar haal ik alleen zo vlug ff een een 2e grote disk vandaan ? :P

Verwijderd

Ik heb in het verleden hele slechte ervaringen met Ghost en Netware opgedaan. Probeer eens om het met PortLock te doen. Dat gebruik ik altijd om NetWare volumes te moven(en te herstellen!). Werkt prima met traditional FS en NSS 2 en 3.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:02

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik begrijp het niet helemaal. Is er bij het clonen wel ruimte in beslag genomen voor de pool en volumes, maar zijn deze niet zichtbaar? En je kan deze ruimte ook niet meer vrijmaken of op een andere manier terugwinnen?
Da's wel heel vaag dan ja.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dat laatste ja ;)
Er is 1 grote netware partitie (voor DOS althans) deze bevat 2 pools, welke in totaal weer 4 volumes bevatten.
De SYS pool is volledig zichtbaar en functioneel, maar de 2e pool is gewoonweg niet zichtbaar, maar de volle ruimte van die ene Netware partitie is wel in gebruik.

edir : Heb jij ICQ ? Of kun je me anders mailen ?

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar is het niet mogelijk om een (software) mirror te maken van de huidige pools/volumes op een andere harddisc. Dan zou je na een mirror de mirror weer kunnen verbreken waardoor je alle data op de nieuwe schijven hebt.

Zal er zelf ook even naar kijken.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
|:( |:(
Ik was bezig met het mirroren en dat ging eigenlijk prima, maar ik wilde wat wijzigen en drukte in de RAID lijst (softraid) op DEL bij de SYS en accepte deze met JA.
Maar blijkbaar flikker je dan ook je echt SYS meteen weg |:(

Die partitie MOET er gewoon nog staan, kan niet anders.
Kan ik die nog op de een of andere manier terughalen ? Want als ik die SYS volume (die volgens mij puur als 'deleted' gemarkeerd staat) terug kan halen en mirroren, moet ik er zijn.

Damn, hoe kon ik nou SYS wegmikken |:( |:(

edit:
Op de een of andere manier ziet Portlock de weggegooide SYS volume/pool niet :X
Het moet echt een kwestie van een verwijderd vlaggetje zijn, maar ik kan er niet bij ;(
Ik heb eerst de SYS gemakeerd , en toen met F3 voor mirror gekozen.
Daarna in RAID devices die SYS verwijderd, omdat ik in de veronderstelling was dat ik de mirror functie verwijderde in plaats van de SYS zelf :(

[ Voor 28% gewijzigd door Koffie op 11-02-2005 12:15 ]

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

http://support.novell.com...archtid.cgi?/10022590.htm :X

Zal even kijken in de LogicSource docs, maar ben bang dat het lastig gaat worden. Success in ieder geval :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Re-Install the Operating System and restore data from backup tapes.
Lekkere oplossing :P

In het verlengde van mijn huidge probleem dan maar : Ik heb keurig een kopie van mijn groupwise volume (Groupwise had een eigen volume) maar ik heb dus geen backup van de SYS of NDS :X
Kan ik op de een of andere manier de mail history er nog uit peuteren ? Het gaat in totaal maar om een stuk of 3 mailboxxen.

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Je bedoelt dat je de inhoud van drie GroupWise accounts wilt 'recoveren'? Dat ligt een beetje aan je GroupWise configuratie. Als je de POA zo ingesteld hebt dat het zowel Client/Server als Direct connecties accepteerd dan kan je vanaf de client direct naar de PostOffice connecten via een Drive Mapping.

Anders moet je ergens een POA installeren, GroupWise graften in de tijdelijke tree en dan een Client/Server connectie met de POA maken.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Pfoe .. is alweer zo lang geleden dat ik die GW opgezet heb :X
Ik had 'm redelijk default geinstalleerd :P

Maar goed, zal binnenkort eens gaan peuteren.

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Hoe is het je in godsnaam gelukt om SYS te verwijderen? Ik krijg het echt niet voor elkaar :D

Ik kan wel de RAID Device verwijderen (het eerste lijstje wat je krijgt als je Raid Devices selecteerd B) ) maar deze heeft altijd een device number (0x10 in mijn geval) en dus geen volume naam. Bedoel je dat je deze hebt verwijderd? Ik zal het zo even proberen (als de partities in sync zijn) en proberen met PortLock wat terug te vinden. Overigens moet je met PortLock geen pools/volumes recoveren maar partities. Maar dat zal je zelf ook wel hebben bedacht ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JoetjeF op 11-02-2005 13:22 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik heb het volgende gedaan :

- SYS partitie selecteren, F3 voor mirror, mirror maken
- RAID selecteren
- SYS in de RAID opties selecteren
- DEL drukken, OK en oeps ... niet de SYS mirror optie was weg, maar de SYS volume

edit:
Overigens moet je met PortLock geen pools/volumes recoveren maar partities.
Hij staat al een tijdje te stampen op sub partities, want primary partities vind 'ie niet ?

[ Voor 31% gewijzigd door Koffie op 11-02-2005 13:30 ]

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Dat is apart want als ik de RAID optie selecteer zie ik de partities en niet de SYS volume. Ik gebruik trouwens NW65 SP3, misschien dat daarin iets veranderd is. Maar uiteindelijk is het resultaat hetzelfde, hoewel ik toch zeker twee keer "Yes" moest selecteren ;)

Affijn, ik had dit dus in een VMware sessie geemuleerd en een snapshot van het systeem gemaakt zodat ik een Revert kon doen naar de oorspronkelijke snapshot. Tenminste, dacht ik. Na het verwijderen van de mirror partitie kwam ik erachter dat ik dus geen snapshot had en dus ook de hele test omgeving kwijt was, in ieder geval de SYS volume :X Een gewaarschuwd mens telt voor twee of zo?

Dus ik PortLock gedownload en via DOS opgestart. Mooi dat ie helemaal niets meer terug kan vinden. Lekker handig tooltje dan. Maar even een mailtje naar PortLock geschreven hoe dat nu in godsnaam kan.

Edit:
Als je GroupWise restored moet je trouwens eerst de PostOffice en Domain terug graften en dan pas de POA installeren. Net andersom van wat ik eerder zei dus.

Edit2:
Misschien dat dit helpt: Ga in NSSMU naar de POOLS menu en press <F9>. Dit is een functie om verwijderde volumes terug te halen. Maar volgens mij is in jouw geval de partitie verwijderd en om dit te laten werken moet je niets op de server gedaan hebben en nog steeds NSSMU geladen hebben. Weinig kans, maar in het geval dat... :)
Als je de computer opnieuw opgestart hebt kan je proberen om met NSS SALVAGESYS iets terug te halen. Ook hier geldt het alleen als je de volume hebt verwijderd en niet de partitie.

[ Voor 38% gewijzigd door JoetjeF op 11-02-2005 17:00 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik *had* NSSMU geladen en ik *heb* ook op F9 geramd, maar ook die kon niets meer voor mij doen ;(

Ook "NSS Salvage" werkte niet (al was dat nog 1 van de weinige die *iets* over een SYS pool wist te melden).
Maar helaas, de deadline is inmiddels voorbij.
Van de SYS ben ik nu wat databases en websites kwijt (niets bijzonder ernstig) , maar die grouwise omgeving is minder (ik heb geen SYS meer, en geen NDS backup).

Om het nog leuker te maken : Het OS was NetWare 6.5 Beta3 met GroupWise 6.5 Beta :D

Ik denk dat we beide met portlock hetzelfde 'probleem' gehad hebben.
Nouja, ik heb iig alle data van groupwise nog, dus met een beetje mazzel moet ik nog wel eens in die database kunnen graven.

Iig bedankt voor alle tips :Y)

Verwijderd

toch maar portlock in je assortiment nemen denk ik ;)

daar image ik hele servers mee via ftp ideaal voordat je echt gaat werken/slopen op die dozen

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Van mij ook nog een edit. Ik heb van PortLock een volledige versie mogen gebruiken omdat de Evaluatie versie slechts partitites van 1Gb aankon. Daarmee is het wel gelukt om m'n SYS partitie/pool/volume terug te halen :)

[ Voor 4% gewijzigd door JoetjeF op 14-02-2005 10:09 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik had een werkende versie, niet de evaluatie versie ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Koffie op 14-02-2005 10:21 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Schopje ;)
JoetjeF schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 13:01:
Je bedoelt dat je de inhoud van drie GroupWise accounts wilt 'recoveren'? Dat ligt een beetje aan je GroupWise configuratie. Als je de POA zo ingesteld hebt dat het zowel Client/Server als Direct connecties accepteerd dan kan je vanaf de client direct naar de PostOffice connecten via een Drive Mapping.

Anders moet je ergens een POA installeren, GroupWise graften in de tijdelijke tree en dan een Client/Server connectie met de POA maken.
Ik kan mij niet herinneren dat ik dit tijdens de setup gedaan zou hebben, maar wil het toch proberen ;)

Ik heb nu een GW Client op een PC staan, maar hoe moet ik het nu configureren ?
Ik vind bij Novell wel het volgende in dit document :
Creating a Network Connection

Click Accounts, click Send/Retrieve, then click GroupWise Options.
Click Configure, click Connect To, then click New.
Click Network, then click OK.

Type a descriptive name for the network connection.
Type the path to any post office directory in your GroupWise system.
Contact your system administrator for the path to your post office. You can also connect to any post office in your GroupWise system to access your Online Mailbox. You don't need to connect to the post office containing your Online Mailbox.

Click a disconnect method, click OK, then click Close
Maar blijkbaar geld dat dus pas als je *in* groupwise zit.
Aangezien ik geen GW voor handen heb, kan ik ook niet eerst *in* de groupwise client gaan om die settings te doen.
GW Start wel op, maar deze vraagt uiteraard om een user/pass/server .

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Binnen 24 uur :+

Ik heb het hier net even geprobeerd, maar dat Direct Access wordt al vanaf de 6.x client niet meer ondersteund :X Dat wist ik dus niet.... Je zou dus een GroupWise 5.5 client moeten gebruiken. Ik weet niet of jij hier aan kan komen, maar ik zal er voor de zekerheid wel even naar kijken.

Een Client/Server connectie betekent dat je rechtstreeks met een IP Address naar de POA communiceert and Direct Access betekent dat je GroupWise Client rechtstreeks naar de PostOffice directory schrijft. Het is dus iets anders dan een Remote Connection :)

Om een Direct Access connection te maken moet je een startup-switch gebruiken. Stel dat je PostOffice directory in d:\po staat dan start je de client als volgt op:
grpwise.exe /ph-d:\po

Een andere methode kan ik niet zo snel verzinnen, behalve een nieuw GroupWise systeem installeren. Dat is echt maar een half uurtje werk ;)

Edit:
Ik heb al wel een GroupWise 4.1 client gevonden :P Tevens een CD waarop staat GW5.5EP, maar die ziet er niet echt lekker uit. Ga het morgen even proberen en anders heb ik nog wel andere mogenlijkheden. Maar ik wordt nu uit het gebouw gekickt :)

[ Voor 14% gewijzigd door JoetjeF op 14-02-2005 19:40 ]

Pagina: 1