Toon posts:

Twijfel door IS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lang nagedacht te hebben en vele artikels verder over welke digicam ik zou gaan halen
Dacht ik eruit te zijn
De Fuji s5500 leek mij een mooie camera MAAR nu zit ik (de dag voordat ik hem aan wil schaffen) nog een beetje verschillende sites af te stropen en zie ik de Panasonic DMC-FZ3
weer staan en begin ik toch weer te twijfelen

De fuji s5500 met 4MP en 10x optische zoom (zonder IS)
De Panasonic DMC-FZ3 met 3 MP en 12x optische zoom (met IS)

Waar ik door ga twijfelen is de IS
ik wil de camera namelijk vooral voor landschappen en dieren gaan gebruiken is IS voor deze onderdelen een vereiste ?

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor dieren zul je meer inzoomen, het hangt dan van de licht hoeveelheid af wat voor sluitertijd je pakt, bij langere sluitertijden is die IS echt happy happy, joy joy. Ik kan met mijn pro90IS volledig ingezoomd (10x) nog rustig op 1/40 1/30 schieten.

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Voor landschappen niet, dan gebruik je meestal kleine brandpuntsafstanden (groothoek), en kun je langere sluitertijden veroorloven.

Als je echter dieren op grote afstand wilt schieten, gebruik je langere brandpuntsafstanden, en dan wordt uit de hand schieten lastig als er niet genoeg licht is. Dan moet je of je ISO omhoog gooien, of je camera op een statief zetten. IS kan dan heel handig zijn.

Verwijderd

Landschappen bewegen niet, zeker niet met statief.
Dieren, lekker breed.. Deze op de foto nemen is een art op zichzelf.

Staar je niet blind op de zoom factor en de megapixels, maar stel een lijstje samen met wat je echt wilt doen met je camera.

Als het het puur natuur is? (d)SLR met een dikke lens (200 en meer)

En laat je geen IS/VR lensen aanpraten, het is leuk en handig, maar leer liever hoe je een lange lens moet bedienden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 01:50 ]

• Katsunami
  • Niet online
Krusher, een lange lens bedien je hetzelfde als een korte :+

Even zonder gekheid: als je niet zeker bent van de sluitertijden die je kunt gebruiken door een lange lens, gebruik dan een statief of minstens een monopod.

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TS heeft twee "compact" camera's op zijn lijstje staan met niet super veel MP (genoeg daar niet van). Het zou een keus kunnen zijn om voor een dslr te gaan, maar ik weet niet of hij dat wil...

Met het aantal keer zoom van beide camera's kan je veel bereiken, en die IS (dit is gebruikers ervaring) zeker aan te raden. met vaardigheid kan je dus echt lange tijden goed stilhouden. Als ik jou was zou ik ook nog ff bij canon kijken (heeft een hele aardige opvolger van de pro90IS liggen => die opvolger heeft alleen geen mogelijkheid voor externe flits).

Toch heeft wat Krusher zegt ook een hele goede boodschap, ik ben uiteindelijk ook niet voor niets overgestapt op een dslr. Een groot voordeel is daar de minimale shutterlag (eigenlijk te verwaarlozen). Zeker als je dieren wil fotograferen, kan dat snelheids verschil meetellen, maargoed, nogmaals, dlsr staat niet in je lijstje.

Verwijderd

Katsunami schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 01:54:
Krusher, een lange lens bedien je hetzelfde als een korte :+

....
:+ Glas van iets van een anderhalve kilo is iets anders dan een 800 gram lens..
Maar ik begrijp je wel hoor :)

Het is alleen jammer dat er "tegenwoordig" zó snel gegrepen word naar IS/VR lensen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 02:01 ]

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 01:59:
:+ Glas van iets van een anderhalve kilo is iets anders dan een 800 gram lens..
Maar ik begrijp je wel hoor :)
Hehe :P Ja, ik weet het. Mijn standaardlens weegt ook "maar" 570 gram, daar waar mijn telelens zo'n 1.4+ kg weegt. Het is anders fotograferen ja, en ik heb in 90% van de gevallen mijn monopod onder mijn 400mm telelens.

Ach ja... tegenwoordig wordt ook veel meer gebruik gemaakt van Auto, Av en Tv, in plaats van Manual. "Vroeger" had een camera niks anders dan een Manual stand en een ontspanknop :P

Gemak dient de mens, en als ik voor 50 euro IS/VR kon laten inbouwen in mijn 135-400, deed ik het direct :P Ik zou zelf, als ik in de TS zijn schoenen stond, voor een camera met IS gaan.

[ Voor 49% gewijzigd door Katsunami op 11-02-2005 02:13 ]

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 13:05
Ik heb een Canon Powershot S1 IS
Maar ik ben de IS toch vaak heel erg dankbaar geweest!

1/5 sec lukt me meestal gewoon uit de losse hand, heerlijk!

10x zoom zonder IS lijkt me vrij lastig hoor, je hebt 10x, dus je wilt deze ook zo vaak mogelijk benutten :) Met IS zul je zien dat een hoop foto's gewoon beter lukken en onbewogen zijn.
Dit gaat op een camera met 10x zoom zonder de IS gewoon tegenvallen denk ik :)

Als ik jou was zou ik voor de Panasonic gaan!

edit: lees net dat je het voor landschappen wilt gebruiken.
Dan heb je de zoom dus eigenlijk ook niet nodig? Waarom kies je hier dan toch voor?

[ Voor 15% gewijzigd door Johnvh op 11-02-2005 02:18 ]

Verwijderd

[quote]Katsunami schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 02:11:
[...]

Hehe :P Ja, ik weet het. Mijn standaardlens weegt ook "maar" 570 gram, daar waar mijn telelens zo'n 1.4+ kg weegt. Het is anders fotograferen ja, en ik heb in 90% van de gevallen mijn monopod onder mijn 400mm telelens./[quote]
Gemak dient de mens, en als ik voor 50 euro IS/VR kon laten inbouwen in mijn 135-400, deed ik het direct :P Ik zou zelf, als ik in de TS zijn schoenen stond, voor een camera met IS gaan.
Sinds ik mijn sexy D70 heb, ben ik alleen maar bezig met de M stand, de rest boeit me niet O.o
Triest dat er geen draadontspanner is. En echt, die leuke bewegings-stabilistatie is leuk, maa het heeft niets meer et fotografie te maken. Waar is de imperfectie?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 02:36 ]

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:37
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 01:18:
Waar ik door ga twijfelen is de IS
ik wil de camera namelijk vooral voor landschappen en dieren gaan gebruiken is IS voor deze onderdelen een vereiste ?
Voor landschappen en dieren is IS fantastisch... voor bewegende objecten in low-light natuurlijk niet: maakt wel langere sluitertijd mogelijk maar daardoor bewegingsonscherpte.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 02:28:
Sinds ik mijn sexy D70 heb, ben ik alleen maar bezig met de M stand, de rest boeit me niet O.o
Triest dat er geen draadontspanner is. En echt, die leuke bewegings-stabilistatie is leuk, maa het heeft niets meer et fotografie te maken. Waar is de imperfectie?
Vergeef me, maar wat een flauwekul zeg... :X Wil je imperfectie? Wat doe je dan met die D70? Waarom gebruik je geen boxje? Is volledige handmatig en van geen enkel modern gemak voorzien! Lijkt me een super-oplossing voor je! Nee serieus, zo'n D70 body is weggegooid geld als je liefst alleen maar handmatig werkt. Dat geld voor die body had je in betere lenzen kunnen steken, een analoge body en een paar rollen Velvia. Had je hogere resolutie plaatjes geschoten dan met je D70.

Zeur niet en gebruik de technieken die tot je beschikking staan. Denk je echt dat je betere platen maakt in M-stand zonder VR? Je foto's worden echt niet mooier naarmate je minder technische hulpmiddelen gebruikt hoor. Integendeel; behalve op compositie en kleurstelling moet je je ook eens uitgebreid bezig gaan houden met handmatige focus, handmatige belichting enz. Maargoed, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten. Als die ene unieke situatie voorbij komt vang ik hem wél (met AF, in Program-mode) terwijl jij na vijf minuten nog aan het pielen bent. Als je dat gelukkig maakt, moet je vooral doorgaan. Maar zeur niet tegen anderen dat 'beeldstabilisatie niets meer met fotografie te maken heeft'. Dan heeft een statief ook niets met fotografie te maken, want dat is de eerste en meest primitieve manier van beeldstabilisatie.

[ Voor 9% gewijzigd door koraks op 11-02-2005 10:22 ]

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:37
koraks schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 10:20:
Vergeef me, maar wat een flauwekul zeg... :X Wil je imperfectie? Wat doe je dan met die D70? Waarom gebruik je geen boxje? Is volledige handmatig en van geen enkel modern gemak voorzien! Lijkt me een super-oplossing voor je! Nee serieus, zo'n D70 body is weggegooid geld als je liefst alleen maar handmatig werkt. Dat geld voor die body had je in betere lenzen kunnen steken, een analoge body en een paar rollen Velvia. Had je hogere resolutie plaatjes geschoten dan met je D70.
Ik kreeg ook al braak-neigingen toen ik het las... hij heeft een dSLR gekocht, een flinke grote met een nog grotere pimp-lens, en nu is ie 't helemaal want zelfs meisjes op straat vragen of ie fotograaf is en willen door 'm gefotografeerd worden... en AUTO/P/A/S/Scene modes zijn opeens voor watjes ... cool man.

Om weer ontopic te gaan: Ik heb de camera's niet stuk voor stuk ge-evalueerd maar m'n gevoel zegt: Panasonic. Ik denk dat je met landschappen en dieren een voordeel kunt behalen met IS, als je niet van plan met altijd een monopod/tripod mee te zeulen. Je moet je wel afvragen of de groothoek op de genoemde camera's prettig is voor landschappen, daar is iets <35mm toch prettiger dan >=35mm.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik heb net als Johnvh een Canon S1 IS en ben erg tevreden over de stabilisatie.
Al het gezeur over van die giga-camera's is BS en niet echt waar de TS iets aan heeft.
De stabilisatie is bij mijn camera ook handig, omdat je ook een filmfunctie hebt van hoge kwaliteit (echt filmen zou ik sowieso niet doen; ik heb het na een minuutje wel gezien, dus dan voldoet dit echt prima).
Verder is de IS gewoon handig omdat je meer speling hebt qua sluitertijd/diafragma.

Ik heb ook een analoge spiegelreflex met alles erop en eraan (niet het duurste / neusje van de zalm, maar goed genoeg voor mij), maar heb er speciaal voor gekozen om dat dus niet in een digitale uitvoering te nemen. Waarom? Omdat in de dagelijkse praktijk je niet een breuk wilt slepen maar wel leuke foto's wil maken.
Een fototoestel die je makkelijk mee kan nemen, heeft al de voorsprong dat je 'm sneller meeneemt. :)

Overigens: het maakt niets uit wat je kiest; als je 'm eenmaal hebt, kan je ook weer gaan zoeken en kom je altijd weer wat tegen waarvan je denkt: zou dat niet een betere keuze zijn geweest.
Koop dus gewoon degene waarvan je nu denk dat dat de beste keus is; kijk vervolgens de komende tijd niet naar andere camera's (het zijn net vrouwen, ze worden jaloers :+ ).

[ Voor 19% gewijzigd door MrSleeves op 11-02-2005 11:20 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• MantaMania
  • Laatst online: 01-05-2024

MantaMania

Pray Hard

ik heb de s5500 en bevalt prima ook op volledige zoom valt het me niet tegen hoor.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

[b][message=22765259,noline]Krusher schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ Sinds ik mijn sexy D70 heb, ben ik alleen maar bezig met de M stand, de rest boeit me niet O.o
Gut oh gut - zeker je eerste SLR of niet? :P
Overigens is het geen BEWEGINGS stabilistatie maar een BEELD stabilistatie .. beweging is namelijk altijd instabiel - anders zou het geen beweging zijn.

Had je willen pimpen met een draadontspanner en gewoon een goede body, dan had je gewoon een F2 of F3 moeten kopen en een goede dia scanner. Of een F4 uiteraard.

Sexy? Een D70? Hier heb je pas echt sexy:

Afbeeldingslocatie: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/motordrive/f3frontviewmd4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf4/powersource/F4E.jpg

_/-\o_ _/-\o_

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik heb een 10D, Maar ik kan niet zeggen dat ik zo'n M stand vaak gebruik. Hoogstens bij nachtopnames ofzo.

Voor de rest gebruik ik 75% van de tijd de Av stand. Misschien af en toe eens de belichting een stop over- of ondebelichten, and thats is.

• Dacide
btw krusher: Wat is er sexy aan een D70? :?

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Katsunami schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 02:11:
[...]

offtopic:
Dan gebruik je de zelfontspanner... :) Deed ik ook altijd met mijn SLR. Werkt prima.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Dacide schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:08:
Ik heb een 10D, Maar ik kan niet zeggen dat ik zo'n M stand vaak gebruik. Hoogstens bij nachtopnames ofzo.
Ik gebruik meestal ook de Av stand - of de Tv stand, voornamelijk bij het fotograferen van helicopters en prop-bakken om prop-freeze te voorkomen.. of omdat ik een full-arc prop wil op de foto.
De M stand gebruik ik bij moeilijke lichtomstandigheden... zoals een knalzwarte kist bij felle zon (dan meet ik gewoon eerst het gras naast of net achter de kist en gebruik die waarden op manual mode) of om zonsonderdag plaatjes te schieten ofzo.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Chief.NET schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:13:
[...]

offtopic:
Dan gebruik je de zelfontspanner... :) Deed ik ook altijd met mijn SLR. Werkt prima.
Maar die piept zo :)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Nee, hoor.. ik heb tegenwoordig een vrolijk drum 'n base deuntje.. of vogeltjes die fluiten :P
En daarbij: SLR's maken sowieso herrie.

[ Voor 15% gewijzigd door MrSleeves op 11-02-2005 12:16 ]

• Dacide
Mijn 10D schiet eerst een stuk of tig salvo's van wit licht af. (ingebouwd lampje). Dan wordt foto gemaakt. Gelukkig geen pieptoon.

Tazz: wat is een "prop"

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 20:29
Lees gewoon verschillende reviews over de beide camera's.
Ik heb zelf de S5500 dus ben licht bevooroordeeld ;) maar ik denk dat overall, de Fuji wat mooiere foto's geeft als de Panasonic. De IS mis ik persoonlijk niet. Als er genoeg licht is, kan ik prima met volledige zoom haarscherpe foto's maken.
't Is gewoon een keuze die je zelf moet maken :)

Verwijderd

Dacide schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:18:
Mijn 10D schiet eerst een stuk of tig salvo's van wit licht af. (ingebouwd lampje). Dan wordt foto gemaakt. Gelukkig geen pieptoon.

Tazz: wat is een "prop"
Ik heb zo'n vermoeden dat Tazz met prop-freeze bedoeld dat de rotors van de heli 'stil' staan op de foto ;)

ff ontopic: De laatste tijd ben ik vooral aan't spelen met een Dynax 7D, met Anti-Shake, en ik moet zeggen dat het toch wel fijn is :) Het geeft je nét dat kleine beetje extra speling wat soms nodig is.

• Dacide
Cortex, heb jij nog nooit gemerkt dat de horizon scheef staat als je een foto maakt?

Op fotoapparatuur.net was iemand met een 7D met een sensor fout. (minolta heeft de fout toegegeven en een nieuwe opgestuurd. Resultaat: Weer het zelfde probleem)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

.....zit de sensor *scheef* in een 7D? :?

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:10

oZy

tazzman schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 12:13:
Ik gebruik meestal ook de Av stand - of de Tv stand, voornamelijk bij het fotograferen van helicopters en prop-bakken om prop-freeze te voorkomen.. of omdat ik een full-arc prop wil op de foto.
My guess... Helicopters en kleinere vliegtuigen met propellors :Y)

Ik heb zelf ook een IS lens, en ik ben er dik tevreden over. Het is geen top range lens (zeker niet) maar aangezien ik ook twijfelde over de Canon S1 en Panasonic FZ3 en uiteindelijk ben gegaan voor een Canon 300D voldoet dit meer dan genoeg aan mijn eissen. Ik heb er overigens abosuluut geen spijt van dat ik voor dSLR ben gegaan, ondanks dat ik mijn budget heb moeten verdubbelen.

Maar goed, terug naar het onderwerp.. IS.. ik schiet ook graag in Av en Tv en loop niet graag met een statief te zeulen. Hier een voorbeeld plaatje van mijn IS lens op 300mm:
Afbeeldingslocatie: http://www.graphx.nl/bla/IMG_1001.jpg
Deze en nog vele anderen gaan prima uit de hand dankzij IS.

• Dacide
tazzman schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 13:37:
.....zit de sensor *scheef* in een 7D? :?
Hier de details:

link
Pagina: 1