[Car Audio] Welke front speakers passen hierbij

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wou T
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Ik ben een tijdje geleden begonnen met het aanleggen van een fatsoenlijke audio installatie. Ik wil er in principe niet al te veel geld aan uitgeven, daarom ben ik uitgegaan van 'de goedkope setup' in de Car Audio FAQ. Hifi is niet echt mijn prioriteit, als het maar redelijk hard kan en er een goede bass uit komt. Zodoende heb ik een stevige headunit gekocht en redelijke goede 6x9' speakers in mijn hoedenplank gebouwd. Nu vind ik mijn huidige front speakers een beetje schraal, alhoewel ik niet precies weet wat het is, daarom wilde ik die uitbreiden. Allereerst mijn huidige installatie:

Headunit: Sony CDX-L580X (4 x 50 Watt)
Rear speakers: Pioneer TS-A6956 6x9' (150 watt piek, 40 watt nominaal, 4 ohm)
Front speakers: (ik weet niet welk merk) er staat een logo met alleen de hoofdletters H en J. Verder staat er 11.1106 op en 4 ohms, 30 watts. De afstand tussen de twee gaatjes waar de schroefjes in moeten is ongeveer 12 cm.

Naar welke afmeting boxen moet ik nu kijken? Want ik wil wel dat ze meteen daar voor in de auto kunnen. En nog belangrijker welke front speakers denken jullie dat goed aansluiten bij de rest van dit systeem (rekening gehouden met mijn wensen)?
Nogmaals, mijn budget is beperkt, ik wil voor de front speakers maximaal 40 euro uitgeven.

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

Verwijderd

heyz!

Leuk spul heb je! pas op voor de uitbreid neigingen zoals ik die heb gehad :P
Maar afstand tussen de boutjes 12cm? Dan denk ik dat je dan naar 10cm speakers moet kijken. 13zal net te groot zijn... Of misschien niet goed gemeten?
Tja... 40euro voor een leuke 13ich..mhzzz blijf bij die prijs in poineer... Focal en etc (het betere spul dus) ben je al gauw het 5keer je budget kwijt... en dat zijn "instappers"

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Ja, de speaker op zich is 10 cm en de afstand tussen de gaten (in de speaker) waar de boutjes doorheen moeten is 12 cm. Ik heb voor het gemak een paar foto's van de huidige front speaker gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s917978/Voorkantbox.jpg
Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s917978/Achterkantbox.jpg
Hier is ook nog een foto van de gegevens achter op de box.
Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s917978/Logo.jpg

Ik zat zelf ook al te denken aan een pioneer, omdat de hoedenplank speakers ook van pioneer zijn. Maar heeft een uitbreiding als deze wel degelijk veel effect op het geluid of niet echt? En waar moet ik op letten bij de speakers die ik koop: Merk, Prijs, Watt, Db, etc? Heeft iemand misschien een advies?

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 19:40

Rum

ik heb zelf JBL P452's in mijn auto hangen. Ook 10cm! Ik vind het echt een geweldig geluid geven! Een collega van mij heeft na het horen van mijn JBL's zelf ook een setje gekocht!

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Rum schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 10:15:
ik heb zelf JBL P452's in mijn auto hangen. Ook 10cm! Ik vind het echt een geweldig geluid geven! Een collega van mij heeft na het horen van mijn JBL's zelf ook een setje gekocht!
Ja, maar die kosten ook 130 euro, terwijl mijn budget maar maximaal 40 euro is. Voor 150 euro kan ik ook wel goede boxen kopen :) Wel bedankt voor je reactie!

Ik vind het moeilijk om een keuze te maken tussen de verschillende speakers, omdat je ook eigenlijk nergens reviews of reacties van mensen kan lezen. Ik heb hier even een lijstje samengesteld met mogelijke speakers die geschikt zijn (binnen mijn budget). Welke zou dan aan te raden zijn?

Kenwood KFC-1079ie
- Maximaal ingangsvermogen:100 W
- Gevoeligheid 90dB/W/m
- 44 euro

JVC CS-V422
- Maximaal ingangsvermogen:100 W
- Strontium magneet
- Gevoeligheid 90dB/W/m
- 34 euro

Sony XS-F1023
- Maximaal ingangsvermogen:110 W
- Nominaal ingangsvermogen: 25 W
- Gevoeligheid 88dB/W/m
- 23 euro

Sony XS-F1031
- Maximaal ingangsvermogen:120 W
- Gevoeligheid 88dB/W/m
- 32 euro

Sony XS-A1027
- Maximaal ingangsvermogen: 110 W
- Gevoeligheid 87 dB/W/m
- 23 euro

PS. Ik hoop op een reactie waar ik iets aan heb en dat mijn topic niet wordt gesloten. Alvast bedankt!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Waar je echt iets aan hebt is om naar de winkel te gaan en te luisteren ;) Voor 40 euro moet je denk ik niet al te veel verwachten denk ik. Wat je er nu in hebt zitten ziet er ook nog best degelijk uit. De vraag is of je voor 40 euro veel beter zult krijgen. Wat ik in ieder geval zou doen is die Sony speakers links (of rechts) laten liggen. Blijven de andere twee over ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik denk dat je vanwege het ontbreken van een extra versterker vooral goed moet letten op de gevoeligheid. Dan komen de bovenste 2 dus het beste naar voren, puur op de specs afgaande. (je moet sowieso even gaan luisteren, misschien staat het klankbeeld je wel helemaal niet aan.)

Maar of het echt een wereld van verschil is met je huidige speakers weet ik niet.
Ik zou serieus overwegen om nog eventjes door te sparen voor een compo setje, die klinken een stuk beter. Die van pioneer zijn dacht ik net iets meer dan 100e.

Verwijderd

Wou T schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 11:10:

PS. Ik hoop op een reactie waar ik iets aan heb en dat mijn topic niet wordt gesloten. Alvast bedankt!
Hehe, schietgebedje..? :+

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Haha, nee zo bedoel ik het niet. Maar ik hoopte op een paar serieuze reacties in plaats van: "Ga zelf luisteren in de winkel, Topic Gesloten".

Ik was in principe niet van plan om te gaan luisteren in de winkel, omdat een goede zaak daarvoor best ver weg is voor mij. Daarom vroeg ik me dus af op welke specs ik af moet gaan, aangezien er nergens reviews/reacties over boxen te vinden zijn...

Dit staat er in de FAQ Informatie over inbouw en kwaliteit van car-hifi: "Hou je het voorlopig bij je headunit alleen zonder externe versterker, let dan goed op de werkingsgraad van de speakers die je koopt. 90 dB/ 1watt is wel het minste wat je zoekt (voor 13-16 cm), maar vaak zijn betere waarden ook wel te vinden (+ 92 db/1 watt). Hoe hoger deze waarde is, hoe harder je speaker kan met het aanwezige vermogen in de headunit."

Dus ik moet o.a. letten op de gevoeligheid, waar kan ik nog meer op letten?

Verwijderd

Nou wattages is niet zo reele belangrijk in jou situatie.. je radio (of lievergezegt HU HeadUnit)
staat misschien 50watt 4kanalen... maar de meeste modelen leveren rond de 18watt 4ohm stabiel... ook in jou geval dus. Meer als zat om eens een keertje hard je hu aan tezetten. Maar verw8 geen disco pompende bass :P
Der zijn Alpine HU die net 23 nogwatts leveren maar daar heb je niks aan want die mensen gebruiken weer versterkers wat via de cinch outs lopen waar weer de voltage belangrijk is 8)7 jaja het gaat ver.... tot wel 3000euro per kanaal :S (kan nog hoger maar dan ben je echt gek :P )

Tja ik denk zelf dat misschien een Alpine setje leuk is voor je.. die kosten ook niet veel en heb echt wel een 10cm model liggen. misschien al zelfs 2weg...

• Wou T

Wou T

En gaan...

Topicstarter
Ik zit er aan te denken om vanmiddag deze te gaan halen, zijn nu in de aanbieding bij de Kijkshop.

Kenwood KFC-1019C
- Dual Cone Speaker System
- 10 cm Dimple Shaped, Silver Injection PP Woofer Cone
- 3 Spoke Original Designed Grilles
- Peak input power 100 W
- Rated input power 20 W
- Sensitivity 90 dB
- Frequency response 45 ~ 20.000 Hz
- Mounting depth 42 mm
- Voice coil 4
- MagnetWeight 100 gr
35 euro

http://www.kijkshop.nl/on...55Fname%3DAuto%2Bspeakers

Denken jullie dat dat geschikt is voor mijn installatie? En of het toegevoegde waarde heeft aan mijn huidige front speakers?

[ Voor 35% gewijzigd door Wou T op 11-02-2005 12:22 ]

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
Ik denk dat je ten opzichte van de originele speakers er altijd op vooruit gaat.
Ik ging van de standaard 16 cm in mijn Almera naar 16 cm Pioneers (toen zonder extra versterker)
En was al een wereld van verschil.
Maarja, wilde toen weer wat verder (speakes zitten onderin de portier dus hoog bleef wat achter) dus losse tweeter's erbij incl. filter. en daarna nog een 4 kanaals versterker ipv de aanwezige 2 kanaals. :P

Mijn profiel op Discogs

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het liefste zoek je een leuke compo set, waarbij je losse tweetertjes op je A-stijl of dashboard plaatst. Dit doet echt wonderen voor je geluid. Voor het leuke hou je het bij een merk, maar dat zal je niet horen met je ogen dicht.

Als ik even zoek heeft pioneer geen 10cm compo setjes, dus kijk eens hiernaar:
http://www.pioneer.nl/nl/...d=6789&taxonomy_id=25-131
samen met:
http://www.pioneer.nl/nl/...d=1608&taxonomy_id=25-131

moet leuk zijn zo..

Wil je meer bas, dan ontkom je niet aan een losse amp en extra woofer. Zoek dan een leuke 4 kanaals: 2 kanalen bruggen voor de sub, 2 kanalen voor je geluid vóór.

succes!

Wise enough to play the fool

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 18:19
teacher schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 16:05:
Het liefste zoek je een leuke compo set, waarbij je losse tweetertjes op je A-stijl of dashboard plaatst. Dit doet echt wonderen voor je geluid. Voor het leuke hou je het bij een merk, maar dat zal je niet horen met je ogen dicht.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Veel mensen menen dat die lompe speakers achterin heel belangrijk zijn. Echter dienen deze alleen voor rear fill en (aanvulling van) de bas. Het geluid dient echter naar je toe te komen (van voren dus). Ik zou zeggen investeer in een paar 2e handse compo speakers.
Dat het trouwens maar 10 cm speakers zijn maakt niet uit, want door het ontbreken van een klankkast voor, produceren deze luidsprekers vaak weinig bas.
Pagina: 1