Toon posts:

DV Capture kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit de goede plek is, maar ik heb een probleem. De kwaliteit van mijn DV-cam beelden zijn echt slecht op de PC! Een aantal maanden geleden had ik dit al in een topic gemeld maar toen adviseerde mensen mij andere software te gebruiken, maar daar lag het niet aan.

Nu las ik daarnet iets over DV capture kaarten en het verschil van kwaliteit tussen die kaarten. En dacht ik dat misschien wel de slechte kwaliteit zou kunnen komen doordat ik de firewire poort van mijn mobo gebruik. Dus geen aparte firewire of DV capture kaart. Zou dat wat uitmaken ?

Verwijderd

Nee, maakt geen verschil. Post eens een plaatje zodat ook wij kunnen zien wat 'slecht' is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 23:59:
Nee, maakt geen verschil. Post eens een plaatje zodat ook wij kunnen zien wat 'slecht' is.
Oooh, dacht ik het net gevonden te hebben 8)7 En, die foto's heb ik niet meer. Maar geloof me op mijn woord, het is echt heel slecht. Heb ik toen ook van iedereen te horen gekregen.... En nee, de settings/software zijn allemaal goed, dus daar kan het niet aan liggen.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Euhm, je firewire poort werkt digitaal, dus tenzij je allerlei leesfouten krijgt via je FW poort, kan dat nooit aan de kwaliteit liggen. Laat ik het zo zeggen: als het je FW poort is, zou het mij echt verbazen :)

Ik zou het eerder in de compressie zoeken en tsja, dan kom je toch uit op je instellingen :)

[ Voor 39% gewijzigd door Grrrrrene op 11-02-2005 06:53 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Ik zou het eerder in de compressie zoeken en tsja, dan kom je toch uit op je instellingen :)
Vergeet ook vooral niet de VIA-PCI-latency patch te installeren als je een VIA chip-set hebt! En let op: De nieuwste versies van deze patches geven niet het gewenste resultaat op wat oudere moederborden. (Althans niet bij mij :-) )

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
En als je een Asus P4C800 of P4P800 moederbord hebt, vergeet dan ook niet om een extra Firewire controllertje te kopen, want de onboard controller zuigt.

Als je programma's géén frame-skips krijgt bij het binnen halen van je film via FireWire dan zou je dezelfde kwaliteit film op je computer moeten hebben als op tape ofzo..

Verwijderd

Kun je niet een screencapture maken? Of een aantal van je 'slechte' frames posten?
En wat bedoel je met slecht?

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Laat me raden....Dit gaat uitlopen op een interlacing discussie.

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

haggard schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 13:47:
Laat me raden....Dit gaat uitlopen op een interlacing discussie.
wat is dit voor vage opmerking?

• haggard
  • Niet online
Zoals ik het zeg.... dit zal wel uitlopen op een interlacing discussie...

TS heeft het over dat de kwaliteit van zijn DV-cam beelden echt slecht zijn op de PC...

Wat ik hieruit opmaak is dat hij dus wel daadwerkelijk de beelden binnenkrijgt en dus de firewire aansluiting gewoon werkt. Dat de beelden in de ogen van de TS slecht zijn zal wel te maken hebben dat hij horizontale strepen ziet als de camera een (snelle) pan maakt...

Conclusie: Interlace.

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Maar dat interlacing lost zich toch uiteindelijk ook weer op, toch?

• haggard
  • Niet online
Zolang de (DV) video op de PC afgespeeld wordt blijft het zichtbaar... er zijn echter ook DV codecs te vinden die dit interlace bij het afspelen op de PC minder zichtbaar maken zodat je er met editen/afspelen minder last van hebt...

Verwijderd

Topicstarter
haggard schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 14:07:
Zoals ik het zeg.... dit zal wel uitlopen op een interlacing discussie...

TS heeft het over dat de kwaliteit van zijn DV-cam beelden echt slecht zijn op de PC...

Wat ik hieruit opmaak is dat hij dus wel daadwerkelijk de beelden binnenkrijgt en dus de firewire aansluiting gewoon werkt. Dat de beelden in de ogen van de TS slecht zijn zal wel te maken hebben dat hij horizontale strepen ziet als de camera een (snelle) pan maakt...

Conclusie: Interlace.
Ik ben niet dom hoor....

Nee, het ligt niet aan interlace. Op de TV is het namelijk nog steeds bedroevend slecht. Maar goed, mijn vraag was dus of een externe firewire poort helpt. Blijkbaar niet want ik heb gemiddeld maar 1 of soms 2 gedropte frames. Niet meer.

En het is simpelweg onverklaarbaar waarom de kwaliteit echt slecht is. Namelijk direct via de camera naar de tv is het wel goed. Als ik het met alle goede instellingen op een DVD zet is het echt bedroevend slecht (en geloof me, alle instellingen zijn goed).
Kleur is zeer modderig, geen scherpte meer te bekennen, vertekend beeld, veel compressie artifacts terwijl ik 7500kb/s gebruik, etc. En ik kan wel vanalles proberen maar zoals in die topic van een paar maanden geleden uitkwam, het valt gewoon software matig niet op te lossen.
Dus het moet iets hardware matigs zijn.

• haggard
  • Niet online
Ik ben niet dom hoor....
Sorry, maar zo was het niet bedoeld hoor!!!
Maar als je nou iets meer info geeft kunnen we je misschien ook beter helpen.... Er stond nergens in je post dat je interlace al uitgesloten had...
Wat voor programma's gebruik je?!? Video(bewerking) is a bitch to learn en er zijn zoveel factoren die invloed hebben op de kwaliteit ervan....
Zijn de beelden wel goed als je ze gecaptured hebt of is de kwaliteit dan ook al slecht?!? etc. etc. etc.

Hoewel ik aan de hand van je laatste post het gevoel krijg dat het iets met CCIR601 te maken heeft...(TMPGEnc?!?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 14:30:
[...]

Ik ben niet dom hoor....

Nee, het ligt niet aan interlace. Op de TV is het namelijk nog steeds bedroevend slecht. Maar goed, mijn vraag was dus of een externe firewire poort helpt. Blijkbaar niet want ik heb gemiddeld maar 1 of soms 2 gedropte frames. Niet meer.

En het is simpelweg onverklaarbaar waarom de kwaliteit echt slecht is. Namelijk direct via de camera naar de tv is het wel goed. Als ik het met alle goede instellingen op een DVD zet is het echt bedroevend slecht (en geloof me, alle instellingen zijn goed).
Kleur is zeer modderig, geen scherpte meer te bekennen, vertekend beeld, veel compressie artifacts terwijl ik 7500kb/s gebruik, etc. En ik kan wel vanalles proberen maar zoals in die topic van een paar maanden geleden uitkwam, het valt gewoon software matig niet op te lossen.
Dus het moet iets hardware matigs zijn.
7500kb is voor firewire te hoog
Is je fw-kabel wel goed?

• haggard
  • Niet online
Volgens mij bedoeld TS dat hij een MPEG2 stream heeft met 7500kbps...
Dus we zijn al een stap verder dan Firewire....

@T ft. D: gaat het capturen van Camera naar PC wel goed? Of is de kwaliteit dan ook al slecht?

[ Voor 30% gewijzigd door haggard op 11-02-2005 14:54 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:31
Capture eens gewoon je FW-stream met een recht-toe-recht-aan-progje zoals Scenalyzer
Dit is capturen zoals het ooit bedoeld was. :)
Als het daar al slecht van kwaliteit is, dan slecht er hardwarematig iets, want hier zijn helemaal geen settings om verkeerd te zetten. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Fire69 op 11-02-2005 15:04 . Reden: Typo's ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Punt 1: waarom ga je niet met je oude topic verder? Dat praat wat makkelijker en iedereen weet dan weer waar je het over hebt..

Punt 2: Voals al eerder gezegt, zonder beelden te laten zijn kunnen we ook weinig doen. Probeer via vubMPEG2 een schreenshot te maken ofzo, dan komen we al een stuk verder denk ik. Liefst een paar verschillende beelden, en ook vooral beelden met wat beweging

Punt 3: Ik heb het in je vorige topic al een gezegt, en ik ga het nu niet nog een keer uitgebreid zeggen, maar ik denk dat je toch een interlace probleem hebt... Als je namelijk interlaced beelden progressive gaat compressen dan wordt dat meestal niet erg leuk..

Kom eerst maar eens met beelden, dan komen we veel verder mee dan raden... misschien hebben we gewoon toch niet gelijk, je weet maar nooit :)

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 11-02-2005 15:09 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• haggard
  • Niet online
TS werkt niet echt mee om zijn probleem opgelost te krijgen... 8)7

Verwijderd

Topicstarter
haggard schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 14:42:
[...]

Sorry, maar zo was het niet bedoeld hoor!!!
Maar als je nou iets meer info geeft kunnen we je misschien ook beter helpen.... Er stond nergens in je post dat je interlace al uitgesloten had...
Wat voor programma's gebruik je?!? Video(bewerking) is a bitch to learn en er zijn zoveel factoren die invloed hebben op de kwaliteit ervan....
Zijn de beelden wel goed als je ze gecaptured hebt of is de kwaliteit dan ook al slecht?!? etc. etc. etc.

Hoewel ik aan de hand van je laatste post het gevoel krijg dat het iets met CCIR601 te maken heeft...(TMPGEnc?!?)
Maakt niet uit, maar goed. Zucht. Inderdaad, misschien kunnen jullie mij nu wel helpen.

Ik gebruik van allerlei programma's. Van Ulead Video Editor 7.0 tot Adobe Premiere 6.5, tot Pinnacle Studio 8 (maar die is niet echt stabiel). Het resultaat van alle 3 programma's is even slecht, alleen Ulead Video Editor vind ik het fijnst om mee te werken.

De gecapturde beelden zijn o.k.a.y. Door de interlace is het niet zo heel goed te beoordelen, maar op de TV rechtstreeks zijn de beelden in ieder geval duidelijk beter. Op de computer is namelijk ruis (maar goed, monitor is scherper daar zal 't ruis wel aan liggen), maar ook het slechte detail fenomeen (dat wat kleinere objecten helemaal geen details hebben en vaak gewoon wit ofzo zijn met een lelijke antialising lijn) en dat probleem heb ik niet rechtstreeks. Verder zijn de kleuren van de cam en de DV beelden op de PC ook al iets modderiger en afwijkend maar nog niet gigantisch. En dat ligt niet aan mijn monitor ofzo.

In ieder geval zijn de beelden als ze uit de Vid editor komen echt afschuwelijk lelijk. Terwijl ik dus in die topic van een paar maanden geleden alle settings heb ingevoerd die mij werden aangeraden, andere software heb gebruikt, maar niks echt niks hielp. Maakt niet uit welke instelling of welk programma. En omdat ik al eerder heb geprobeerd dit optelossen maar dat niet mogelijk was, heb ik een beetje de moed verloren.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 15:04:
Punt 1: waarom ga je niet met je oude topic verder? Dat praat wat makkelijker en iedereen weet dan weer waar je het over hebt..

Punt 2: Voals al eerder gezegt, zonder beelden te laten zijn kunnen we ook weinig doen. Probeer via vubMPEG2 een schreenshot te maken ofzo, dan komen we al een stuk verder denk ik. Liefst een paar verschillende beelden, en ook vooral beelden met wat beweging

Punt 3: Ik heb het in je vorige topic al een gezegt, en ik ga het nu niet nog een keer uitgebreid zeggen, maar ik denk dat je toch een interlace probleem hebt... Als je namelijk interlaced beelden progressive gaat compressen dan wordt dat meestal niet erg leuk..

Kom eerst maar eens met beelden, dan komen we veel verder mee dan raden... misschien hebben we gewoon toch niet gelijk, je weet maar nooit :)
Dit is de oude topic:
Kwaliteit zelfgemaakte DVD's

En ik zal weer ff captures gaan maken.

Edit: Hier zijn de captures. De after foto heb ik wel gedeinterlaced want anders was het niet duidelijk.

Na DV cam: http://img.photobucket.co...ThomasFtMoi/snapshot1.jpg
(vooral de niet mooie afwerking van de lucht bij die heuvel zie je via de cam veel beter met meer detail)

Na capturen op 7500kb/s met alle goede instellingen: http://img.photobucket.co...napshot2deinterlaced2.jpg
(Deinterlaced, maar interlaced was er ook totaal geen scherpte, Modderige kleuren etc)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 15:47 ]

• haggard
  • Niet online
In ieder geval zijn de beelden als ze uit de Vid editor komen echt afschuwelijk lelijk.
Wat voor editor en wat komt er uit? AVI of MPEG? Nog steeds veels te weinig info!

trouwens... Als je firewire(kabel) stuk zou zijn dan krijg je helemaal geen fatsoenlijk beeld meer binnen...meestal alleen gekleurde blokjes.... Dus defecte firewire sluit ik al uit...

edit: Je hebt toch niet toevallig een één of andere codec pack geinstalleerd, want die kunnen hele vreemde problemen geven!!!

[ Voor 15% gewijzigd door haggard op 11-02-2005 15:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
haggard schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 15:17:
[...]

Wat voor editor en wat komt er uit? AVI of MPEG? Nog steeds veels te weinig info!

trouwens... Als je firewire(kabel) stuk zou zijn dan krijg je helemaal geen fatsoenlijk beeld meer binnen...meestal alleen gekleurde blokjes.... Dus defecte firewire sluit ik al uit...

edit: Je hebt toch niet toevallig een één of andere codec pack geinstalleerd, want die kunnen hele vreemde problemen geven!!!
MPEG. op 7500 kb/s. Pal DVD, 25frames, 720x576, 4:3,
Editor, verschillend. Ik gebruik het liefst Ulead Video Editor 7.0. Ik heb TEMPGENCe met de goede instellingen ook geprobeerd maar gaf geen verandering.

En, nee. Ik installeer geen knuddige code packs.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 15:57 ]

• haggard
  • Niet online
Heb je bij de CCIR601 optie in TMPGEnc (onder de Matrix) wel aangevinkt? Het lijkt er een beetje op dat de helderheid een beetje compressed wordt. (zwart niet meer helemaal zwart en wit niet meer helemaal wit)
Niet toevallig de soften block noise waarden ook te hoog ingesteld?...
Gebruik je CBR of 2 pass VBR (old setting)? De laatste is beter zodat er meer bitrate gebruikt wordt als er meer detail in in de video komt en als er meer beweging in je video is...

[ Voor 9% gewijzigd door haggard op 11-02-2005 16:25 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:26
Ligt het niet gewoon aan de camera? :+

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:55

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
watvoor camera is het? het kan ook aan de camera liggen namelijk...

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Topicstarter
haggard schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 16:21:
Heb je bij de CCIR601 optie in TMPGEnc (onder de Matrix) wel aangevinkt? Het lijkt er een beetje op dat de helderheid een beetje compressed wordt. (zwart niet meer helemaal zwart en wit niet meer helemaal wit)
Niet toevallig de soften block noise waarden ook te hoog ingesteld?...
Gebruik je CBR of 2 pass VBR (old setting)? De laatste is beter zodat er meer bitrate gebruikt wordt als er meer detail in in de video komt en als er meer beweging in je video is...
Ik heb voor het renderen geen eens TMPGEnc gebruikt deze keer maar Ulead Video Editorr,maar als ik het met TMPGEnc doe krijg ik het zelfde resultaat. Ik gebruik natuurlijk 2pass VBR encoding, heb geen soften block boise aanstaan, en de CCIR601 optie is aangevinkt.

Voor de rest heb ik de JVC GR-DV500, die is een jaar oud en koopprijs was 900,- euries.Beeld kwaliteit op tv is echt prachtig, nogmaals, het ziet er zo veel slechter uit dan direct vanuit de camera.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 17:43 ]

Verwijderd

Heb je ooit wel eens de DV stream direct bekeken op de PC zonder dat hij door allerlei conversies is aangepakt? Want die eerst snapshot heeft iig minstens al zichtbaar last van bandwidth limiting en lossy compression. Daarnaast speelt ook de scherptediepte van de camera mee, terwijl hij gefocust staat op je interieur.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Aan de camera ligt het niet, wat het DV beeld is prima. Dat het er op de camera zelf met meer detail uitkomt is denk ik een illusie. De scherpte komt pas met de beweging, aangezien je resulutie mist door het interlaced beeld.

Maar het mpeg2 beeld is idd erg bagger. Ik zou de deinterlacer uitzetten in ieder geval en het gewoon echt interlaced compirimeren. laat de afspeelsoftware/hardware dan de-interlacing doen als die dat nodig vind. Verder zou ik nog wat met de encoder settings stoeien, want het is echt fucking blurri ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:12:
Aan de camera ligt het niet, wat het DV beeld is prima. Dat het er op de camera zelf met meer detail uitkomt is denk ik een illusie. De scherpte komt pas met de beweging, aangezien je resulutie mist door het interlaced beeld.

Maar het mpeg2 beeld is idd erg bagger. Ik zou de deinterlacer uitzetten in ieder geval en het gewoon echt interlaced compirimeren. laat de afspeelsoftware/hardware dan de-interlacing doen als die dat nodig vind. Verder zou ik nog wat met de encoder settings stoeien, want het is echt fucking blurri ;)
Normaal hou ik hem interlaced (want als je deinterlaced gaat toch 50% van de beeld kwaliteit weg ?) maar de foto was nogal onduidelijk interlaced. Anyway, die modderige kleuren etc. ligt niet aan de instellingen. Want ik heb het gewoon elke keer dat ik het encode, maakt niet uit met welk programma ik gebruik ofzo. Dat is nu juist het vreemde eraan.
Pagina: 1