[MySQL/PHP/Date]Date format en date diff

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al tijden bezig en aan het zoeken, maar ik heb onderweg een verkeerde afslag genomen en zit nu op een dood spoor.

Dit is mijn probleem.

Ik heb een tabel in MySQL met links. Een veld in deze tabel is 'added' hier wordt bij in het toevoegen van een rij door MySQL now() in gezet. added is van het type timestamp(12).

Een voorbeeld van de waarde is dan 050210181022

Als ik de rij wil tonen doe ik dat als volgt:
select date_format(added,'%d-%m-%Y') AS added from links

Nu krijg ik de datum in het juiste format.

Maar ik wil een plaatje toevoegen aan de link als de link binnen de afgelopen 10 dagen is toegevoegd.

Nu heb ik dus enorme problemen om te kijken of added minder dan 10 dagen geleden is.
Nu kan ik dit niet doen via MySQL omdat die 10 dagen een instelling is die in een include file staat.

Dit moet toch op een of andere manier via PHP kunnen?
Wat ik dus wil doen is bekijken of een variable plus 10 dagen groter is dan de huidige datum.

Ik heb het al geprobeerd met date() en strtotime(), maar zonder succes.
Ik heb me al een slag in de rondte gezocht via Google en op php.net maar ik kan de oplossing niet vinden.
Kan iemand me in de juiste richting duwen?

Bij voorbaat hartelijk dank.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Gebruik DATE_ADD in MySQL. Je kan toch gewoon een query opbouwen met PHP?

Trouwens, een veld met het type timestamp is meestal niet wat je hebben wil. MySQL past die datum bij mijn weten automatisch aan als je het record update. Misschien is dat wat je wil, maar meestal is het dat niet. Het lijkt me dus in 9 van de 10 gevallen beter als je een datetime veld gebruikt. :)

Edit: Sterker nog, als ik je startpost zo zie, dan wil je niet eens een datetime veld, maar gewoon een date veld. Je doet immers niets met de tijd. :)

[ Voor 15% gewijzigd door NMe op 10-02-2005 22:29 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
@-NMe- :
Dat is ook een overweging waard. Ik zal dat morgen eens gaan uitzoeken.
Ik heb nu even mijn buik vol van dates en ga wat anders doen.
Bedankt tot zo ver.