Toon posts:

Aanschaf High-End Gamesysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal :),

Ik ben bezig met het uitzoeken van een High-End gamesysteem, en heb me daarbij vooral laten leiden door de BestBuyGuide van Januari/Februari. Ik was het zelf niet helemaal eens met enkele keuzes in de guide, dus ik heb wat aanpassingen gemaakt. Helaas heb ik niet bijster veel verstand van Hardware, en na een poos zoeken heb ik nog een paar vraagjes. Ik zal beginnen met het systeem wat ik in gedachten heb.
  • AMD Athlon 64 3500+ Winchester (S939, 2,2GHz, 512KB, Boxed)
  • Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II-RAID, 1394)
  • 2 keer 512MB PC3200 DDR (Infineon Original)
  • XFX GeForce 6800 Ultra 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI), PVT45FUD
  • Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)
  • Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
  • Behuizing: Antec LifeStyle Sonata (380W)
  • Samsung Syncmaster 710T (Zilver, 12ms)
  • Zalman CNPS7000B-AlCu (Socket 462/478/754/939/940)
Ik heb gekozen voor de 6800 Ultra, omdat de gecombineerde 6600GTs uit de BBG minder vooruitzicht geven voor eventuele uitbreiding in de toekomst, nu zou ik er later eventueel een 2e 6800 Ultra bij kunnen prikken. ( :9~ )

De Maxtor DM 10 300GB/16MB lijkt me ook een betere keuze dan de twee harde schijven uit de BBG -> 2x 160GB/8MB, zo hou ik wederom ruimte open voor toekomstige uitbreiding, en door die 16MB zou de schijf beter moeten presteren? ( 8)7 )

Waar ik nogal op vast loop is vooral de videokaart. Ik heb lang gezocht, want ik dacht dat ik ergens gelezen had dat XFX videokaarten in verhouding veel geluid maken? Dat is iets wat voor mij erg belangrijk is, maar heb hier niets meer over gevonden.

Wel heb ik gelezen dat deze kaart nogal dik is, en dus 2 slots inneemt. Ik kan helaas niet vinden (of heb er niet genoeg verstand van) of deze kaart zal passen op het gekozen moederboord.

Foto van moederboord.

Als dit systeem zou passen/werken, dan lijkt overclocken me vrij overbodig? Moeten toch wel flinke prestaties van zichzelf uitkomen al... :Y)

Als jullie me hiermee zouden kunnen helpen, zou dat geweldig zijn :). Ik heb een budget van ongeveer € 2000,- maar iets minder zou natuurlijk lekker zijn :P

De huidige configuratie die ik heb samengesteld staat op € 1817,83, excl verzendkosten.

Alvast hartstikke bedankt :) ,

Maarten

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

je 3d kaart zal denk ik wel goedzitten want als hij niet op dit sli mobo (zo veel sli mobo's zijn er niet) zou passen waarom zou er dan sli ondersteuning op de kaart zitten?
en verder denk ik dat je hier een prima systeempje bij elkaar gezocht hebt

-edit- zie nu de foto, geen enkel probleem hoor, en de koeler die veel herri maakt weet ik niet, maar je kan altijd nog een andere koeler kopen (die gaat wel passen want ultra koeler is ook al dik zoals je net al zij)

[ Voor 32% gewijzigd door GoldenSample op 10-02-2005 20:38 . Reden: zie nu foto ]

Verwijderd

Ja, lawaaiig is hij inderdaad, maar met zo'n kaart kun je dat verwachten. XFX, AOpen, Asus, allemaal gebruiken ze de standaard nVidia reference koeler. Vrij lawaaiig, koelt niet bijster goed. Je zou een zalman ZF700-CU koeler kunnen overwegen. Beiden koelers nemen 2 sloten in beslag, het slot onder de kaart ben je kwijt. Voor SLI heeft dat geen effect, ruimte zat. Presteren doet het érg goed, met overclocken wordt dat alleen maar beter. Overigens heb ik met onderstaand (de pro is gemod naar XT en draait op die speeds), on-overgeklokt op de GPU na, nergens problemen mee gehad, alles draait 100% soepel, met anti-aliasing aan.

Die kast lijkt aanvankelijk wel goed, alleen z'n voeding heeft met de broeders van mijn moederbord (zelf niet zo'n kast, LianLi PC75 + Tagan480) nogal wat problemen veroorzaakt, andere voedingen werkten wel. Overigens hoort bij zo'n systeem een Lian-Li V1000 kast, dan hou je je systeem niet meer droog!

Overigens zal ik me méér zorgen maken over die chipset fan: die krengen maken een TERING herrie. De fan op m'n MSI K8N Neo2 is vervangen door een Zalman NB47J. Enig nadeel is dat hij wat hoger is, maar fin-knippen fixt dat probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok netjes, dus de keuze van de videokaart en harde schijf is goed, ik moet dus wat aanpassingen doen in de voeding en koeling

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 20:47 . Reden: lees nu bericht hierboven ]

Verwijderd

Die 16 mb buffer van die hd schijfen is toch wel fijn hoor... vooral bij het laden van levels en dergelijke...

Verder heb ik er niks op aan te merken.
Zelf zou ik wel voor ati gaan maar dat is puur persoonlijk. De 6800 ultra en x800 xp pe ontlopen elkaar niet veel, nvidia is beter in opengl doom3 ati beter in direct 3d hlf 2.

Verwijderd

Zoals ik zei: het zijn de standaard nVidia reference koelers, ik geloof dat Thermaltake ze ontworpen heeft (in het verleden heeft TT véél voor nVidia gedaan).

AOpen, Asus, XFX gebruiken ze allemaal, zei het dat ze wat getuned zijn: Asus heeft er blauwe LED's in gedaan en van transparant plastic gemaakt, XFX heeft er een Doom3 logo op geprint, en AOpen een groot oog en een AOpen logo.

Ja, ze zijn nogal lawaaig, maar lang niet zo irritant als je moederbord.

Mijn advies is dan ook: vervang ZSM de videokaart koeler door een Zalman ZF700-CU, dat is een videokaart koeler van €25, die érg stil is, wordt geleverd met RAM-blokjes.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt ;)

Zalman VF700-Cu toegevoegd aan het boodschappenlijstje :P

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 20:52:
Die 16 mb buffer van die hd schijfen is toch wel fijn hoor... vooral bij het laden van levels en dergelijke...

Verder heb ik er niks op aan te merken.
Zelf zou ik wel voor ati gaan maar dat is puur persoonlijk. De 6800 ultra en x800 xp pe ontlopen elkaar niet veel, nvidia is beter in opengl doom3 ati beter in direct 3d hlf 2.
hij koopt een sli moederbord dus dan moet hij niet voor ati gaan dan gooit hij zijn upgrade funcite weg ;)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De Maxtor DM 10 300GB/16MB lijkt me ook een betere keuze dan de twee harde schijven uit de BBG -> 2x 160GB/8MB, zo hou ik wederom ruimte open voor toekomstige uitbreiding, en door die 16MB zou de schijf beter moeten presteren?
Heb je ook aan RAID-mogelijkheden gedacht? Komt de performance of efficientie van de HDD's alleen maar ten goede... ;)

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-10 08:46
Koop of een extra hdd, voor (sata) raid-0 opstelling.... >:)

OF!!

Je gaat voor echte die-hard high end en je koop twee raptors (150 per stuk), maar dan moet je ook voor een sli opstelling gaan, OCZ VX geheugen kopen en je AMD64 onder zijn kont schoppen... _/-\o_

En koop de Zalman 7700CU of gewoon de 7000CU...Geen ALCU, das zo'n slap aftreksel... 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Jilvoos op 10-02-2005 21:09 ]

Verwijderd

1 kleine opmerking aan mijn kant, ik heb een ongeveer identiek systeem, en ik heb veel last gehad van de hd. de bios 1003 ondersteunt de maxtor diamondmax 10 niet.

vreemd genoeg doet de 1002 versie het wel :?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 21:15 ]

Verwijderd

GoldenSample schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 21:04:
[...]

hij koopt een sli moederbord dus dan moet hij niet voor ati gaan dan gooit hij zijn upgrade funcite weg ;)
oja :P
Ati komt binnen 3 a 4 maand ook met een soort van sli.
En ik denk niet hij binnen die tijd een 2de kaart bijplaatst.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 21:14:
[...]

oja :P
Ati komt binnen 3 a 4 maand ook met een soort van sli.
En ik denk niet hij binnen die tijd een 2de kaart bijplaatst.
ik denk niet dat als die functie over 4 maanden uitkomt er nu al videokaarten te koop zijn waarop je later nog een videokaart kan aansluiten

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Verwijderd

Topicstarter
Jilvoos schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 21:08:
Koop of een extra hdd, voor (sata) raid-0 opstelling.... >:)

OF!!

Je gaat voor echte die-hard high end en je koop twee raptors (150 per stuk), maar dan moet je ook voor een sli opstelling gaan, OCZ VX geheugen kopen en je AMD64 onder zijn kont schoppen... _/-\o_

En koop de Zalman 7700CU of gewoon de 7000CU...Geen ALCU, das zo'n slap aftreksel... 8)7
Dat echte die-hard systeem zal dan helaas boven mn budget gaan zitten, en boven de 2000 pleuro wil ik wel vermijden. En die slappe processorkoeler... ik ben (voorlopig) niet van plan om dat ding te gaan overclocken, dus dan lijkt me niet dat je de beste/zwaarste koelers nodig hebt? Lijkt me alleen voor extra geluid zorgen, maar ik kan het mis hebben. :+

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-10 14:03
[/quote]En koop de Zalman 7700CU of gewoon de 7000CU...Geen ALCU, das zo'n slap aftreksel
[quote]

De ALCU koelt bijna net zo goed, is wel goedkoper en lichter, LANPARTY vriendelijker.

This message was deleted

• funkflex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2008

funkflex

The real funkflex !

Je kan uiteraard ook 2x 37gb RAPTORS inraid zetten voor je windhoos en games, en grotere volume hds voor opslag gebruiken. Lekker 10k rpm ^^

MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 21:13:
1 kleine opmerking aan mijn kant, ik heb een ongeveer identiek systeem, en ik heb veel last gehad van de hd. de bios 1003 ondersteunt de maxtor diamondmax 10 niet.

vreemd genoeg doet de 1002 versie het wel :?
Ok, ik zie veel mensen die het niet eens zijn met de harde schijf. Iemand een goede tip voor een betere harde schijf? Ik wil daarbij niet meer dan 225 euro uitgeven aan de harde schijf/schijven, met dat als maximum blijft het systeem toch nog betaalbaar :P

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
GJ-tje schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 21:06:
[...]
Heb je ook aan RAID-mogelijkheden gedacht? Komt de performance of efficientie van de HDD's alleen maar ten goede... ;)
Dit is wel echt een goed punt. Denk dat de TSer een punt over het hoofd ziet wat betreft de HDD's. Meer info is hier terug te vinden: OM FAQ / Beleidl
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 21:28:
[...]

Ok, ik zie veel mensen die het niet eens zijn met de harde schijf. Iemand een goede tip voor een betere harde schijf? Ik wil daarbij niet meer dan 225 euro uitgeven aan de harde schijf/schijven, met dat als maximum blijft het systeem toch nog betaalbaar :P
Even in het kort: De reden dat er in de BBG voor twee schijven van 160 GB is gekozen ipv 1 is zodat er gebruik gemaakt kan worden van een RAID0 opstelling. Dit merk je dus echt wel in je prestaties.
Het grote voordeel van de DM10 serie is twijzijdig: 16 MB cache vanaf 200GB en wat veel belnagrijker is: NCQ.
Voordeel van de Raptors is het hoger aantal rpms waardoor ze nog snellere prestaties leveren.
Deze verschillen kan je mooi hier: http://www.tweakers.net/benchdb bekijken.

Mijn advies zou zijn: koop een Raptor 36 GB als boot-disk en voor het OS en een 200+ GB DM10 als data-opslag. In de toekomst kan je dit dan nog uitbreiden naar RAID-systemen om de prestaties nog een extra boost te geven (vergelijkbaar met SLI).

[ Voor 15% gewijzigd door AJ1815 op 10-02-2005 21:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok perfect, bedankt ;)

Heb nu dus de Maxtor 300Gb vervangen door:

Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB)
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)

:D

• saikoboarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-10 06:59
ja krijgt een enorme bottleneck door je ram geheugen.
je processor en 3d kaart kunnen enorm veel gegeven verwerken en versturen maar omdat je ram zo langzaam is kunnen ze de gevens nergens opslaan.Beter en duurder geheugen geeft hier een prestatie boost van minstens 20%

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
saikoboarder schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 21:47:
ja krijgt een enorme bottleneck door je ram geheugen.
je processor en 3d kaart kunnen enorm veel gegeven verwerken en versturen maar omdat je ram zo langzaam is kunnen ze de gevens nergens opslaan.Beter en duurder geheugen geeft hier een prestatie boost van minstens 20%
Hoe zie je dit precies voor je??? Als het duurdere geheugen ook PC3200 MEM is moet dat toch niets uitmaken??? Het heeft dan toch dezelfde bandbreedte???

Misschien gaat het wel op als je gaat overclocken, aangezien dan de bandbreedte omhoog gaat door een hogere FSB en waarschijnlijk bedoel je dus dat je makkelijker kan overclocken met duurder geheugen... Misschien handig als je volgende keer je redenatie erbij zij waarom iets beter is, anders is het een beetje moeilijk te volgen... Want misschien klopt mijn interpretatie helemaal niet... (al denk ik van wel ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door AJ1815 op 10-02-2005 21:52 ]

Verwijderd

Hoezo zou hij een bottleneck moeten krijgen van z'n RAM geheugen? Ik geloof dat dit standaar draait op CAS2.5, ideaal voor zo'n systeem, CAS2 is véél duurder en bied eigenlijk géén voordelen.

Verder in dual channel, PC3200 is het precies synchroon aan de memory controller van de CPU. Met 1T timings toch zeker goed voor MINIMAAL 6000MB/s

Verwijderd

Ik zou voor een Maxline III schijf gaan; heeft ook NCQ, gaat langer mee en is maar ietsje langzamer. Kleine prijs voor duurzaamheid als je het mij vraagt.

Verwijderd

Zijn ram is geen punt, zeker niet als hij niet overclockt.
En daarbij komt nog, dat je het niet eens merkt tijdens het gamen,
terwijl je wel aardig wat meer betaald voor Cas 2 ram.

Je HD keuze is nu ook prima, 1 snelle kleine schijf voor Windows en Games.
En een grote schijf voor al je p0rno :p

Voor de niet-overclocker, heb ik nu niks meer op of aan te merken.
Misschien dat je wel een iets zwaardere voeding kan pakken.
Een Antec Neopower of OCZ 520 Watt zou het goed doen.

• saikoboarder
ik kan fout zijn maar ik geloof dat die cas 2.5 alleen duid op de toegangs tijd uitgedruikt in nanoseconden. En om alle gegevens van je proc en 3d kaart op te kunnen slaan moet je ram geheugen hebben dat snel benaderbaar is en een hoge freq heeft PC3200 heeft echter geen (zeer) hoge freq. De snelheid van je dure processor en 3d kaart gaan dus verloren.Die cas 2 timings zijn alleen maar belangrijk als je wil gaan OC'en (staat in FAQ)
De ideale opstelling is dat je ram geheugen alles wat je processor stuurt direct kan ontvangen en dit lijkt mij hier niet het geval.
voor de rest lijkt het mij wel een Leed systeempje _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heel erg bedankt voor de hulp iedereen ;)

Ik hou het systeem dan zo met die 2 harde schijven. Ik kijk eerst even of alles lekker loopt met de standaard voeding, en daarna kan ik evertueel altijd nog een zwaardere voeding kopen.

Van t weekend eens bestellen die handel :D

Thx!! _/-\o_

>>

Edit: Nog reacties op het net geposte verhaal over het geheugen :P?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 22:53 . Reden: ik post weer tegelijk met iemand anders :P ]

Verwijderd

Euh, dat is volkomen nonsens! Om te beginnen de responstijd: 2.5 nanoseconden is wel érg vreemde redenering. Quote uit de PMG faq:
CL. Het aantal kloktikken dat nodig is om de juiste kolom te selecteren van de rij (page) die in de Sense Amps zit en de inhoud naar de latch te transporteren alwaar de data beschikbaar is voor de geheugencontroller. Hoe lager het aantal kloktikken hoe beter (want minder wachttijd). In de SPD staat de juiste instelling, maar het kan ook in het BIOS met de hand worden ingesteld: 2, 2,5 of 3
Het komt er op neer: hoe hoger de klok snelheid, hoe hoger de CAS-latency mag zijn voor eenzelfde resultaat. PC3200 draait op 200MHz. Als je nou, bij wijze van spreken, PC6400 had, zal dat PC6400 geheugen op CL5 timing precies even snel zijn als PC3200 op CL2.5 timing, qua responstijd spreken. Vergelijk CAS-snelheid met de searchtime van een harddisk: het helpt wel wat (hoewel in veel mindere mate dan bij harddisks), maar het verschil moet je in de procenten zoeken: CAS2 boven CAS2.5 geeft over het algemeen 1,5% snelheidswinst in games, dat, terwijl het veel duurder is.

Overigens is de geheugen latency bij de Athlon64 al enorm laag, in vergelijking met de Pentium4. Vooral te danken aan de verkortte weg naar het geheugen.

Verder draai je je geheugen met een socket 939 moederbord en 2 dimm's al in "RAID 0". Dubbele capaciteit, theoretisch dubbele snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
euh is dat niet wat ik zeg? de cas2 of 2.5 is niet belangrijk. Maar de kloksnelheid van je ram is belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 21:40:
Ok perfect, bedankt ;)

Heb nu dus de Maxtor 300Gb vervangen door:

Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB)
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)

:D
Dit samen in RAID 0 heeft niet zoveel zin of wel? :|
Neem gewoon twee raptors 74 gig in Raid 0 en prop er over half jaartje weer een schijfje bij })

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn advies:
neem de AMD 64 3000+
Neem een Geforce 6800LE. (daar kun je een ultra van maken) En is op zichzelf al snel genoeg.

En neem 2-4 Gewone SATA-schijven voor een goede RAID0 of 5. De raptors kosten wel 2 keer zoveel geld per gygabyte.

Meer waarde voor een betere prijs ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 11:22:
Mijn advies:
neem de AMD 64 3000+
Neem een Geforce 6800LE. (daar kun je een ultra van maken) En is op zichzelf al snel genoeg.
Ik wil jou wel eens een 6800le in een pci-express slot zien steken.....
Dat gaat dus niet passen aangezien de 6800le enkel in AGP-versie te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 11:22:
Mijn advies:
neem de AMD 64 3000+

En neem 2-4 Gewone SATA-schijven voor een goede RAID0 of 5. De raptors kosten wel 2 keer zoveel geld per gygabyte.

Meer waarde voor een betere prijs ;-)
Een 6800LE naar een ultra modden, omg!!!!!!!!!!!!!!!!!! word snel wakker dude! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielsbothof:

Jij wilt dus gaan overclocken, dat is een béétje onzinnig, dat kost niet alleen garantie, het is ook niet garant voor goede prestaties. De Socket939 Athlon64 3000+ moet je 400MHz overclocken wil je 3500+ niveau benaderen, hoewel dat vaak lukt, lukt dat niet altijd! Je kunt dan beter een 3500+ kopen, die je waarschijnlijk, door de hogere maximale multiplier, nóg hoger kunt overclocken.

Verder is de 6800LE niet te krijgen in PCI-E versie, en staat die NOG minder garant voor overclockbaarheid dan de CPU. Niet alleen lukt het LANG niet altijd om precies de pipes te unlocken die de ultra standaard vrij heeft, ook krijg je hem, ook al lukt het wel, van je lang-zal-ze leven niet op ultra speeds.

Verder bieden gewone S-ATA schijfen tegenover raptors één belangrijk nadeel: betrouwbaarheid. De dag dat ik 4 gewone schijfen in RAID0 zet, is dezelfde dag dat ze mij in een dwangbuis afvoeren. Raptors zijn vele malen betrouwbaarder, en, mooi meegenomen, hebben erg lage searchtimes.

Ik ga mee met het advies: raptor (al dan niet RAID0) als bootschijf, en schijf voor games, en dikke, grote schijf voor storage van ISO's, films, muziek e.d.

Persoonlijk ben ik érg blij met m'n 2x Raptor36 in RAID0 als boot/game schijf, en al m'n documents, anime, ISO's, films staan op een Seagate S-ATA 160GB, en een Maxtor DM10 200GB. Enige waar ik spijt van heb is dat m'n S-ATA poorten volzitten.
Pagina: 1