Vhs -> mpeg2 , mijn pc protesteerd!

Pagina: 1
Acties:

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
Voor de ouders van mijn vrienden ben ik nu iets serieuzer bezig met kijken hoe ik 18 uur video over kan zetten naar dvd.

Een jaartje geleden heb ik dit nog kunnen afwimpelen, maar nu heb ik toch echt beloofd te kijken wat ik kan doen.
Ik heb een jaar bij een professioneel video-kopieerbedrijf gewerkt dus ik weet watvoor inspanning het me gaat kosten. Ik heb www.videohelp.com al doorgeploegd, heb al wat beslissingen genomen, en sta nu voor een investeringsprobleem.

- ik heb van een vriend een pinaccle pctv kaart te leen voor onbepaalde tijd, en hierbij heb ik pinaccle pctv geinstalleerd (de pro versie, die ook mpeg2 spuugt)

- mijn pc: AMD AthlonXP 2200+
Asrock K7VM2
512 MB ddr @ 266 Mhz
40 GB HD maxtor systeemdisk
120 GB HD maxtor opslag...

- ik wil graag direct van composiet of s-video naar mpeg2, ik hoef geen moeilijke bewerkingen te doen, misschien een paar keer knippen. dus dat zal (met de goeie software) niet zo moeilijk zijn.

Nu mijn probleem: ik heb netjes de vhs-recorder aangesloten, en alles werkt nu zo ongeveer, alleen er ontstaan horizontale lijnen door mijn opname. hierover staat in andere fora ook het e.e.a. Mijn pc is gewoon niet snel genoeg!
Ik wil nl 720x 576 pixels hebben, op ongeveer 6 Mb/s.
zodat ik (voor VHS) maximale kwaliteit over houdt.

Nu heb ik gezien dat iemand het met een 1800+ wel gelukt is op 10Mb/s, dus waar gaat het fout?
- ik heb al mijn pci sloten leeg gehaald, en alleen de pctv kaart erin.
- combinatie software/ kaart gecontroleerd (in de pc van mijn broertje werkt alles perfect... 2600+ / 1GB ram @ 400Mhz..)
- Virusscan uit.
- Intervideo DVD recorder 5 geprobeerd, zelfde probleem.

ik denk dat het tijd voor een p4 - 3,nogwat GHz., tenzij er iemand iets anders weet.

- de canopus advc100 lijkt me wel een mooi apparaat, alleen kan je daarna je dv-avi weer gaan converteren naar mpeg2. ik kan nergens vinden hoe lang je pc dan ongeveer staat te rekenen op een uur materiaal.
- de hauppage pvr 250 / 350 ofzo kaarten zijn ook een optie. (die hebben geloof ik hardware mpeg2 encoding, en kan je dus real time mpeg2 laten capturen.)

Ik betaal liever 100 euro extra, dan dat ik uren op een renderende pc zit te wachten.

Dus: wat zou mijn beste investering zijn? :)

edit: ik heb inmiddels begrepen dat het met de bestaande configuratie wel moet kunnen, maar dat er een via bug bestaat die de boel verstierd :(
nu de oplossing dus nog voor deze uitdaging.
een capture kaart kopen kan altijd nog O-)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wmeester/Jeroen/tweakers/strepen.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Meester_J op 14-02-2005 22:03 ]

Verwijderd

Je machine is snel genoeg, zoals je zelf al aangeeft loopt het in een andere computer met mindere specs ook goed. Naast het feit dat dergelijke kaarten lastig kunnen zijn met de bronnen die ze toegewezen krijgen van het OS, kan het in dit geval gewoon een te gefragmenteerde HD zijn. Het mooiste zou zijn dat je een dedicated drive zou gebruiken.

• Meester_J
ik heb 2 harddisks :)
- 40 GB systeemdisk
- 120 GB puur voor opslag...

ik zie niet echt heftige harddisk-activiteit. de cpu heeft het wel erg drukjes (90%)

[ Voor 38% gewijzigd door Meester_J op 10-02-2005 20:12 ]

Verwijderd

Simpelweg naar je specs gekeken is dat echt méér dan voldoende om MPG2 (of DV) realtime weg te schrijven, die kaart doet immers verreweg het meeste van het rekenwerk. Ik heb hetzelfde altijd gedaan op een PIII 800MHz en een PIII 1000MHz met zowel Pinnacle- (brrr), Matrox- en Fast-kaarten en dat liep (loopt) altijd vlekkeloos. Ook met iFinish (Media100) op een PIII 933MHz liep alles feilloos, maar toegegeven, dat is wel iets anders.

Maar voldoende, of zelfs RUIM voldoende, specs alleen zijn niet voldoende om dit altijd te garanderen, je zult je systeem schoon moeten houden en optimaliseren. Maar goed, als je gung ho bent op upgraden, ga je gang.

Edit:
By the way, 6Mb is aan de hoge kant, 10Mb valt zelfs buiten de specs van DVD als ik me niet vergis. Het valt zeker buiten de specs van DVB, wat vaak niet boven de 4.5 uitkomt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 20:26 ]

• Meester_J
hmm, zelfs met 4 Mb zit het hele beeld vol strepen op 720x 576,
terwijl ik er op 352 x 576 helemaal geen last van heb.
ik krijg nu gooi en smijt-neigingen, en denk dat ik maar een pilsje ga pakken.
misschien gaat het dan beter.

heb ook de andere harddisk als default capture folder gebruikt, helpt nix.
nieuwere chipsetdrivers downen gaat niet, want dat is het enige bestandje dat niet meer op de site van asrock staat :(

Verwijderd

Ja, dan kunnen het nog een aantal andere zaken zijn. Bijvoorbeeld, VHS blijft een kleresysteem, het signaal is nooit mooi stabiel. Een televisie heeft daar niet zo heel veel last van maar een andere videorecorder of, in jouw geval, een DA-converter heeft exacte waardes en timings nodig.
Bij veel capture-drivers kun je instellen hoe precies de 'tracking' moet zijn. Losjes (slechte player/tape) of strak (professionele VTR eventueel met TBC). Misschien kun je daar naar zoeken en mee spelen.
Dit zou alleen niet verklaren waarom het op de andere PC wel werkte, tenzij je daar een andere recorder gebruikte.

Dan zou het nog zo kunnen zijn dat je een spanningsverschil hebt in je opstelling en er wat weglekt naar de recorder of andersom. Misschien had die andere computer daar geen of minder last van.

Tevens zou het de geluidskaart kunnen zijn die zorgt voor een timing-probleem tussen de streams.

Plaats eens een frame met strepen hier, ik ben eigenlijk wel benieuwd of er een patroon is zit en wat de kleur ervan is.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Waarschijnlijk heb je een VIA chipset (check voor de zekerheid even de asrock site) en daar download je dan ook de drivers voor.

Voor de via chipset kun je de standaard 4in1 driver downloaden van http://www.viaarena.com. Van andere chipset-fabrikanten kun je ze het beste ook van de site van de fabrikant van de chipset halen.

If it ain't broke, fix it till it is...

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Die horizontale strepen die je ziet is interlace.... Dit hoort zo!!!!!
Als je alles op DVD hebt gebrand en het dan met een DVD speler afspeelt zie je er niets meer van... Ook beslist niet met één of ander programma weg filteren want je TV heeft het nodig om een mooi scherp beeld weer te geven....

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Daarom vroeg ik TS ook om een frame te posten. Maar ik denk toch niet dat hij de interlacing effecten bedoelt, hij heeft toch bij een 'professioneel' kopieerbedrijf gewerkt. Dan lijkt me dat hij daarmee bekend is ... én op die andere computer had hij er ook geen last van.

Even afwachten wat meneer gaat posten.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:30
als je zegt dat het in de pc van je broertje wel werkt lijkt me dat toch de oplossing? ;) Geef je broertje een fles wijn (of cola als ie < 16 is? ) zodat je zijn pc een dagje mag lenen en alles converten. Dan naar je eigen pc sturen en bewerken maar?

Als ik het goed begrijp is dit iets wat je eenmalig wil doen, dan zou ik er ook geen geld aan uitgeven...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01
haggard schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 14:30:
Die horizontale strepen die je ziet is interlace.... Dit hoort zo!!!!!
Als je alles op DVD hebt gebrand en het dan met een DVD speler afspeelt zie je er niets meer van... Ook beslist niet met één of ander programma weg filteren want je TV heeft het nodig om een mooi scherp beeld weer te geven....
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 15:33:
Daarom vroeg ik TS ook om een frame te posten. Maar ik denk toch niet dat hij de interlacing effecten bedoelt, hij heeft toch bij een 'professioneel' kopieerbedrijf gewerkt. Dan lijkt me dat hij daarmee bekend is ... én op die andere computer had hij er ook geen last van.

Even afwachten wat meneer gaat posten.
Misschien eerder een probleempje met de field-order?

• Meester_J
nou, dit zijn zekers geen de-interlace strepen hoor :)
ik probeer een frame met fouten te capturen, maar dat lukt nog niet echt.
valt nog niet mee, want de meeste zijn gewoon goed. bovendien werkt een printscreen uit mediaplayer niet, zal wel beveiligd zijn ofzo.
cpu staat trouwens wel op 100 % bij alle 720 x 576 settings, ongeacht bit-rate.
heb uiteraard het VIA 4in1 driver cdtje al heel lang geleden ge-installeerd. anders pakt ie mijn radeon 9600 niet zo lekker.

volgens mij kom ik gewoon echt 5 % rekenkracht te kort ofzo. :?

edit: het zal wel aan mij liggen ofzo, maar ik krijg het niet voor elkaar om een frame met fouten te exporteren als bitmapje o.i.d. heb het ook nog nooit geprobeerd namelijk. heb mediaplayer, en pinnacle tooltje gebruikt, maar zodra de bron weg is, is je printscreen ook zwart... 8)7

edit2: lang leve de tweakers zoekfunctie: overlays uitzetten is het toverwoord.

[ Voor 35% gewijzigd door Meester_J op 14-02-2005 22:03 ]

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
Volgens mij heb je last van de beruchte via bug. Er is een latency patch voor, maar die schijnt niet meer te werken in winxp sp2. Wat je wel kunt doen is een bios update en de nieuwste via 4in1 installeren. Ik heb in mijn bios een setting "advanced chipset performance" bij de cpu instellingen die bij mij het probleem grotendeels oplost als ik die optie aanzet.

• Meester_J
cool_zero schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 13:35:
Volgens mij heb je last van de beruchte via bug. Er is een latency patch voor, maar die schijnt niet meer te werken in winxp sp2. Wat je wel kunt doen is een bios update en de nieuwste via 4in1 installeren. Ik heb in mijn bios een setting "advanced chipset performance" bij de cpu instellingen die bij mij het probleem grotendeels oplost als ik die optie aanzet.
hmm, ik heb dus al de nieuwste bios-versie (1.90), en die 4in1 drivers staan wel op de site, maar die link werkt niet. (of ze hebben het bestand verwijderd).

de optie advanced chipset performance kan ik in mijn bios niet vinden...

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Meester_J
hmm, dat zijn de hyperion drivers voor de nieuwe chipsets, ik heb een km266. ik ga ze gewoon allebei proberen, ze zijn wel downwards compatible. :P

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik gebruik hiervoor nu een PVR250. Deze heeft inderdaad een hardware mpg2 coder on board. Schrijft dus meteen DVD compatible mpg file op schijf. Hierdoor kan ik op m'n athlon 1200 gewoon realtime opnemen zonder hoge cpu load. Je pc is dus zeker snel zat, de kaart kan beter.

• Meester_J
chipsetdriver update maakt dus ook niets uit....
iemand nog een ander idee? ik weet het even niet meer namelijk. |:(
misschien toch maar een pvr250 kaartje dan.

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
Je zou de latency patch kunnen proberen. Ik heb hem er zelf ook nog steeds opstaan. Dit was de oplossing voor mijn problemen met een miro dc10plus capture kaart op mijn abit kr7a. Ik kon de patch alleen niet meer terugvinden dus heb hem zelf maar even online gezet. Hier is die te vinden. De nieuwere beta patch schijnt echter wel problemen te hebben met de betere security van winxp sp2, waardoor je hem niet schijnt te kunnen installeren. Ik heb zelf sp2, maar heb de patch daarvoor geinstalleerd en heb er geen problemen mee gehad.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-02 10:18

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Dit is dus precies dezelfde ellende als ik heb met mijn bak.
Windows xp pro sp 2
Asus a7v333 (dus een via chipset)
amd 1900+
512 mb ram
40 + 40 gb maxtor in raid 0 voor mijn systeem en caputren enzo
sb live 1024
pinnacle pctv pro stereo ding

Ik krijg precies dezelfde strepen als ik capture op dvd kwaliteit, soms hangt mijn systeem er bij en kan ik de boel rebooten. TV kijken gaat daar en tegen wel perfect , maar daar heb ik ook een tv voor staan :(

Morgen zal ik die 4in1 en latency driver proberen en mijn bevindingen posten (zit nu in linux waarin ik nog geen tvkaar support heb...)

blabla

Verwijderd

hey.allemaal ben trouwe tweakers.net afschuimer ! net mezelf ingelogd en wilde ook mijn mening eens delen ! heb ook een pctv pro kaart met de 5.5 drivers en gebruik hem al bijna 4 jaar van in de ene naar andere pc.Opname's van tv zijn prima kwalteit .voor dvd kwaliteitopnames van tv zette ik er studio 8 bij nu de versie 9. met mijn xp 1800 -msi k7t-512 ram ,op ful dvd (best kwaliteit)had ik ook af en toe lost frames.op vcd en s)vcd geen probleem .maar.......vhs overzetten met die kaart leverde veel syncronisatieproblemen op ! ene keer goed andere keer niet. met latere pc xp2600 en asrock MB -512 ram en 2 x 80 gb.geen lost frames meer maar de audio en video sycro. bleef bestaan.
na meer dan een jaar kon geen forum noch pinnacle me helpen tot ik iets exters zocht ! zaols vele merken het nu hebben ....heb ik gekozen voor plextor px m402 u converter wel duur maar het werkt meer dan behoren(hardware converter naar allerhande formaten mpeg 1-2-divx-mpeg 4 en nog eens onderverdeeld in verschillende prima kwaliteiten met uitstekende software erbij en zeer gebruiksvriendelijk in het nederlands.!)al meer dan 60 banden overgespoeld voor mij en vrienden .
gewoon .......lukt altijd perfekt.....kan ook ,gewoon de scart uit van videorecorder en video in van de plextor convertx en tv opnames maken zonder tv kaart ! het is geen bedoeling om reclame te maken maar gewoon om te zeggen dat het altijd werkt !!!
groetjes........was een beetje lang verhaal....sorry.

Verwijderd

Dit komt mij wel bekend voor. Maar in mijn geval zaten die strepen NIET in het videomateriaal zelf maar werden deze door de video overlay gegenereerd en was het dus alleen de weergave op het scherm. En daarom zitten deze strepen ook in deze schermdump van je, want zo te zien is dit geen frame uit de opname zelf, maar is het een (ALT)PrtSc.
Kom ik dus toch weet terug op configuratie van je systeem. Opdaten drivers misschien. Of wellicht je capturekaart in een ander slot of andere bronnen toekennen wanneer mogelijk.

• Meester_J
MidiMaze schreef op zondag 13 februari 2005 @ 22:36:
Dit is dus precies dezelfde ellende als ik heb met mijn bak.
Windows xp pro sp 2
Asus a7v333 (dus een via chipset)
amd 1900+
512 mb ram
40 + 40 gb maxtor in raid 0 voor mijn systeem en caputren enzo
sb live 1024
pinnacle pctv pro stereo ding

Ik krijg precies dezelfde strepen als ik capture op dvd kwaliteit, soms hangt mijn systeem er bij en kan ik de boel rebooten. TV kijken gaat daar en tegen wel perfect , maar daar heb ik ook een tv voor staan :(

Morgen zal ik die 4in1 en latency driver proberen en mijn bevindingen posten (zit nu in linux waarin ik nog geen tvkaar support heb...)
Altijd fijn om te weten dat je niet de enige bent met ellende.
mijn pc liep dus idd ook af en toe flink fast.

heb inmiddels een gecaptured fragment even op de pc van broertjelief afgespeeld, en nog steeds ellende. het zit dus wel echt in het opgenomen materiaal, en niet in een overlay ofzo.
die patch heb ik inmiddels ook geprobeerd. hij installeerd netjes _/-\o_ , alleen het probleem is niet verholpen.... |:(

• Meester_J
Ik heb even gekeken naar de hauppage kaarten, en nu schijnt het zo te zijn dat de pvc 250 end of life is, en dat de 150 , in 2 uitvoeringen hiervoor de vervanger is.
Bij alternate hebben ze hem voor 99 Eurootjes... Lijkt mij een prima oplossing voor mijn probeem.
thnx voor jullie hulp in ieder geval! :Y)

edit: voor 67 eurootjes helemaal uit de problemen: hauppauge pvr 150 mce. topspul
je bent wel ff bezig met downloaden en installeren van allerlei drivers en progsels.
hardware mpeg2 encoding rules. cpu last op 35%, dus kan ook nog een beetje msnen....

[ Voor 31% gewijzigd door Meester_J op 14-03-2005 20:59 ]

Verwijderd

Ik heb net hetzelfde probleem gehad.
Dit heeft alles te maken met de snelheid en hoeveelheid van de datastroom!
Wat ik wil zeggen is dat er een onderdeel in je pc deze datastroom niet kan trekken.
Ik dacht ook eerst dat het aan mijn Pinnacle PCTV PRO te wijten was.
Niks is minder waar: het was de chipset op mijn moederbord (de sata-controller op de nForce2 chipset) !
Vroeger gebruikte ik een XP2600+ (333FSB) / 1Gig pc 3200 en een Abit NF7-S v2.0 met een Maxtor 120Gig SATA en ik kreeg ook constant van die strepen wanneer ik video wou capturen.
Na een beetje opzoekwerk, las ik ergens op één of andere forum dat de sata-controller op de NF7-S geoptimaliseerd was voor 'read'-functies en helemaal niet voor 'write' (hierin waren de prestaties zelfs slecht). Nu heb ik me een ASUS A7V880 (met via-chipset) aangeschaft en gaat het capturen perfect!!!
Ik capture nu zelfs met de allerhoogste instellingen!
720x576 op 9.50 MB/s

Afbeeldingslocatie: http://img226.exs.cx/img226/4416/pinnacle4tb.jpg

Volgens mij ligt het probleem dus niet bij je pctv kaart maar wel bij je moederbord of de harde schijven!

• Meester_J
zoals je waarschijnlijk al gezien had, heb ik niet bepaald het duurste moederboard :)
en ik denk inderdaad dat de chipset ergens roet in het eten gooit.
inmiddels heb ik een hauppage pvr 150 mce besteld, en ben ik voor iets meer dan 60 eurootjes klaar ;) , kan ik ook nog radio luisteren, en nog belangrijker, hij belast de cpu waarschijnlijk voor ongeveer 15 %, dus kan ik tijdens het capturen ook nog wat anders doen. >:)

tevens beperkt dit apparaat door de hardware mpeg2 encoding de datastroom flink, dus het ligt toch een klein beetje aan mijn (geleende) tvkaart...

[ Voor 16% gewijzigd door Meester_J op 21-02-2005 20:54 ]

Pagina: 1