Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[RPM] Faken dmv dit schema

Pagina: 1
Acties:

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-11 19:15
Beste Tweakers,

Ik heb een proliant 3000 server met van die klote 3250 RPM fans 12cm, en ik wil ze dmv een schakeling faken zodat er geen fysiek geen fan aangesloten hoeft te worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.larsdebruin.net/got/rpm5.png

Dit plaatje heb ik van iemand gekregen om een fan te faken op 1800 rpm.
Maar mijn fans draaiten 3250 RPM wat moet ik aan dit schema dan veranderen.
Ik heb geen idee, ben geen weerstandenman ;)
Misschien dat iemand dit plaatje een beetje kan editen zoals hij moet worden.
Dan ga ik naar de winkel en die onderdelen kopen, en kijken of het me lukt om dit in elkaar te zetten :/

Alvast Bedankt

[ Voor 19% gewijzigd door HyperDevil op 10-02-2005 17:54 ]

Verwijderd

De 47K en 330n veranderen. Op het eerste zicht denk ik de 47K weerstand halveren. (~ 3600rpm)

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Bij bovenstaande schakeling kun je de weerstand van 47K veranderen om een andere RPM te faken. Maar er zijn meerdere mogelijkheden om het te doen. Kijk hiervoor bijv. hier er staat ook een uitleg bij over het bovenstaande schema.

[ Voor 30% gewijzigd door Electronical op 10-02-2005 17:55 . Reden: Net te laat ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• HyperDevil
Echt een uitleg zag ik niet op die pagina en de uitleg die wordt gegeven is meestal in elektronica termen.
Misschien dat jullie me kunnen wijzen naar een kant en klaat schematje voor 3250 RPM? :)

Verwijderd

Gewoon de 47K weerstand in jouw schema veranderen naar 27K. Dan wordt er ongeveer 3133 rpm 'gefaked'.

De frequentie wordt immers bepaald door het product van de weerstand en condensator aan pin 1 en 2. Halveer je één van beide, dan wordt de frequentie (en dus de rpm) verdubbeld. Omgekeerd geldt het ook; door één te verdubbelen, halveert de frequentie.

Solderen moet best gemakkelijk gaan voor zo'n eenvoudig schemaatje. Als je alles met een soldeerboutje van minder dan 30W en 1mm soldeertin op een experimenteerprintje soldeert, kan er weinig mislopen.

[edit] O ja, misschien is deze link leuk voor wat basisinfo.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 00:32 ]

• HyperDevil
Weet iemand of er ook iets kant en klaar is ??
Misschien wil iemand het voor mij maken tegen vergoeding ik heb er namelijk 4 nodig...

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

[rml][ EL] CPU fan faken (passief koelen)[/rml] en dan met name [rml]exter in "[ EL] CPU fan faken (passief koelen)"[/rml]

Mail even naar "exter", ik geloof dat hij tegen een kleine vergoeding printplaatjes etst (en opbouwt?).
Pagina: 1