Toon posts:

Globaal beheren Start-menu / vervanging voor NAL

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

We hebben een netwerk met een NetWare 4.2 en een SBS 2003 server. De Novell-server willen we eerdaags vervangen door Windows Server 2003. Onder het huidige systeem gebruiken we de NAL (Novell Application Launcher) om een op maat gesneden start-menu/desktop aan de gebruikers aan te bieden.
Hoe kunnen we dit onder Windows Server 2003 het beste aanpakken?

Ik heb al een tijdje op internet gezocht naar iets wat de NAL kan vervangen. Wel veel tegen gekomen, maar niet wat ik zoek.
Heb ook al zitten experimenteren met Folder Redirect, maar dat levert ook niet op wat ik zoek. Snelkoppelingen worden namelijk aangeboden afhankelijk van de groep waarin iemand zit. Bij Folder redirect wordt de indruk gewekt dat je voor meerdere groepen een startmenu kunt maken, maar alleen het menu wat bovenaan het lijstje staat komt in beeld.

Aangezien ik over dit onderwerp verder weinig kan vinden begin ik me af te vragen hoe andere systeembeheerders omgaan met het inrichten van het start-menu? Wordt dit per PC geregeld? Of mag de gebruiker het zelf uitzoeken?

Siem Weel

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-02 21:00

Arno

PF5A

Regel een kopieeropdracht in je login script en plaats het startmenu op een netwerk share. Dan kun je op individuele items rechten uitdelen. Items waar geen rechten op staan worden dan niet gekopieerd.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:22

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

Ik heb ooit een script geschreven die een mapje op de desktop aanmaakt waarin snelkoppelingen geplaatst worden alles op basis van de groepen waarvan de gebruiker lid is. Maar om die te zoeken moet ik wel even m'n backup CD kast doorlopen :).

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 22:58

Arfman

Drome!

Volgens mij doet de NAL meer dan alleen simpele snelkoppelingen aanbieden. Via de NAL/ZENworks kun je policies en applicaties distribueren, dat is heel iets anders dan Folder Redirect.

Volgens mij heet het ZEN produkt in MS taal "SMS", Systems Management Server ofzoiets.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:22

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

NAL doet inderdaad meer.. snapshots publishen, het installeren van producten die nog niet op het systeem staan maar uit zijn vraag maak ik op dat hij alleen iets zoekt waarmee hij een menu kan opbouwen met applicaties die mensen mogen gebruiken (en die waarschijnlijk al op de PC staan). Ik heb zoiets ooit nodig gehad op een Terminal Server alle applicaties stonden al op de server maar niet iedere mag alle programma's gebruiken... toen heb ik dat script gemaakt. Maar als iemand ooit nog een applicatie vind die zoiets kan... ik zoek het eigenlijk nog steeds.

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
PsychoG schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 21:01:
Maar als iemand ooit nog een applicatie vind die zoiets kan... ik zoek het eigenlijk nog steeds.
Da's dus inderdaad SMS (Systems Management Server): mits goed ingericht krijg een gebruiker, als hij rechten heeft, de applicatie in het startmenu. Wat mij betreft inderdaad een prima vervanging voor Novell ZENworks.
Zie voor info http://www.microsoft.com/smserver/. Voor een vergelijking (whitepaper van Novell), zie http://www.novell.com/collateral/4621375/4621375.pdf.
Verdere info: googlen werkt perfect :)

Verwijderd

Topicstarter
Bean schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 21:26:
[...]
Da's dus inderdaad SMS (Systems Management Server): mits goed ingericht krijg een gebruiker, als hij rechten heeft, de applicatie in het startmenu. Wat mij betreft inderdaad een prima vervanging voor Novell ZENworks.
Heb ik ook naar gekeken (beide), maar dat is een nogal prijzige oplossing voor zoiets simpels als een universeel startmenu. Momenteel gebruiken we de starterpack van ZENworks. Gebruiken we lang niet alles van (gewoon niet nodig), ook omdat bij SBS2003 heel veel met group policies valt te regelen. Applicaties installeren hebben we ook gedaan met ZENworks (snapshots), maar dat werkt toch niet altijd vlekkeloos. En dat is ook niet iets wat dagelijks voorkomt. We gebruiken een voorgeinstalleerde PC die we met Norton Ghost klonen naar gebruikers-PC's indien die opnieuw geinstalleerd worden moeten.

Siem Weel

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Vroeger was hier ook NAL, nu zijn we naar AD overgestapt en zijn we de NAL dus kwijt. De meeste applicaties vespreiden we nu via GPO, waar dan groeps rechten op gezet zijn. ben je lid van de groep dan komt de soft in je startmenu. Voor MS software zijn er MSI's beschikbaar, andere leverancies geven soms ook msi bestanden mee, software die niet voerzien is van een MSI (en waarvan het de moeite loont om ze te distribueren via AD) maken we zelf de MSI van, globale regfix, extra shortcut: msi bakken en via GPO verspreiden

Workstaions kan je ook met RIS gaan installen, (maar ghost kan ook natuurlijk)

SMS doet dit alles ook, maar kost geld. Voor die prijs krijg je natuurlijk wel veel meer functies.

You don't need eyes to see, you need vision

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Je kan bij je AD GPO instellen dat je applicaties moet installeren, er wordt gebruik gemaakt van MSI pakketten. Als je applicaties aan een gebruiker(sgroep) toewijst, kan de gebruiker ze via 'Software' installeren, wijs je ze toe aan een PC dan worden er snelkoppelingen aangemaakt, en wordt de toepassing geinstalleerd op het moment dat het ding nodig is. (Toch?)

offtopic:
Ik ben geen MCSA/E-er, geen CNA/I-er, ben student met interesse in directoryservices :Y)

We are shaping the future

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

dat kan maar de user heeft dan nog werk, maar je kan ook:

installeren bij logon
installeren waneer de file extentie aangeroeppen wordt
installlatie verwijderen waneer gebruiker er geen recht meer op heeft (uit de groep gehaald wordt)

Verschil tussen installeren onder user en onder computer is simpel, als je het installeerd op computer dan heeft elke gebruiker op die pc de applicatie, werk je op user, dan is het de user die er recht op heeft, ongeacht de computer waar ie inlogd..

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Naar mijn ervaring kan je al superveel regelen met policy's in 2003 server. Daarnaast is Kixstart ook een oplossing, ik gebruik het zelf heel veel. Je kan er de meest gekke dingen op de client mee aanpassen plus dat het nog eens gratisch is ;)

• Asteroid9
  • Laatst online: 08:49

Asteroid9

General Failure

Schop even het topic na 2 jaar omhoog... ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:40
Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 11:37:
Daarnaast is Kixstart ook een oplossing, ik gebruik het zelf heel veel. Je kan er de meest gekke dingen op de client mee aanpassen plus dat het nog eens gratisch is
VBS is nog mooier en is native in Windows aanwezig. >:)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

oud :) en niet echt relevant om nog over te discussieren..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.