Toon posts:

[Contax] U4R

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na dagen lezen, uitzoeken en vergelijken in 1 keer verliefd:
Afbeeldingslocatie: http://www.contaxcameras.co.uk/assets/digital/u4r/8EB-Black-open-040826.jpg
Contax U4R

Ik was op zoek naar een ultra compacte camera. Eisen waren vooral snel opstarten en opslaan van foto's.
Ik heb in het verleden meerder camera's getest en dit waren toch wel de twee grootste minpunten van kleine compacte digitale camera's.

Ik wist niet wat ik zag toen ik deze camera ben gaan testen.
Binnen een seconden schietklaar. Tot 3 foto's per seconde nemen en opslaan. Perfect!
Geleverd met usb 2.0 dockingstation, die direct te batterij oplaad en een Carl Zeiss lens met 3x optische zoom.
Ik was direct verkocht en heb heb meegenomen zonder ook maar te zoeken naar gebruikerservaringen.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar andere gebruikers die deze camera hebben om ervaringen uit te wisselen.

Gr

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Carl Zeiss lens made in Japan dan. Sony heeft die toko gekocht en de lenzen die ze zelf gebruiken worden ook 'gewoon in Japan' gemaakt, dus niet in die mega-super-fabrieken in Duitsland... Ik noem dat misleiden.

Overigens staat deze camera nog niet op DPReview, waar ik veel van leer :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Daar had ik ook al gekeken...
Neem toch aan de de naam wel moet voldoen aan een bepaalde standaard voordat het "Carl Zeiss" genoemd mag worden en dat niet zomaar elk objectief gebruikt mag worden.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 17:35:
Neem toch aan de de naam wel moet voldoen aan een bepaalde standaard voordat het "Carl Zeiss" genoemd mag worden en dat niet zomaar elk objectief gebruikt mag worden.
Sony kan elke lens onder Zeiss-naam uitbrengen die ze maar willen. De naam geeft dus geen enkele kwaliteitsgarantie. Maar massa's mensen trappen er vrolijk in, dus Sony heeft z'n doel bereikt :)

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Floris schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 17:28:
Carl Zeiss lens made in Japan dan. Sony heeft die toko gekocht en de lenzen die ze zelf gebruiken worden ook 'gewoon in Japan' gemaakt, dus niet in die mega-super-fabrieken in Duitsland... Ik noem dat misleiden.
Mwa; Sony heeft niet Carl Zeiss gekocht hoor :P Ik heb geen Sony glas in mijn bril in elk geval :+

Carl Zeiss maakt de lensontwerpen voor Sony. Sony produceert de lenzen echter wel zelf. Hetzelfde geldt voor Panasonic: Leica ontwerpt de lenzen, Panasonic produceert ze zelf. En voor Kodak... Kreuznach-Schneider doet het ontwerp, Kodak laat/doet de lenzen produceren.

Zo kunnen de camerabouwers die zelf geen lenstechniek in huis hebben ervan uit gaan dat ze een (meer dan) voeldoende lens krijgen qua ontwerp, met een mooie naam erop, terwijl ze hem in-house produceren wat dus goedkoper is.

Ik weet niet of de betrokken ontwerpers ook achteraf de producten controleren.... maar ik neem aan dat ze die controle toch wel willen houden betreffende naamsbescherming ?
koraks schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 20:20:
Sony kan elke lens onder Zeiss-naam uitbrengen die ze maar willen. De naam geeft dus geen enkele kwaliteitsgarantie. Maar massa's mensen trappen er vrolijk in, dus Sony heeft z'n doel bereikt :)
Dit denk ik toch niet... Carl Zeiss zou hiermee wellicht een tientallen jaren oude (ruim 150) oude naam potentieel ten grabbel kunnen gooien. Ik denk dat er toch wel enige controle is vanuit het huis van Zeiss. (Net zoals Leica en Kreuznach-Schneider de eindproducten van Panasonic en Kodak zullen nakijken.)

[ Voor 31% gewijzigd door Katsunami op 11-02-2005 02:23 ]

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Ik heb gehoord dat de lens van de sony f828 gemaakt wordt door Jenoptik, wat volgens mij voor de splitsing oost-west duitsland onderdeel was van Zeiss. Het ontwerp voor de lens en de coating (T*) zijn van Carl Zeiss. Één keer per jaar komen er controleurs van CZ om de productielijn te inspecteren en te zien of de lenzen nog aan de gestelde eisen voldoen. Niks mis mee lijkt me, maar dat wil nog niet zeggen dat de Carl Zeiss, Schneider Kreuznach en Leica lenzen die we in compact-camera's zien zoveel beter zijn de Canons, Nikons, Ricohs, etc etc. Uiteindelijk draait het om de afbeelding die uit de camera komt, en daar is al veel aan gesleuteld in de camera zelf. Sterker nog; ik denk dat de kleine sensoren in deze camera's nog niet eens de volledige kwaliteit van het glas benutten.
Vooralsnog vind ik het vooral een kwestie van maketing.

Verwijderd

Gaan we niet en beetje off-topic?

Volgens mij ging het hier over een camera en niet over de lenzen die door een extern bedrijf ontworpen en inhouse geproduceerd worden :?

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Nou....

Het lijkt erop dat de TS zich laat trekken door de aanduiding Carl Zeiss op de lens :) Niet alles is wat het lijkt in dat geval. Dat Contax CZ erop drukt is ook al bijna "logisch", omdat CZ van oudsher zeer, zeer goede lenzen voor de Contax camera's heeft geproduceerd.

Het is inderdaad marketling voor een overgroot deel, want de Zeiss lens in bovenstaande camera zal zeer zeker niet de kwaliteit van een Zeiss lens op een Contax SLR/middenformaat camera halen.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
de digitale contax camera's zullen ook weinig met de uitmuntende contax slr's van doen hebben :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Hij lijkt wel erg veel op de Kyocera SL300R, http://www.dcresource.com/reviews/cameraDetail.php?cam=524 . Deze wordt getest bij dcresource en daar zijn er helemaal nie wild van....

Denon AVR-X3600H

Pagina: 1